Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapb13
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05-2023
Hoi,

Ik heb een Nikon d70s en een Nikon d90. Ik kom wel eens op bijv. een feestje waar er zo weinig licht is dat flitsen noodzakelijk is. Dit heb ik tot nu toe altijd gedaan met de interne flitser, hoewel je daar best redelijk foto's mee kunt maken mis ik soms toch een beetje controle over de flitser.

Daarom ben ik nu opzoek naar een goede instap flitser. Voor rond de honderd euro. Op marktplaats kwam ik al een sb-80dx tegen, maar deze blijkt niet helemaal compatible met mijn camera's. Sommige zeggen dat je het beter niet kunt doen terwijl andere fora zeggen dat het prima gaat hoewel je wat meer moet instellen (voor mij geen probleem). Toen ging ik verder zoeken naar wat nieuwe modellen en vond ik onder andere de Metz mecablitz 36 AF-5 en Metz mecablitz 44 AF-1.

Wat ik nu graag wil weten is wat het kwaliteits verschil tussen de goedkope Metz modellen en de Nikon. Is het verschil echt zo groot tussen non-TTL en i-TTl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293046

De instap van metz zou ik laten liggen. Zelf heb ik een 36 af 5 maar de bouwkwaliteit is gewoon een ramp.
De flits kop scharnieren zijn te zwak om het gewicht te houden.
Zodra je de flitser uitschuift en dan onder een hoek wil zetten dan valt de kop gewoon weer naar beneden.

Bezuinig er niet op en zoek een mooie (tweedehands) sb-600 of probeer een 44 af-1 in de winkel vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Aha collega,

Fotografeer zelf feestjes en partijen met mijn trouwe D40x en heb daarbij diverse flitsers gehad.
De laatste aanschaf is de Metz 48-AF-1 digital en tot nu toe de beste aankoop geweest, beter als vele Nikon flitsers ;).
Portfolio staat op hyves als je interesse hebt om de resultaten te zien.

En ja het verschil tussen non en met i-TTL is zeer groot.

[ Voor 8% gewijzigd door keur0000 op 18-03-2012 18:39 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:54

bobcom

Dedicated dabbler

Heb zelf een SB-80DX en die doet het prima met / op mijn d7000. Camera instellen op M, tijd, diafragma en ISO kiezen. Flitser aanzetten, ISO kiezen (direct na aanzetten flitser), instellen op A (knijpt flits af als er voldoende licht door de sensor op de flitser is gevallen), brandpuntsafstand instellen op brandpuntsafstand van je lens (of groter), diafragma op de flitser instellen op de waarden van je camera. Desgewenst flitser kantelen voor bounce, proefshotje maken - is het wat te donker diafragma op camera omlaag of op flitser omhoog, te licht omgekeerde volgorde. Werkt prima - mist uiteraard de precisie en toeters en bellen van een full-fledged toegewijde Nikon-fliser, maar kost ook een bak kluiten minder

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
bobcom schreef op zondag 18 maart 2012 @ 22:38:
Heb zelf een SB-80DX en die doet het prima met / op mijn d7000. Camera instellen op M, tijd, diafragma en ISO kiezen. Flitser aanzetten, ISO kiezen (direct na aanzetten flitser), instellen op A (knijpt flits af als er voldoende licht door de sensor op de flitser is gevallen), brandpuntsafstand instellen op brandpuntsafstand van je lens (of groter), diafragma op de flitser instellen op de waarden van je camera. Desgewenst flitser kantelen voor bounce, proefshotje maken - is het wat te donker diafragma op camera omlaag of op flitser omhoog, te licht omgekeerde volgorde. Werkt prima - mist uiteraard de precisie en toeters en bellen van een full-fledged toegewijde Nikon-fliser, maar kost ook een bak kluiten minder
Volgens mij ben je 3 kwartier bezig met instellingen en proefshotjes maken. En kom je op een feest met wisselende licht omstadigheden en gebruik van een zoomlens helemaal niet aan foto's maken toe. Voor compatibiliteit is flexibiliteit zou ik toch echt een merk eigen flits pakken of een Metz (wel eerst testen of alles werkt met je huidige camera) en hopen dat ie ook volledig compatibel is met je volgende camera.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Er is ook een dedicated nikon flits topic. Ik zou daar even naar gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-07 21:50
Persoonlijk heb ik een Nissin Di622 MkII, een stuk goedkoper dan een Nikon flitser (zelfs 2e hands) en deze werkt op je D90 ook off-shoe. Op je D70 niet, want die staat AFAIK hardcoded op kanaal 3. Dit terwijl de flitser hardcoded op kanaal 1 staat. Ik ben zelf erg tevreden over deze flitser, voldoende power om gewoon fatsoenlijk licht te creeëren (en dan ben ik zo eigenwijs dat ik weiger op iets hoger dan ISO200 te schieten ;) ) in vrijwel alle omstandigheden.

Als je bij je D70 ook off-shoe wilt flitsen zou je naar de Nissin Di866 MkII kunnen kijken, deze kun je dacht ik wel instellen op een kanaal. Dit weet ik echter niet zeker. Daarnaast ondersteunt de Di866 ook nog eens master mode, dus je kunt 'em gebruiken om andere flitsers aan te sturen mocht je dit willen.

Beide ondersteunen iTTL, zolang je de Nikon variant haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapb13
Dank jullie wel voor de reacties,

Ik loop denk ik deze week even een winkeltje binnen met mijn camera om te kijken of ik daar wat flitsers kan uitproberen en natuurlijk even de bouwkwaliteit bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:54

bobcom

Dedicated dabbler

martijn_tje schreef op maandag 19 maart 2012 @ 07:38:
[...]

