[MYSQL] opstarten zonder permissies ivm wachtwoord reset

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Beste mede-tweakers,

Ik ben bezig mezelf PHP te leren. In het kader daarvan wilde ik een lokale installatie van mysql op mijn macbook met Mac OSX Lion hebben. Ik heb dan ook alles op gevolgd wat er hier beschreven staat. Ik heb inmiddels apache en mysql draaiend gekregen. Alleen als ik wil inloggen op phpMyAdmin dan lukt het niet. Alhoewel ik zeker weet dat het wachtwoord wat ik probeer klopt, gaat er kennelijk toch iets fout.

Ik wil dan ook het wachtwoord van user "root" aanpassen. Nu weet dat je daarvoor mysql zonder permissies moet opstarten en daar loopt het vast bij mij.

Als ik in de terminal "mysqld_safe --skip-grant-tables" invoer, krijg ik de volgende output:

120317 16:39:49 mysqld_safe Logging to '/usr/local/mysql/data/MacBookPro-Ivo.local.err'.
120317 16:39:49 mysqld_safe Starting mysqld daemon with databases from /usr/local/mysql/data
/usr/local/mysql/bin/mysqld_safe: line 107: /usr/local/mysql/data/MacBookPro-Ivo.local.err: Permission denied
/usr/local/mysql/bin/mysqld_safe: line 144: /usr/local/mysql/data/MacBookPro-Ivo.local.err: Permission denied
120317 16:39:49 mysqld_safe mysqld from pid file /usr/local/mysql/data/MacBookPro-Ivo.local.pid ended
/usr/local/mysql/bin/mysqld_safe: line 107: /usr/local/mysql/data/MacBookPro-Ivo.local.err: Permission denied

Het opstarten in de modus zonder permissies lukt dus kennelijk niet.

Als ik kijk naar de permissie van "MacBookPro-Ivo.local.err" zie ik dat zowel user "mysql" als groep "Wheel" mogen lezen en schrijven, de rest mag niets. Zou het daar aan kunnen liggen? De permissies van mysqld_safe zijn trouwens: system: lezen en schrijven; Groepen Wheel & Everyone: alleen lezen.

Het aanpassen van het rootwachtwoord heb ik trouwens hier vandaan.

Ik hoop dat iemand mij in een juiste richting kan sturen.

Edit:
Uiteindelijk opgelost door de mysql map geheel te verwijderen en opnieuw te installeren. Nu kom ik phpMyAdmin wel in. Vraag me alleen af of iemand aan bovenstaande kan aflezen waarom ik niet in safe-mode kon opstarten....

[ Voor 5% gewijzigd door Backpacker op 17-03-2012 19:43 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01-2023

bartie

algeblaat

Als je vanuit de terminal mysql probeert op te starten, zul je dat als zijnde de gebruiker moeten doen die de benodigde rechten heeft om de daemon te draaien. Een standaard terminal venster heeft genoemde rechten niet automatisch. In linux doe je dat dan dus met "sudo -u username" zoiets ("man sudo" voor meer info), voor zover ik weet met osx ook. dus "sudo mysqld_safe ***". Om even snel je wachtwoord te recoveren zou ik hetgewoon via sudo als root user doen (m.a.w. -u username niet noodzakelijk), tenminste als je niet op een production environment bezig bent maar gewoon een thuis devmachinetje oid.