Toon posts:

Boxed koeler I5 2500K goed genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb dit systeem gisteren besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Xonar Essence STX€ 154,80€ 154,80
1Hitachi HDS721010DLE630, 1TB€ 95,-€ 95,-
1Seagate Barracuda ST2000DM001 , 2TB€ 109,50€ 109,50
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 16,-€ 16,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Cooler Master Silencio 550€ 64,-€ 64,-
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 189,-€ 189,-
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 62,80€ 62,80
2Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 44,-€ 88,-
1Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5€ 153,-€ 153,-
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 116,10€ 116,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.133,20

Nu zegt t bedrijf waar ik dit heb besteld, dat het beter is om nog een aparte processorkoeler erbij te nemen. Is dit echt nodig? Ik zal misschien een paar uur per dag BF3 spelen en straks een aantal uur per dag de nieuwe Simcity 5.

En de computerkast die ik heb besteld zorgt ook voor een extra geluidreductie. Dus is het echt nodig om een aparte koeler te kopen of is de boxed koeler goed genoeg?

Mijn excuus als ik dit topic niet apart had mogen openen, maar heb zo 1,2,3 niet kunnen vinden in de FAQ dat het niet mag.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 13:25

job

De boxed koeler is goed genoeg. Anders zou intel hem natuurlijk niet meeleveren.

Is stilte echt belangrijk, dan kan je een andere koeler aanschaffen. Al ga je je dan natuurlijk weer ergeren aan het volgende onderdeel dat veel geluid kan maken: de videokaart, daarna de voeding, en de HD's. :)

[ Voor 8% gewijzigd door job op 16-03-2012 18:42 ]

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-02 16:00

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

als je flink wilt gaan overklokken kun je beter een andere koeler erbij kopen, maar zo niet dan is de boxed koeler prima.

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 18:41:
De boxed koeler is goed genoeg. Anders zou intel hem natuurlijk niet meeleveren.

Is stilte echt belangrijk, dan kan je een andere koeler aanschaffen. Al ga je je dan natuurlijk weer ergeren aan het volgende onderdeel dat veel geluid kan maken: de videokaart, daarna de voeding, en de HD's. :)
Dat was idd ook mijn gedachte. Had de processor besteld samen met de koeler omdat ik aannam dat het dan zo goed moest zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
pizzaislekker schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 18:42:
als je flink wilt gaan overklokken kun je beter een andere koeler erbij kopen, maar zo niet dan is de boxed koeler prima.
Nee ben (nog) geen echte tweaker, dus overclocken dat was ik niet van plan :)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Ik heb mijn 2500k een tijdje op 4200mhz gehad op een stockkoeler, wel undervolt, maar tot 77c was het goed te doen... Overigens word ik helemaal gek van de pushpin constructie, zou toch liever een goede luchtkoeler bij kopen, 4500Mhz is een eitje! Overigens zijn de stock koelers best stil tegenwoordig..

Je hoeft voor SB 1155 geen tweaker te zijn, hebben vele newbs voor je in t 1155 topic al bewezen.. Klik eens op mn oc hulp button onder mn post~!

[ Voor 19% gewijzigd door millman op 16-03-2012 18:45 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 18:44:
[...]

Nee ben (nog) geen echte tweaker, dus overclocken dat was ik niet van plan :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd1 op 29-09-2021 18:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd1 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 18:45:
[...]

Dan zou de standaard koeler goed genoeg moeten zijn, tenzij dat je je heel erg zou gaan ergeren aan het geluid ervan maar dan kan je er altijd nog een andere koeler op zetten.
Ik neem aan dat je de koeler pas kan gaan horen als de processor veel wordt gebruikt. En 90% vd tijd gebruik ik mn pc om te internetten of om Bluray bestanden te bekijken of youtube documentaires. Daarvoor wordt toch met name de GPU gebruikt en niet de CPU?

En als ik BF3 ga spelen, zal het geluid ook hard aan worden gezet dus het geluid van de CPU koeler wordt dan vast wel overstemd :P

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 18:44:
Ik heb mijn 2500k een tijdje op 4200mhz gehad op een stockkoeler, wel undervolt, maar tot 77c was het goed te doen... Overigens word ik helemaal gek van de pushpin constructie, zou toch liever een goede luchtkoeler bij kopen, 4500Mhz is een eitje! Overigens zijn de stock koelers best stil tegenwoordig..