Volgens mij ben je 3 kwartier bezig met instellingen en proefshotjes maken. En kom je op een feest met wisselende licht omstadigheden en gebruik van een zoomlens helemaal niet aan foto's maken toe. Voor compatibiliteit is flexibiliteit zou ik toch echt een merk eigen flits pakken of een Metz (wel eerst testen of alles werkt met je huidige camera) en hopen dat ie ook volledig compatibel is met je volgende camera.
Valt dus echt wel mee - eerder 3 minuten dan 3 kwartier, en als je hem in wide-stand laat staan kun je naar hartenlust zoomen. TS vroeg naar iets rond de 100 € en voor die prijs vind ik de SB-80 nog altijd een leuk ding - je leunt tenminste niet helemaal op je automatiek, zonder iedere tweede foto te verklooien. Is een kwestie van kiezen, maar Nissin D622 zou een goed alternatief kunnen zijn.

@wijnands: met een flitser met A-stand en sensor valt dat wel mee - zelfs mij lukt het.

[ Voor 4% gewijzigd door bobcom op 19-03-2012 10:05 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 14:29
Flitsen zonder iTTL (wat tegenwoordig ook aardig gekloont schijnt te zijn) vergt wel wat inzicht en ervaring. Flitsen met iTTL is bijna een no-brainer.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

Ik gebruik de D90 icm de SB-600 flitser van Nikon, denk dat je die wel ergens 2dehands moet kunnen vinden voor 125-150EUR? Ietsje meer als je budget maar je gaat er wel enorm geniet van hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 129319 op 19-03-2012 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 10:42
Ik heb zelf alleen nog de SB800 waar ik erg tevreden over ben. Om eerlijk te zijn: de SB600 had ook meer dan volstaan. Ook een fijne, degelijke flitser, heb 'm ook gehad.

Behalve de Metz flitsers die eerder zijn genoemd is er nog een budgetmerk. Ik heb er GEEN ervaring mee, maar wellicht loont het de moeite om er es naar te kijken:

Yongnuo I-TTL Speedlite YN467 voor Nikon

Yongnuo Advanced Manual Flash YN465 voor Nikon

Yongnuo E-TTL Speedlite YN565EX voor Nikon

Yongnuo E-TTL Speedlite YN468II voor Nikon

Allemaal ondersteunen ze iTTL en varieren in prijs van 79 tot 169 euro bij CameraNu.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-07 23:22
PageFault schreef op maandag 19 maart 2012 @ 10:34:
Ik heb zelf alleen nog de SB800 waar ik erg tevreden over ben. Om eerlijk te zijn: de SB600 had ook meer dan volstaan. Ook een fijne, degelijke flitser, heb 'm ook gehad.

Behalve de Metz flitsers die eerder zijn genoemd is er nog een budgetmerk. Ik heb er GEEN ervaring mee, maar wellicht loont het de moeite om er es naar te kijken:

Yongnuo I-TTL Speedlite YN467 voor Nikon

Yongnuo Advanced Manual Flash YN465 voor Nikon

Yongnuo E-TTL Speedlite YN565EX voor Nikon

Yongnuo E-TTL Speedlite YN468II voor Nikon

Allemaal ondersteunen ze iTTL en varieren in prijs van 79 tot 169 euro bij CameraNu.nl.
ik ben in het bezig van Yongnuo I-TTL Speedlite YN467 voor Nikon

en ik kan wel zeggen dat het een fijne flitser is, ik heb geen ervaring met nikon eigen merk. maar dat heeft met de prijs te maken. ik ben er erg tevreden mee! en voor youngnuo kan ik maar één ding zeggen! heb geduld en bestel via ebay! de prijzen zijn echt belachelijk goedkoop :+

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapb13
@gekke-gerrit hoe zit het met de bouwkwaliteit? Hij moet natuurlijk wel tegen een stootje kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-07 23:22
jaapb13 schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 17:58:
@gekke-gerrit hoe zit het met de bouwkwaliteit? Hij moet natuurlijk wel tegen een stootje kunnen.
persoonlijk vind ik het goede kwaliteit. ik heb er zelf niet mee gegooid :+ maar het is niet zo dat het plastic mee geeft of ombuigt oid. dus wel degelijk gemaakt! ook van oververhitting heb ik nog nooit last van gehad.

voor 70,- heb je de 468 II

of voor 55,- de 467 die ik heb.

ik denk dat je voor dit geld wel een leuke flitser hebt. probeer het eens! voor dat geld kan je niet echt klagen als hij na één jaar en 100 feestjes verder kapot gaat :X (in mijn ogen)

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapb13
De knoop doorgehakt en toch de Nissin Di622 MkII hoewel deze een stukje duurder is dan de YN467. Naar het lezen van een aantal reviews werd ik toch overtuigd door de extra functies, betere support en bouwkwaliteit. Hoewel het prijs verschil natuurlijk aanzienlijk is wou ik toch wel graag iets wat toch gewoon mee kan tot dat ik iets anders wil.

Nog allemaal bedankt voor jullie reacties, hebben zeker geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455914

Onze zoon ( Antwan ) heeft een lichte vorm van autisme en heeft een D3100 nikon van opa gekregen. Nu wil hij een yongnuo YN-565ex iTT flitser speedlite kopen. Ik heb echt geen verstand van deze dingen daarom vraag ik jullie is deze keuze goed. Zijn buget is namelijk niet zo groot. En met welke flitser van Nikon is deze te vergelijken.
Pagina: 1