Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-05 19:52
Het idee om een nieuwe HTPC aan te schaffen en hoe deze in elkaar te doen steken, is onlangs in mijn brein tot volle wasdom gekomen:
quote: My_Busy_Brain
Mini barebone: ECS MS300, s1155 & H61 chipset

CPU: Intel Celeron G530 (dual core, 65W) @ 2.4Ghz, 2MB L3, HD2000

RAM: Corsair 8GB (2x 4) @ 1333Mhz (CL9)

HDD: Seagate 1TB @ 7200rpm

Kosten (excl. porto): € 308,10,-

Bijzonderheden:
  • de MS300 beschikt over 2x USB 3.0 in het voorpaneel
  • het stroomverbruik van de G530 (idle/load) is lager dan het TDP van 65W doet vermoeden
Voor gamen/video's (her)coderen zal bovenstaande HTPC configuratie niet worden gebruikt (enkel voor het bekijken van (HD) films, beluisteren van muziek en internetten), en dát draagt er toe bij dat de magere 3D prestaties van de videokaart en het ontbreken van QuickSync niet gemist zal gaan worden.

Later kan de Celeron G530 evt. door een 22nm Ivy Bridge versie vervangen worden, mits de H61 chipset dit ondersteunt en/of een BIOS upgrade dat mogelijk maakt.

Mijn vraag:

is de door mij samengestelde Barebone een goed voorbeeld van een welgekozen configuratie of is het voor verbetering vatbaar?

Edit: ik heb besloten om er 8GB (2x 4) @ 1333Ghz van Corsair (CMSA8GX3M2A1333C9) geheugen in te plaatsen. De toekomstige Ivy Bridge Celeron zou dit geheugen weleens kunnen gaan ondersteunen en het is even duur als de 1Ghz variant.

[ Voor 29% gewijzigd door John Stopman op 26-04-2012 13:38 . Reden: Xtra info toegevoegd ]

Wust um yn 'e moele ha? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 23:14
ik weet niet of je processor genoeg power heeft om de films (hd?) te decoderen. Ik mis in je verhaal een videokaart en het besturingssysteem dat je wilt gaan gebruiken.

ff naar plaatje gekeken. twee grote (eigenlijk dus kleine) fans. Heb je ook barebones als zotac overwogen?

[ Voor 24% gewijzigd door MisterE op 18-03-2012 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 20:11

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Waarom zoveel geheugen voor in een HTPC? Besteed dat geld dan uit aan de CPU/videokaart t.b.v. videodecoding. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
MisterE schreef op zondag 18 maart 2012 @ 22:04:
ik weet niet of je processor genoeg power heeft om de films (hd?) te decoderen. Ik mis in je verhaal een videokaart en het besturingssysteem dat je wilt gaan gebruiken.
Windows 7 64bit.

Volgens de reviews die ik over de dual-core Celerons gelezen heb is de onboard videokaart van de G530 dezelfde als die in de Core i3-2100: de HD2000, en deze is prima in staat om HD films vloeiend weer te geven... Het afspelen wordt dus door de GPU gedaan en niet door de CPU :)

NB: QuickSync is bij de GPU van de Celerons/Pentiums uitgeschakeld en dat werd speciaal door Intel ontwikkeld voor zij die eigen gemaakte HD video's willen editen en/of (her)coderen.
ff naar plaatje gekeken. twee grote (eigenlijk dus kleine) fans.
De G530 (65W) verbruikt al snel 3/6W minder stroom in 'idle' / 'under load' dan een Core i3 2100T (35W), ik denk dat het met de geluidsproductie van de twee relatief kleine fans wel zal meevallen als ik de G530 tot het uiterste drijf.
Heb je ook barebones als zotac overwogen?
Ja, daar steekt in de regel een Atom D5xx van Intel of een AMD E-350/450 in en dergelijke CPU's vind ik niet snel genoeg: de Atom D525 en AMD E-450 zijn minstens 3x trager dan de op Sandy Bridge gebaseerde dual-core Celerons.
Michael Knight schreef op maandag 19 maart 2012 @ 00:03:
Waarom zoveel geheugen voor in een HTPC? Besteed dat geld dan uit aan de CPU/videokaart t.b.v. videodecoding. :)
Een Ivy Bridge Core i3-3225 met een HD4000 videokaart zal minstens 2x meer prik dan een Celeron G530 verbruiken, en voor 3D en het bewerken van video's heb ik geen extra CPU/GPU power nodig.
Het nogal omvangrijke RAM van 8GB groot heb ik nodig voor het bekijken van .JP2 foto bestanden met een gemiddelde grootte van 1GB. Als ik ze vervolgens wil converteren (zeker bestanden van 2GB+) naar een ander formaat of het aantal pixels softwarematig verdubbel, dan kost dat bijzonder veel RAM geheugen ;)

Edit: zwaardere taken doe ik met mijn Micro Tower: Core i3-2100 i.c.m. een Radeon HD 7750 :)

Nu was het in eerste instantie ook de bedoeling dat er een i3-3225 in de MS300 gestoken werd, maar het leek mij verstandiger om 90,- te (be)sparen, de i3-2100 te verkopen en voor dat geld een Ivy Bridge Core i5-3570 aan te schaffen.

AMD's antwoord op Intel's QuickSync in de Raden HD 7750 is nog lang niet sneller, maar daar zou de HD 8xxx serie wel eens verandering in kunnen gaan brengen.

