Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi medetweakers,

Komend weekend heb ik een opening van een expositie waarbij ik gevraagd ben wat foto's voor op websites te schieten. Harstikke leuk, ook omdat de verwachtingen vast niet al te hoog zijn.
Desondanks wil ik dit goed doen.

Probleem is dat niet echt een idee heb hoe het er op locatie uitziet en hoe druk het zal zijn (vermoed behoorlijk druk).

Nu wilde ik sowieso mijn hele kit meenemen, maar ik vroeg me af of jullie wat tips hebben.
Ik heb staan (allemaal canon trouwens):
  • 18-55 I, non is.
  • 55-250IS
  • 28-105 3.5-4.5
  • 50 1.4
  • 10-22
  • 70-200 2.8 IS
En een 30D en een 50D, en 1 grip hiervoor. (evt een 350D met grip maar dat lijkt me onnodig). Ik gooi beide bodies over schouder/nek om zodoende minder lenzen te hoeven wisselen (in de drukte die 70-200 wisselen lijkt me niet handig).

Nu wilde ik zowel portretten schieten als een overzicht van het hele gebeuren, dus die 50 1.4 en 10-22 lijken me handig. Ik weet dat mensen wat minder flatteus worden op 10mm , dus ik zal die niet helemaal open draaien.
Ook zit ik erover te denken die 70-200 mee te nemen om wat meer op afstand 'stiekem' portretten te maken.

Nu wilde ik de 50/1.4 combineren met de 50D in verband met de betere AF en de kleinere DoF. Hier dan ook de 70-200 op gebruiken indien nodig, en dan ook maar meteen de grip eronder zetten (ivm gewicht van de 70-200 en voor de portretstand).
De 10-22 combineren met de 30D.

Is dit een slimme redenatie en zouden jullie dit anders aanpakken? Van de 18-55 en de 28-105 twijfel of ik ze meeneem, de 55-250 blijft sowieso thuis (is vrij overbodig sinds ik die 70-200 heb).

Helaas heb ik geen flitser, en zal ik dus niet gaan flitsen. Wel weet ik dat het een redelijk lichte omgeving is, en de opening overdag maar binnen plaats zal vinden. Een flitser regelen moet wel te doen zijn maar ik heb er geen ervaring mee, lijkt me dus niet echt heel zinnig.

Zijn er trouwens nog leuke do's (of don'ts) voor zoiets? Ik wil proberen vanaf verschillende hoogtes wat foto's te maken (op een stoel staan bijv), maar heb ook niet gek veel tijd omdat dan de bezoekers weer weg zijn. Wel kan ik vermoedelijk vantevoren op mijn gemak wat platen schieten.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 18-03-2012 21:06 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:21

Milo.

klik

Mijn eerste gedachte zou ook zijn de 10-22 en 50mm. De 70-200 is natuurlijk wel leuk door zn IS maar ik weet niet hoe groot de locatie is maar zelf zou ik het toch bij de 50mm houden, lijkt me binnenshuis wel lang genoeg.
De 18-55, 28-105 en 55-250 zou ik lekker thuis laten.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Die 18-55 en 55-250 blijven denk ik inderdaad thuis, de 28-105 pak ik mischien wel mee omdat ik een vrij fors gat heb tussen 22 en 70mm. (hmmz zou een 24-70 dan niet mooi zijn geweest :+) met alleen die prime ertussen. Ook heb ik weinig tijd (mensen die door beeld lopen) en ruimte om handig composities te maken met die prime, dus is zoomen de enige optie.

De reden waarom die 70-200 me aardig lijkt is dat mensen vaak gaan 'acteren' als je ze met een 50mm lens benadert. Je staat te dicht bij en ze merken dat ze gefotografeerd worden. Op 200mm kun je wat stealthier werken maar heb je meer ruimte nodig. Ik hoop dat tegen het eind van de opening ik die ruimte kan pakken.
Nadeel is wel dat je met een 'witte teletoeter' aandacht gaat trekken, zeker icm de zonnekap.

[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 18-03-2012 18:41 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 15:12
Ik zal vanavond even kijken hoe ik een paar jaar geleden een expositie opening heb gefotografeerd. De foto's staan namelijk niet online, en ik weet niet uit mijn hoofd wat ik allemaal gedaan heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:09
Als het druk is zullen er vaak mensen lopen in je line of sight met een 70-200, heb ik al last van met een 50mm soms. Ik heb nog maar 1 ervaring met een receptie, en toen mijn enige lenzen gebruikt de 18-55 IS II, en de 50mm 1.8II. Heb grootste deel vd tijd met de 18-55 geschoten, dat ging prima. Wanneer ik dacht dat ik een representatief overzich had de 50mm 1.8 erop geschroeft en nog wat portretten geschoten op F2.5. Ging heel goed hoor. Ohja ik gebruikte wel ten alle tijde een 430EX II gebounced vh plafond. Als je die niet hebt, check goed de lichtomstandigheid van je locatie, als die minder is, echt je lichtsterkste lenzen gebruiken anders wordt het niks.