[win7] Windows met 16GB RAM

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:48
Ik heb mijn interne geheugen uitgebreid van 4GB, naar 16GB en had nou niet echt het gevoel dat windows (de 64 bits premium versie) hier optimaal gebruik van maakte.
Het maximale gebruik ging wel iets boven de 4 GB, maar niet veel hoger.

Zijn er instellingen die ik kan veranderen om windows optimaal gebruik van al mijn geheugen te laten maken, zoals bijv. superfetch of een (groter) cache geheugen bij kopieren?

Ik heb een ramdisk geprobeerd, maar die gaf veel problemen met afsluiten en de gratis versies zijn net te klein om een spel in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
heb je wel genoeg applicaties open :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-07 10:36
Wat draai je precies waar je 16GB RAM voor nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:28
Ik wilde net zeggen, kwam je uberhaupt hiervoor veel "over" de 4GB geheugen heen? De gemiddelde gebruiker zou zelfs aan 8GB meer dan zat hebben. Denk dat je zoals Schnor zegt gewoon te weinig open hebt staan.

Ikzelf zal wel 16GB aan gaan schaffen bij mijn volgende upgrade, maar dat komt omdat ik graag Photoshop gebruik (ook daar is het discutabel) en daarnaast kan mijn vrouw dan naar volle tevredenheid FullHD films gaan bewerken waarbij het dan meer nut heeft om 16GB te hebben.

Een ramdisk is dan het enige naast nog VM's draaien. Maar als ik jou zo hoor, lijkt het me dat je beter 8GB had kunnen kopen.

[ Voor 49% gewijzigd door Arunia op 16-03-2012 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDV91
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-04-2016

KDV91

Me Gusta

4 a 6BG is meer dan genoeg! In mijn ervaring.

[ Voor 25% gewijzigd door KDV91 op 16-03-2012 14:55 ]

Meh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
jbbrans schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 14:51:
Ik heb mijn interne geheugen uitgebreid van 4GB, naar 16GB en had nou niet echt het gevoel dat windows (de 64 bits premium versie) hier optimaal gebruik van maakte.
is dat gevoel ook ergens op gebaseerd? In broncontrole (weet engelse term ff niet) kan je zien hoe Windows met je geheugen omgaat.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QpLWH.png
(trage bak at work :( )
Waarbij standby geheugen ook door je OS gebruikt wordt om programma's sneller te starten.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon op 16-03-2012 15:19 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
Hiervoor kwam ik regelmatig tegen de 4 GB aan en zag het dan afvlakken tegen ongeveer 4 GB.
Daarom heb ik besloten om het geheugen uit te breiden.

Waarom ik 16 GB heb genomen:
- ik gebruik al lange tijd computers en heb altijd meer geheugen erin gedaan dan de standaard hoeveelheid van die tijd. Niet om ermee op te scheppen, maar omdat ik van mening ben dat iets meer geheugen altijd wel gebruikt kan en zal worden door het OS. Dit natuurlijk met de limitaties van het OS (en in het verleden ook het moederbord) in het achterhoofd.
- de prijzen van geheugen waren zo laag, dat het niet oninteressant was om het te doen. Ik heb in het verleden wel grotere bedragen neergelegd voor uitbreidingen, die achteraf helemaal onzinnig waren. (Zoals bijv. een adapter kaart, waarmee je je videorecorder als opslag kon gebruiken)

Maar dit hierboven gaat het helemaal niet om;
Ik vroeg mij gewoon af of er speciale instellingen zijn om dat geheugen sneller vol te krijgen? Bij bijvoorbeeld het kopieren van grote bestanden, of het alvast inladen van veel gebruikte programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
imo gaat windows goed om met zijn geheugen en de apps ook. als er niet meer gebruik wordt dan doe ie dat ook niet. het is geen server OS waarbij je ziet dat SQL bijna altijd 100% van het beschikbare geheugen in beslag neemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:12
Volgens mij is het wanneer je bij broncontrole kijkt:

- Geheugen in standby betekent dat het geheugen "gereserveerd" is voor de laatst veel gebruikte applicaties.
- Beschikbaar; daadwerkelijke geheugen dat niet gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
jbbrans schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 16:14:
Maar dit hierboven gaat het helemaal niet om;
Waar gaat het je dan wel om? Jij hebt een "gevoel" en ik geef je een tool om daarvan een feit te maken, of niet. Of ben je niet geinteresseerd in feiten?
Bij bijvoorbeeld het kopieren van grote bestanden, of het alvast inladen van veel gebruikte programma's.
Dat laatste gebeurt dus al en doet Windows vanzelf. Als je wilt zien hoe goed Windows dat doet, open de resource monitor......

