Toon posts:

Random freezes, geen idee wat de oorzaak is, veel geprobeerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik zal maar direct met de deur in huis vallen vrees ik: ik lees geregeld tweakers, maar heb nu een profiel aangemaakt omdat ik ten einde raad ben. :'(

Ik heb een systeem, en dit systeem heeft geregeld last van random freezes. Freezen, daar bedoel ik mee: gewoon stoppen, geen BSOD, en rebooten met de powerknop is de enige mogelijke actie.
Dit gebeurt als de pc in standby staat, als ik surf, photoshop, of eender andere taak.
Het kan ook gebeuren dat de computer 2-3 dagen vlot draait, maar probleem komt terug

Mijn systeem:

Intel i5 2500
P8p67 deluxe van ASUS
2x (2 x 4)GB xms3 1333 van Corsair,
XFX hd6870
Corsair Forge GT 120gb
Cooler Master Silent Pro 750 watt,
3 x seagate HDD
1 x samsung HDD,
Samsung DVDRW

Wat heb ik al geprobeerd?
-MB vervangen, kom van Gigabyte
-Oude AMD Drivers geïnstalleerd, nu staat 12.2 er op
-memtest, gaf vreemde tekens na een nacht testen met 1 setje, setje er uit gehaald en met andere set (die ook xms3 is) zelfde probleem
RAM-voltage manueel op 1.5 gezet
-Ontelbare clean install van win 7
-Geen updates van win7 installeren
-Alle updates installeren
-2 hotfixes
-RAID-set ontmanteld
-BIOS Update
-SSD vervangen (kom van vertex 2)
-GPU vervangen, => gt220 van gigabyte

Dus: als er iemand nog tips heeft, of weet wat er aan de hand kan zijn, laat het mij alstublieft weten!

Alvast bedankt!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-12-2025
je zegt zelf dat memtest errors geeft, zou eerst maar eens andere Ram kopen/lenen om dat uit te sluiten

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2012 05:03 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verhoog ook zeker eens het voltage van de memory controller die in de CPU zit. Dat wil ook nog wel eens helpen met geheugenproblemen.

Trek ook eens alles behalve het absoluut noodzakelijke aan hardware los.
Val eens terug op een minimale setup, en enkel een optical om vanaf een CD te booten. En test of een Linux LiveCD bijvoorbeeld wel stabiel is.

En als memtest fouten aangeeft is het sowieso foute boel daar, memtest moet hij zonder kleerscheuren doorheen lopen. Want goed werkend geheugen staat aan de basis van een stabiel systeem. Nu vallen er in het RAM blijkbaar bitjes op.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Even een opmerking, maar misschien wel van belang;

Jouw geheugen staat toch wel in de QVL van Asus:
http://support.asus.com/Q...hashedid=FpufhQASBFHNvccl

Verwijderd

Topicstarter
Waw, bedankt voor de vele en snelle tips! Zeer behulpzaam!

@johnbytheway: de ssd is vervangen door een ander model omdat de vorige twee keer in een half jaar tijd dood was en heb van de winkel deze gekregen nu. Bedoel je met geheugen lagere snelheid te laten draaien de timings of de mhz?

@jasiccama: het model wel, maar dat is een kitje van 4x2gb, en ik heb er 2 van 2x4gb, maakt dat uit?

Als ik eventueel nieuw geheugen moet kopen, heb gehoord dat kingston valueram zowat met alles compatibel is: true or false? Of wat denkt de raad der wijzen hiervan? :-)

• jasiccama
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 12:31:
Waw, bedankt voor de vele en snelle tips! Zeer behulpzaam!

@johnbytheway: de ssd is vervangen door een ander model omdat de vorige twee keer in een half jaar tijd dood was en heb van de winkel deze gekregen nu. Bedoel je met geheugen lagere snelheid te laten draaien de timings of de mhz?

@jasiccama: het model wel, maar dat is een kitje van 4x2gb, en ik heb er 2 van 2x4gb, maakt dat uit?

