Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:05
Al jaren heb ik een betaalrekening bij de Rabobank. Echter, de laatste tijd heb ik een paar keer wat problemen gehad. Nu ik er over nadenk is het ook eigenlijk een best matig pakket :P . Je betaalt de bank voor het "gemak" van:

- 0% rente op je betaalrekening.
- in vreemde valute betalen/pinnen kost 1% koersopslag.
- extra betalen voor een bijbehorende credit card. Met deze in het buitenland betalen kost zelfs 1.5% koersopslag.
- beperkte opname-mogelijkheden bij andere banken / in het buitenland.
- Je kan niks via internet regelen (verhuizing, pas aanvragen, etc.). Sterker nog, de meeste dingen moet je zelfs regelen in het specifieke kantoor waar je bent ingeschreven. Dus Rabobank Amsterdam als je in Amsterdam woont.

Voor m'n werk zat ik een tijdje in Singapore. Het was daar af en toe redelijk lastig om aan "cold hard cash" te komen. En als je het al kan krijgen betaal je die schandalige koersopslag. Nou heb ik vandaag een beetje rondgekeken, maar alle andere Nederlandse banken bieden een pakket aan dat vergelijkbaar goed (slecht) is.

Is er eigenlijk een alternatief? Kun je makkelijk bij een buitenlandse bank o.i.d. een betaalrekening openen? Is dat praktisch? Ik las in het credit-card topic dat sommige mensen een Duitse credit-card hebben waarmee ze geen koersopslag hoeven te betalen. En als je bij Schwab (Amerika) een rekening opent krijg je een debit-card waarbij alle opnamefees terug gestort worden op je rekening. Overal ter wereld gratis geld opnemen! Alleen moet je daar als buitenlander minimaal 25.000$ storten, niet zo praktisch voor een betaalrekening. En als je pinpas kapot gaat zal het als Nederlander wel een tijdje duren voor je een nieuwe hebt :)

Heeft iemand zich hier ooit in verdiept? Features van de ideale betaalrekening, op volgorde van hoe belangrijk ik ze vind:

1. Bijna alles mogelijk online. Afschriften, verhuizingen, pinpas aanvragen.
2. Geen koersopslag bij betalingen in het buitenland.
3. Zowel een debit- als credit-card die overal geaccepteerd wordt, met aan te passen limieten.
4. Misschien zelfs een kleine rentevergoeding?!

Zijn er nog meer eisen? Welke oplossing is wat jullie betreft het beste? Om eerlijk te zijn ben ik best tevreden met de Rabobank. Maar als je er over nadenkt is het best vreemd: je betaalt ze om jouw geld te beheren, en dan krijg je nog matige service en extra kosten ook.

Onvoorstelbaar!

Verwijderd

ASN Bank?

Weet alleen niet hoe het zit met betalingen in het buitenland.

Wel 1% rente op de betaalrekening met maandelijkse kosten van €1, wat weinig is in vergelijking met andere banken.

Met de Rabobank was ik snel klaar, achterlijk systeem dat je steeds naar het bankkantoor moet waar je de rekening hebt geopend.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2012 21:33 ]

• writser
ASN was mij inderdaad ook al opgevallen. De tarievenwijzer is niet zo duidelijk over geld opnemen in het buitenland (https://www.asnbank.nl/blob.asp?id=16984) (en de pas is niet stoer ;)).

Afbeeldingslocatie: http://www.asnbank.nl/blob.asp?id=17493

Ze lijken op de infrastructuur van SNS-bank te zitten. Dat zou ook nog een optie zijn dan? Die bieden zo te zien een vergelijkbaar pakket aan. Wel 3% kosten als je met je creditcard geld opneemt in het buitenland ..

Onvoorstelbaar!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:01
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:32:
ASN Bank?

Weet alleen niet hoe het zit met betalingen in het buitenland.

Wel 1% rente op de betaalrekening met maandelijkse kosten van €1, wat weinig is in vergelijking met andere banken.

