Toon posts:

AMD Radeon HD6870 Anti-aliasing problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Laatst is mijn 8800 GTX eindelijk stuk gegaan en heb ik gekozen voor de AMD Radeon HD6870 als vervanging.

Momenteel is mijn set-up als volgt:

MoBo: GigaByte GA-990FXA-UD3
Proc: AMD Phenom II X4 980 Black Edition 3.73 ghz
RAM: Corsair Vengeance Low Profile 8 GB, PC3-12800, 1600 MHz
GFX: Saphire AMD Radeon HD6870 OC dual fan

Nadat ik vorige week deze GFX in mijn systeem had gebouwd heb ik een drietal games getest: Mass Effect 3, Batman: Arkham City en Skyrim. Skyrim is de enige die problemen opleverde bij mij. Ik heb een aantal youtube gameplay filmpjes gekeken van mensen met diezelfde HD6870, zoals bijvoorbeeld deze.

Bij mij is het echter een ander verhaal. Bij inschakeling van ieder willekeurige Anti-Aliasing instelling, vliegen er vreemde blokjes door m'n beeld. En bepaalde textures lijken te spiegelen of doorzichtig te zijn. Hoe zou dit kunnen komen? Deze kaart zou Skyrim toch op medium-high settings moeten kunnen spelen? Is de kaart defect? Ligt het aan de specifieke set-up van mijn systeem? Ik hoop dat jullie mij hier wat advies over kunnen geven.

Alvast bedankt,

M Michael

• Dunnus
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-01 20:27

Dunnus

PSN: Dunnus

Blokjes als deze? Zo ja, dan heb ik hetzelfde euvel.

http://cloud.steampowered...8906D44A72550FA14E0020D7/

Verwijderd

Topicstarter
Precies dat zijn de blokjes die ik ook te zien krijg! Het draait allemaal volledig zonder lag. Die troep vliegt alleen continu door het beeld.

Ik heb geprobeerd handmatig de instellingen te veranderen in de AMD software en vervolgens de AA in Skyrim uit gezet. Dit lijkt echter geen verschil te maken. Hiermee bedoel ik dat ik het gevoel heb alsof dit er simpelweg voor zorgt dat Anti-Aliasing niet aan staat. Veranderingen in de AMD Vision Engine software Anti-Aliasing isntellingen hebben geen effect op Skyrim.

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Heb je een verse windows installatie gedaan na het verwisselen van je grafische kaart?

De problemen die je hebt kunnen duiden op een driverprobleem, en als er nog sporen van de oude nvidia drivers op je systeem staan loop je daar al redelijk snel een risico op.

• Dunnus

Dunnus

Ik heb zojuist in de Catalyst Control Center de antialiasing op "Morfologisch Filteren" en "Wide-End" gezet en gezorgd dat het vinkje bij "toepassingsinstellingen gebruiken" uitstaat. Nu leek het al een stuk minder, alleen bij lichtbronnen zie je het nog een beetje.

Edit:
http://cloud.steampowered...57CB81761F83E3BDC445F6B2/

Overigens speel ik op een schone installatie...Sinds het plaatsen van een tweede HD5870. Dus driverproblemen spelen bij mij niet?

[ Voor 32% gewijzigd door Dunnus op 16-03-2012 18:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik speel tevens op een schone installatie. Heb het eerst met de oude geprobeerd maar heb vanwege deze problemen een aantal dagen terug een verse install gedaan. Drivers kunnen het bij mij dus ook niet zijn.

@Nailgun:
Heb je vervolgens in Skyrim de AA op 'off' gezet? En heb je trouwens dezelfde kaart als ik? HD6870?

• Dunnus

Dunnus

Ik heb niet dezelfde kaart (HD5870, maar in CrossFireX).

Nu staat in CCC de AA op volledig, en in de Skyrim opties op uit...Volgens mij heb ik het zojuist gefixed!

http://cloud.steampowered...991061952D0BF4F851524519/

Verwijderd

Topicstarter
Maar weet je zeker dat Anti Aliasing nu aan staat? Ik zie namelijk bij mij niet zo veel verschil tussen de volgende twee situaties:

1 - Skyrim AA = uit
CCC settings = default

2. Skyrim AA = uit
CCC settings = AA op max

Ik slaag er niet in om screenshots te nemen voor het vergelijken. Ik merk echter wel dat text in de interface menu's in beide bovenstaande situatie veel minder smooth lijken. Dan wanneer ik in Skyrim AA aan heb staan, hoewel ik in die situatie weer last heb van grafische errors die ik eigenlijk niet hoor te zien.