[ Voor 11% gewijzigd door John Stopman op 20-03-2012 19:30 . Reden: Onjuist statement verwijderd/aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 23:14
ik denk dat het met de geluidsproductie van de twee relatief kleine fans wel zal meevallen als ik de G530 tot het uiterste drijf.
hoe kleiner de fans hoe meer herrie
Ja, daar steekt in de regel een Atom D5xx van Intel of een AMD E-350/450 in en dergelijke CPU's vind ik niet snel genoeg: de Atom D525 en AMD E-450 zijn minstens 3x trager dan de op Sandy Bridge gebaseerde dual-core Celerons.
tuurlijk (hoewel nieuwere barebones nu de atom 2700 hebben). Voor HTPC doeleinden heb je echter ook niet zulke CPU capaciteiten nodig. Je moet erg je best doen om een "normaal" systeem echt stil te krijgen.

Ik kan echter niet oordelen over hoe stil je hem moet maken. En of je hem ook voor andere doeleinden gaat gebruiken

Verder kan ik niet oordelen over Intel videokaarten. Gebruik zelf linux en daar hebben ze weinig betekenis.

[ Voor 5% gewijzigd door MisterE op 19-03-2012 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
MisterE schreef op maandag 19 maart 2012 @ 19:26:

hoe kleiner de fans hoe meer herrie
Niet per sé:

de vergelijkbare ECS MS200 (s1156) bevat een behoorlijk groot koelblok:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/10zuz9v.jpg

en de CPU/koelblok steken direct achter de twee 6 CM(?) fans:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2qu3pc7.jpg

zolang er geen 65W Core i3 of i5 in de MS300 geplaatst wordt (waar een vergelijkbaar koelblok voor ontworpen is), zal het met de geluidsproductie echt wel meevallen, zeker gezien waar ik de MS300 voor gebruiken ga: internetten, (HD) films & muziek en zullen de processor weinig belasten. :)

Edit: Het daadwerkelijke verbruik van de 65W Sandy Bridge Celerons was eigenlijk al gelijk aan de 35W Core i3-2100T en dat betekend dat de Ivy Bridge Celerons nog zuiniger zullen zijn: 55W TDP en dat is dan uiteindelijk 25W TDP in werkelijkheid.
tuurlijk (hoewel nieuwere barebones nu de atom 2700 hebben). Voor HTPC doeleinden heb je echter ook niet zulke CPU capaciteiten nodig. Je moet erg je best doen om een "normaal" systeem echt stil te krijgen.
Het CPU gedeelte van de Atom D2700 @ 2.13Ghz is niet veel meer dan twee, met elkaar geïntegreerde Atom 230 CPU's die op een hogere frequentie draaien en zijn daardoor niet echt veel sneller dan de Atom D525. Enkel het GPU gedeelte is door Intel vernieuwd en hoewel HD films daar vast vloeiend mee afgespeeld zouden kunnen worden, is de CPU te traag voor het rap laten draaien van Windows 7.

[ Voor 10% gewijzigd door John Stopman op 20-03-2012 01:01 . Reden: Verduidelijkingen toegevoegd / Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 20:11

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

dutch666 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 01:30:
[...]

Een Ivy Bridge Core i3-3225 met een HD4000 videokaart zal minstens 2x meer prik dan een Celeron G530 verbruiken, en voor 3D en het bewerken van video's heb ik geen extra CPU/GPU power nodig.
Het nogal omvangrijke RAM van 8GB groot heb ik nodig voor het bekijken van .JP2 foto bestanden met een gemiddelde grootte van 1GB. Als ik ze vervolgens wil converteren (zeker bestanden van 2GB+) naar een ander formaat of het aantal pixels softwarematig verdubbel, dan kost dat bijzonder veel RAM geheugen ;)
Okay, dus je doet dus toch meer dan enkel (HD) films, muziek beluisteren en internetten op dit gebakkie. ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
Correct, maar ik denk dat het converteren van .JP2 bestanden een niet al te zware taak voor de Celeron G530 zal zijn: de [b]ECS MD100[/b] die ik op dit moment gebruik doet er een stuk langer over om dergelijke bestanden in een ander formaat om te zetten (100-180 sec.), maar de enkele 4 CM(?) fan achter heb ik tot nog toe nooit gehoord.

Mijn Micro Tower gebruik ik voor gamen en alles wat met video codering te maken heeft. Deze Windows 7 PC (met 16GB RAM) heb ik zodanig getweaked dat het zo snel mogelijk draait: veel overbodige services (printspooler / automatische updates e.d.) uitgezet, geen connectie met internet: dus Firewall off en geen Anti Virus. De Micro Tower staat -om stroom te besparen- alleen aan als ik het echt nodig heb en voor de rest van de tijd graaf ik mij in achter mijn underpowered ECS MD100 barebone :Y)

Het zou daarnaast aardig wat tijd kosten als ik ieder fotobestand van 1-2GB via USB 2.0 naar mijn Micro Tower (zonder USB 3.0 in het front paneel) zou moeten overhevelen (wat ik in sommige gevallen gedwongen ben te doen als de 2GB max van de ECS MD100 een beperkende factor blijkt).

[ Voor 8% gewijzigd door John Stopman op 19-03-2012 21:48 . Reden: Review toegevoegd ]

Pagina: 1