Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie door de bomen het bos ondertussen niet meer, daarom had ik de neiging een vraag te stellen hier. Ook het veel te algemene statieventopic in dit subforum gaf geen echt duidelijk antwoord.

Ik zoek een mooi statief. Ik ga énkel filmen met meerdere dSLR's (voornamelijk de 600d). Hierbij wordt veel gebruik gemaakt van lenzen met groot zoombereik: over het algemeen wordt de 70-300mm gebruikt maar eventueel wordt ook de Canon EF 400mm f/5.6 L USM in gebruik genomen.

Er wordt gefilmd in een voetbalstadion (De Kuip).

Het is héél belangrijk om een statief te hebben waarbij geen enkele 'trilling' ontstaat bij het veranderen van de scherpte met de lens. Omdat de voetballers vaak van de ene kant van het veld naar de andere rennen, is er continue de noodzaak handmatig scherp te stellen. Het statief dat nu gebruikt wordt geef bij de minste of geringste aanraking 'trillingen' in het beeld (je ziet dat de lens 'bewerkt' wordt, zeker wanneer de lens maximaal uitgeschoven is).

Er zit op één van de twee lenzen in ieder geval GEEN beeldstabilisatie, het is dus echt belangrijk dat het statief zorgt voor een zo 'stevig mogelijk' platform.

Het gewicht van het statief maakt totaal niets uit, de 'draagbaarheid' ook niet. Ik wil op alle vlakken concessies doen, het enige waar ik géén concessie op wil doen is de stevigheid: ik wil een 'strak' beeld bij panning of tilting en bij het in- en uitzoomen mogen er absoluut geen verspringingen in het beeld te zien zijn.

Het gaat dus écht om het filmen.

Wie heeft enig idee wat een goed statief is gezien het bovengeschetste beeld? ^O^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:38
En het budget, wel handig om te vermelden.. Aangezien als je zeg ik wil op alle vlakken concessies doen behalve stevigheid, je in een categorie zit waar weinig concessies gedaan worden behalve gewicht.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
simon schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:52:
En het budget, wel handig om te vermelden.. Aangezien als je zeg ik wil op alle vlakken concessies doen behalve stevigheid, je in een categorie zit waar weinig concessies gedaan worden behalve gewicht.
De prijs maakt echt niet veel uit, maar laten we voor het gemak uit gaan van drie statieven:

Één met een maximum van 200 euro, die is voor mijn collega
Één met een maximum van 500 euro, omdat ik me af vraag wat we voor die prijs hebben
En één waarbij de prijs ECHT niets uitmaakt, het bedrijf betaalt toch _/-\o_

Bedankt voor de tip trouwens :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 14:14

DonMetal

Doet Iets Met Media

Tot 200 euro ga je echt geen statief vinden wat niet trilt op 400mm.

Tot 500 euro wordt het zelfs moeilijk... De Sachtler Ace schijnt een heel fijn statief te zijn. Sachtler maakt zowiezo mooi spul, en deze is speciaal ontworpen voor DSLR's. Review door Philip Bloom: http://philipbloom.net/2011/09/09/ace/

Voor het statief met onbeperkt budget zou ik ook naar Sachtler kijken, trouwens :)

[ Voor 10% gewijzigd door DonMetal op 15-03-2012 19:40 ]

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, zelfs bij 500 euro wordt het moeilijk met jouw combinatie (lange tele en geen beweging). Mijn advies is om naar Kamera-Express te rijden (zit toch in de buurt), de set mee te nemen en te testen. Ik ben bang dat je bij een set als http://www.kamera-express.nl/product/manfrotto-504hd-546bk/ uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:42
En vwb je opmerking over beeldstabilisatie. Daar heb je op een statief zowieso niets aan lijkt me? Volgens mij heeft de 70-300 geen statiefherkenning en moet je die dus zowieso uitzetten omdat ie anders gaat compenseren terwijl dat niet de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals gezegd maakt de prijs op zich niet veel uit daar het statief toch voor zakelijk gebruik is ^O^. Ik ben dus heel benieuwd wat wel werkt met de 400mm lenzen.

Weet iemand overigens wel een ' net' statief voor gebruik met bijvoorbeeld een Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, die gebruikt wordt door mijn collega met gelijkwaardige body? :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 20:09:
Zoals gezegd maakt de prijs op zich niet veel uit daar het statief toch voor zakelijk gebruik is ^O^. Ik ben dus heel benieuwd wat wel werkt met de 400mm lenzen.
leef je uit :)

http://www.bhphotovideo.c...9&N=4291073447+4293918111

http://www.bhphotovideo.com/c/search?Ns=p_PRICE_2|1&ci=3918&N=4290487988+4290488002+4293918111&srtclk=sort

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik vraag me af of je dit probleem gaat oplossen met een beter statief. Zeker in die 70-300 zit waarschijnlijk een deel van de speling ook in de lens zelf. Daarnaast vraag ik me af of de mount en statiefkoppeling van een 600D dusdanig robuust en vrij van speling zijn dat het de moeite waard is om daar een extra zwaar statief onder te schroeven.

