Variabele omzetten naar constante

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 13:33
Ik ben bezig met een spreadsheet in excel waarmee ik vastloopt, ook na lang googelen.

Ik ben bezig met een begroting over meerdere jaren.

Ik wil 1 tabblad maken waarop je alle wijzigingen kunt invoeren. Als je VANDAAG een wijziging invoert, moeten de oude waardes (voor VANDAAG) wel blijven staan. Stel product X kostte in januari 100 euro, in februari 200 euro en vanaf maart 300 euro. Dan moeten de oude waardes onthouden worden. Hoe doe ik dat?

Dus hoe kan ik van een variabele een constante maken op basis van een datum? Zolang er niks wijzigt moet de huidige waarde worden ingevoerd, maar zodra je een nieuwe invoer opgeeft, moet er vanaf VANDAAG gerekend worden met de nieuwe waarde. Maar de oude waardes moeten tot aan VANDAAG worden gehandhaafd.

- Stel de begroting start in januari 2011, ik voer in 100 euro.

- In juni 2011, voer ik 200 euro in. Dus tot en met mei moet er per maand 100 euro gerekend worden.

- In maart 2012, voer ik 300 euro in. Dus van januari t/m mei 2011 moet er 100 euro in staan. En van juni 2011 t/m februari 2012 moet er 200 euro in staan. En vanaf maart 2012 en verder 300 euro.

Nu zal een nieuwe invoer steeds de oude variabele overschrijven. Dat wil ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Denk niet dat excel geschikt is voor wat jij wilt. Volgensmij heb je echt een database nodig met een aantal queries om de gewenste resultaten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31

Reptile209

- gers -

Met defusion. Je zou - als je persé Excel moet gebruiken - kunnen gaan rommelen met macro's die een snapshot van de prijzen maken, maar beter is om nu over te stappen op een database. Volgende week bedenk je namelijk weer een feature die alleen met hangen en wurgen in Excel kan, dan had je beter nu over kunnen stappen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Ik zoek eigenlijk iets als plakken speciaal maar dan in functievorm. Dus een functie die de uitkomst van een functie omzet naar een getal (dus zonder functie erachter en waar de functie ook geen invloed meer op heeft).

Ik heb al wel een macro kunnen maken die dit uitvoert, maar dat vind ik erg omslachtig. Plus dat ik niet weet hoe ik die macro automatisch kan opstarten als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Bijvoorbeeld cel A1; A x B = Y (A=2, B=2 dus Y=4)
cel A2; 4 (gewoon een kaal getal)

Gewoon een functie die de waarde van de uitkomst van een functie neer plempt.

Ik word er een beetje kriegel van, zo gek is dat toch niet? Blijkbaar wel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Daar hebben ze access voor :)

Met macro's kun je een hoop zelf programeren, maar hoe ver wil je daarmee gaan?
Sommige mensen maken echt de meest uitgebreide dingen met vbs, dat ik denk: maak dan je eigen app die eventueel een excel file uitleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Ik wil het graag in excel maken, ik vind het zelf prettig werken. En om nou alleen voor deze functie een heel ander programma te moeten gebruiken vind ik jammer. Voor de rest kan ik prima met excel uit de voeten.

[ Voor 13% gewijzigd door Fornoo op 19-03-2012 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Fornoo schreef op maandag 19 maart 2012 @ 19:50:
Ik zoek eigenlijk iets als plakken speciaal maar dan in functievorm. Dus een functie die de uitkomst van een functie omzet naar een getal (dus zonder functie erachter en waar de functie ook geen invloed meer op heeft).
even uit het hoofd, want heb hier geen Excel (wel calc), maar die functie zit bij 'bewerken / plakken - speciaal', en daar 'als waarde' selecteren.
Hopelijk ben je daar iets mee!

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Dat had ik al ontdekt. Maar dat moet je handmatig met de muis doen.

Ik wil dat dus graag middels een functie, automatisch en het liefst zo dat ik het met de ALS functie kan laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dat kan in principe wel, als je iteratief calculeren aanzet bij de opties, volgens het concept =ALS([ik de nieuwe waarde aan moet nemen];[nieuw waarde];[cel zelf]). })

Het lijkt me het handigst om gewoon iets anders zoals access te gebruiken, of beter een boekhoudprogramma. Of om gewoon de boel in te vullen met een kolommetje voor [datum] en een voor [waarde]. In zo'n tabelletje kun je dan met de normale excel-functies de juiste waarde bij een datum (zoals vandaag) opzoeken. :p

[ Voor 3% gewijzigd door pedorus op 19-03-2012 23:16 ]

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 22:31

Reptile209

- gers -

Dan zou ik een macro aan een knop hangen (om hem met de hand te starten), of via het Worksheet_Change event laten meeluisteren. Je macro voegt dan op een apart werkblad een nieuwe regel toe met de datum en de actuele prijzen. Op basis van een VLOOKUP() zoek je dan in je formuleblad de prijzen die bij een bepaalde datum hangen.

En nu niet gaan klagen dat het te abstract of te moeilijk is, daar hadden we je al voor gewaarschuwd. Google it, ik heb je een aantal keywords kado gedaan :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Fornoo schreef op maandag 19 maart 2012 @ 22:18:
Ik wil het graag in excel maken, ik vind het zelf prettig werken. En om nou alleen voor deze functie een heel ander programma te moeten gebruiken vind ik jammer. Voor de rest kan ik prima met excel uit de voeten.
"Ik heb hier een hamer en ik wil de muur geel maken. Welke spijkers heb ik nodig?" ;)

Inderdaad zou je wat met een macro kunnen doen als per se in Excel. Of desnoods met de hand steeds copy - paste as value.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Hmmz, ik pas de spreadsheet wel aan. Dan maar iets minder vernuftig. Jammer dat zo'n simpele bokki wokki functie niet gewoon standaard in excel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is heel simpel, het is ook heel erg fout(gevoelig) om het met Excel te doen. Maar vooruit, het kan inderdaad wel. Mooiste is dan misschien op de manier van pedorus in "Variabele omzetten naar constante"

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1