Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg onlangs 3 afvalstoffenheffings rekeningen van de belastingdienst tegelijk binnen. Ze verwachten dat ik, als niet-werkende student, in ene 850 euro uit kan kotsen. Dat ben ik dus mooi niet van plan en na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat ik wellicht recht heb op kwijtschelding. Er gelden wel strikte regels voor het kwijtschelden. Een daarvan is dat er je niet meer dan het normbedrag van 900 euro op je rekening mag hebben. Dat heb ik (helaas?) wel... Ik dacht dus in eerste instantie dat ik niet in aanmerking kwam, maar na wat verder zoeken las ik ook dat geld dat als studieschuld wordt aangemerkt niet meetelt (wat het geld op m'n rekening in principe dus is).

Het probleem is echter... Bij het invullen van het aanvraagformulier (Rotterdam) staat wel dat je je saldo van je rekening(en) in moet vullen, maar nergens staat dat je je studieschuld af kan trekken. Mijn vraag is dus, waar kan je dat doen? Ik dacht in eerste instantie geen bedrag in te vullen bij saldo van de rekening, maar ben bang dat bij onjuist invullen de kans op weigering groter is.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:16

Reptile209

- gers -

Dan doe je toch een printje/pdf-je van je huidige 'saldo' bij DUO en verwijs je daar naar? Die kan je gewoon van je MyDUO (?) plukken. En anders hebben ze vast een telefoonnummer in Rotterdam om een en ander even na te vragen :).

Zo scherp als een voetbal!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Ik zou gewoon even de desbetreffende instantie bellen dan weet je gelijk waar je aan toe bent en hoe je het eventueel in orde kan maken. :)

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Ik denk dat je je vergist, je mag een studieschuld waarschijnlijk niet meetellen als schuld voor de berekening van je vermogen. Het is dus precies andersom.

Ben wel benieuwd waarom je er drie krijgt! Kloppen alle data wel, woonde je er bijvoorbeeld wel al in de gehele periode waarover de heffing gaat? En waarom heb je er dan niet eerder een heffing voor moeten betalen? Zou ik eerst maar even nagaan.

[ Voor 44% gewijzigd door Wokkels op 19-03-2012 08:28 ]

Permanent wintericon!

• Len Canoot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 10:24
3 Eenheden? Moet je voor het hele studentenhuis betalen? 3 is veel te veel.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als je als niet-werkende student in een zelfstandige woning woont, dan mag ik hopen dat je ook verstandig genoeg bent geweest om je af te vragen waar die heffingen bleven?

Als je samen met anderen woont onder een huurbaas of een woningbouwvereniging, moet je gewoon de rekening doorsturen, dan is hij niet voor jou.

Maar om kans te maken op kwijtschelding moet je echt de lasten niet kunnen dragen, heb mij er eerdaags ook eens in verdiept en het komt er op neer dat je echt een hele goede reden moet hebben voor kwijtschelding. De enige geldige reden is eigenlijk als je het écht niet kan betalen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Het gaat er niet om dat je het niet van plan bent, maar om of je het kunt. Dat laatste lijkt me gelukkig wel. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik geen recht heb op huur- of zorgtoeslag :)

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Verwijderd

In Amsterdam kan je niet een studieschuld aandragen om een kwijtschelding van je afvalstoffenheffing te krijgen. Ik neem daarom aan dat je dat in Rotterdam ook niet kan...

Verwijderd

Topicstarter
Ik had er ooit wel van gehoord, maar had mij er nooit echt in verdiept. Hiervoor woonde ik in een gedeelde unit en kreeg nooit dit soort brieven. Nu woon ik in een studio en moet je dit soort belasting blijkbaar betalen. Probleem is nu dat ze hebben besloten om de rekening van alle 3 de jaren in ene te sturen.

En het stukje over studie schuld baseer ik op een zin uit de reglementen: Vermogen geldt niet als: geld dat als renteloze of rentedragende lening op grond van de Wet Studiefinanciering is ontvangen;

Ik interpreteer dit als: geld van je stufi/lening telt niet als vermogen bij het berekenen of je vermogen wel of niet binnen de norm valt.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:07
Ik heb mezelf zo in Groningen ook weleens flink in de vingers gesneden door teveel te lenen van de IB groep dat kwartaal en daardoor gelijk meer over te mogen maken aan de gemeente. Je kan de IB lening niet aanvoeren als aftrekpost op je saldo, belachelijk eigenlijk, maar het heeft geen zin.
Maar waarom krijg je er 3? Het lijkt me nogal veel. Wij deelden die shit door 4en in ons studentenhuis dus het viel allemaal wel mee, maar 850 euro? Dat kan nooit, daar gaat iets fout.

edit: Wat ik me kan herinneren uit die periode is dat het bij mij puur om het saldo ging en dus niet om vermogen. Saldo was te hoog, dat was nou eenmaal zo: Klaar.

