Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• dj-wasabi
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-08-2022
Hoi,

Ik ben bezig met uitzoeken naar de mogelijkheid om SMS'es te versturen als de monitoring aangeeft dat er iets mis is met hardware in het serverhok. Nu krijgen we wel mailtjes binnen, maar als de mailserver of de internet verbinding eruit ligt dan krijg je geen notificaties binnen...

Nu wil ik een apparaat hebben en niet afhankelijk zijn van een provider. Dus ergens in het serverhok moet een apparaat(je) staan die smsjes verstuurd. De monitoring tool die we gebruiken is Nagios en er komt nog SCOM bij ergens dit jaar. (We hebben het over minstens 2 machine's die iets mee moeten doen.)

Nu heb ik zelf al wel iets gevonden:
http://www.smsfoxbox.it/

Erg leuk apparaat (Zit zelfs al nagios op geinstalleerd :*)), alleen is er maar 1 netwerkaansluiting aanwezig waar ik toch liefst minstens 2 aansluitingen zou hebben. (Dan zal je net zien dat de switch kapot gaat waar de smsfoxbox aan zit).

Ik kan wel ergens een pc/server neerzetten en een telefoon eraan zetten, maar dat maakt het beheer wat moeilijker en dan heb je nog wat extra zaken die fout/kapot kunnen gaan. (Kabel van telefoon naar de pc/server kan kapot/eruit gaan, telefoon kan kapot gaan).

Hebben jullie suggesties?
Of hoe doen jullie monitoring via sms.

Alvast dank voor jullie antwoorden.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Tja, alles kan stuk, dus 100% krijg je het nooit. Een storing aan je internetpijp kun je natuurlijk oplossen door een dsl lijntje als backup te pakken.

Maar in dat geval kan je router nog altijd stuk (bv)

Een GSM box direct aan je monitoring is op dat punt beter, maar ook die kan kapot (of je nagios bak sterft)..

Ik gebruik zelf een Siemens TC35i terminal op de seriele poort van een server.
Omdat ie gewoon serieel binnenkomt kun je daar weer alle kanten op: Je kan een email-naar-sms doen, maar 'm ook bv direct vanaf Nagios aansturen ( bv http://blog.wains.be/2010...tions-gammu-siemensmc35i/ )

Alle Siemens terminals werken vergelijkbaar, verschillen zitten in het ondersteunen van 900/1800Mhz, GRPS support enz. Maar voor SMS maakt dat weinig uit (zolang ie t netwerk van je provider maar ondersteunt)

Als je interesse hebt, ik heb volgens mij nog ergens een stapeltje M20T terminals liggen (=simpele versie van de TC35i)

Overigens is een oude 'Postbank M35 + datakabel' identiek... alleen vind ik zo'n terminal wat betrouwbaarde dan een gsm+datakabel+ladertje.

• dj-wasabi
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-08-2022
Dank voor je antwoord DJSmiley.

Idd, 100% krijg je het nooit, maar beter voorbereid dat je niet op de 100% bent (kan komen) dan dat je geen moeite heb gedaan om naar de 100% te gaan. Als alles minstens dubbel is uitgevoerd en de smsserver niet en je weet dat er geen andere betere oplossing is, dan is dat beter dan dat je alleen maar focust op 1 mogelijkheid en verder niks uitzoekt over beter/andere mogelijkheden.

Ik zal eens er naar gaan kijken, maar denk niet dat iets is voor mij. De monitorings server is op dit moment een fysieke en er komen een aantal VMware guestjes bij die de boel gaan monitoren en dan is een netwerkaansluiting voor de sms gateway wel gewenst.

Dank in ieder geval voor je suggestie en het aanbieden van de terminals. :)

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Ikzelf maak gebruik van de sms diensten van Mollie.
De api is heel goed, die geeft in ieder geval aan of de SMS is afgeleverd of niet.
En er zit wat rapportage in, naar wie of wanneer smsjes verstuurd zijn.
Ik gebruik het nu net geen 2 jaar en heb eigenlijk nog nooit problemen gehad.

Maar goed, als je internet eruit ligt dan werkt het dus niet, tenzij je een 2de internet lijn hebt.
In dat geval kun je iets scripten.
Voordeel is wel dat het aan hun zijde redundant is, en dat het geen drol kost.

Voorheen gebruikte ik een nokia telefoon met de nokia modem cable driver, dan wordt die telefoon een modem op de computer. Daarmee kun je dan gewoon sms-jes versturen, er zijn talloze tools die dat vanaf de commandline kunnen doen, b.v. "SendSMS for GSM v1.43 by Stefan Mayr".
Dat gebruikte ik van tevoren.

