Opstelling maken met 6 HD TV's en 5 videobronnen + audio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg85
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06 21:00
Hallo!

Allereerst weet ik niet exact waar ik dit topic moet plaatsen maar dit lijkt me het meest geschikt.
Voor een bevriende kroegbaas heb ik een "projectje" aangenomen.
Het is de bedoeling het een soort van multimedia kroeg gaat worden.
Na overleg is me duidelijk wat ze willen, ik zal het hier proberen te schetsen.

De video bronnen zijn:

- HD tv ontvanger 1
- HD tv ontvanger 2
- PC
- Blue-ray speler
- Apple TV

De video input apparaten zijn:

- 5x 81 cm LED lcd
- 1x 127 cm LED lcd
- 1x Beamer (er is nog een oude beamer, weet niet of deze vervangen gaat worden voor HD)

De audio moet via een mengpaneel (oud apparaatje) lopen. Er hoeft maar 1 audio bron tegelijkertijd te horen te zijn.

De bedoeling is dat bijvoorbeeld TV 1 tm 3 het signaal van HD ontvanger 1 uitzenden,
TV 4 tm 6 het signaal van HD ontvanger 2, en dat de audio van HD ontvanger 2 ook te horen.

Qua video heb ik al een aantal mogelijkheden bekeken, zoals een switch met meerdere in en uitgangen.
Qua audio doorvoeren ben ik er niet helemaal uit.

Heeft iemand hier ervaringen mee of ideeen?
De prijs maakt in principe niet heel veel uit, maar hoe goedkoper hoe beter natuurlijk, mits het niet te veel afdoet aan de kwaliteit.

Alvast bedankt voor jullie hulp! Hebben jullie meer informatie nodig of hebben jullie wat feedback hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 11:28

SeatRider

Hips don't lie

Ik denk dat wij nu minder info hebben dan jij na het gesprek met de kroegbaas...

Bvb, gebruiken tv's 1-3 en 4-6 altijd hetzelfde bronsignaal, of moet elk van de tv's elk van de bronnen kunnen tonen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg85
SeatRider schreef op zondag 18 maart 2012 @ 21:12:
Ik denk dat wij nu minder info hebben dan jij na het gesprek met de kroegbaas...

Bvb, gebruiken tv's 1-3 en 4-6 altijd hetzelfde bronsignaal, of moet elk van de tv's elk van de bronnen kunnen tonen?
Haha okay dat was niet heel duidelijk.

Iedere TV/beamer moet iedere bron kunnen tonen. Het liefst ook 3 of 4 bronnen tegelijkertijd op verschillende tv''s

bijv tv 1 hd ontvanger 1
tv 2 hd ontvanger 2
tv 3 apple tv
tv 4 PC

Hoet moet dus mogelijk te zijn te switchen tussen meerdere bronnen op iedere tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:16
" Qua video heb ik al een aantal mogelijkheden bekeken, zoals een switch met meerdere in en uitgangen.

De prijs maakt in principe niet heel veel uit, maar hoe goedkoper hoe beter natuurlijk, mits het niet te veel afdoet aan de kwaliteit. "

HDMI voert ook geluid door, neem een HDMI selector ? zoiets bijv
http://www.amazon.com/5-p...ntrol-1-out/dp/B000FHGONA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

matthijsg85 schreef op zondag 18 maart 2012 @ 21:16:
[...]

Haha okay dat was niet heel duidelijk.

Iedere TV/beamer moet iedere bron kunnen tonen. Het liefst ook 3 of 4 bronnen tegelijkertijd op verschillende tv''s

bijv tv 1 hd ontvanger 1
tv 2 hd ontvanger 2
tv 3 apple tv
tv 4 PC

Hoet moet dus mogelijk te zijn te switchen tussen meerdere bronnen op iedere tv.
Dit zou de oplossing wel eens kunnen zijn:

http://www.hdtvsupply.com/6x6-hdmi-matrix-switchers.html

[ Voor 18% gewijzigd door SeatRider op 18-03-2012 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg85
jterpstra schreef op zondag 18 maart 2012 @ 21:20:
" Qua video heb ik al een aantal mogelijkheden bekeken, zoals een switch met meerdere in en uitgangen.

De prijs maakt in principe niet heel veel uit, maar hoe goedkoper hoe beter natuurlijk, mits het niet te veel afdoet aan de kwaliteit. "

HDMI voert ook geluid door, neem een HDMI selector ? zoiets bijv
http://www.amazon.com/5-p...ntrol-1-out/dp/B000FHGONA
Klopt, alleen de link die je gaf geldt voor 1 hdmi uit en 5 ingangen.
Ik heb ze al gezien met 8 ingangen en 8 uitgangen, maar hoe krijg ik de audio dan aangesloten op het mengpaneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg85
Dat is het inderdaad :), perfect voor het beeld idd, maar hoe doe ik dat met de audio dan verder? Dat is voor mij nog een hoofdbreker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg85
Ik denk dat het het makkelijkst is om de videobronnen rechtstreeks via reguliere tulpkabels rechtstreeks op het mengpaneel aan te sluiten, of mis ik nu iets? Graag iemands visie hierop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:16
maar waarom moet audio via mengpaneel ?
dat is mijn nog niet helemaal duidelijk,

je kan toch ook gewoon de speaker out nemen van de tv in kwestie en dat gebruiken als "master" audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Ik zou de audio van alle inputs los aansluiten op een mengpaneel/versterker (ongetwijfeld hebben alle videobronnen wel een analoge audiouitgang) en dat allemaal centraal/achter de bar plaatsen, inclusief de HDMI matrix switch. Dan hoef je verder alleen nog lange HDMI kabels van de matrix switch naar de 5 TV's trekken. De tv's hoeven dan alleen op HDMI1 te blijven staan en je kunt alles centraal schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103336

