Catalyst Control Centre (CCC) steelt focus

Pagina: 1
Acties:

• andreklaver
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 17:54
Ik gebruik een Asus F1A75-I Deluxe met een AMD A6-3500 APU in mijn HTPC. De geïntegreerde graphics werken uitmuntend en het systeem is uitzonderlijk geschikt voor een HTPC. Ik heb echter een probleem met het Catalyst Control Centre software van AMD.

Wat zich voordoet is dat het Catalyst Control Centre de focus steelt van mijn mediacentre software (XBMC), en dat na ongeveer een minuut na opstarten. Dit is erg hinderlijk als je net een serie of film hebt opgezet. Ik heb dit probleem deels opgelost door een Autohotkey script te schijven, die XBMC op de voorgrond en full screen houdt. Maar dit is niet goed genoeg, omdat de refresh rate van mijn HTPC/TV aan gort gaat door dit fenomeen. Eenmaal geminimaliseerd is een film op 24Hz gestart, gereset naar 60Hz. Hinderlijk!

Hier komt bij dat Ik Catalyst Control Centre nodig heb om de beeldscherminstellingen goed te laten zijn. Zonder Catalyst Control center blijft tot mijn grote ergernis een dynamisch contrast aan staan, wat resulteert in een flikkerend beeld.

Mijn vraag nu is simpel. Hoe krijg ik de juiste video instellingen zonder Catalyst™ Control center te laden? Is dat ergens in het registry te krijgen? Ik ben dat Catalyst™ Control center (CCC) liever arm dan rijk.

• andreklaver
PS Het autohotkey script, voor de geïnteresseerden. Lekker lomp, en eenvoudig. Maar hij blijft op de voorgrond:

#NoEnv ; Recommended for performance and compatibility with future AutoHotkey releases.
#Warn ; Recommended for catching common errors.
SendMode Input ; Recommended for new scripts due to its superior speed and reliability.
SetWorkingDir C:\Program Files (x86)\XBMC ; Ensures a consistent starting directory.

StartTime := A_TickCount
ElapsedTime := 0
While (ElapsedTime < 300000)
{

ElapsedTime := A_TickCount - StartTime
IfWinExist XBMC
{
WinActivate
WinMaximize
WinSet, Top
WinSet, AlwaysOnTop, On
}
IfWinNotActive XBMC
{
WinActivate
WinMaximize
WinSet, Top
WinSet, AlwaysOnTop, On
}
}

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je hebt CCC helemaal niet nodig voor het afspelen van films/games. Dus bij msconfig gewoon niet laten opstarten.
Als je hem niet laat opstarten is je pc ook meteen een stuk sneller met opstarten!

Wat je ook nog zou kunnen doen is kijken naar EventGhost, dat werkt goed in combinatie met XBMC. Je kan daarmee allerlei dingen laten gebeuren op specifieke events (zoals focus van dingen veranderen).

[ Voor 4% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 20-03-2012 16:37 ]

• andreklaver
Het probleem is dus dat de video instellingen niet goed zijn als ik CCC niet laad. IK heb nog wat gezocht en vond de registry keys, waarmee ik de parameter die mijn beeld verstoord hier:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Video\{GUID}\0000]

Hieronder staan verschillende mapjes met entries zoals dynamic contrast enable, etc.

Nu kan ik CCC uit mijn startup halen (gewoon in CCC door tray menu uit te schakelen) en blijf ik goed beeld houden. Nu nog even puzzelen op alle entries in die registry keys. Het uitschakelen van features is vrij makkelijk, maar sommige entries hebben ook nog wat hex waarden waarvan ik de vertaling van de decimale waarde in CCC naar hex nog niet ken. Ik zal later vandaag nog wel wat waarden uit het registry posten, voor de geïnteresseerden.

• andreklaver
De settings worden niet weggeschreven door CCC in het registry. In plaats daarvan maar met de hand gaan editten. HIer waren de default 'boosdoeners' te vinden (run 'regedit'):

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Video\{GUID}\0000\UMD\DXVA]

DynamicContrast_ENABLE_DEF naar '0'

In de string is {GUID} een string die per computer verschilt.

Hier zijn meer instellingen te vinden die met CCC ook in te stellen zijn. De meeste staan uit bij mij, dus alle <setting>_ENABLE_DEF gaan op '0'.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je het al geprobeerd met het niet laten opstarten van CCC? Ik heb CCC nooit nodig voor instellingen, als ik die eenmaal heb ingesteld dan blijven ze permanent tot ik ze zelf weer verander.
Dus stel ik forceer anti aliasing in het CCC dan kan ik voortaan CCC niet laten opstarten en dan heb ik nog steeds anti aliasing.
Ik weet trouwens niet of dit ook zo is met dynamisch contrast.

Gebruik je je pc alleen voor mediacenter dingen? Probeer dan een keer OpenElec, dat is een Linux versie die speciaal is gemaakt voor XBMC. Nadeel is wel dat je geen extra dingen hebt zoals een browser en je een aantal instellingen soms via de commandline moet doen.

• andreklaver
CCC schrijft de instellingen niet weg bij mij. Als ik alles in CCC instel en vervolgens CCC niet laad, zijn de instellingen verdwenen en heb ik instellingen die niet naar behoren zijn.

De oplossing die ik nu gebruik (handmatig de registry instellingen instellen) is voor mij nu goed genoeg. Ik heb ook even geen zin in Linux op het ogenblik, dit is de minste inspanning om mijn HTPC goed te laten draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door andreklaver op 29-03-2012 10:22 ]

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik was meer tijd kwijt om windows goed te configureren (tweaks zodat hij sneller opstart etc) dan ik bezig was met OpenElec want dat is usb erin en hij doet het. Het enige wat ik daar zelf moest instellen was de audio.

Nog iets om naar te kijken, er zwerft ergens op V&B een topic rond waar iemand het probleem had dat zijn display settings ook niet altijd werkten. Wat daar de oplossing gaf was dacht ik eerst de tv aanzetten en dan pas de HTPC.
Pagina: 1