Met de Rabobank was ik snel klaar, achterlijk systeem dat je steeds naar het bankkantoor moet waar je de rekening hebt geopend.
Nouja, achterlijk systeem... Dat komt gewoon omdat de Rabobank geen nationale bank is, maar elk filiaal zijn eigen kleine bank is. (De coöperatie van de boerenbanken ;) ).

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 19:28
Over het algemeen is die 1% tot 1.2% wisselkoers opslag die je betaalt bij Nederlandse banken goed vergeleken met in het buitenland, zeker als je mee neemt dat veel nl banken boven de 2% rente geven op spaartegoed. Overigens is rabobank een beetje kut met dat gedoe via filiaal, bij de rest gaat veel meer via internet of telefoon.

De banken hier zijn nog gretiger: Als je minimaal 4000 e op je rekening moet hebben, loop je daar mee al 100 e per jaar rente mis, als er geen wisselkosten zijn heeft de koersopslag vaak een spread van 4% of meer op de werkelijke wisselkoers, als er veel dingen gratis zijn moet je weer veel per maand betalen of bieden ze een lage rente op het spaarproduct. Soms durven ze domweg 6 e extra per maand te vragen voor internetbankieren! Heb ik het al met je gehad over overdraft fees?

Het beste kun je een betaalrekening openen in het land waar je moet zijn, en als je er niet permanent bent is waarschijnlijk iedere week je zakgeld uit de muur en veel met plastic betalen de goedkoopste oplossing. Overigens moet je het ook een beetje in perspectief zien. Als je voor 10e goed uit eten kunt, is dat natuurlijk weer goedkoper dan in NL.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JeMoederr schreef op maandag 19 maart 2012 @ 22:19:
Over het algemeen is die 1% tot 1.2% wisselkoers opslag die je betaalt bij Nederlandse banken goed vergeleken met in het buitenland, zeker als je mee neemt dat veel nl banken boven de 2% rente geven op spaartegoed.
Ik wou net zeggen. In Nederland valt het nog wel mee. In Duitsland betaal je 5 euro als je bij een andere bank geld gaat afhalen. Buiten dat moet je betalen (10 euro voor zo'n kastje) om te kunnen internetbankieren. Wat betreft internetbankieren zijn ze in Duitsland nog niet zover als in Nederland. Als je in Nederland een betaling wilt doen aan het loket, vallen ze van hun stoel af.

Je moet uiteraard betalen voor bepaalde diensten, maar af en toe gaan ze best wel te ver (6 euro betalen om geld te storten na x aantal keer en dat soort onzin).

• writser
Geen idee waar je zit, maar dat klinkt nog erger :)

Ik zit niet vaak genoeg in een ander land om speciaal daar een andere rekening te openen. Las op een Amerikaans forum dat, als je wel eens reist, een Schwab account superhandig is omdat je altijd zonder provisie geld op kan nemen. Dat lijkt te kloppen, en die account is ook nog eens gratis (misschien nog wat addertjes onder het gras). Ik vroeg me af of zoiets ook voor Nederlands bestaat. Lijkt er niet op.

En mijn Rabobank credit-card gebruik ik (zoals veel Nederlanders, vermoed ik) alleen om dingen te kopen op internet of in het buitenland. Je betaalt dus elke keer 1.5% extra als je iets koopt bij Amazon UK, correct? Redelijk veel. Bovendien is de kostenstructuur niet duidelijk en overzichtelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 19-03-2012 23:24 ]

Onvoorstelbaar!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:07
Klopt, maar dat zit hem volgens mij in Master (en/of Visa) card zelf. Die rekenen die opslag, niet de rabo.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• writser
MrAngry schreef op maandag 19 maart 2012 @ 23:26:
Klopt, maar dat zit hem volgens mij in Master (en/of Visa) card zelf. Die rekenen die opslag, niet de rabo.
Volgens de 'tarievenwijzer':
Rabobank gebruikt de wisselkoers zoals door Mastercard (bankpas en creditcard) en/of VISA
(creditcard) wordt vastgesteld en verhoogt deze met een koersopslag van 1% voor gebruik
met de bankpas en met 1,5% voor gebruik met de creditcard. Het moment van verwerken van
de opname is bepalend voor de daadwerkelijk gehanteerde koers.

