Toon posts:

Informatie over Mac Mini (Server)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze week ga ik dus mijn Mac Mini kopen. Ik heb gekozen voor de Quad Core versie die komt met twee 500GB (7200RPM) harde schijven waarvan ik er één ga vervangen voor een SSD (OCZ Vertex 3 120GB). Maar welke schijf is precies de master en welke de slave? Het is wel erg handig om de SSD straks als master te hebben en niet als slave. Ook ga ik zelf het geheugen upgraden naar 8GB, hiervoor komt geheugen van Corsair in de plaats.

Zodra de SSD is geplaatst, hoe reinstall ik dan OSX Lion? Ik weet dat standaard de server editie van OSX Lion voor geïnstalleerd staat en dat ik deze functies niet ga gebruiken en die zijn uit te schakelen. Maar is het ook mogelijk om de regulaire versie van OSX Lion te installeren, dus zonder de 'server' opties en is alle software gewoon bruikbaar, dus niet dat bepaalde server NIET op de server editie draait zoals bijvoorbeeld Logic Pro of iLife? Als dat niet kan, hoe herinstalleer ik dan OSX überhaupt op de SDD? Enige links/tutorials zijn welkom! Heb iets gelezen over een 'recovery disk' en een 'network install', maar heb er 0,0 ervaring mee.

Dus in het kort, wat is de master HDD (onder/boven) en hoe reinstall ik OSX Lion (recentste versie) met een USB of DVD (via SuperDrive?).

Alvast bedankt en zijn er verder nog dingen waarmee ik rekening moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 20:39:
Deze week ga ik dus mijn Mac Mini kopen. Ik heb gekozen voor de Quad Core versie die komt met twee 500GB (7200RPM) harde schijven waarvan ik er één ga vervangen voor een SSD (OCZ Vertex 3 120GB). Maar welke schijf is precies de master en welke de slaven?
Geen verschil, Mac OS X kijkt gewoon naar waar vanaf geboot kan worden, of waar als laatst van geboot is geweest.
[b][message=37884285,noline]
Zodra de SSD is geplaatst, hoe reinstall ik dan OSX Lion? Ik weet dat standaard de server editie van OSX Lion voor geïnstalleerd staat en dat ik deze functies niet ga gebruiken en die zijn uit te schakelen.

Maar is het ook mogelijk om de regulaire versie van OSX Lion te installeren, dus zonder de 'server' opties en is alle software gewoon bruikbaar, dus niet dat bepaalde server NIET op de server editie draait zoals bijvoorbeeld Logic Pro of iLife? Als dat niet kan, hoe herinstalleer ik dan OSX überhaupt op de SDD? Enige links/tutorials zijn welkom! Heb iets gelezen over een 'recovery disk' en een 'network install', maar heb er 0,0 ervaring mee.

Dus in het kort, wat is de master HDD (onder/boven) en hoe reinstall ik OSX Lion (recentste versie) met een USB of DVD (via SuperDrive?).

Alvast bedankt en zijn er verder nog dingen waarmee ik rekening moet houden?
Er is geen USB of DVD met Mac OS X Lion, dus op die manier gaat dat niet werken. Er is gewoon een functie in Mac OS X om via het internet OS X Lion te downloaden en die te herinstalleren. Staat allemaal uitgelegd op de Apple site.

Enige verschil tussen de server editie en de 'normale' OS X Lion is dat de server app wordt meegeleverd. Hij is dus ook prima te gebruiken als normale workstation. Ik zou niet eens overwegen er een 'gewone' install op te zetten, handig juist die extra server console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thaan schreef op maandag 19 maart 2012 @ 20:43:
[...]

Geen verschil, Mac OS X kijkt gewoon naar waar vanaf geboot kan worden, of waar als laatst van geboot is geweest.

[...]

Er is geen USB of DVD met Mac OS X Lion, dus op die manier gaat dat niet werken. Er is gewoon een functie in Mac OS X om via het internet OS X Lion te downloaden en die te herinstalleren. Staat allemaal uitgelegd op de Apple site.

Enige verschil tussen de server editie en de 'normale' OS X Lion is dat de server app wordt meegeleverd. Hij is dus ook prima te gebruiken als normale workstation. Ik zou niet eens overwegen er een 'gewone' install op te zetten, handig juist die extra server console.
Hallo Thaan, bedankt voor jouw reactie!

Dat is handig! Dan maakt het dus niet zoveel uit welke HDD ik vervang.

Ik kwam inderdaad deze pagina tegen op de Apple website maar er zit dus iets in het moederbord ingebakken wat op deze commando reageert en automatisch de recovery start en dus kan downloaden van de Apple servers, of hoe moet ik dat zien?

Over die server editie; maar ik kan dus gewoon ALLES gebruiken wat met een regulaire versie ook kan? Ik ben helemaal nieuw op het Mac (Lion) gebied en heb alleen ervaring met iOS apparaten, dus daarom vraag ik het hier. Ik heb ook ergens gelezen dat de server tools eerst moeten worden gekocht, in de App Store.

Fijne avond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:11:
[...]