Als ik eventueel nieuw geheugen moet kopen, heb gehoord dat kingston valueram zowat met alles compatibel is: true or false? Of wat denkt de raad der wijzen hiervan? :-)
Ik kan wel zeggen, houd je aan de QVL van Asus, maar dat heb ik ook niet gedaan, met mijn Sabertooth ;)
Om het goed uit te sluiten dan zou ik toch voor geheugen wat in ieder geval op de QVL lijst staat, dan weet je zeker dat het niet aan compatibility ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar waren die rare tekens bij memtest een bug, had dan ook niet memtest+ gebruikt, ga nu eens met 4.2 een paar uur laten draaien en dan laat ik meer weten!

• jasiccama
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 14:04:
Blijkbaar waren die rare tekens bij memtest een bug, had dan ook niet memtest+ gebruikt, ga nu eens met 4.2 een paar uur laten draaien en dan laat ik meer weten!
Ah, ja dat kan ook nog.

We wachten met spanning af ;)

Verwijderd

Topicstarter
Jullie niet alleen :-)

• chokolademan2
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09-2024
Heb hetzelfde gehad, heel de tijd hangers, bij gewoon licht gebruik (surfen, muziekje luisteren).
De boel was overgelocked en er zat toen duur geheugen in. Dus daar kon het niet aan liggen dacht ik. Maar na het verlagen van de snelheid van het geheugen liep ie wel weer als een trein.
In de loop van de tijd vielen de geheugenreepjes 1 voor 1 uitelkaar, waarom weet ik niet, ze waren geunderclocked.
En sinds een tijdje nu Kingston Value Ram eringegooid. Nu heeft ie nog nooit zo stabiel gelopen :)

Verwijderd

Topicstarter
Mja, overclocked is hij niet. Wat bedoel je juist met vielen uit elkaar?

Verwijderd

Topicstarter
9 uur gememtest, 4 cycles, geen errors... Heb wel het voltage gisteren maar aangepast ,mss dat het probleem verholpen is? Update volgt binnen een week of wanneer hij terug freezet

• chokolademan2
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09-2024
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 16:50:
Mja, overclocked is hij niet. Wat bedoel je juist met vielen uit elkaar?
Na zoveel tijd kreeg ik weer hangups, het waren dezelfde symptomen, dus ik wist dat het door het geheugen kwam. Telkens haalde ik het reepje eruit wat voor een error zorgde en dan liep ie weer ff goed. En consequent moest ik om de zoveel tijd er weer eentje uithalen. Slecht merk of een gare batch dus.

Verwijderd

Topicstarter
Terug random freeze gehad. Ga eens kijken naar Valueram vress ik.

Verwijderd

Topicstarter
Toch vreemd: systeem draait een volledige dag stabiel, daarna 3 freezes op een uur...

Verwijderd

Topicstarter
Valueram gekocht, zal iets latren weten als hij een week stabiel draait of gecrasged is :)

• luxzenburcht
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:40
Ik ben zeer benieuwd of dat het probleem gaat verhelpen. Ik ervaar precies hetzelfde probleem maar dan met een iets ander moederbord

asus P8Z68-V/GEN3 nieuwste bios versie
Corsair Geheugen Vengeance DDR3,1600-8GB KIT (2 * 4 GB)
Intel core i5 2500K
Coolermaster 700 watt voeding
HD4890
Samsung spinpoint 1 TB

Het vreemde is dat intel burn test en prime95 gewoon normaal werken en de temps normaal zijn, ook redelijk zware games als crysis draaien zonder problemen.
Als ik aan het internetten oid ben krijg ik ook afentoe deze freezes, pc hangt dan helemaal vast en kan dan alleen de reset knop gebruiken.
Memtest 8 uur laten draaien, in totaal 7 passes maar geen error.Ook is het zo dat ik dit probleem niet kan reproduceren, laatst me pc 4 dagen aan laten staan en geen enkel probleem.

Wat ik denk is dat het misschien aan het terugklokken van de cpu temaken heeft, dat deze dan teweinig volt krijgt. Misschien kan het ook temaken hebben met de intel rapid storage drivers. Is best jammer dat je het probleem niet terug kan krijgen wanneer je dat wilt, is wat makkelijker voor de troubleshoot.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:53

Pixeltje

Woo-woohoo!

@TS, heb je al eens geprobeerd om het voltage op de geheugencontroller (IMC) iets te verhogen? Er zijn wel meer verhalen waarbij een controller die 4 DIMMs moet bedienen met iets meer spanning wel goed functioneert.

