Modrechten en boostrechten: invloed van meningmodders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Om niet weer een hele brede discussie op te starten over het modsysteem, hier een losse flodder:

Is het mogelijk om boost-rechten los te koppelen van modrechten?

Pro- en powermods hebben een zwaardere weging dan mijn klikjes, ze zijn dan ook met de hand geselecteerd en hebben bewezen dat ze het modsysteem doorgronden en handelen naar de richtlijnen. Met die weging is het makkelijker om een correctie uit te voeren als het systeem vastloopt en een post dus niet op de ongeveer de juiste score terecht komt. Echter, met een boostpunt heeft random gebruiker x ineens ook een weging die een heel stuk zwaarder is. Op het moment dat die weging (herhaaldelijk) ingezet wordt voor meningmodden wordt correctie zonder georganiseerd ingrijpen (mismodtopic en/of correctie door promod) een stukje ingewikkelder. En meningmodden is een probleem, dat lijkt me onderhand wel duidelijk.

Het huidige mod-beleid lijkt er op gericht om zo weinig mogelijk drempels op te werpen voor gebruikers om mee te doen. Prima, maar als gebruiker het systeem bewust frustreert (boosted meningmod) dan lijkt het mij duidelijk dat die persoon niet om kan gaan met de "verantwoordelijkheid" die komt met een zwaardere weging. De kans dat een boosted meningmod een ongelukkige misklik is lijkt me zeer klein.

Het loskoppelen van boosts en modrechten geeft crew de mogelijkheid gebruikers te laten participeren zonder dat ze het systeem snel onder druk kunnen zetten. Ook kan het als waarschuwing dienen: 1x doen = email met uitleg + boostrecht weg, nog eens over de schreef = mail + modrechten weg.

Ik zie alleen voordelen, gaten schieten in dit idee is zeer welkom want ik heb vast eea gemist :)

p.s. ik ben niet op zoek naar een hernieuwde evaluatie van het hele systeem, ook niet naar een discussie over modsysteem/devtijd, alleen feedback/gedachten over dit idee graag ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Bundin op 19-03-2012 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:21

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Wat vind je ervan als ik meld dat we al doen wat jij vraagt, afgezien van het uitschakelen van boostrechten? Bij een eerste constatering van het misbruiken van modrechten krijgen ze een waarschuwingsmail, en de volgende keer gaan hun rechten uit.
Okee, ze kunnen wat langer doormodderen met hun boosts, maar dat heeft zelden veel effect.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Ik weet dat het al zo werkt qua modrechten, ging me juist om die boosts, die lijken regelmatig een issue te zijn bij het corrigeren van behoorlijk afwijkende scores. Ik kan inderdaad niet inschatten hoe vaak het precies misgaat met die dingen maar het was me al wel eens opgevallen dat sterk afwijkende scores vaak in veelvouden van drie verschijnen. En doordat het gemiddelde uiteindelijk telt kan zelfs een enkele boosted +3 een post lang in de plus houden, vooral als ie op -1 zou moeten eindigen.

Er zijn wel leuke stats te bedenken over die boosts. Ik zou een blogje over die dingen erg interessant vinden in ieder geval (% van boosts op de eindscore, % van boosts die heel erg afwijken, gebeurt het vaak dat boosts op zeer verschillende scores bij dezelfde post worden gebruikt, hoeveel boosts heeft de gemiddelde semi-actieve modder gehad? Worden ze meteen gebruikt? Zijn er "types" onderwerpen waar ze veel meer dan gemiddeld (relatief gezien dan) worden ingezet, dat soort dingen). Ze zijn ingevoerd met een paar ideeën er achter, ik vraag me af of daar iets van terecht gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:21

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Boosts gaan x6 ;)

Verder zijn de statistieken die jij noemt inderdaad interessant, maar ik verwacht dat zal blijken dat het misbruik heel erg meevalt. Er zijn maar heel weinig mensen die veel mismodden en toch boostpunten weten te verzamelen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Ik weet dat boosts x6 gaan, noemde x3 vooral omdat niet iedere mismod/meningmod een boost heeft. Daarbij, 6 is een veelvoud van 3 ;)

Zonder die statistieken is het uiteraard een beetje een punt waar niemand echt een concreet getal aan kan verbinden, maar ik vraag me nu wel het volgende af:
ben ik de enige die het idee heeft dat boosts het goed functioneren van het modsysteem in de weg staat bij sommige topics (bijvoorbeeld Apple/MS/Samsung/patenten) ?

[ Voor 7% gewijzigd door Bundin op 20-03-2012 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik weet het niet meer hoor, ik heb het afgelopen jaar toch wel de indruk dat meningmodden een separate trend aan het worden is, of sterker doorzet dan in vorige jaren. Ik vind het correct dat de drempel tot participatie laag gehouden wordt, ik zou het toch erg interessant vinden om de cijfers te zien om vast te kunnen stellen of er inderdaad een tendens is, en zo ja op welke punten en periodieken.

Misschien is het wat moeheid in het zien van zo veel blijk van de grenzen van intelligentie heden ten dage, dat mijn indrukken iets gekleurd worden, dat kan. Zelfs een automatische en verplichte spelling controle voor comments zou ik omarmen op dit punt :P

Ik neig trouwens wel naar de laatste observatie van de vorige poster, er zijn onderwerpen waar ik toch echt de indruk heeft dat of het modsysteem er niet compatibel mee is vanwege een heel ander soort insteek dan waar de mensen mee in het topic komen, of dat men buiten de topics om modding coordineerd (al dan niet bewust).

