Opgelicht door blue-link / Access Media NV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 11:47

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Topicstarter
Dit is indirect een follow-up van een oude draad van dit forum uit 2009: [iPhone 3GS] Importeren en / of losse koop - Deel 2. Ik hoop dat het relevant genoeg wordt bevonden voor hier, aangezien dit verhaal ook op dit forum zijn oorsprong heeft. Ik hoop dat het vereeuwigd wordt op Google om andere mensen te beschermen tegen de oplichters van blue-link / Access Media NV (of elke andere firma van die eigenaar)

Naar aanleiding van een post van Max1234 in Oktober 2009 en de daaropvolgende reacties van andere tweakers die daar bestelden (met Posttoast heb ik daar zelfs nog via mail contact over gehad, die heeft zijn telefoon netjes geleverd gekregen), heb ik bij blue-link in België een iphone 3GS besteld. De levertijden waren destijds overal heel lang (maanden), en in Nederland was hij niet voor fatsoenlijk geld simlock vrij te verkrijgen. Ik heb de telefoon zakelijk besteld. Ik kreeg een reactie van de eigenaar, die vertelde dat de bestelling door een B2B zusterfirma werd afgehandeld, Access Media NV.

Ik kreeg maanden lang excuses over de levertijd die telkens werd uitgesteld. Ik had vooraf betaald (€525 ex btw), dus dacht, ik wacht wel. Maart 2010 kreeg ik te horen dat de bestelprocedure was gewijzigd, en dat ik kon kiezen voor mijn geld terug of de bestelling opnieuw plaatsen. Ik koos voor mijn geld, maar dat kreeg ik nooit terug, ondanks herhaaldelijke herrinneringen/verzoeken. Telefonisch waren ze onbereikbaar. Op een gegeven moment heb ik de eigenaar toch aan de telefoon gekregen, en hij beloofde zo spoedig mogelijk het geld over te maken.

Ik kreeg mijn geld niet terug, dus toen ben ik juridische stappen gaan ondernemen. Eerst via de ECC (echt een aanrader als je als consument bedondert wordt! behulpzame instantie, kostenloos), maar die konden mij niet verder helpen omdat ik de bestelling zakelijk had gedaan. Zij adviseerden mij om een procedure voor geringe geschillen te starten, een simpele, relatief goedkope procedure waar je alleen een paar formulieren voor moet invullen en een aantal stukken moet meesturen (kostte €158). Die procedure won ik, maar omdat Access Media nooit iets van zich liet horen tegenover de rechter, ging daar veel tijd overheen: de procedure heb ik gestart in september 2010 (had ik veel eerder moeten doen maar ik was te goedgelovig nadat ik hem had gesproken), uitspraak was meer dan een half jaar later, 20 april 2011, door alle officiele reactie termijnen die er overheen gaan.

Toen kwam ik erachter dat ik met zo'n uitspraak nog niet mijn geld terug had. Net zoals de firma eerder al de brieven van de rechter negeerde, negeerden ze ook het bevel van de rechter om mij te betalen. Niemand die daarna achter ze aanzit, dus dat mocht ik zelf doen. In juli 2011 (had ik ook eerder moeten doen) heb ik een Nederlands deurwaarderkantoor ingeschakeld, omdat ik boos was. Zij hebben eerst een aanmaning verstuurd, en zijn, nadat ze daar geen reactie op kregen (goh), via hun belgische confraters een bevel gaan sturen. Ook daar kwam geen reactie op. December 2011 hebben ze toen na mijn opdracht beslag gelegd op zijn spullen, 24 december werden die geveild. Inmiddels is het geld bij het nederlandse deurwaarder kantoor binnen, en nu, maart 2012 (meer dan 2,5 jaar nadat ik de telefoon had besteld), krijg ik mijn geld terug (inclusief alle proceskosten).

Ik ben altijd netjes geweest tegenover de eigenaar, maar was verschrikkelijk kwaad dat iemand gewoon weg kan komen door nooit ergens op te reageren. Uiteindelijk heb ik verschrikkelijk veel moeite moeten doen om dat beetje geld terug te krijgen, telkens met het risico dat ze failliet zouden gaan. Dat heb ik gelukkig kunnen checken met de lokale deurwaarder, die mij in vertrouwen vertelde dat er meerdere zaken tegen deze meneer liepen, en dat er nog geld te halen viel.

Wat ik had moeten doen: in België zijn er openbare registers waarin je de boekhouding van alle NVs kunt checken. Dit deed ik pas toen het al veel te laat was (en de rechtszaak al liep), vooral omdat posttoast netjes zijn telefoon geleverd heeft gekregen en ik de firma daarom vertrouwde. Toen bleek dat zowel Access Media en Blue-Link tonnen schuld hadden. In zulke situaties gaat er een officiele procedure lopen waarin een externe partij moet zeggen dat het nog wel goed komt. De eigenaar adviseerde in de documenten zichzelf (!!!) onder de speciaal daarvoor in het leven geroepen "BeMa consulting"......

Dus als je iets bestelt bij een belgische firma die je niet kent: Online jaarrekeningen bij de Belgische Balanscentrale

ik hoop dat mensen hier iets aan hebben... (en dat dit hier mag blijven staan)

p.s. inmiddels ben ik al een paar maanden een zeer gelukkig bezitter van een iPhone 4S. eind goed al goed :)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2012 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit heeft weinig met een iPod/iPhone/iTunes zelf te maken, en het is meer op z'n plek in het Shopping Forum, dus een move die kant op.

3i > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ook al kan ik goed begrijpen dat je boos bent, en het voor jou duidelijk is dat de personen achter het bedrijf daarvan de oorzaak zijn, was de afspraak met een bedrijf als rechtspersoon. Een dergelijk bedrijf en gang van zaken en vooral hoe dergelijke zaken werken of anders zouden kunnen zie ik wel als mogelijke discussie. De naam van de persoon is daarvoor echter niet vereist, en droog gezien ook niet het onderwerp. De naam heb ik dan ook even uit je TS geknipt.

Verder een interessant verhaal. Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken kwa mogelijkheden om dit soort dingen aan te pakken, of belangrijker te voorkomen.