• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 17:45
(Bij voorbaat, ik weet niet zeker of het topic in het goede subforum staat. Ik heb zelf namelijk geen idee waar het probleem vandaan komt.)

Mijn speakers beginnen plotseling een harde ruis te produceren op het moment dat ik ga gamen. Tijdens films kijken, muziek luisteren, internetten etc. totaal geen last van dit probleem, slechts op het moment dat ik in het menu van een game kom en ga gamen beginnen de speakers te ruisen.

Mijn computer is aangesloten op een geïntegreerde versterker waar twee speakers aanhangen. Ik heb de kabel van computer naar versterker al vervangen en het probleem is daarmee niet opgelost.
Daarnaast heb ik ook een losse geluidskaart aangeschaft en de onboard geluidskaart in de bios uitgezet maar nog steeds hetzelfde probleem.

Ik heb een fragment van het geluid opgenomen, zo klinkt het:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=xvCsQNl4AZM&feature=youtu.be]

Zodra ik met alt+tab uit de game ga houdt de ruis op en het komt weer terug als ik weer ingame ga.

Ik weet niet of het van belang is maar de hardware:
Gigabyte Z68X-UD3H-B3, i5 2500k, XFX 6970, 8GB Corsair Vengeance, Corsair AX750 en dan sinds kort een ASUS Xonar DG om te testen of de onboard geluidskaart het probleem was, wat helaas niet zo was.

Het enige wat ik bedenken is dat op het moment dat de videokaart aan het werk wordt gezet er iets gaat storen o.i.d.. Aan de andere kant, zelfs in de menu's van games begint de ruis al terwijl de videokaart dan nog niet echt gestresst wordt. Ik heb het ook getest met verschillende games, o.a. Mass Effect 3, AC Revelations, Trine 2 en Batman Arkham City. Tijdens Furmark Burn-in test is de ruis ook aanwezig.

Als iemand een idee heeft wat ik zou kunnen veranderen om de ruis te laten stoppen dan hoor ik het graag, ik wordt er namelijk redelijk gek van :P

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:43
Zit je computer in een geaard stopcontact? (dan heb je overigens altijd een lichte ruis)

Heb je geen kabeltje verkeerd aangesloten op het moederbord oid?
Misschien instabiele spanning in je voeding? Dat als de videokaart aan het werk gaat, er zoveel stroom wordt gevraagd dat iets het niet meer trekt?

En wellicht iets te voor de hand liggend. Drivers / Bios up-to-date?

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Kijk voor alle zekerheid of al je input kanalen van je geluidskaart nog open staan.
Mic input bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/if3c07.jpg

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:52

Fordox

00101010

ik had ook zon soort probleem, draai eens de openGL test van cinebench, dan moet dit in extreme mate zijn. lijkt net alsof de auto's geluid maken :P

bij mij was het probleem verholpen door een nieuwe cpu erin te drukken. kan ook zijn omdat ik mijn systeem in en uit elkaar heb gehaald, misschien is het net een kleine storing ergens.
pc ook aangesloten aan aarde? die van mij hangt aan een verwarming.
een kameraad van me heeft hetzelfde probleem met een logitech set, maar dit is alleen als je het geluid vol hard zet.
ik draai zelf op een oude analoge versterker met een hele hoop aan boxen eraan.

is vreselijk irritant, ik ken het.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Chad Chubatcha
Bedankt voor de reacties.
De computer zit in een geaard stopcontact. Ik denk ook niet dat de voeding een probleem is deze draaide in mijn vorige pc gewoon zonder storingen in de speakers. Alles is up-to-date.
Alle andere kanalen uitgezet, helaas geen verschil.

@ Fordox
Bedoel je de computer naast de stekker ook nog met een losse draad o.i.d. aarden?

Het is inderdaad zeer irritant ja :P

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:52

Fordox

00101010

nee als de pc met gewone aarde is verbonden, is het al goed.
maar zoals ik al zei, test het eens met cinebench. dan moet je het echt horen als je hetzelfde probleem hebt als ik.
in mijn geval was de ruis anders na in en uitbouwen van het systeem met een andere cpu erop.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Chad Chubatcha
Het probleem is opgelost :D

Na veel proberen bleek het geluid weg te gaan als ik versterker in een ander stopcontact stop :)

Pagina: 1