Onvoorstelbaar!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

writser schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:30:
Maar als je er over nadenkt is het best vreemd: je betaalt ze om jouw geld te beheren
Vergelijk het eens met een tuinman...

"Maar als je er over nadenkt is het best vreemd: je betaalt hem om jouw tuin te beheren"

vind je het dan nog steeds best vreemd?

Geld beheren kost geld. Als een bank het voor niets doet en je zelfs nog rente geeft, betekent dat ze bewust risico lopen met je geld. Anders verdienen ze er niets aan. Inclusief een kans dus dat het mis gaat en dat je alles kwijt bent (waarborgfonds daargelaten).

Je zou verwachten dat de gemiddelde consument de afgelopen jaren (met o.a. Icesave) wel heeft geleerd dat alleen voor niets de zon op komt...

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 19-03-2012 23:35 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• writser
afgezien van het feit dat je niet gelijk hebt is dat niet de discussie die ik in dit topic wou voeren :P

Onvoorstelbaar!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 19:28
Je debitcard is goedkoper dan je creditcard, zoals je zelf aangaf: 1 % tov 1.5%. Al die onzin van verzekerde aankopen niet geloven, garantie is toch wereldwijd tegenwoordig, je hoeft toch geen garantie op je boodschappen en die reisverzekering kan je altijd nog los afsluiten als je buiten europa moet en/of zit bij je werk inbegrepen.

• writser
Maar met mijn debit card kan ik op internet (en vaak in het buitenland) nergens betalen. Dus wordt ik alsnog gedwongen om alle extra kosten af te tikken.

Onvoorstelbaar!

Verwijderd

writser schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 00:04:
Maar met mijn debit card kan ik op internet (en vaak in het buitenland) nergens betalen. Dus wordt ik alsnog gedwongen om alle extra kosten af te tikken.
Je debit card is te koppelen aan een PayPal account, wat door sommige internet winkels als betaaloptie wordt geboden.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
writser schreef op maandag 19 maart 2012 @ 23:53:
afgezien van het feit dat je niet gelijk hebt is dat niet de discussie die ik in dit topic wou voeren :P
Hij heeft helemaal gelijk. Je wilt de gemakken om te betalen met je pincard en dat het geld veilig op een rekening staat en als tegenprestatie verwacht je dat je alles/veel gratis krijgt? De bank geeft jouw rente (in de meeste gevallen) en voor bepaalde diensten zul je moeten betalen.

Maar goed, om even antwoord op je vraag te geven. Ik heb een ING orange account. Kun je alleen maar aanmaken via internet en je krijgt een pincard en een virtuele creditcard. Je betaalt helemaal niets. En je hoeft ook niet naar een ING-loket te gaan voor service, aangezien ze dan mededelen dat je alles online moet regelen. Er is dus absoluut geen service. Voor mij in ieder geval perfect, aangezien ik sowieso alles graag online regel. Als ik een vraag heb, stuur ik een email naar m'n accountmanager en die antwoordt dan vrij snel.

[ Voor 30% gewijzigd door stin op 20-03-2012 01:54 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:42

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Nederland is dan ook een van de landen die de debit cards niet standaard van een visa-nummertje voorziet. In Zweden had ik dat wel, ideaal. Hier in de VS ook, en da's ook handig. Je gebruikt je reguliere bankpas als creditcard en het wordt direct afgeschreven. Daarnaast bieden de meeste, of misschien zelfs alle, banken vergelijkbare misbruikbescherming als met een creditcard, dus da's best OK.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik begrijp sowieso niet waarom:
1. Geld opnemen soms geld kost
2. Je niet meerdere keren per dag bij een automaat mag pinnen
3. Dat er voor 2 geen betaalde optie is

De banken moeten niet zeuren. Die pinautomaten besparen de banken enorm veel geld. Vroeger moest er altijd iemand achter de balie zitten en tegenwoordig hebben ze (goedkopere) automaten. Ik vind dat de banken ons zouden moeten betalen voor het gebruik van de automaat.
Hillie schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 05:46:
[...]

