Samsung HD501LJ niet te initialiseren in Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartpl1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:00
Ik heb in het verleden 3 Samsung 0,5TB schijven in raid 0 (mirror) gebruikt.
De schijven werden via de Intel-RAID controller van het moederbord aangestuurd.
De oude configuratie is niet meer actief. Ik heb de mirror op het systeem destijds niet ongedaan gemaakt,
maar heb 'gewoon' de schijven eruit gehaald toen ik de machine heb verkocht.

Nu heb ik een van de schijven in een andere pc ingebouwd met een Asus Maximus IV Gene-Z moederbord. Dit systeem gebruikt Windows 7 Home Premium 64-bit.

De schijf wordt door het bios en door Intel Rapid Storage herkend, ook het apparaatbeheer van Windows herkent de schijf. Het gaat echter mis als ik in Windows bij Systeembeheer > Opslagbeheer de schijf wil initialiseren om er een partitie en schijfletter aan toe te kennen.

Bij het initialiseren krijg ik de keuze tussen Master Boot Record en GPT (GUID-partitietabel). Bij beide varianten volgt als foutmelding "Beheer van virtuele schijven > Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden".
Het komt op mij over alsof windows de oude raid configuratie blijft zien en dit niet weet op te lossen.
Wat ik opvallend vind is dat het volume dat bij de schijf wordt weergegeven 1397,27GB bedraat, hetgeen volgens mij overeenkomt met het oude raid-volume.

Wie kan mij vertellen hoe ik dit opgelost krijg?

Ik heb al de nodige acties geprobeerd via Opslagbeheer, onder andere virtuele schijf verwijderen.
Ook ben ik al even met DiskPart aan het stoeien geweest. In Diskpart krijg ik de disk overigens niet te zien.

Graag jullie hulp. Ik zit vast en weet niet wat verder te proberen. :?

Groet, Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boot eens in Linux of MagicParted en verwijder je partitie; boot terug naar Windows. Kun je nu wel gewoon formatteren?

Er staat namelijk nog een partitietabel op je schijven die van je RAID-array afkomstig is. Dat je je RAID-array verbreekt of de schijf op een andere controller aansluit verandert daar niets aan. Windows ziet dus nog steeds een hele grote partitie, die groter is dan de schijf zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartpl1
Bedankt CiPHER, ik zal het gaan uitproberen.
Heb nog nooit met die twee programma's gewerkt, hoop dat zoiets vanaf een USB-stick kan booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartpl1
Hoi CiPHER, bedankt voor je goede tips. Via unetbootin is het me gelukt om Magic Part te installeren op een USB-stick. Hiermee de pc opgestart en als een zonnetje de schijven aan de praat kunnen krijgen. Geweldig! _/-\o_ Heb meteen mijn eerste Linux ervaring opgedaan, viel me enorm mee. d:)b