voorkomen van resonantie transformator/lamp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:01

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Wij hebben een metalen hanglamp met halogeenlampjes. Bovenin het armatuur zit een electronische transformator. Ondanks het toepassen van de juiste dimmer (specifiek type van Busch-Jaeger voor halogeen met electronische trafo) zoemt deze trafo heel zachtjes. Dit schijnt normaal te zijn en is ook geen probleem, je hoort het vanaf een meter afstand eigenlijk al niet meer. Maar wat wel een probleem is: de trafo raakt het metalen armatuur van de lamp, waardoor de lamp gaat resoneren. En dat geluid is erg irritant! Even de lamp iets bewegen zorgt ervoor dat het geluid tijdelijk stopt, maar even later begint het weer.

Is er een materiaal wat ik zonder risico (brandgevaar?) tussen trafo en armatuur kan stoppen om deze resonantie tegen te gaan? Of weet iemand een andere, slimmere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 16:38
offtopic:
Weet precies wat je bedoelt, dus ik lift mee met dit topic. Heb er zelf ook last van

Zelf ook het probleem. We hebben een matje/kleedje onder de lamp geplaatst, heeft tot op heden niet het gewenste effect gehad. Dus ik sluit in dit topic aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 23:27
je zou een stuk hitte bestendigde rubber kunnen gebruiken en dat tussen je lamp en trafo stoppen.

BTW: Ik weet wel dat een trafo zoemt, Dat zit in de spoel die gebruikt wordt. Maar echt resoneren nooit echt van gehoord.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 10:33
rubber washers.
Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/img/pb/185/059/362/362059185_459.jpg
Zoiets will do !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
To_Tall schreef op maandag 19 maart 2012 @ 12:10:
je zou een stuk hitte bestendigde rubber kunnen gebruiken en dat tussen je lamp en trafo stoppen.
Ik heb ook zo'n trafo, 98% rendement staat er op, en wordt ook totaal niet warm. Hittebestendigheid van rubber lijkt me dan ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
We gaan eens aan de knutsel met iets van rubber.
To_Tall schreef op maandag 19 maart 2012 @ 12:10:
BTW: Ik weet wel dat een trafo zoemt, Dat zit in de spoel die gebruikt wordt. Maar echt resoneren nooit echt van gehoord.
Het is geen gewikkelde trafo, maar een electronische. Volgens mij hebben die geen spoelen.
Hoe groot zijn die dingen en waar koop je die? Zo heel veel ruimte zit er ook weer niet tussen trafo en armatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Gewoon een stukje fietsband werkt ook al natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Zat ik ook aan te denken.
Zit me inmiddels af te vragen of resonantie hier wel het juiste woord is. Wat ik bedoel is dat de armatuur als een klankkast werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:21

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

'echte' transformatoren (gewikkelde energie trafo's) worden in kantoorpanden, ziekenhuizen e.d. op rubberen trillingsdempers gezet. dus een stukje rubber lijkt me inderdaad de beste optie.
Dit niet zozeer voor de directe herrie, maar die aan de andere kant van het gebouw, wat door de constructie heen resoneert en aan de andere zijde er weer uit komt. Kan je soms lang naar zoeken

[ Voor 34% gewijzigd door devino op 19-03-2012 17:16 ]

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb dit probleem ook eens gehad met een "adapter" in het muur stopcontact. Resoneerde door het hele huis heen omdat het cellenbeton blokken zijn. Stekkerblok er tussen en op de grond en het probleem is opgelost.

Rubber moet volgens mij wel lukken.
Pagina: 1