edit2: Als je er al 3 jaar woont dan lijkt me dat niet onterecht, maar dan kan je wellicht wel een regeling treffen, want even ineens 850 euro ophoesten is niet te doen. Bovendien kan je wellicht aanvoeren dat je ten tijde van de eerste 2 afrekeningen minder saldo/vermogen had dus daar wel deels kwijtschelding over kan ontvangen. Als je er nog niet woonde ten tijde van die eerdere afrekeningen dan hoef je ze uiteraard niet te betalen.

edit3: Kan natuurlijk dat de regeling inmiddels veranderd is, dan zou ik gewoon je lening opgeven als schuld en kan je gewoon kwijtschelding krijgen, maar dan moet je wel bezwaar maken. Waarschijnlijk is er een standaardformulier online voor dat bezwaar, check dat even en kijk wat er op staat. Gevonden: http://www.rotterdam.nl/G...te%20Rotterdam%202012.pdf

Als je naar dat formulier kijkt dan zijn het dus dezelfde mafkezen als in Groningen waar ze dus je stufi-lening als inkomsten beschouwen en niet als schuld. Je kan dus nergens je schuld kwijt op dit formulier.

[ Voor 61% gewijzigd door MrAngry op 19-03-2012 15:05 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

zoals ik het begrijp heeft TS de rekeningen van de afgelopen 3 jaren ontvangen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Dat je in een keer 3 aanslagen krijgt vind ik wel een beetje gek ja, maar kwijtschelding moet je volgens mij kunnen krijgen.
En als die zin over dat stufi niet als vermogen geldt er zo instaat, en het geld dat je hebt komt allemaal daaruit dan heb je dus gewoon recht op kwijtschelding.
Ik heb zelf een aantal jaar in die situatie gezeten, samenwonend met vriendin. Enschede. Altijd kwijtschelding gekregen. Van zowel afvalstoffenheffing als verontreinigingsheffing. Hier ligt dat normbedrag wat hoger, maar mag je geen auto hebben, tenzij je aan kan tonen dat je die voor je werk nodig hebt.

Mijn advies; schrijf een nette brief naar de afdeling belastingen, dat je bezwaar maakt tegen de heffing. Leg je situatie uit, en voeg bewijsstukken toe (rekeningafschriften, overzicht DUO). Vul dat formulier in voor zover je kan en stuur dat ook op.
Als je bezwaar maakt wordt voor zover ik weet iig de betalingstermijn uitgesteld.
Dan wacht je het antwoord van de gemeente af, en als je er geen recht op hebt, spreek dan een betalingsregeling af, met een bedrag per maand.

[ Voor 7% gewijzigd door MaximusTG op 19-03-2012 14:55 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Toen ik het laatst aanvroeg moest ik het saldo van mijn bankrekening noteren, maar ook mijn eventuele leningen.
Dus daar heb ik toen mijn studieschuld ingevuld.

Nog geen bericht gekregen of dit juist is.

Vorig jaar ook zo gedaan en toen was het goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 19-03-2012 14:55 ]

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Zijn het 3 rekeningen, of een rekening waar wordt gesproken over 3 eenheden? (meerpersoonsshuishouden)

Ben je alleen dan krijg je 1 eenheid. Ben je met 2 of meer in het huis, dan krijg je 3 eenheden...

Het zou dus prima kunnen zijn dat het een rekening is voor het volledige studentenhuis...

Youtube: DashcamNL

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Internet (site gemeente Rotterdam) geeft aan dat ze ongeacht de samenstelling van het huishouden maar één tarief kennen. Dus of je er nu met 1 of 5 personen woont. Dat staat ook vast zo op de factuur welke TS heeft gekregen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• RocketKoen
  • Laatst online: 11:18
Studieschuld trekken ze helaas niet af van je saldo.

Ik heb ook een keer 3 aanslagen tegelijk gekregen. Ik moest mn afschriften opsturen + bewijs schulden.
Voor schulden tellen ze alleen je aflossing als een vaste last. Aan de hand van mn rekeningafschrift vonden ze dat ik aan het eind van de maand genoeg geld "over" had om de belasting te betalen.

Ik dacht namelijk slim te zijn en een minimum van €1000 op mn rekening te houden zodat ik niet in de problemen kom als ik ineens voor een grote uitgave kom te staan(lening aanpassen bij de DUO duurt eeuwen). Allemaal geleend geld natuurlijk, maar de gemeente negeert dat feitje omdat ik nog geen aflossingen hoef te doen.

Die aanslag heb ik dus gewoon moeten betalen :(
Daarna heb ik die €1000 opgenomen en in een oude sok bewaard. Jaar erop krijg ik post van de gemeente dat ze me automatische vrijstelling hebben gegeven....