Je hoeft voor SB 1155 geen tweaker te zijn, hebben vele newbs voor je in t 1155 topic al bewezen.. Klik eens op mn oc hulp button onder mn post~!
Ah, dat klinkt wel interessant. Ik zal hier zeker eens naar gaan kijken :)

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 18:49:
[...]

Ik neem aan dat je de koeler pas kan gaan horen als de processor veel wordt gebruikt. En 90% vd tijd gebruik ik mn pc om te internetten of om Bluray bestanden te bekijken of youtube documentaires. Daarvoor wordt toch met name de GPU gebruikt en niet de CPU?

En als ik BF3 ga spelen, zal het geluid ook hard aan worden gezet dus het geluid van de CPU koeler wordt dan vast wel overstemd :P

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd1 op 29-09-2021 19:00 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-02 10:02

mace

Sapere Aude

De boxed koelers zijn goed genoeg idd maar ik vind ze echt stukken minder dan diegene die bij de Socket 755 en 1366 processors zaten. Iets van de helft zoveel aan aluminium.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

klopt gedeeltelijk. er is een groot verschil tussen 2600k koeler en de 2500k koeler..

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En ook voor s775 scheelde het veel welke processor je had. Maar het ventilatortje blijft irritant klein, en dat betekent een hoog irritant geluidje op hoge toeren (tenzij je kast geluid isoleert). Ik heb het ook een jaar met de stock-koelert gedaan, daarna door een niet te luxe aftermarket-koelert vervangen want het was het luidruchtigste stukje hardware in mijn pc.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• P van H
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik heb de standaard koeler van de i5 enkele dagen gebruikt en vond toch dat de temperaturen daarmee veel te hoog werden. Natuurlijk kan een i5 wel wat hebben, maar alles boven de 70c vind ik gewoon te hoog.

Je zou eerst kunnen wachten met het kopen van een andere koeler en controleren wat de temperaturen zijn tijdens de zwaarste toepassingen die jij gebruikt.

Persoonlijk vind ik een goede cpu koeler altijd een zeer belangrijke onderdeel dat niet overgeslagen moet worden, ook al ga je niet overklokken.

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Grappig, je neemt wel een geluidskaart van meer dan 150 euro maar bij een veel belangrijker onderdeel, namelijk de cpu koeler, wil je het met de stock koeler gaan doen. Een goede koeler begint al rond de 20 euro, en daarmee hou je de i5 een stuk koeler meee dan met de stock. Daarnaast ook nog een stuk stiller. Maar hey, het is jouw geld en pc dus ben jij de baas.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
millman schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 18:44:
Overigens word ik helemaal gek van de pushpin constructie,
Wat is daar mis mee dan ? Als je ervoor zorgt dat de pinnen in de juiste stand staan werkt het perfect. Je moet alleen opletten dat eerst het witte plastic onderaan de koeler door de gaten zit voordat je de zwarte pinnen aandrukt. Ik heb al minimaal 100x een pushpin koeler gemonteerd en gedemonteerd en heb er nog nooit problemen mee gehad.

@TS.

Een ander koeler kan prettig zijn als je wil overklokken of een stillere PC wil hebben. Boeit dat je beide niet is de stockkoeler prima.

Verwijderd

Topicstarter
regmaster schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 21:53:
Grappig, je neemt wel een geluidskaart van meer dan 150 euro maar bij een veel belangrijker onderdeel, namelijk de cpu koeler, wil je het met de stock koeler gaan doen. Een goede koeler begint al rond de 20 euro, en daarmee hou je de i5 een stuk koeler meee dan met de stock. Daarnaast ook nog een stuk stiller. Maar hey, het is jouw geld en pc dus ben jij de baas.
He, ik ben geen expert. Voordat ik mn pc ging samenstellen heb ik me kort laten informeren dat een aparte koeler niet nodig zou zijn.