Qua audio: Neem aan dat er 1 'master TV' is (dus van de audio die er te horen is wordt het bijbehorende beeld op deze TV getoond), bijvoorbeeld de grootste, kan je niet simpelweg de HDMI kabel die van de matrix switch naar die TV gaat via een versterker/mengpaneel laten lopen?

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 103336 op 19-03-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Anoniem: 103336 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 15:40:
Qua audio: Neem aan dat er 1 'master TV' is (dus van de audio die er te horen is wordt het bijbehorende beeld op deze TV getoond), bijvoorbeeld de grootste, kan je niet simpelweg de HDMI kabel die van de matrix switch naar die TV gaat via een versterker/mengpaneel laten lopen?
Mengpanelen hebben meestal geen HDMI, en versterkers voor professioneel gebruik (PA installatie?) meestal ook niet. Wat is er mis met een analoog signaal voor kroeggebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-06 15:01
Ah... Een topic direct in my line of work... :)

Natuurlijk niet om reclame te maken, ik weet dat onze producten duur zijn...

wat zou werken is:

Voor het schakelen van je video:
DXP 88 HDMI

Wat je dan kan doen is op één van de uitgangen een Audio De-embedder zetten.
Daar haal je balanced stereo audio uit. Wat je naar je mengpaneel kan sturen.

De matrix kan audio en video afhankelijk van elkaar schakelen. Dus je kan los van wat de schermen laten zien kiezen welke audio je wilt horen...

Waar je wel op moet letten is de lengte van de HDMI kabels. Als dat te lang wordt, kan het zijn dat je geen beeld meer hebt, dan zou je voor UTP transmitters kunnen kiezen...

Voordeel van deze matrix is dat hij de HDCP keyhandling doet. Dus wat je ook als bron hebt, de matrix besluit of de schermen het mogen tonen of niet. Heb je daar ook niet het probleem mee dat de bron maar 4 keys kan berekenen, terwijl er dus 6 nodig zijn...

Er zijn nog genoeg andere merken die dit soort oplossingen bieden.
Bijv. Crestron, Kramer Electronics, Geffen...
Die ook allemaal bij de gemiddelde nederlandse AV integrator leverbaar zijn (denk aan Avex, Hulskamp, Bis, MK2)

[ Voor 9% gewijzigd door Maarce op 19-03-2012 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg85
SeatRider schreef op maandag 19 maart 2012 @ 15:54:
[...]

Mengpanelen hebben meestal geen HDMI, en versterkers voor professioneel gebruik (PA installatie?) meestal ook niet. Wat is er mis met een analoog signaal voor kroeggebruik?
I agree :) Dit is ook qua indeling het meest handige en voor de hand liggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg85
Maarce schreef op maandag 19 maart 2012 @ 16:08:
Ah... Een topic direct in my line of work... :)

Natuurlijk niet om reclame te maken, ik weet dat onze producten duur zijn...

wat zou werken is:

Voor het schakelen van je video:
DXP 88 HDMI

Wat je dan kan doen is op één van de uitgangen een Audio De-embedder zetten.
Daar haal je balanced stereo audio uit. Wat je naar je mengpaneel kan sturen.

De matrix kan audio en video afhankelijk van elkaar schakelen. Dus je kan los van wat de schermen laten zien kiezen welke audio je wilt horen...

Waar je wel op moet letten is de lengte van de HDMI kabels. Als dat te lang wordt, kan het zijn dat je geen beeld meer hebt, dan zou je voor UTP transmitters kunnen kiezen...

Voordeel van deze matrix is dat hij de HDCP keyhandling doet. Dus wat je ook als bron hebt, de matrix besluit of de schermen het mogen tonen of niet. Heb je daar ook niet het probleem mee dat de bron maar 4 keys kan berekenen, terwijl er dus 6 nodig zijn...

Er zijn nog genoeg andere merken die dit soort oplossingen bieden.
Bijv. Crestron, Kramer Electronics, Geffen...
Die ook allemaal bij de gemiddelde nederlandse AV integrator leverbaar zijn (denk aan Avex, Hulskamp, Bis, MK2)
toon volledige bericht
Wauw da's een mooie oplossing, maar een aardig dure oplossing ook.
In principe is de audio van de bron via oldschool tulpstekkers richting oldschool mengpaneel voor deze kroeg voldoende. De lengte van de HDMI kabels weet ik nog niet exact, maar in de switch die ik op het oog heb zit een signal booster, dat ga ik eerst proberen, daarna kijk ik naar die UTP transmitters.
Bedankt voor je input in ieder geval! Heb hier wat aan.. (geldt trouwens voor iedereen in dit topic ;))

[ Voor 24% gewijzigd door matthijsg85 op 19-03-2012 21:21 ]

Pagina: 1