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
Ramon schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 17:25:
[...]
Waar gaat het je dan wel om? Jij hebt een "gevoel" en ik geef je een tool om daarvan een feit te maken, of niet. Of ben je niet geinteresseerd in feiten?
Die zin heb ik helemaal verkeerd bedoelt en ik had al twijfels toen ik 'm op schreef. Ik bedoelde niet op jou met "daarboven", maar mezelf en de redenen waarom ik 16GB heb geinstalleerd en niet maar 8GB of bij 4 ben gebleven.

Ik zal de bronmeter eens in de gaten houden en kijken hoeveel er gebruikt wordt en hoeveel er in stand-by staat.

[offtopic]
Feiten zijn niet zalig makend. Als ik met mensen te maken heb, dan spreek ik liever van gevoel.
Bijvoorbeeld: ik heb me, vanwege problemen met een videokaart, de afgelopen weken aardig bijgelezen over crossfire en sli en het fenomeen microstutters. De feiten zeggen dat je een goede framerate hebt, maar het gevoel zegt dat je beeld lagt.
[ontopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-07 03:30
jbbrans schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 14:51:
Ik heb een ramdisk geprobeerd, maar die gaf veel problemen met afsluiten en de gratis versies zijn net te klein om een spel in te zetten.
Zo'n ramdisk moet je niet zodanig instellen dat deze images gaat wegschrijven naar je hdd of ssd als je de computer afsluit. Ramdisks zijn puur voor tijdelijke bestanden, bestanden die je bij een volgende boot niet meer nodig bent. Heb je naast de geinstalleerde Ramdisk die jij gebruikte ook de systeemvariabelen aangepast?

De gratis versie van Dataram gaat tot 4GB, dus meer dan zat voor je temp files. Bekijk anders even mijn tutorialtje om te zien of je instellingen overeenkomen. Je kunt het altijd even opnieuw proberen.

Wat je ook hebt als je van 4GB naar 16GB gaat is de grote van je pagefile.sys aanzienlijk vergroot. Zeker als je een hdd gebruikt kan dit Windows erg vertragen. [my computer > properties > advanced system settings > performance > settings > advanced > virtual memory <change>], ik stel voor, een vaste start -en eindwaarde van 4.000 - 8.000 MB.

Ook je hibernate (hiberfil.sys) zal enorm vergroten. Die kun je uitschakelen met het commando "powercfg -h". Bij de volgende boot is ie weg.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444097

1. Bedankt voor die videotutorial - ik heb 8 gig ram en ga zeker 2 toewijzen aan Ramdisk :).

2. Met 16 gig ram kan je (in zijn geval) toch gewoon je pagefile uitschakelen?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 444097 op 24-03-2012 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Pagefile kun je in principe uitschakelen als je zoveel ram hebt, echter sommige programma's (het zijn er niet veel) willen nog wel de beschikking hebben over virtueel geheugen. Zolang je geen foutmeldingen ziet kun je je pagefile gewoon uitzetten.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

8GB heb ik en hij gaat als de brandweer. Als ik zware games opstart heb ik nog ruim de 50% beschikbaar
16 GB zijn voor mensen die adobe werken, 20 van die vensters open hebben staan.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:23
Nivida_intel schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 13:51:
8GB heb ik en hij gaat als de brandweer. Als ik zware games opstart heb ik nog ruim de 50% beschikbaar
16 GB zijn voor mensen die adobe werken, 20 van die vensters open hebben staan.
Gezien de lage geheugenprijzen zou ik bij nieuwe computers gewoon 16 erin gooien. Mijn nieuwe werkcomputer heeft ook 16GB, terwijl ik dat op dit moment echt nog niet nodig heb. De bedoeling is wel dat deze computer een aantal jaar mee gaat. Nieuwe versies van ontwikkelsoftware zullen steeds meer eisen stellen, dus het geheugen moet over 3 jaar ook gewoon nog voldoende zijn. Dus 16GB is nu een overkill, maar over 2 a 3 jaar misschien niet meer. En tja, als de prijzen toch zo laag zijn...

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Wat geheugen betreft:

Je kunt beter teveel hebben en het niet nodig zijn dan,
te weinig hebben en het wel nodig zijn.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1