Toon posts:

Vastlopen MacMini

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Sinds een half jaar ben ik over naar Apple. Ik heb nu dan ook een MacMini 2011, I7 2,7 Ghz. met 8 Gb Ram er in. Maar vanaf het begin af aan loopt hij me soms vast. Nu weet ik wel dat het ook bij een mac kan voorkomen dat hij vast loopt, maar toch vraag ik me af waar dit aan ligt.

Specifiek loopt hij vast doordat hij dus helemaal nergens op reageert. ook niet op force quit, toetsenbord, muis, of iets dergelijks. De enige oplossing is om de powerknop vast te houden. Dit gebeurd meestal vanuit mijn screensaver, en dan blijft het beeld dus zwart.

Nadat ik weer ben opgestart, krijg ik ook niks te zien, en weet ik dus ook niet waar het aan ligt. iemand een idee hoe ik hier achter kan komen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Jeetje, kun je iets meer informatie geven? Welke software je draait, loopt ie elke x minuten vast of zijn er andere patronen? Wat zie je op je scherm (strandbal)?

Standaard dingen om altijd te doen bij een vage Mac:

- PRAM reset (Command+Option+P+R bij aanzetten ingedrukt houden tot hij nogmaals opstart)
- SMC reset (Shut down the computer, Unplug the computer's power cord, Wait fifteen seconds, Attach the computer's power cord, Wait five seconds, then press the power button to turn on the computer.)
- Schijfpermissies herstellen
- AppleHardwareTest draaien (opstarten met D ingedrukt op je toetsenbord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:51
Je kan idd eens kijken naar de permissies.

Disk Util opstarten, Dan disk premissions nalopen. Kan ook dmv USB Stick met Lion install medium erop. Booten vanaf de disk.

Weet niet wat voor meuk je er op heb staan. Ooit zelf eens een keertje met macports Apache geïnstalleerd en verkeerd geconfigureerd. Liep mn mac ook om de haverklap vast. na herconfiguratie van Apache geen problemen meer.. Heeft me wel een week zoet gehouden ;)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Een Mac logt heel veel dingen. Deze kun je terugvinden in de applicatie Console (staat in Utilities in de Application map). Als je op zoek bent naar informatie wat er nou op de achtergrond allemaal gebeurd dan is dit de plek om in te kijken. De schijf en het geheugen zijn vaak boosdoeners van vage vastlopers. Zou je ook eens naar kunnen kijken (dus niet alleen de permissions!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ sebastius: ik draai op 10.7.3 (11D50). Hij loopt niet om de x minuten vast, maar vaak is het 1 keer in de week. Dat mag niet vaak lijken, maar ik vind het behoorlijk irritant. Vooral omdat hij het nog steeds deed nadat ik een clean install had gedaan. (Harde schijf formatteren en daarna Lion weer geïnstalleerd)

Ik draai verder alleen Parralels, dropbox, heb een paar games uit de appstore, en een paar programma's uit de appstore. Ik kon me niet voorstellen dat het daar aan ligt. Oh ja, en een partitie waarop bootcamp draait.

ik zal die andere tips alvast even navolgen. alvast bedankt!

(edit: Typo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Is het zelf ingebouwd geheugen of via Apple aangeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh, Oh,

ehm, zelf ingebouwd Corsair SO DDR3 PC1333 8GB CL9.

Zal het daar aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Geheugen is geheugen, zolang het conform compatibiliteitseisen is loop je daar niet mee tegen imaginaire muren aan. Let er wel op, geheugen kan kapot gaan, ongeacht of het nu via Apple komt of elders.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Virtuozzo schreef op zondag 18 maart 2012 @ 17:59:
Geheugen is geheugen, zolang het conform compatibiliteitseisen is loop je daar niet mee tegen imaginaire muren aan. Let er wel op, geheugen kan kapot gaan, ongeacht of het nu via Apple komt of elders.
Nou ja, met die 2011 serie loopt het vaker mis met geheugen, daarom vraag ik het. Ik verkocht onlangs geheugen uit mijn 2010 iMac voor een 2011 iMac en daarin werkte het dus niet.

[ Voor 11% gewijzigd door sebastius op 18-03-2012 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
sebastius schreef op zondag 18 maart 2012 @ 18:12:
[...]

Nou ja, met die 2011 serie loopt het vaker mis met geheugen, daarom vraag ik het. Ik verkocht onlangs geheugen uit mijn 2010 iMac voor een 2011 iMac en daarin werkte het dus niet.
Ah, ok, ik begrijp het. Ik sprong er enkel even in omdat ik vreesde dat het weer een gevalletje "alleen bij Apple gekocht is goed" zou worden :P

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik heb dus even de permissions bekeken en er waren er 2 fout. (ook gerepareerd uiteraard.

Daarna in de terminal gekeken en toen kwam ik dit tegen:

ScreenSaverEngine: init [1286]: invalid framebuffer operation

mDNSResponder: mDNS_Execute: SendResponses didn't send all its responses; will try again in one second

diskarbitrationd: mds [34]:16391 not responding.

diskarbitrationd: loginwindow [37]:35711 not responding.

Niet onder elkaar natuurlijk. ik heb er een google search over gedaan. er zijn er blijkbaar meer die dit probleem hebben, maar er staat er geen oplossing bij. Ze geven wel aan dat er iets is met het feit dat ze een beeldscherm via de hdmi adapter hebben. Ikzelf gebruik een HDMI naar DVI adapter, die bij de mac mini kwam

Zegt iemand dit iets?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2012 21:10 ]

Pagina: 1