Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:38
Ik heb sinds 2 jaar een pc met een Q9550, heb deze mede gekocht om ermee te overclocken. Hier is nooit wat van gekomen, maar nu wou ik het toch maar gaan proberen..

Ik ben begonnen met het verhogen van de FSB, maar als ik hem op 370 zet en de rest op AUTO wordt de boel al 70 graden als ik ga stressen met prime95.

Ik heb een beetje op internet lopen koekenloeren maar daar zie ik mensen met deze proc op 3,8Ghz luchtgekoeld op max 60 graden.

Zijn er tips/trucks om de temps lager te krijgen? Idle is het systeem ook al snel 40 graden, met de FSB op AUTO (333 dus) is dit maar 26/27 graden.

Specs van me systeem:

Intel Q9550 (met Scythe Mugen 2)
ASUS P5Q Pro Turbo
CM 700m silent pro
DDR2 2x2GB OCZ Gold 1066Mhz
ATI radeon HD 5970

Hier nog een screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://img1.uploadplaatjes.nl/20120319/481921.jpg

Alvast bedankt voor het lezen! ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Arvado op 19-03-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 19:43
Die 3.8Ghz haal je niet met de standaard koeler. Welke heb je er op zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Sorry vergeten te vermelden maar ik heb de Scythe Mugen 2 erop zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P van H
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Misschien moet je even proberen om de heatsink opnieuw te plaatsen en koelpasta vervangen met een van goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 07:53
Ondanks dat 13 graden een groot verschil is idle, hoe zit het met je airflow? Hoe warm is het in de ruimte waar de PC staat? Geen onbelangrijke factoren om naar te kijken.

Zoals P van H zegt, de heatsink eens loshalen, goed schoonmaken en weer goed, opnieuw plaatsen kan geen kwaad, zeker niet als de PC al 2 jaar lekker staat te stomen. Eventueel ook even de andere koelers/roosters checken op aanwezige stof om de airflow te verbeteren.

Er vanuit gaande dat je alles in een Cooler Master HAF 922 hebt zitten zoals je inventaris zegt, op welke plaatsen zitten de fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
@P van H Deze koelpaste zit erop: pricewatch: Thermalright Chill Factor 3 en die koeler zit er nog niet zo lang op sinds oktober ofzo.

@sjengcity Heb alles idd in een HAF 922 zitten. PC is in die 2 jaar wel paar keer uit elkaar geweest, blaas hem regelmatig uit met de compressor.

Volgens mij is me airflow prima, 200mm intake aan de voorkant, 120mm intake onderkant, 200mm outake bovenkant, 120mm outake achterkant, 200mm outake zijkant, en die voeding blaast zijn eigen warmte wel naar buiten.

Kan het niet gewoon een niet goed werkende sensor zijn? Me cpu koeler wordt ook totaal niet warm ofzo.

Prime95 staat nu een uur aan en bij de max temp staat 78 graden, volgens mij betekent dat dat de cpu intussen tijd 78 graden is geweest.. :/ Op het moment is hij 68 graden..

[ Voor 11% gewijzigd door Arvado op 19-03-2012 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
Littledevil9 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 19:50:
@P van H Deze koelpaste zit erop: pricewatch: Thermalright Chill Factor 3 en die koeler zit er nog niet zo lang op sinds oktober ofzo.

@sjengcity Heb alles idd in een HAF 922 zitten. PC is in die 2 jaar wel paar keer uit elkaar geweest, blaas hem regelmatig uit met de compressor.

Volgens mij is me airflow prima, 200mm intake aan de voorkant, 120mm intake onderkant, 200mm outake bovenkant, 120mm outake achterkant, 200mm outake zijkant, en die voeding blaast zijn eigen warmte wel naar buiten.

Kan het niet gewoon een niet goed werkende sensor zijn? Me cpu koeler wordt ook totaal niet warm ofzo.
Hmm... 2x intake, 4x outtake (incl. voeding). Zet die 200 zijkant eens andersom, dus naar intake... Kan die best wel hebben als ik het zo lees.

Een verkeerde sensorwaarde komt natuurlijk regelmatig voor... Je kunt voor het gemak altijd even in de BIOS checken wat die aangeeft, als je ASUS bord nog een AMI bios heeft is dat over het algemeen wel terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubaruRene
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Deze CPU's zijn standaard al heet hoofden.

Ik heb zelf de Q9450. en heb deze al watergekoeld sinds dat ik hem heb.

Misschien kan je beter een Crosshair H100 halen of de wat kleinere varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Sjengcity schreef op maandag 19 maart 2012 @ 19:55:
[...]

Hmm... 2x intake, 4x outtake (incl. voeding). Zet die 200 zijkant eens andersom, dus naar intake... Kan die best wel hebben als ik het zo lees.

Een verkeerde sensorwaarde komt natuurlijk regelmatig voor... Je kunt voor het gemak altijd even in de BIOS checken wat die aangeeft, als je ASUS bord nog een AMI bios heeft is dat over het algemeen wel terug te vinden.
Oke kga hem andersom zetten, maar geloof niet dat dat zoveel ga schelen |:(
Met realtemp kan je ook je sensor testen zag ik net, daar is hij nu mee bezig daarna zal ik even in de bios kijken.

@SubaruRene Je ziet mensen met 3,8Ghz luchtgekoeld stressed max 60 graden dus valt wel mee volgens mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
maar als ik hem op 370 zet en de rest op AUTO
Niet op auto zetten maar zelf instellen. Op auto gaat het voltage altijd (veel) hoger dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
@PilatuS Zoals je op de screenshot kan zien maakt de bios er 1,24 volt van.. Is dat te hoog?

Waar kan ik hem het beste handmatig opzetten dan?

[ Voor 22% gewijzigd door Arvado op 19-03-2012 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Hier het resultaat van de sensor test (snap niks van plaatje verder :/ ):
Afbeeldingslocatie: http://img1.uploadplaatjes.nl/20120319/482023.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
Littledevil9 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 20:10:
Hier het resultaat van de sensor test (snap niks van plaatje verder :/ ):
[afbeelding]
Wat zegt de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
CPU: 40
MB: 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:55
TJmax is de maximale temperatuur die je cpu leuk vind, dus hoelager de waardes hoe dichter bij de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
Dan kun je er wel vanuit gaan dat je de juiste sensorinfo leest. Koeler en pasta reeds vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
@sjaakwortel Oke dankjewel!

@sjengcity Ga ik nu doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Littledevil9 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 20:01:
@PilatuS Zoals je op de screenshot kan zien maakt de bios er 1,24 volt van.. Is dat te hoog?

Waar kan ik hem het beste handmatig opzetten dan?
Je moet het handmatig zetten op het voltage dat je CPU voor een bepaalde snelheid nodig heeft. Dit betekend dat je dit zelf moet uitzoeken. Iedere CPU heeft voor een bepaalde snelheid een ander voltage nodig. Dit geldt ook als het om hetzelfde type CPU gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Koelpaste is idd niet helemaal lkkr meer, dus die vernieuw ik.
Tevens draai ik gelijk die 200mm zijkant fan om.

Laat zo wel weten wat het resultaat is..

@PilatuS Oke dankjewel ga ik ook proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Op idle is de pc nu 36 graden, dus scheelt wel.
Ben nu aan het stressen met prime 95.

Voltage ook op 1,15 gezet.

[ Voor 14% gewijzigd door Arvado op 19-03-2012 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Ik denk dat het probleem is verholpen, prime95 staat nu 10min aan en hij is nog niet boven de 50graden uit gekomen!

Bedankt iedereen!!
Pagina: 1