Ruis/spikkeltjes bij het afspelen van video.

Pagina: 1
Acties:

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-02 21:48
Hee,

Ik heb een AMD 4870 512 MB kaart, deze geeft al een tijdje een witte ruis op het beeld wanneer ik videocontent afspeel (alle formaten). Bij streaming websites zijn er groene/roze vlakken die verschijnen en verdwijnen. De ruis is echt random en heel klein niet meer dan een pixel groot ofzo.

Wat ik doe om van de ruis af te komen is de memory klok van 900 Mhz naar 800 Mhz te zetten. Daarna heb
ik perfect beeld met video en geen enkel probleem met streaming sites.

Met spellen kan ik wel gewoon de standaard klok snelheid gebruiken, en heb ik nooit problemen gehad.
Mijn desktop en applicaties doen het ook gewoon normaal, het is echt alleen video waar ik voor moet
down klokken.
Ik heb vrij intensief gegoogled, maar heb niet echt iets gevonden wat echt specifiek bij mij van toepassing is.

Ik gebuik een lcd tv, en ik heb ook een lcd monitor geprobeerd, bij de monitor bleef ik het probleem houden.
Ik heb ook windows 7 opnieuw geinstalleerd.

Ik heb hiervoor altijd Nvidia gehad, daarmee heb ik nooit dit soort problemen gehad, dan was het levend of
dood. Ik had vroeger een GeForce 4,daarna 2 8800 GT's 1 daarvan was dood en garantie voor gehad van dell, de volgende ging dood (roze beeld bsod) buiten de garantie periode en kon in de prullenbak.

Hoe gaan Nvidia's en Amd's volgens jullie dood, zijn nieuwere kaarten beter dan toen qua levensduur?

En het is ook zo vreemd dat hij alleen problemen geeft met het afspelen van video.

Ik ga binnenkort een heel nieuw systeem samenstellen wanneer Ivy verschijnt, en zit hier een beetje mee.
Ook wil dit systeem wel verkopen, maar ik wil niet iemand opzadelen met ellende, ik wil nog wel investeren in
een goedkoop videokaartje om hem te kunnen verkopen.

E8400 @ 3 GHz
HD 4870
3 GB ram
375 W psu

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-01 17:54

hostler

Yeahhh dude!

Heb je de mogelijkheid om je videokaart te testen in een ander systeem?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

volgens mij gaat de 2d modus van je kaart dood, wat je aangeeft zijn artifacts.
3d gaat nog goed (games), maar 2d niet.

is dus een gevalletje rma denk ik, maar test hem inderdaad eerst even in een ander systeem.

[ Voor 28% gewijzigd door Fordox op 19-03-2012 18:08 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Bij streaming websites zijn er groene/roze vlakken die verschijnen en verdwijnen. De ruis is echt random en heel klein niet meer dan een pixel groot ofzo.
Is dat bij alle streaming content zo? En is je internet verbinding wel in orde?

Tegenwoordig met die HD content zie je ook wel eens vage artifacts en niet volledig geladen delen van het beeld. Dit is naar mijn weten normaal (wanneer je begint met afspelen of skipt naar andere delen in de video dan).

Verwijderd

voeding niet een beetje crap?
welke merk is dat

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02 21:52

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:14:
welke merk is dat
Denk krap met een k ;) al kan crap ook wel (versleten voeding).

Een 375W voeding icm een 4870 is erg krap, die 4870 heeft 2 6-pins aansluitingen (zover ik kan zien op foto's) dus dat komt op 3x 75W verbruik maximaal (verbruik zal minder liggen, maar geeft wel aan dat het zeker een veeleisende kaart is). Dat is dus ongeveer 225W voor de videokaart alleen, komt nog ...wat zal het zijn...65W ofzo bij voor de CPU, en dan de andere apparaten nog (fans, HDD's, optische drives, enz).

(let op: m'n wattage schattingen zijn....schattingen, totaal verbruik zal wss iets lager liggen).

Daarnaast wil AMD Powerplay (een feature die in kaarten vanaf de 4000 serie zit volgens mij) soms nog wel eens de verkeerde klokspeeds/voltages pakken. Gevolg is dan dat het geheugen niet genoeg voltage krijgt en artefacts veroorzaakt (terwijl gamen ofzo wél goed gaat). Dit gebeurt metname bij flash filmpjes of filmpjes waar hardware support voor is (bepaalde HD content).

Ik zeg niet meteen dat dat het is, maar dat zijn de eerste 2 dingen die mij te binnen schieten.