TheS4ndm4n#1919

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 22:33
Er hoeft ook niets van het saldo afgetrokken te worden. Conform het citaat hierboven - aannemende dat de context correct is - laat het niet eens meetellen indien het als stufi is uitbetaald.

• MrAngry
  • Laatst online: 10:07
Rukapul schreef op maandag 19 maart 2012 @ 19:36:
Er hoeft ook niets van het saldo afgetrokken te worden. Conform het citaat hierboven - aannemende dat de context correct is - laat het niet eens meetellen indien het als stufi is uitbetaald.
Op het bezwaar formulier moet je expliciet je stufi inkomsten inc lening per maand aangeven.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 22:33
Dat kan.

Het citaat ging over vermogen, niet over inkomsten ;)

• harmen1987
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-11 17:01
Heb ook eens bezwaar aangetekent, in delft. Ook 3 eenheden. En inderdaad, gewoon betalen. Geen kwijtschelding kunnen krijgen, zelfde omstandheden als jij.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-10 11:20
Testert schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:22:
Het gaat er niet om dat je het niet van plan bent, maar om of je het kunt. Dat laatste lijkt me gelukkig wel. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik geen recht heb op huur- of zorgtoeslag :)
Daar mag je je zeker gelukkig mee prijzen maar het is nogal een verschil. Kwijtschelding krijg je als je het echt niet kunt betalen, oftewel bijna nooit. Zorgtoeslag krijg je nog bij 1,5x modaal gezinsinkomen dus het grootste deel van de bevolking.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 01:55:
Ik kreeg onlangs 3 afvalstoffenheffings rekeningen van de belastingdienst tegelijk binnen. Ze verwachten dat ik, als niet-werkende student, in ene 850 euro uit kan kotsen
Allereerst, afvalstoffenheffing komt toch niet van de belastingdienst maar van de gemeente?

Verder, ik vraag me af hoe je aan zo'n hoog bedrag komt. Met een gezin van 3 en een eigen woning komt onze totale aanslag uit op zo'n 700 euro. Inclusief OZB, afvalstoffenheffing, hondenbelasting voor 1 hond en wat er nog meer voor gemeentelijke belastingen zijn.

Bovendien krijg je in de meeste gemeenten de mogelijkheid om in termijnen te betalen.
xtra schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 16:37:
[...]

Daar mag je je zeker gelukkig mee prijzen maar het is nogal een verschil. Kwijtschelding krijg je als je het echt niet kunt betalen, oftewel bijna nooit. Zorgtoeslag krijg je nog bij 1,5x modaal gezinsinkomen dus het grootste deel van de bevolking.
Zorgtoeslag krijg je tot 1x modaal voor een alleenstaande of 1.5x modaal als meerpersoonshuishouden 1.5x modaal komt overeen met ongeveer 1.1 modaal gezinsinkomen.

Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen kun je pas krijgen als je rond het bijstandsniveau balanceert en dus inderdaad niets kunt betalen.

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 12:18
Voor wat betreft de aantal eenheden is het in Utrecht zou dat als je alleen woont je voor 1 eenheid betaald maar dat als er twee wonen je voor drie eenheden moet betalen. Kromme regeling van de gemeente om de kas te spekken lijkt het.

• GHengeveld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-10 09:15
Ik woon zelf ook in Rotterdam in een studentenhuis met 3 man, en krijg ook elk jaar die heffingen (afvalstoffenheffing, waterschapsbelasting en rioolheffing) van zo'n 350-400 euro totaal. Je krijgt inderdaad een heffing van 3 eenheden als je met 2 of meer personen woont, zo is het nu eenmaal. Het eerste jaar dat ik de heffing kreeg heb ik ook geprobeerd bezwaar aan te tekenen en heb de betaling daardoor een jaar kunnen uitstellen, maar uiteindelijk dus alsnog moeten betalen. Als je kwijtschelding wil moet je aan enorm veel voorwaarden voldoen, zo mag je niet zo veel geld op rekening hebben (geldt ook voor je huisgenoten) en je mag geen eigen bedrijf hebben. Aangezien ik ZZP'er ben en mijn huisgenoot een dikke erfenis heeft gekregen waren we natuurlijk bij voorbaat al kansloos.

Ik denk dat je er niet onderuit zal kunnen, en dus gewoon moet betalen. Wel kan je dat in termijnen doen, bij mij wordt het geloof ik maandelijks in 6 of 10 termijnen van mijn rekening afgeschreven. Mijn huisgenoten betalen mij uiteraard hun deel (tip: leg dit op papier vast).

Overigens is in mijn huurovereenkomst opgenomen dat de huurder zelf verantwoordelijk is voor het afdragen van belastingen. Als dat bij jou niet zo is kan je proberen je huurbaas er voor te laten opdraaien, maar de kans van slagen is klein.

[ Voor 10% gewijzigd door GHengeveld op 29-03-2012 14:29 ]

Pagina: 1