Ik ben juist overgestapt naar mollie omdat ik anders 1 pc met een GSM had die de berichten moest versturen.
Ik heb minder problemen met mijn internet lijn dan met mijn PC met GSM (gsm loopt vast, batterij kapot gegaan en daardoor telefoon uitgevallen).
En ik kan vanuit iedere server direct berichten versturen, i.p.v. dat ze allemaal alles naar die éne PC moeten sturen.

Wat je aangeeft over een pc met telefoon (kabel eruit/kapot, telefoon uit/kapot) is wel vrij realistisch.
Maar ik zie tegenwoordig vaker problemen met mobiele providers (alle grote namen zoals kpn/vodafone) dan met internet lijnen.
Mijn glasvezel lijntje van ziggo is om van te dromen... downtime de afgelopen 5 jaar minder dan 30 minuten, daar kan kpn/vodafone niet tegen op...

mookie

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik kan het verhaal van Mookie alleen maar ondersteunen. Wij maken al een jaar of 5 nu gebruik van de diensten van Mollie en het werkt perfect.

Onze monitoring bestaat uit twee locaties (geografisch gescheiden enz.) welk beide elkaar controleren. Dus heb je op de ene locatie geen netwerk meer stuurt de andere een sms uit.
Stroomuitval op locatie 1 ? --> SMS van locatie 2.

De API van Mollie is gekoppeld aan ons nagios platform (wat erg makkelijk kan).

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Yup, Mollie is niet goedkoop, maar het werkt perfect.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 22:24
dj-wasabi schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 14:17:
Hoi,

Ik ben bezig met uitzoeken naar de mogelijkheid om SMS'es te versturen als de monitoring aangeeft dat er iets mis is met hardware in het serverhok. Nu krijgen we wel mailtjes binnen, maar als de mailserver of de internet verbinding eruit ligt dan krijg je geen notificaties binnen...

Nu wil ik een apparaat hebben en niet afhankelijk zijn van een provider. Dus ergens in het serverhok moet een apparaat(je) staan die smsjes verstuurd. De monitoring tool die we gebruiken is Nagios en er komt nog SCOM bij ergens dit jaar. (We hebben het over minstens 2 machine's die iets mee moeten doen.)
Je hebt dus meerdere systemen
Nu heb ik zelf al wel iets gevonden:
http://www.smsfoxbox.it/

Erg leuk apparaat (Zit zelfs al nagios op geinstalleerd :*)), alleen is er maar 1 netwerkaansluiting aanwezig waar ik toch liefst minstens 2 aansluitingen zou hebben. (Dan zal je net zien dat de switch kapot gaat waar de smsfoxbox aan zit).
Zorgen dat je ene monitoring systeem aan een andere switch zit en die laat je dan ook weer de sms box monitoren
Ik kan wel ergens een pc/server neerzetten en een telefoon eraan zetten, maar dat maakt het beheer wat moeilijker en dan heb je nog wat extra zaken die fout/kapot kunnen gaan. (Kabel van telefoon naar de pc/server kan kapot/eruit gaan, telefoon kan kapot gaan).
Ook hier geld, je hebt meerdere systemen die elkaar monitoren
Hebben jullie suggesties?
Of hoe doen jullie monitoring via sms.

Alvast dank voor jullie antwoorden.
Ik zou dus Nagios en SCOM gebruiken om mails te laten versturen, daarbij zou ik de SMS box gebruiken om weer de mailserver, Nagios en SCOM te monitoren en omgekeerd. Op deze manier weet je altijd wat er gebeurt.
Overigens hebben wij alleen mail. Mocht er iets gebeuren waardoor die niet meer werkt hebben mijn gebruikers het sneller door dan een monitoring systeem en bellen de servicedesk maar dat hangt natuurlijk ook een beetje af wat je ingeregeld hebt aan procedures en SLA's

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik gebruik een nokia dku2 datakabel met een Nokia 6320 telefoon als SMS modem werkt gewoon als compoort op mn 1e nagios machine.

Het voordeel van GSM is dat SMS bijna altijd werkt en je kunt gebruik maken van een simkaart met sms bundel om de kosten te drukken :+

Daarnaast kun je ook twitter gebruiken om een DM te sturen vanuit nagios of een 56k modem gebruiken met een pstn lijn om te smsen via het vaste net

http://0wned.it/geek-bits...tweet-alerts-from-nagios/

Op mijn 2e nagios machine in een andere datacenter gebruik ik alleen mail en nitter. Eventueel kan ik daar ook nog een GSM aan koppelen. Een siemens MC35 modem doet eigenlijk hetzelfde maar een GSM is goedkoper _/-\o_

Als je daarnaast ook nog elke dag een test sms stuurt en op je laptop bijvoorbeeld nagstamon (ubuntu) installeert dan is de kans dat je iets mist al een stuk kleiner.

[ Voor 44% gewijzigd door raymonvdm op 06-04-2012 12:49 ]

Pagina: 1