[ Voor 5% gewijzigd door Virtuozzo op 22-03-2012 00:37 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
Dirk schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:03:
Boosts gaan x6 ;)

Verder zijn de statistieken die jij noemt inderdaad interessant, maar ik verwacht dat zal blijken dat het misbruik heel erg meevalt. Er zijn maar heel weinig mensen die veel mismodden en toch boostpunten weten te verzamelen.
Dat is echt je ogen sluiten voor de realiteit.

De realiteit is dat het modden volkomen uit de hand loopt bij de bekende onderwerpen.
Tegenlijkertijd is het heel makkelijk voor mismodders om boostpunten te verzamelen bij andere onderwerpen.

En tegenwoordig loopt de boel zo uit de hand dat ze zelfs boostpunten kunnen verzamelen bij bv Brein artikelen, want daar blijven mismods gewoon staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09

Cyphax

Moderator LNX
Virtuozzo schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 00:31:
Ik weet het niet meer hoor, ik heb het afgelopen jaar toch wel de indruk dat meningmodden een separate trend aan het worden is, of sterker doorzet dan in vorige jaren.
Ik gok dat dat komt omdat Tweakers.net fors breder is geworden. Publiek is breder, het gaat tegenwoordig veel meer om telefoons (Android en iOs, bijvoorbeeld, zijn van die fijne meningmoderatiemagneten) en andere consumentenapparaten waarmee het aantal meningmods sterk toegenomen is. Het is ook allemaal stukken toegankelijker geworden, en daarmee is denk ik het publiek veel groter geworden.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Cyphax schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:21:
[...]

Ik gok dat dat komt omdat Tweakers.net fors breder is geworden. Publiek is breder, het gaat tegenwoordig veel meer om telefoons (Android en iOs, bijvoorbeeld, zijn van die fijne meningmoderatiemagneten) en andere consumentenapparaten waarmee het aantal meningmods sterk toegenomen is. Het is ook allemaal stukken toegankelijker geworden, en daarmee is denk ik het publiek veel groter geworden.
Dat zou inderdaad best kunnen. Als een dergelijke trend ook zichtbaar is in de cijfers, dan wordt het misschien tijd om na te denken over methodes & middelen voor "sturing & coaching" van zowel veranderende en nieuwe types gebruikers en groepsinteracties.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Ik ben soms ook bang dat het een beetje dweilen met de kraan open is geworden.

De meeste mismods die ik aantref zijn overduidelijke -1 posts die met een +3 worden gecompenseerd zodat ze niet in het rood gaan verdwijnen. Dat klinkt mij als een gevalletje 'niet tegen je verlies kunnen' in de oren en de poster in kwestie die even een paar vriendjes gaat vragen of ze zijn post terug omhoog willen halen: Natuurlijk niet de bedoeling.

Concrete meningmods zie ik niet zo zeer, alleen moderaties die puberale uitingen zijn van 'daar heb je weer zo'n fanboy' of spul wat naar beneden wordt gemod omdat het (volgens de modererende partij) niet waar is of barst van de spellingsfouten.

Het zou denk ik al een hoop schelen als een post alleen maar gemodereerd kan worden binnen één punt van zijn huidige score. Dus een -1 kun je dan (als normale sterveling) maximaal naar een 0 tillen, als ie dan eenmaal op 0 staat, dan maakt ie kans om naar +1 te worden gemodereerd.

Je kan er dan zelfs voor kiezen om een punt extra erboven of eronder te kunnen gaan zitten ten koste van een boost-punt, of twee punten ten koste van meer (ik stel voor: 3) boost-punten. Dat zou al een hoop compensatiemodden schelen.

Ik ben wel bang dat we dan nóg meer geklaag in bewerkte reacties krijgen van de aard van "Mehh, waarom is dit -1? ;( ", maar mensen mogen een keer gaan leren om fatsoenlijke reacties op de FP te schrijven.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xubby
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-03-2017

Xubby

just waddling around ...

Of boostpunten het goed modden in de weg staat? Ik vraag het me af. Veel reacties worden amper gemod. Geen idee waarom. Sommige worden heel veel gemod, en soms extreem: van +3 tot en met 0. Regelmatig niet te volgen en / of een meningmod. Maar of boosts hier iets helpt? Ik weet niet hoeveel modders er kunnen boosten, maar ik vraag me af hoeveel het scheelt bij 100 - 200 punten, dat er een aantal gaat boosten. En dan nog, als er net zo veel een 0 boosten als een +3, wat maakt het dan nog uit?

Als de "foute" modders hun recht kwijt raken, boosten ze voorlopig ook niet meer, denk ik dan maar ... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Volgens mij valt het aantal mismodders (wat hun boostknop misbruikt) wel mee. De meeste mismods die ik tegenkom hebben 1 of 2x een +3 of -1 als score. Wanneer de boostrechten misbruikt worden is een waarschuwing meestal voldoende.

[ Voor 7% gewijzigd door tweaker2010 op 23-03-2012 23:23 ]

Pagina: 1