[ Voor 93% gewijzigd door Orion84 op 15-03-2012 20:50 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:59
je koppelt je statief toch niet aan de 600d maar met een collar aan de lens lijkt me, zo gauw dat goed strak vast zit icm met een top, en redelijk zwaar statief moet je enigzins aan de lens kunnen zitten zonder trillingen. Kijk ook eens naar follow focus units, deze kunnen denk ook het trillen door aan de focus te zitten verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Snuurtje schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 01:56:
je koppelt je statief toch niet aan de 600d maar met een collar aan de lens lijkt me, zo gauw dat goed strak vast zit icm met een top, en redelijk zwaar statief moet je enigzins aan de lens kunnen zitten zonder trillingen. Kijk ook eens naar follow focus units, deze kunnen denk ook het trillen door aan de focus te zitten verminderen.
Sinds wanneer heeft de 70-300 een collar? Met de 400mm die TS als eventuele optie noemt heb je gelijk, maar ik maak uit het verhaal van TS op dat dat niet de belangrijkste lens is waarmee gewerkt wordt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Is een "zwevende" tripodhead niet een goed idee? Zo iets: http://www.the-digital-pi...ripod-Head-II-Review.aspx

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ook dat werkt alleen lekker met een grote telelens met statiefgondel. Je body op zo'n kop zetten (als dat al past) lijkt me niet echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Naar mijn (beperkte) ervaring met dit soort gimbal heads, werkt dat absoluut niet lekker. Alleen met hele lange tele's (600+mm).
Volgens mij bestaat het bij deze koppen niet, maar omdat ze niet gedempt zijn, zijn ze zeker niet geschikt om te filmen. Je kan ze wel afstellen, maar het gaat lang niet zo geleidelijk als bij een videokop. Je hebt voor de super tele's ook gewoon videokoppen. Zoals deze.
Zelfs om te fotograferen vind ik zo'n gimbal head maar onhandig. Ik vind mn 701HDV video kop van 110eu een heel stuk fijner dan de 250eu dure gimbal head van een vriend van mij. Zowel voor foto als video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

aangezien ik ook een statief zoek maar door de bomen het bos niet meer zie doe ik even mee met de vraag...

Budget= alles tussen de 500 en 700 maar dan liever dicht bij de 500.

Op dit moment denk ik aan een manfrotto statief en daar een aparte kop bij zoeken zoals de combi.

Manfrotto Pro Fluid Video Mini Head 701HDV en deze http://videoholland.nl/st...um-video-tripod-545b.html

Ik ga ervan uit dat het op elkaar past. lees iig niets wat het tegendeel beweert. Het doel is een universeel statief voor foto en video. Dat maakt denk ik dat ik mij vooral op een video kop richt omdat die voor een foto ook wel vast te zetten is ed.

Maarrrr ik heb dus niet veel ervaring met dit merk en de soorten statiefjes die je kan kopen. Ik was vooral erg te spreken over het fluidhead/flowhead fenomeen. Als bv een wat goedkoper statief ook stevig staat en ik er zo'n kop op kwijt kan dan is dat ook goed. maar ja... Staan die er tussen? aan het plaatje zie ik het niet.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat moet er voor camera op en wat ga je er mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Orion84 schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 13:27:
Wat moet er voor camera op en wat ga je er mee doen?
Sony A77 maar ook NEX vg20. Allround foto en film. tzt zou ik bv timelapses gaan maken maar ook feestjes van vrienden filmen en van mijn werk een docu maken.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat klinkt (in tegenstelling tot de specifieke eisen van de topicstarter) niet echt alsof je daar een statief van 500+ euro voor nodig hebt :?