Hallo Thaan, bedankt voor jouw reactie!

Dat is handig! Dan maakt het dus niet zoveel uit welke HDD ik vervang.

Ik kwam inderdaad deze pagina tegen op de Apple website maar er zit dus iets in het moederbord ingebakken wat op deze commando reageert en automatisch de recovery start en dus kan downloaden van de Apple servers, of hoe moet ik dat zien?

Over die server editie; maar ik kan dus gewoon ALLES gebruiken wat met een regulaire versie ook kan? Ik ben helemaal nieuw op het Mac (Lion) gebied en heb alleen ervaring met iOS apparaten, dus daarom vraag ik het hier. Ik heb ook ergens gelezen dat de server tools eerst moeten worden gekocht, in de App Store.

Fijne avond!
1. Inderdaad. Opstarten met Alt (of commando + R) ingedrukt geeft je de optie om naar je recovery partitie te booten en desnoods opnieuw Mac OS X Lion erop te downloaden.

2. Ja. De server editie heeft enkel een extra app om functies te gebruiken die in de standaard editie van OS X Lion (althans dat was zo ten tijde van Leopard/Snow Leopard) wel aanwezig waren, maar geen GUI voor aanwezig is om ze te gebruiken.
Zo doet de app EasyVPN bijvoorbeeld hetzelfde als de Server editie van Lion met VPN doet, het verschil is gewoon de GUI. Gewoon normaal je werk doen met de Server editie, niks aan de hand. Ga je echt geen verschil in merken.

3. Over dat kopen weet ik zo gauw niet, ik heb nooit een Mac Mini met OS X Lion Server gekocht. Ik neem toch aan dat het er al los bij zit. Maar inderdaad, OS X Lion Server kan in de App Store worden gekocht zodat je ook iMacs/MacBooks om kunt toveren tot Server.

[ Voor 8% gewijzigd door thaan op 19-03-2012 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thaan schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:16:
[...]

1. Inderdaad. Opstarten met Alt (of commando + R) ingedrukt geeft je de optie om naar je recovery partitie te booten en desnoods opnieuw Mac OS X Lion erop te downloaden.

2. Ja. De server editie heeft enkel een extra app om functies te gebruiken die in de standaard editie van OS X Lion (althans dat was zo ten tijde van Leopard/Snow Leopard) wel aanwezig waren, maar geen GUI voor aanwezig is om ze te gebruiken.
Zo doet de app EasyVPN bijvoorbeeld hetzelfde als de Server editie van Lion met VPN doet, het verschil is gewoon de GUI. Gewoon normaal je werk doen met de Server editie, niks aan de hand. Ga je echt geen verschil in merken.
TOP! Bedankt voor de info.. Zijn er nog belangrijke dingen waarbij ik rekening mee moet houden tijdens het vervangen van het geheugen of het plaatsten van de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:19:
[...]

TOP! Bedankt voor de info.. Zijn er nog belangrijke dingen waarbij ik rekening mee moet houden tijdens het vervangen van het geheugen of het plaatsten van de SSD?
Nee hoor, zolang het werkt, werkt het. Ik heb nooit Corsair geheugen gebruikt in mijn Macs, maar dat betekent niet dat het niet werkt.

SSD gaat prima werken. Ook dat gaat prima werken, ookal zou ik zelf een Crucial M4 kiezen, maar dat hoort hier niet thuis ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na wat lezen toch besloten om ook voor de Crucial M4 te gaan.. Morgen maar even rond bellen voor de levertijden, gewild dingetje zo te zien! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 13:18
De server editie heeft wel een veel slechtere grafische kaart…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Nu online
Servertje schreef op maandag 19 maart 2012 @ 23:15:
De server editie heeft wel een veel slechtere grafische kaart…
Inderdaad, maar die met goede grafische kaart weer geen quadcore. Dus het is de keuze tussen een goede graka, of een quadcore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

thaan schreef op maandag 19 maart 2012 @ 23:20:
[...]

Inderdaad, maar die met goede grafische kaart weer geen quadcore. Dus het is de keuze tussen een goede graka, of een quadcore.
Maar goed, voor een server heb je natuurlijk ook geen goede graka nodig ;) De keuze is dus relatief simpel gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door hostler op 19-03-2012 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Nu online
hostler schreef op maandag 19 maart 2012 @ 23:21:
[...]

Maar goed, voor een server heb je natuurlijk ook geen goede graka nodig ;) De keuze is dus relatief simpel gemaakt.
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 20:39:
Maar is het ook mogelijk om de regulaire versie van OSX Lion te installeren, dus zonder de 'server' opties en is alle software gewoon bruikbaar, dus niet dat bepaalde server NIET op de server editie draait zoals bijvoorbeeld Logic Pro of iLife?
Klinkt niet bepaald alsof hij hem gaat gebruiken als een server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, ben nu ook een beetje aan het inlezen over de grafische kaart prestaties van de Mac Mini Server.. Kan iemand mij daar meer over vertellen?

EDIT: Iemand enig idee of Apple met een 2012 model gaat komen?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2012 13:05 ]

Pagina: 1