Controleer, als dat niet werkt, of je moederbord staat ingesteld om ATA devices als AHCI te behandelen in plaats van standard IDE.

Als dat je probleem niet oplost, probeer dan wat eerder al geopperd is; haal alle overbodige componenten uit je pc en start met de volgende config;

Moederbord
processor
1 DIMM (dus die andere 3 eruit)
1 harde schijf (mag je SSD zijn, kan ook gewone schijf zijn)
evt videokaart als je moederbord de IGP van je processor niet ondersteund.

Heb je met die configuratie geen freezes in windows, voeg dan langzaam onderdelen toe tot je wel weer problemen krijgt. Houd er rekening mee dat de probleemschopper het niet per definitie het laatste onderdeel hoeft te zijn wat je toevoegt, het kan ook zijn dat je voeding niet voldoende (stabiele) power kan leveren.

Je kunt eventueel je volledige configuratie testen met een linux live cd, als je daar ook freezes hebt ligt het in ieder geval niet aan je OS.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Verwijderd

Topicstarter
@ Pixeltje: bedankt voor de tip, ben al lang hierover aan het nadenken, maar wat luxzenburcht zegt is ook voor mij waar. PC draait soms dagen aan een stuk vlot, om dan weer te crashen. Heb de computer nodig voor school en werk, dus dan zou ik elke keer bijna een week moeten wachten voor ik het volgende component kan testen om zeker te zijn.
Of kan ik gewoon bij elk component ook de drivers installeren? Bij mijn gpu bvb kan ik niet werken zonder drivers want moet constant photoshoppen.

@ Luxzenburcht: welke browser gebruik jij? Ik Chrome en ik vind volgend topic terug:

http://groups.google.com/...shooting-help/ZHESO0wWKf0

Klinkt me heel bekend in de oren. Heb net hetzelfde probleem als jij en die mensen op dat forum. Dus als jij Chrome hebt kan het misschien daar aan liggen?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Natuurlijk moet je de drivers installeren, anders weet je zeker dat je last krijgt van een trage PC ;) Heel veel drivers zitten weliswaar al in Windows maar er wordt niet voor niets een dedicated driver uitgebracht voor een onderdeel.

Als je wat wilt doen; maak je PC kaal zoals ik eerder zei en voeg dan eerst langzaam weer je RAM geheugen toe, als dat goed gaat heb je in ieder geval weer wat power om mee te werken ;). Daarna graka en dan kun je ook weer fotoshoppen.

Ik denk dat je wel benchmarks kunt gebruiken om te kijken of je geheugen goed is, dat zou betekenen dat je na het toevoegen van een DIMM even een benchmark draait voor 1, 2 uur (langer=beter) en dan de volgende DIMM plaatst. Je kan hiermee binnen een dag je geheugen weer in je PC hebben zitten. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het probleem bij je geheugen zit, want je hebt dit al eens vervangen voor een ander kitje, het lijkt me stug dat ze allebei stuk zijn.

Wat zegt je BIOS over de (s) ATA mode? Staat die op AHCI?

Verwijderd

Topicstarter
Sata-mode staat idd op AHCI, ben nu aan het hopen dat het gewoon chrome was die crashte. Misschien waren de crashes niet zo random en was Chrome gewoon de reden (zei hij na ongeveer elk component vervangen te hebben :-))
De volgende keer ik een freeze heb probeer ik de benchmark. Met welk programma doe ik dit best?

Nog eens bedankt aan iedereen voor de vele tips :)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Gewoon je PC flink de stress in jagen. kan met OCCT, Prime95 of intel burn test.

Verwijderd

Topicstarter
Check, hou je op de hoogte!

• luxzenburcht
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:40
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 02:15:
@ Luxzenburcht: welke browser gebruik jij? Ik Chrome en ik vind volgend topic terug:

http://groups.google.com/...shooting-help/ZHESO0wWKf0

Klinkt me heel bekend in de oren. Heb net hetzelfde probleem als jij en die mensen op dat forum. Dus als jij Chrome hebt kan het misschien daar aan liggen?
Ik gebruik zelf de nieuwste versie van firefox, daar zal het dan niet aan liggen lijkt mij zo.

Verwijderd

Topicstarter
Computer draait nu bijna een week vlot met de Valueram, dus probleem lijkt opgelost! Bedankt voor alle tips!
Pagina: 1