Nederland is dan ook een van de landen die de debit cards niet standaard van een visa-nummertje voorziet. In Zweden had ik dat wel, ideaal. Hier in de VS ook, en da's ook handig. Je gebruikt je reguliere bankpas als creditcard en het wordt direct afgeschreven. Daarnaast bieden de meeste, of misschien zelfs alle, banken vergelijkbare misbruikbescherming als met een creditcard, dus da's best OK.
Is ook op geen enkele manier mogelijk, heb het weleens verzocht bij de bank, maar het bestaat gewoon niet. Nederland moet ook altijd afwijken. Nooit begrepen waarom heel de wereld debetcards heeft en waarom Nederland dat achterlijke zelfbedachte PIN heeft, wat met diverse proprietaire systemen compatible moet worden gemaakt met het debetcardsysteem.

Verwijderd

Bel de bank eens op en leg je verhaal eens uit.

Ze bieden namelijk meer dan betaalrekening alleen.

Dat je betaald voor gemak dat weet ik. Zakelijk gezien betaal je zelfs voor het aantal keer inloggen met je raboreader :+ Zelfs stortingen (Contant) op je rekening is duurder als je dat van je prive rekening naar zakelijk overboekt. Maar het is wel een bank waar je enige garantie hebt over dat het niet zo snel om zal vallen. Ik ben er wel tevreden mee :)

• Gerco
  • Laatst online: 16-11 19:52

Gerco

Professional Newbie

Trommelrem schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 06:44:
Ik begrijp sowieso niet waarom:
1. Geld opnemen soms geld kost
2. Je niet meerdere keren per dag bij een automaat mag pinnen
3. Dat er voor 2 geen betaalde optie is
Probeer het eens buiten Europa.
- Geld overmaken naar iemand anders? Betalen!
- Pinnen bij een andere bank? Betalen!
- Rekeningen over de post en geen automatische betaalopties. Je rekening betalen kost je geld!
- "Beveiliging" van internetbankieren met alleen een username en wachtwoord. Niet eens SMS authenticatie.
- Geen chips op passen waardoor skimming hoogtij viert.
- $15 per maand! betalen voor het voorrecht om een rekening te hebben (tenzij je er minimaal $x op laat staan)

In NL hebben we het zo slecht nog niet.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• writser
stin schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 01:51:Hij heeft helemaal gelijk. Je wilt de gemakken om te betalen met je pincard en dat het geld veilig op een rekening staat en als tegenprestatie verwacht je dat je alles/veel gratis krijgt? De bank geeft jouw rente (in de meeste gevallen) en voor bepaalde diensten zul je moeten betalen.
Hij heeft geen gelijk wat betreft de vergelijking met een tuinman. Geld beheren levert geld op, want je kan het kapitaal in beheer weer op nuttige manieren inzetten. Een betere vergelijking is dat je iemand anders betaalt om jouw groentetuin te beheren, en diegene mag alle aardbeien en wortels zelf meenemen. Klinkt al een stuk minder positief. Zonde van de aardbeien :)

Ik snap dat de bank ook kosten maakt en wil daar best wat voor betalen. Vind alleen dat de service en mogelijkheden die je krijgt bij een gemiddelde betaalrekening redelijk beperkt zijn. En die koersopslag slaat helemaal nergens op, dat lijkt wel een kartel-afspraak tussen banken onderling. Zo'n Schwab-rekening zag er wel handig uit, het kan kennelijk wel .. Ik ben benieuwd of er voor Nederlanders ook zoiets mogelijk is.