Wat ik eigenlijk wil weten is of dit kan betekenen dat ik een defecte kaart heb. En zo nee, waarom gebeurt dit en wat kan ik er aan doen?

EDIT:

Nailgun ik weet niet of jij de mogelijkheid hebt om twee screenshots te nemen van de bovenstaande situaties en te kijken of CCC wel écht de grafische settings van Skyrim override?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2012 20:38 ]

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Het kan natuurlijk ook de kaart zijn, maar als deze stuk was had je waarschijnlijk meer klachten. Denk aan strepen door je scherm, en misschien zelfs BSOD's.
Bovendien geven je andere spellen geen problemen, en dat duid dan extra op een softwareprobleem.

Mijn best bet blijft dat het toch een driverprobleem is.
Welke driverversie gebruik je?

Je zou een oudere driver kunnen proberen.
Ook kan je in je driver alle vinkjes die mogelijk compatibiliteitsproblemen veroorzaken kunnen uitzetten. Denk aan:

Catalyst A.I.
Tesselation optimization
En eigenlijk ook je driver AA settings op application controlled.

Een tweede vraag, misschien niet onbelangrijk, is Skyrim up to date met de laatste patch? Geen mods geinstalleerd?

• Dunnus

Dunnus

Michael:

Screenshot 1
CCC : AA op x2 boxed (uit gaat niet?)
Skyrim: AA uitgeschakeld
http://cloud.steampowered...B772AA6BF04E00E5A1CD1FD4/

Screenshot 2:
CC: AA op x16 wide-tent met morphological filtering
http://cloud.steampowered...F88642254C91473EED623791/

Edit:

Screenshot 3:
CC: default
http://cloud.steampowered...682347E8C0C4B8654A36809C/

[ Voor 17% gewijzigd door Dunnus op 17-03-2012 15:45 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Uitschakelen van AA kan je doen als je het op application-controlled zet.

Probeer toch nog eens de drivers te herinstaleren en zonodig een driversweeper gebruiken (phyxion.net).
Update al je drivers en update je bios, zorg er ook voor dat je geheugen genoeg voltage krijgt dus kijk dat na in je bios.
Update directx en windows.

Draai furmark en kijk of je dan ook die blokjes hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ten eerste ontzettend bedankt voor de reacties. Was alleen even vergeten dat AA alleen te zien is als je van frame verandert. Heb voltages gecheckt en drivers en windows vers geinstalleerd. Ik ga nu direct even kijken naar furmark.

EDIT:

Hey zojuist zonder problemen furmark gedraaid voor een kwartiertje. Had geen hoge FPS maar ook geen vreemde blokjes.

EDITEDIT:

Probleem lijkt Skyrim-specifiek te zijn. Ik was al bang dat ik die kaart weer RMA moest doen. Hoe groot is volgens jullie die kans dat dit gewoon een bug is en dat er later een work-around komt?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2012 19:10 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Volgens mij is dit een bekende bug van de AMD drivers. Ik dacht dat ik deze een keer gezien had de lijst met known issues. ;)

AA dus uit houden totdat er een fix is.

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-03-2012 00:43 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21
Uit Meuktracker:

meuk: AMD Catalyst 12.2

Known issues
under the Windows 7 operating system

...
Elder Scrolls - Image corruption can be be seen with Anti-Aliasing enabled on speciic AMD graphics hardware. This issue will be fixed in AMD Catalyst 12.3

• diggow
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-01 14:44
Heb zelf ook deze kaart, en ook het probleem.
Hopelijk word het snel gefixed :)

• wouter03
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-08-2024
Ik heb de kaart ook, dacht eerst dat het lag aan een mod die ik had geinstalleerd, die High res texture pack. Blijkt dus niet zo te zijn.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21
meuk: AMD Catalyst 12.3

Resolved Issues for the Windows 7 Operating System

Skyrim: No longer displays flickering and texture corruption.

Zou dus opgelost moeten zijn. Ik ben benieuwd.

Verwijderd

Topicstarter
Hey, we zitten onderhand al op versie 12.3 van de Ati display driver. Bij bij verschijnt hetzelfde probleem nog steeds. Anderen hier ervaring mee?
Pagina: 1