• Nature
hostler schreef op maandag 19 maart 2012 @ 17:58:
Heb je de mogelijkheid om je videokaart te testen in een ander systeem?
Ik ken niemand met een desktop,eentje maar die heeft een agp sleuf, iedereen gebruikt tegenwoordig laptop
met een xbox die ik ken. Wel heb ik mijn videokaart uit gezet, dan heb ik geen ruis maar een lage fps...
Fordox schreef op maandag 19 maart 2012 @ 18:07:
volgens mij gaat de 2d modus van je kaart dood, wat je aangeeft zijn artifacts.
3d gaat nog goed (games), maar 2d niet.

is dus een gevalletje rma denk ik, maar test hem inderdaad eerst even in een ander systeem.
Ik heb deze kaart op marktplaats gekocht nadat mijn laatste 8800 GT overleed, nu zo'n 2 jaar geleden.
Hij had hem een paar maanden maar kon een 1 GB versie van de 4870 krijgen.

Er staat op de kaart: Evaluation sample, ATI RADEON 4870 512 M, ik denk zomaar dat ik deze niet
kan rma.

Het is geen ramp, ik heb €40 voor de kaart betaald en er 2 jaar enorm plezier van gehad nog steeds
eigenlijk wel, afgezien van het downklokken in ccc wanneer ik video wil spelen, en natuurlijk voel ik een
zwaard boven mijn hoofd of hij het zal begeven of niet.
Exception schreef op maandag 19 maart 2012 @ 18:13:
[...]

Tegenwoordig met die HD content zie je ook wel eens vage artifacts en niet volledig geladen delen van het beeld. Dit is naar mijn weten normaal (wanneer je begint met afspelen of skipt naar andere delen in de video dan).
Mijn internet is goed, als ik downklok is het met streamen ook weer in orde dus het lijkt mij dezelfde issue.
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:14:
welke merk is dat
Het is een standaard Dell voeding, het is een Dell xps 420, ik heb met een online Watt-calculator uitgerekend
dat ik 330 Watt nodig heb met mijn systeem, hij hangt ook niet.

Mijn E8400 is erg zuinig en loopt op stock, 1 HDD, amper koeling in mijn kast.

• Nature
Nemesizz schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:22:
[...]

Denk krap met een k ;) al kan crap ook wel (versleten voeding).

Een 375W voeding icm een 4870 is erg krap, die 4870 heeft 2 6-pins aansluitingen (zover ik kan zien op foto's) dus dat komt op 3x 75W verbruik maximaal (verbruik zal minder liggen, maar geeft wel aan dat het zeker een veeleisende kaart is). Dat is dus ongeveer 225W voor de videokaart alleen, komt nog ...wat zal het zijn...65W ofzo bij voor de CPU, en dan de andere apparaten nog (fans, HDD's, optische drives, enz).

(let op: m'n wattage schattingen zijn....schattingen, totaal verbruik zal wss iets lager liggen).

Daarnaast wil AMD Powerplay (een feature die in kaarten vanaf de 4000 serie zit volgens mij) soms nog wel eens de verkeerde klokspeeds/voltages pakken. Gevolg is dan dat het geheugen niet genoeg voltage krijgt en artefacts veroorzaakt (terwijl gamen ofzo wél goed gaat). Dit gebeurt metname bij flash filmpjes of filmpjes waar hardware support voor is (bepaalde HD content).

Ik zeg niet meteen dat dat het is, maar dat zijn de eerste 2 dingen die mij te binnen schieten.
Ik heb het nog even na gekeken op http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

cpu, 4 reepjes memory, videokaart, dvd brander,harde schijf, fan, kom ik uit op 286 Watt minimaal
en 336 Watt wordt aanbevolen.

Wanneer ivy bridge uitkomt en ik een nieuw systeem (dit keer zelf samen stel) heb, hang ik even de nieuwe psu in mijn dell en kijk ik wat hij doet, voor zover ik weet gebruikt dell een standaard voeding.

Bedankt voor de info allemaal, en als iemand nog wat weet hoor ik het graag.

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Exception schreef op maandag 19 maart 2012 @ 18:13:
[...]

(Algemene info, niet speciaal voor TS)

Bij Flash: Rechtermuisknop -> eigenschappen -> hardwareversnelling uitschakelen.
Voorkomt groene schermen op bijv. Youtube

Decoding problemen bij nieuwere mkv of mp4 video kan voorkomen omdat er een nieuwe codering gebruikt wordt. Dit geeft vierkante blokjes.
Probeer het eens af te spelen in de nieuwste potplayer.
Pagina: 1