Onvoorstelbaar!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:16

TwoR

Gekleurde stippen

writser schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:30:

- Je kan niks via internet regelen (verhuizing, pas aanvragen, etc.). Sterker nog, de meeste dingen moet je zelfs regelen in het specifieke kantoor waar je bent ingeschreven. Dus Rabobank Amsterdam als je in Amsterdam woont.
Waarom kan dat niet online...
Ik heb een paar weken geleden een nieuwe pas via internet aangevraagd, werkte prima.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik weet dat je in iedergeval redelijk wat kan aanvragen bij rabobank via internet. Bijvoorbeeld mijn studentenrekening omzetten naar een totaalrekening bij de rabo heb ik gewoon online kunnen doen (nou ja moest geloof ik wel wat uitprinten en op de post doen, maar hoefde niet bij de rabo langens als ik het me goed herinner).
Dat klopt dus ook niet helemaal, het is het bankkantoor waar nu je rekening staat, dat kan je zo omzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 20-03-2012 08:29 ]

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11 17:33
furby-killer schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 08:28:
Dat klopt dus ook niet helemaal, het is het bankkantoor waar nu je rekening staat, dat kan je zo omzetten.
Dat kon idd 10 jaar geleden zelfs gewoon via een mailtje is mijn ervaring. Heb nu zo'n 25 jaar een Rabo rekening en de keren dat ik in persoon langs moest komen zijn op 1 hand te tellen (1x voor verhogen creditcard limiet, maar dat kan tegenwoordig ook online, 1x om >10K aan contantgeld op te halen, en een paar jaar geleden een keer om een scan van paspoort af te geven omdat dit wettelijk verplicht was of zoiets). Verder zou ik niet weten waarom je 'steeds naar het bankkantoor moet waar je de rekening hebt geopend.'

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

furby-killer schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 08:28:
Ik weet dat je in iedergeval redelijk wat kan aanvragen bij rabobank via internet. Bijvoorbeeld mijn studentenrekening omzetten naar een totaalrekening bij de rabo heb ik gewoon online kunnen doen (nou ja moest geloof ik wel wat uitprinten en op de post doen, maar hoefde niet bij de rabo langens als ik het me goed herinner).

[...]

Het verschilt. Mijn rekening voor de Holding heb ik kunnen openen middels een mailtje en een telefoongesprek. Ook kon ik 3 maanden geleden een hypotheekadvies krijgen op basis van ingescande documenten en een mailtje.

Wat ik alleen erg matig vond was dat ik 3 weken later mijn credit card limiet verhoogd wilde hebben en ik toen ineens diezelfde gegevens langs moest komen brengen.

En opzeggen van een rekening kon niet telefonisch of schriftelijk maar moest ik ook voor langskomen. Toen ik flink kwaad werd kon het ineens wel schriftelijk :+

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Met je Meastro-pas kun je toch gewoon in heel veel landen betalen? In Brazilië kon ik bijvoorbeeld zo goed als overal betalen met mijn gewonen pinpas.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:01
Mwah, zelfs in Berlijn heb ik veel contant betaald, omdat mijn maestro in geen enkel restaurant werd geaccepteerd... Dus er is nog geen uniformiteit helaas, zelfs niet binnen Europa.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zo lang geleden is het nog niet dat je op je betaalrekening gewoon rente kreeg en dat je voor die betaalrekening niets hoefde te betalen. Ik heb de afschriften nog. Nu heeft voor zover ik weet alleen de Friesland Bank nog een renderende betaalrekening, de "Spaar & Betaal Mix Rekening", maar die kost wel €2,75 per maand. Een gratis rekening krijg je nergens meer (misschien nog als je student bent).

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bij de Rabo is mijn studentenrekening inderdaad (nog) wel gratis.

Staat wel tegenover dat ik voor mijn zakelijke rekening dan wel weer ~40 euro per kwartaal af mag tikken.
Pagina: 1