Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Entharion
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-08 18:45

Blue_Entharion

Lasercannoneer

Topicstarter
Het is niet zozeer een dringend probleem, en ik weet wat het is, maar ik zou wel weten hoe ik het kon oplossen.

Ik heb onlangs mijn Corsair Dominator 3x2GB 1600 vervangen door Kingston Valueram 6x4GB 1066, nu vraag je je vast af waarom, dat corsair geheugen is veel beter...

Ja op papier is het beter ja, maar het is maar 6GB en mijn i7 920 kan maar 1066 aan, dus 1600 is leuk om te clocken, maar levert verder niet echt toegevoegde waarde.

Nu is alles goed en wel, memtest86+ 4 uur laten draaien, geen problemen, score van 7,6 in windows(niet slecht opzich) dus het geheugen werkt perfect.

Maar als dit geheugen een bewerking moet uitvoeren komt er een helse piep uit waar je niet goed van word, ik was hier opzich bewust van, video memory heeft dit ook vaak..

Nu heb ik eventjes mijn clocks verhoogd, mijn i7 loopt nu op 3.33Ghz, en het geheugen op 1333Mhz, alles stabiel, alles netjes, maar het kabaal is nog wat erger geworden.

Maar wat kan ik er aan doen? voltage verhogen? Heatsinks erop zetten? Iemand een idee of ervaringen?

Bij voorbaat dank.

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Weet je zeker dat de piep uit de geheugenmodules komt? Hoe heb je dat vastgesteld? De meest voorkomende bron van piepgeluiden is voor zover ik weet 'coil whine' uit voedingscircuits. Of slecht(e) (wordende) condensatoren.

[ Voor 9% gewijzigd door CaptJackSparrow op 17-03-2012 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Entharion

Blue_Entharion

Lasercannoneer

Topicstarter
Ik heb alleen m'n geheugen vervangen, en de piep doet zich alleen maar voor als het geheugen (dmv prime95 getest) onder stress word gezet.

Ik heb een ZM-850HP voeding die in een apart compartiment van mijn kast zit, dat is hem niet.

Ook nog vastgesteld met MaxxMem2, als ik die draai piept het ook.

[ Voor 12% gewijzigd door Blue_Entharion op 17-03-2012 12:34 ]

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Dus als je je oude geheugen terug plaatst is het gepiep weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Entharion

Blue_Entharion

Lasercannoneer

Topicstarter
Dat zou het geval zijn als ik het hier had liggen ja. Ik heb het uitsluitwerk al gedaan, het is het geheugen :)

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Spoelen die piepen kunnen ook op je moederbord zitten. Ik zou voor bevestiging met voor de zekerheid plastic/latex handschoenen of een plastic zakje over het geheugen gevouwen de modules eens stukje voor stukje tussen mijn vinger en duim beetpakken en kijken of het daardoor te dempen/onderdrukken zou zijn. Dan zou je ook meteen weten of het er op klemmen van koelers zinvol zou kunnen zijn

De modules wisselen van slots zou ook altijd het proberen waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:28
Geheugen dat een piep veroorzaakt, vreemd.

heb je al andere ongein geprobeerd, zoals in je bios C1E, EIST en de C-states uit te zetten?

Is het trouwens wel een probleem? Memory wordt bij het meeste rekenwerk nauwelijks belast dus zal je er weinig last van hebben als het echt je memory is.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Entharion

Blue_Entharion

Lasercannoneer

Topicstarter
Bedankt voor de feedback, zal eens kijken of ik wat foam over de slots kan vouwen om de piep te dempen, en wat settings te veranderen, als dat niet werkt zal ik ze even van bankjes wisselen, op dit moment zitten ze om en om in de slots, zodat de batches in dezelfde channel sequence zitten, kan het eens omwisselen.

Het is zoals ik al zei geen probleem zozeer, het is gewoon irritant, de rest van mijn pc is stil dus hoor je het best goed. Het geheugen zelf functioneert zonder fouten en met best hoge performance.

MaxxMEM2 zegt 6MS latency, 13.7GB/s write 14.2GB/s read en 15.2GB/s copy.

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
haarbal schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 13:13:
Geheugen dat een piep veroorzaakt, vreemd.
Indirect is dat inderdaad mogelijk. Het geheugen kan verantwoordelijk zijn voor een verandering in voltages of kloksnelheden, waardoor een spoel met een andere frequentie gaat resoneren en zodoende een ander geluid produceert. Wellicht is het interessant om eens te zoeken met de term 'coil whine'. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Entharion

Blue_Entharion

Lasercannoneer

Topicstarter
Rone schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 13:23:
[...]

Indirect is dat inderdaad mogelijk. Het geheugen kan verantwoordelijk zijn voor een verandering in voltages of kloksnelheden, waardoor een spoel anders gaat resoneren en zodoende een ander geluid produceert.

Wellicht is het interessant om eens te zoeken met de term 'coil whine'. :)
Nu je dat zegt.... Mijn vorige geheugen liep standaard op 1.65v, dit geheugen op 1.50v :o

Dat zou het gewoon kunnen zijn, voltage te laag zodat de spoel gaat resoneren...

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Yes. Mijn bekende HDD probleem zat ook zo in elkaar. HD502HJ die ervoor zorgt dat voedingen gaan piepen, de ene meer dan de andere.

Wat ook kan:
Je voltage is lager, maar je pakt nu wel het dubbele aantal banken en daarmee mogelijk bijna dubbele energie toevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Entharion

Blue_Entharion

Lasercannoneer

Topicstarter
Ik heb vandaag koelertjes gemonteerd, en tussendoor getest... met 2 en 4 strips geen geluid, maar met alle 6 erin wel.. Het is dus waarschijnlijk iets in de laatste modules, of de spanning word te hoog voor de energietoevoer naar de laatste 1/2 module(s)

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Wat gebeurt er als je ze zo laag klokt/timed dat je minder energie hoeft toe te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:29
Wat gebeurt er als je ze op 1,65 volt draait? Mogelijk extra koeling nodig als je dit blijft doen.
Pagina: 1