Toon posts:

[Windows 7 x64] Lag en de prestatie index

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een poosje terug ging mijn Nvidia grafische kaart kapot en heb ik deze vervangen door een HD6850 en de daarbij horende drivers geïnstalleerd. Sinds die tijd merkte ik zo nu en dan periodes van lag in windows. Deze lag deed zich voor bij het afspelen van grafisch intensieve filmpje, zowel in VLC als YouTube en was voornamelijk merkbaar bij het verslepen en minimalisren van vensters, het verplaatsen van objecten in de taakbalk; alle handelingen die een minimum aan grafische capaciteit vragen. Het frappante van het geheel was dat het in vrijwel alle spellen, behalve Minecraft en Terraria, geen problemen gaf.

Na een tijdje vond ik de oplossing, de Windows Prestatie Index updaten! Spijtig genoeg hielp dit maar enkele uren en nu voer ik het updaten van deze index meerdere malen per dag uit. Het is mijns inziens een probleem veroorzaakt door de nieuwe drivers, maar herinstalleren werkt niet. Ik heb best wat afgezocht naar een mogelijke oplossing of überhaupt mensen met eenzelfde probleem maar het is me vooralsnog niet gelukt.

Een bijkomend probleem is het volgende: bij het deïnstalleren van mijn ATI drivers wordt mijn scherm onleesbaar door grafische bugs, alle kleuren raken fubar, dit vermoeilijkt het herinstalleren vrij hevig, dit gebeurt niet in veilige modus. Toch heb ik meerdere malen mijn drivers veranderd, zo heb ik een zo volledig mogelijke schone installatie geprobeerd, heb ik veroudere drivers geprobeerd etc.

Mijn specificaties:
Windows 7 x64
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8400 @ 3.55GHz oc'd van ~3.0GHz
4096MB RAM (lichtelijk oc'd)
AMD Radeon HD 6850
Catalyst 12.2

Wat ik heb geprobeerd:
-Allereerst de oc's terugdraaien
-Nieuwe drivers installeren
-Terug naar verscheidene oudere drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Heb je de oude drivers ook eerst compleet verwijderd? Dus ff in safe-mode alle videodriverinstallatieprogrammas verwijderen en eventueel ook je videocontroller(s) verwijderd in je device manager?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naar mijn weten heb ik dat zo goed mogelijk gedaan, ja, hoewel de tweede stap mij niet bekend voorkomt, zou je me kunnen uitleggen wat een videocontroller is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

In je Device Manager (heb je NL of US OS?) heb je onder Display adapters je display adapter(s) zitten. Even in safe-mode die verwijderen, herstarten en Win7 even zelf de drivers laten vinden :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel, dit is gelukt. Het probleem ligt hem een beetje in de frequentie van het probleem, pas over een dag kan ik met zekerheid vertellen of het verholpen is. Alvast bedankt voor uw snelle reactie!

(Ik gebruik een nederlands OS)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2012 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je zegt dat een herinstallatie niet werkt. Ondervind je dan meteen dezelfde klachten?

edit: ik las niet zo goed denk ik, ik doel op je os

[ Voor 25% gewijzigd door Agent-X op 15-03-2012 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De problemen beginnen vaak pas na een tijdje, dit is zeer verschillend, het kan uren tot minuten duren na opstarten beginnen. Soms kan het 10 minuten na het vernieuwen van de Prestatie Index weer terugkomen, soms blijft het de rest van de dag weg. Het lijkt dat het sneller terug komt wanneer ik met zware programma's bezig ben (RAM-technisch), met de nadruk op 'lijkt'.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2012 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wordt de HD6850 niet te warm waardoor desbetreffende problemen ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
Misschien je geheugenoverclock eens ongedaan maken? :F

=edit= oh heb je al gedaan. Excuses. Wellicht heb je dan gewoon iets gesloopt met die OC :P

[ Voor 41% gewijzigd door Ramon op 16-03-2012 08:16 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 08:10:
Wordt de HD6850 niet te warm waardoor desbetreffende problemen ontstaan?
Nee, dat zal het niet zijn, het lagprobleem doet zich alleen voor tijdens normaal gebruik, wanneer ik de GPU stresstest is er niets aan de hand (max 65 graden, iets in die richting), ook spelletjes doen het prima.
Ramon schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 08:16:
Misschien je geheugenoverclock eens ongedaan maken? :F

=edit= oh heb je al gedaan. Excuses. Wellicht heb je dan gewoon iets gesloopt met die OC :P
Dat zou... kunnen, toch lijkt me het logischer dat het de nieuwe videokaart is, het probleem begon vrijwel direct na het installeren van de HD6850. Overigens is het probleem net weer begonnen, spijtig genoeg hielp het deïnstalleren in veilige modus niet.

(Om te laten zien hoe vervelend het is; 30 minuten later treedt het probleem wéér op)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2012 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mocht er niemand zijn die mij helpen kan, weet men dan een forum waar ik mijn probleem kan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaine2004
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 20:23
Je geeft aan dat dit probleem voorkomt sinds dat je de videokaart geinstalleerd hebt.

Als je probeert je oude videokaart terug in je pc te zetten kijk dan of het probleem zich nog steeds voordoet. Zo ja is het niet je videokaart. Mocht het probleem opgelost zijn met een andere videokaart dan kun je denk ik het beste terug gaan naar de winkel met je videokaart.

als je er niet uitkomt stuur me een PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

als je er niet uitkomt stuur me een PM
Lijkt me niet handig om problemen via DM's op te gaan lossen hè. Defeats the purpose of a forum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er vrij zeker van dat het de huidige videokaart is, daar durf ik bijna mijn hand voor in't vuur te steken. Op zich doet de kaart het prima, maar het lijkt me toch iets fouts in de wisselwerking tussen Windows (want wat heeft de WPI er anders mee te maken...) en de drivers/kaart. Zou je hiervoor echt weer terug naar de winkel kunnen/moeten?

Hierbij moet ik overigens wel vermelden dat het de volgende kaart is:
pricewatch: MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC

Dit is een overclockte versie, zou dat nog enigszins uit kunnen maken?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2012 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-10 17:28
Welke driver versie heb je geinstalleerd? en kijk eens of deze ook daadwerkelijk geladen is via dxdiag.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dxdiag geeft het volgende: (ik heb weer 12.2 van de ATI site geplukt)

Driver Name:
aticfx64.dll,aticfx64.dll,aticfx64.dll,aticfx32,aticfx32,aticfx32,atiumd64.dll,
atidxx64.dll,atidxx64.dll,atiumdag,atidxx32,atidxx32,atiumdva,atiumd6a.cap,atitmm64.dll

Driver File Version: 8.17.0010.1119 (English)

Driver Version: 8.950.0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog maar even een update: Wanneer ik programma's gebruik die vrij RAM-intensief zijn lijkt het probleem zich vaker voor te doen (4x in de afgelopen 10 minuten... nu is het wel genoeg geweest!)
Pagina: 1