Ik heb een tp-link wr1043nd router ingesteld als access point en deze staat boven in mijn huis. deze is verbonden met een router van telenet. Op zich werkt het internet wel goed maar ik zit met draadloze printers thuis en met een nas van Thecus. De printer geeft wel aan verbonden te zijn maar print soms niet afhangend van waar je print. De nas kan ik van nergens in huis mee verbinden. Deze is via lan met de tp-link verbonden. Weet iemand hoe dit komt en hoe je dit oplost?
Verwijderd
Grote kans dat de beide apparaten (router en ap) verschillende ip ranges gebruiken...Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 16:15:
De printer geeft wel aan verbonden te zijn maar print soms niet afhangend van waar je print. De nas kan ik van nergens in huis mee verbinden.
Je zal eerst wat meer details neer moeten zetten hier, anders kan niemand je verder helpen.
ip/subnet/gateway van de router de ap en de printer(s)
ip gegevens van een pc die wel kan printen en van 1 die niet kan printen, etc..
ip router is 192.168.2.1 en gateway en subnet weet ik niet aangezien dit telenet router is( je kan deze gegevens niet zien) en het ip van de ap is 192.168.1.1 en gateway en subnet van de ap is 192.168.2.1. ip adres van de printer is 192.168.000.212 en ip adres van nas is 192.168.1.100
Ip adres van laptop die print is 192.168.0.219 en ip adres van laptop die niet kan printen 192.168.0.191
Ip adres van laptop die print is 192.168.0.219 en ip adres van laptop die niet kan printen 192.168.0.191
Verwijderd
De meeste huis, tuin en keuken netwerkapparatuur heeft standaard een subnetmasker van 255.255.255.0. Dit betekent dat als je wilt dat je apparaten thuis met elkaar willen communiceren dat ze de eerste 3 segmenten van je IP hetzelfde moeten zijn.
Als je router het IP 192.168.2.x heeft, dan adviseer ik je om de rest van je apparaten in te stellen met een 192.168.2.x adres. Als je dit gedaan hebt en clients hebben nog steeds problemen, dan zou ik controleren of er een DHCP server op je AP aan het werk is.
Als je router het IP 192.168.2.x heeft, dan adviseer ik je om de rest van je apparaten in te stellen met een 192.168.2.x adres. Als je dit gedaan hebt en clients hebben nog steeds problemen, dan zou ik controleren of er een DHCP server op je AP aan het werk is.
Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je als subnetmasker 255.255.0.0. bij het IP adres van/in je router instelt. Ik weet eerlijk gezegd niet of computers die automatisch een IP adres van de DHCP server in de router krijgen dan ook automatisch dat subnetmasker gaan gebruiken maar als dat wel zo is dan zou het kunnen dat de computers dan met die verschillende subnetten kunnen communiceren.
Het is een kleine moeite om het even uit te proberen. Ik weet alleen ook niet of dat nieuwe subnetmasker pas toegepast wordt in de computers bij het vernieuwen van hun lease dus je zult mogelijk even een ipconfig /renew moeten doen waarvan ik zou verwachten dat het dan wel plaatsvindt. ALS het plaatsvindt.
Een ipconfig /all zal je dan neem ik aan ook laten zien wat het subnetmasker dan is en of het inderdaad veranderd is.
Het is een kleine moeite om het even uit te proberen. Ik weet alleen ook niet of dat nieuwe subnetmasker pas toegepast wordt in de computers bij het vernieuwen van hun lease dus je zult mogelijk even een ipconfig /renew moeten doen waarvan ik zou verwachten dat het dan wel plaatsvindt. ALS het plaatsvindt.
Een ipconfig /all zal je dan neem ik aan ook laten zien wat het subnetmasker dan is en of het inderdaad veranderd is.
Ik heb alles opnieuw ingesteld en rekening gehouden met de ip adressen alleen is er een probleem met de router die blijkbaar alleen print als ik op de router geschakeld zit. Vanaf dat ik dichter bij de ap zit dan de router kan ik niet meer printen. Alle apparaten hebben een ip adres in de vorm van 192.168.0.xxx alleen heeft de printer een ip adres in de vorm van 192.168.xxx.xxx. Ook zie je op alle laptops maar 1 netwerk beschikbaar maar de printer ziet de router en ap als aparte netwerken.
Pagina: 1