Sowieso zou het raar zijn dat de meegeleverde koeler plotseling niet goed zou zijn toch? Waarom zit er een koeler bij het product als deze niet toereikend zou zijn? Maar nu het bedrijf waar ik heb besteld, zegt dat er toch beter een losse koeler bij kan dan raak ik als relatieve leek een beetje in de war.

• P van H
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als je toch al een redelijk bedrag uitgeeft aan een nieuw systeem, waarom dan niet ook een koeler die beter presteert? En dat hoeft maar een paar tientjes te zijn.

Je zegt dat je nog niet bezig bent met overklokken, maar als je nu een betere koeler neemt dan heb je de mogelijkheid om je daar in te gaan verdiepen wanneer je dat zelf wilt.

Verwijderd

PilatuS schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 21:57:
Wat is daar mis mee dan ? Als je ervoor zorgt dat de pinnen in de juiste stand staan werkt het perfect. Je moet alleen opletten dat eerst het witte plastic onderaan de koeler door de gaten zit voordat je de zwarte pinnen aandrukt. Ik heb al minimaal 100x een pushpin koeler gemonteerd en gedemonteerd en heb er nog nooit problemen mee gehad.
Die dingen zijn een drama. Soms gaat het goed, maar vaak willen pinnen niet los of juist niet vast. Dat heb je opeens een CPU die om onduidelijke redenen warm is omdat de koeler niet goed zit, of trek je het zooitje aan gort als je e.e.a. los probeert te krijgen, ook met al het beleid van de wereld. Ik heb dat zelfs gehad met twee ogenschijnlijk zelfde Intelkoelers op hetzelfde moederbord; de ene paste wel naar behoren, de ander ging al rap stuk omdat een pootje niet meer los wilde. Ook toegang tot de andere kant van dat moederbord (en het pinnetje dus kunnen masseren in een poging hem voorzichtig los te halen) mocht niet baten.

Daarnaast zijn pushpins voor de grotere koelers misschien wat licht, daarvoor heb je toch graag een backplate.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

PilatuS schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 21:57:
[...]

Wat is daar mis mee dan ? .............
precies wat hierboven beschreven wordt, soms gaat t niet lekker, moet je veel kracht zetten tot 4 keer toe remounten.. Bij mijn eigen koeler ging het prima overigens... Ik kan alleen maar zeggen, testen en je weet t..

[ Voor 62% gewijzigd door millman op 17-03-2012 04:20 ]

• Snol
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Snol

Swim with me and get wet !

Mijn ervaring is dat zonder redelijke airflow in je kast het echt tegen het randje aan kan zitten. Zat soms tegen de 80 en na aanpassen van me casefans (nu direct 120mm uit het zijpaneel erop) zit ik rond de max 70.

Qua gemoedsrust en stilte raad ik je aan een betere koeler te kopen.

*

Verwijderd

Ik zou eerst eens aankijken hoe warm je cpu wordt met de standaard koeler en of hij verder bevalt, zo niet, dan pas verder kijken. Heb zelf nog een e3300 pc'tje staan met stock koeler en dat ding koelde muisstil, zelfs met een aardige oc. Maargoed die cpu is zo afgeknepen dat hij een behoorlijk laag tdp overhoudt :P.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
sowieso, een niet-oc SB-I5 met een fatsoenlijke CM kast met 2x 120mm koelers, en een gtx560, zonder extra gekke dingen erin, die stock cooler zou gewoon uit zijn neus moeten staan te vreten want hij is klaarblijkelijk geen hardcore gamer/cruncher/watdanook, dus dan gebruikt die cpu het grootste gedeelte van de tijd gewoon een watt of 10 (idle)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten voor een betere koeler te gaan, ook omdat uit de Tweakers test van mijn kast blijkt dat het in de kast behoorlijk warm kan worden. De kast is behoorlijk geluidsdicht, maar keerzijde is dat er ook veel warmte in blijft hangen. Ook staat de kast op een plek in de huiskamer die redelijk warm wordt.

Toch maar EUR40 extra uitgeven voor de koeler voor de gemoedsrust en wie weet ga ik in de toekomst nog overclocken :)

Maar iedereen bedankt voor alle adviezen!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2012 03:15 ]

Pagina: 1