Kijk eens in het algemene statieventopic, zoek daar even op wat typenamen van fluid heads en kijk wat mensen er voor statief onder gebruiken: [Advies] Statief

Zelf gebruik ik bijvoorbeeld een vrij eenvoudige Manfrotto tripod 190XB + Manfrotto 128RC Videokop voor mijn D7000.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 30-06-2012 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Is het voor de TS niet de moeite om die 70-300mm te vervangen door een 70-300mm L (die heeft heerlijke IS). Wellicht kun je dan iets minder uitgeven aan het statief en kom je er met €500,-

Verder zou ik als eerste gewoon eens een goede winkel opzoeken en een aantal systemen uitproberen om zo te kijken wat je zoekt.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Die combi gaat niet passen. De Manfrotto kop heeft een normale 'schroef' bevestiging, maar het statief heeft een bol bevestiging waarmee je de kop kan levelen. Dan zou je eerst een losse bol moeten kopen waar zo'n schroef op zit. Een soort adapter zeg maar, ik weet alleen niet of dat bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Orion84 schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 16:56:
Dat klinkt (in tegenstelling tot de specifieke eisen van de topicstarter) niet echt alsof je daar een statief van 500+ euro voor nodig hebt :?

Kijk eens in het algemene statieventopic, zoek daar even op wat typenamen van fluid heads en kijk wat mensen er voor statief onder gebruiken: [Advies] Statief

Zelf gebruik ik bijvoorbeeld een vrij eenvoudige Manfrotto tripod 190XB + Manfrotto 128RC Videokop voor mijn D7000.
True that maar ik wilde wel , voor in de toekomst, weten dat ik er zwaardere dingen op kwijt kan. Een followfocus/focu strack rig op kwijt kan wellicht ook handig zijn als ik van lopen naar statief zou willen bv.
Scirocco schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 17:54:
Die combi gaat niet passen. De Manfrotto kop heeft een normale 'schroef' bevestiging, maar het statief heeft een bol bevestiging waarmee je de kop kan levelen. Dan zou je eerst een losse bol moeten kopen waar zo'n schroef op zit. Een soort adapter zeg maar, ik weet alleen niet of dat bestaat.
Utalkin2me? :P

Edit: Ik ga idd ff naar het algemene statief topic

[ Voor 23% gewijzigd door ROFLASTC op 30-06-2012 18:47 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scirocco schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 17:54:
Tuurlijk bestaat dat :) Een van de opties van Manfrotto:

http://www.manfrotto.co.uk/ball-camera-leveller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Ik zie niemand anders die wat vraagt over een statief en kop combi..
Heeft die een 'bol-aansluiting' aan de onder kant?

Ik dacht dat deze bedoeld was om je video kop TOCH te kunnen levelen op een 'simpel' manfrotto statief? En dus aan de onderkant weer een normale schroef.

En ik lees:
fast levelling for tripods without built-in levelling mechanisms

[ Voor 25% gewijzigd door Scirocco op 30-06-2012 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik heb zelf een Secced DV6. Erg blij mee, is een rip-off van de vorige serie van Sachtler en daardoor iets betaalbaarder, wel zelfde kwaliteit komt uit dezelfde fabriek rollen maar Sachtler maakt dat model niet meer en is zijn patenten erop kwijt geraakt en tja in China wordt dat uitgebuit. Betaalde er €1000,- incl BTW voor en dit wordt als een redelijk budget statief gezien. Ook goede ervaringen met de Secced V8. Dit is de 100mm bowl versie, kan dus meer gewicht aan.

Ik werk ook vaak met een Sachtler Cine DSLR en die is nog prettiger. Makkelijker om de camera te balanceren en nog smoother. Erg prettig met de CF Speedlock legs, snel opzetten en inklappen. Prijs daarvan zit zo rond de €2000,-. Duurdere Sachtler modellen kunnen meer gewicht dragen.

De Vinten Vision Blue is ook een mooi statief, heeft een traploos instelbare counterbalance.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scirocco schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 21:00:

Heeft die een 'bol-aansluiting' aan de onder kant?
Had inderdaad niet goed gekeken naar de aansluiting op het statief; ik dacht dat het een standaard aansluiting was. Manfrotto heeft een hele catalogus vol met adapters/omvormers en accessoires. Ik ben er absoluut van overtuigd dat je verloopjes kunt vinden om zo ongeveer iedere kop op zo'n beetje ieder statief te zetten (de vraag is of je dat moet willen, maar goed). Ik heb even zitten zoeken of ik het snel op de site kon vinden en het antwoord hierop is nee. De makkelijkste manier is om even bij de betere fotozaak langs te gaan die een dergelijke catalogus heeft en dan even puzzelen welke onderdelen je precies nodig hebt. Of meer geduld opbrengen dan ik en beter zoeken op de site.
Ik dacht dat deze bedoeld was om je video kop TOCH te kunnen levelen op een 'simpel' manfrotto statief? En dus aan de onderkant weer een normale schroef.
Ik denk inderdaad dat dat het geval is. Zie hierboven.
Pagina: 1