• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-02 15:55
Hallo beste Tweakers,

Ik heb zojuist voor mijn oude Dell Dimension een nieuw moederbord gekocht om een beetje mee te knutselen. Nu probeerde ik hem zojuist voor het eerst uit en gaf deze geen beeld weer na een aantal dingen geprobeerd te hebben werkt dit nog steeds niet dus nu is de vraag of jullie nog suggesties hebben?

Ik heb het volgende al gedaan:
- CMOS gereset
- Meerdere processoren gebruikt (CPU Fan draait gewoon)
- RAM eruit gehaald, hoorde daarbij geen pieptonen
- RAM in verschillende sloten geplaatst

Verder zou ik denken dat het misschien aan mijn PSU ligt deze is namelijk maar 200W. Heeft wel gewoon het andere moederbord kunnen draaien dat standaard erin zat. Er zit alleen een Processor, RAM en harde schijf aangesloten op dit moment. Ook heb ik alleen de power front panel connectie aangesloten om puur te testen dit zal misschien problemen kunnen opleveren?

Ik hoop dat iemand weet of het moederbord gewoon kapot is of dat er iets moet worden aangepast?

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-02 17:42
Maar heb je nu een asus moederbord in die kast gebouwd of wat ?

Aan je psu kan het ook liggen maar moet genoeg zijn om te starten

Dan is je nieuwe mobo mischien ook dood

• TheUninvited
Ja ik heb het moederbord in die kast geplaatst. En ik heb nog een PSU van 300W liggen dus kan proberen eventueel zo te gebruiken, maar ik wil eigenlijk wel zeker weten dat die dood is dan kan ik verhaal halen bij de verkoper.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:31
Geef eerst eens een lijstje met de specificaties van het systeem. Staan de cpu's verder op de cpu support list van het mainboard? 4-pin 12V stekker wel aangesloten? Rekening gehouden met de afstandsbusjes onder het mainboard? Staat me verder nog iets bij dat Dell in het verleden een afwijkende pinout gebruikte voor de mainboard powerconnector en pas later de normale atx standaard gebruikte.

• TheUninvited
Op dit moment probeer ik het met een 2.8Ghz Pentium 4 HT Prescott CPU. 512MB RAM PC-2700 en verder een standaard Dvd-Drive en een PATA 30GB Harde Schijf. Alle PCI kaarten heb ik eruit gelaten.

Alle stekkers zijn aangesloten 4-pin en 20-pin ATX ook draait de ventilator van de CPU gewoon. Wat betreft die powerconnector heb ik uit een andere kast iets gebruikt om hem aan/uit te zetten.

Ik zal even beschrijven wat er gebeurd zodra ik hem aanzet:
Moederbord led lampje brandt gewoon (Groen), de ventilator van PSU en CPU beginnen te draaien. Daarna hoor ik verder niets gebeuren van iets wat betekent dat die opstart de harde schijf maakt geen geluiden en verder blijven de ventilatoren draaien totdat de PC word uitgeschakeld. Ik krijg ook geen BEEP CODE als er RAM uitgelaten word of andere zaken.

Verder voor de duilijkheid mijn beeldscherm werkt wel gewoon als ik mijn laptop en andere moederbord aansloot. Hopelijk is dit duidelijk genoeg.

• Nielson
  • Laatst online: 09:31
TheUninvited schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 13:22:
Op dit moment probeer ik het met een 2.8Ghz Pentium 4 HT Prescott CPU.
Welk model precies en wordt deze ondersteund door je mb en bios versie?

• TheUninvited
Nielson schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 13:50:
[...]
Welk model precies en wordt deze ondersteund door je mb en bios versie?
SL6WT is modelnr en hij word standaard ondersteund door iedere BIOS versie. Ook al afgewisseld met andere die ook standaard ondersteund werden. Verder nog gekeken of het aan onderdelen lag maar op andere mobo is het wel gewoon werkend dus.

Nu net nog alles uit de kast gehaald en op karton gezet en toen geprobeerd op te starten gaf nog steeds geen beeld en ook geen laad geluiden ik neem aan dat het mobo dus gewoon defect is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is een P4P800, die dingen staan erom bekend dat ze altijd doodgaan. Gewoon tegen de muur spijkeren is het beste advies, want ze zijn echt bijzonder onbetrouwbaar.

• TheUninvited
Ok, wat adviseer je me dan als goed Socket 478 Moederbord? Want de verkoper was bereid iets te vergoeden in de vorm van een ruil.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Socket 478 is een ramp over het algemeen.
Persoonlijk zou ik Asus en ASRock zeker niet nemen. De enige S478 bordjes die ik zelf al lange tijd heb zien werken zijn Intelborden, maar ook die geven zat kuren (laatst nog even wat elco''s vervangen op mijn oude bordje, die het nu weer vlekkeloos doet).

Asus heeft heel veel vage problemen, die borden gaan vaak niet gewoon dood, maar booten maar half, blijven hangen in de post op ondefinieerbare postcodes waardoor het achterhalen van het probleem bijzonder lastig is. Een probleem dat ik met eigenlijk geen ander merk heb meegemaakt. MSI en Gigabyte borden gaan natuurlijk ook stuk, maar daar heb ik meestal nog wel van kunnen achterhalen waarom dat zo was.
ASRock in elk geval vermijden, omdat dat merk gewoon echt goedkope rommel was, maar door de kostprijs ook nog redelijk veel te vinden (Voor zover het nog niet compleet weggefikt is).

Veel moederborden uit die tijd hadden een brakke stroomvoorziening naar de CPU toe, en die vroegen over het algemeen nog behoorlijk wat stroom, veel van die chipsets zijn ook doorgefikt. Als ik kijk naar de achterkant van de bordjes die ik hier heb, dan is zeker de helft van de 478s gewoon te heet geworden (te zien aan complete verkleuring van de PCB aan de achterkant).

Naast Asus en ASRocks zou ik ook de no-name crap vermijden, denk aan de talloze PCchips klonen die je zag in die tijd.
Ik zou zelf voor een Gigabyte, Intel, evt ECS of Aopen gaan. Daar heb ik procentueel gezien nog wel redelijk wat werkende borden van gehad. Puur gebaseerd op persoonlijke ervaring in elk geval.

• TheUninvited
Ok, bedankt voor de informatie ik ga proberen of ik gewoon mijn geld terug kan krijgen dan zal ik maar het hierbij laten bedankt voor de informatie en hulp in ieder geval iedereen!
Pagina: 1