Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Jellow7
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-05 18:25
Beste mede-tweakers,

Op mijn 2 tp-link WR1043ND's staan dd-wrt firmwares geïnstalleerd. Alles werkt prima, werkt nu op Brainslayer pre-v24 build 18740 (nieuwste atm), al is mij een ding nog niet duidelijk. Ik zou dus het uitzendsignaal willen verbeteren door de TX power te verhogen. Op mijn routers zijn al high-gain 8dBi antennae geïnstalleerd, maar ik wil ook de dBm verhogen. Het punt is, ik kan niet hoger dan 20dBm, 100mW, wat ik best weinig vind. Als ik het getal naar bijvoorbeeld 23 dBm verander, staat er onder de status nog steeds 20 dBm. Weet iemand waardoor dit komt en hoe je het wel kan veranderen?

Alvast bedankt,
Jelle Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
In Nederland (en veel andere landen) is 100mW het maximale toegestane... Routers kunnen daar meestal niet overheen in de officiële firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:46

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Is er een reden dat je een hoger zendvermogen wilt hebben? Hoger wil niet altijd zeggen dat het ook beter is. Zo heb ik een Linksys WRT320N en daarmee haalde ik hogere snelheden door het zendvermogen te verlagen. Ook DD-WRT geeft dat aan in hun FAQ.
How high should I set the transmit power on my router?
Somewhere around 84 mW is considered to be the best setting for maximum power with minimum noise for most hardware. The Buffalo WHR-HP-G54 has a built-in amplifier. The amplifier is turned on by default; the radio power should not be set above 10mW (on v23SP2), or 70mW (on v24). The forums have had discussions about what power level is safe, with little consensus. Use common sense and don't set the power higher than you really need to. If you're trying to get more range, consider using a different antenna and make sure you have a clear line of sight, two of the most critical factors in your router's range.

From a network security standpoint, the transmitter power level should be just enough to cover the intended area reliably. Optimal power settings can be determined by trial-and-error.
Daarbij, ik zit met de WRT320N op de 5GHz-band terwijl de hele buurt op de 2.4GHz-band zit. Ik zou dus in principe de volledige snelheid van mijn internetverbinding moeten halen. Toen mijn tx power nog op 130mW stond ingesteld, haalde ik max. 2.7MB/s. En wanneer ik de tx power op 100mW instelde, haalde ik een hogere snelheid (3.8MB/s). Met wat andere tweaks haal ik nu draadloos nu mijn volledige snelheid, 4.8MB/s.

Wat ik wil aangeven, is dat hoger niet altijd beter is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 12:57
Bovendien heb je er niets aan om het nog hoger te knallen.
Ja, je kunt dan je WiFi AP detecteren op een grotere afstand.
Maar er mee communiceren, dat gaat tegenvallen. Het is namelijk twee-weg verkeer, je laptop/smartphone/tablet moet ook een signaal terugsturen. En dat wordt vaak over het hoofd gezien.

Je kunt beter voorzien in betere antenna. Of positionering van de apparaten en de antenne's.

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 16-03-2012 13:59 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Daarom heet zoiets een Link Budget. In de GSM is het vermogen van de zendmast 20 - 40 W. Je mobieltje
1 of 2 W.

En toch werkt het......

Zoek maar op wikipedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Jellow7
Nouja, ookal wil ik wel hoge snelheid behouden, wil ik ook wel dat de router een groot gebied dekt. Hij krijgt al hulp van 2 andere routers die ook als WAP's zijn geconfigureerd, een WR1043ND en een WRT150N. Toch valt op sommige plekken het bereik heel wat tegen.
Je kunt beter voorzien in betere antenna. Of positionering van de apparaten en de antenne's.
Met hoeveel mW werkt 8dBi dan goed (het best :))?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:06

Tazzios

..

Valt het bereik tegen of de snelheid? Daar zit nogal een verschil in namelijk als je bereik goed is en de snelheid slecht komt het signaal van de wifi apparaat niet goed aan bij de router.

Hoeveel mW hangt per situatie af, je kan ook je ander 2 routers gaan storen.
Routers net een metertje omzetten wil ook nog wel eens een groot verschil maken. is al genoemd

[ Voor 59% gewijzigd door Tazzios op 16-03-2012 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 14:11:
Daarom heet zoiets een Link Budget. In de GSM is het vermogen van de zendmast 20 - 40 W. Je mobieltje
1 of 2 W.
Dat is andere technologie. Je GSM zendmast communiceert met 20 mobieltjes die elk 1 Watt versturen. Je GSM stuurt korte pulsen die gemiddeld 1 Watt zijn, maar heel kort eingelijk een puls van 10 watt hebben.

basisstation:
Afbeeldingslocatie: http://www.powerwatch.org.uk/science/images/gsmpulsing.jpg

telefoon:
Afbeeldingslocatie: http://www.techmind.org/gsm/eigthsec.gif

@TS: ik denk dat het meer zin heeft doorvoersnelheden te meten dan de getalletjes van de instellingen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Jellow7
Tazzios schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 14:35:
Valt het bereik tegen of de snelheid? Daar zit nogal een verschil in namelijk als je bereik goed is en de snelheid slecht komt het signaal van de wifi apparaat niet goed aan bij de router.

Hoeveel mW hangt per situatie af, je kan ook je ander 2 routers gaan storen.
Routers net een metertje omzetten wil ook nog wel eens een groot verschil maken. is al genoemd
Nou de snelheid valt tegen wat volgens mij ook door het bereik komt. DD-WRT doet ook nog raar met 300 mbit/s. Ik heb al met inSSIDer de draadloze netwerken hier in de buurt geïnspecteerd, en probeer zo ver mogelijk met kanalen daar vandaan te zitten. Als we het er dan op houden dat de snelheid tegenvalt, wat raden jullie mij dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Vermogen opschroeven levert meer noise op. Meer noise zorgt ervoor dat je snelheden omlaag gaan net zo ver tot het noiselevel acceptabel is voor de snelheid. Hence, meer vermogen op je AP wil absoluut niet zeggen dat je snelheden hoger worden. Easy as that..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

@Leuk_he.

Wat jij laat zien, is de type communicatie (TDMA). Dat heeft niets te maken met het radio pad. Ook al gooi je daar FM of analoog eroverheen. 20 W is 20 W.

En die mast praat echt niet met 20 mobieltjes. Iedere antenne zendt 20 a 40W uit (na de antenne wordt dat +/- 700-900W), en er kunnen minimaal 7 en maximaal.... nou zeg een stuk of 45 mobieltjes op. Maar ze zijn allemaal keurig verdeeld in de tijd EN frequentie.

Maar de link budget geldt voor iedere mobieltje, en heeft niets te maken met de hoeveelheid, en type technologie.
Pagina: 1