Cpu temperatuur verlagen door verwijderen copper base ?

Pagina: 1
Acties:

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Ik heb al een paar jaar de volgende pc in gebruik (samengesteld via de BBG).

Nu ben ik aan het overklokken gegaan en ik zie op meerdere fora dat deze processor zonder moeite 3600 mhz zou moeten kunnen halen. Vooralsnog kom ik nog niet verder dan 3420 mhz (9x380).

Een probleem waar ik nu tegen aan loop is dat mijn processor na een paar minuten testen met OCCT 4.1.1 heet wordt (cpu 88 graden, core 94 graden). Ik zie op diverse fora lagere waarden.

Ik heb destijds een scythe retention kit gebruikt waarbij specifiek voor dit socket (lga775) een copper spacer tussen de processor en de koeler geplaatst moet worden. De installatie hiervan is niet fijn (zachtjes uitgedrukt) omdat die base tijdens het monteren verschuift. voor zover ik heb begrepen moet die copper base er voor zorgen dat er genoeg druk op de cpu komt.

Ik denk echter dat deze er voor zorgt dat de temperatuur te hoog wordt (wat ook weer op diverse fora bevestigd wordt).

De vraag: Heeft iemand er ervaringen mee om de copper base weg te laten en welk effect heeft dit gehad ? Zit de koeler dan nog stevig vast ?

Ik heb al nieuwe koelpasta gekocht (Zalman ZM-STG1 - Thermal Grease).

Iemand suggesties ?

Hieronder mijn samenstelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F1 DT HD322HJ, 320GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 84,40€ 84,40
1Samsung Syncmaster 226BW€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-S203D€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690€ 99,-€ 99,-
1Gigabyte GA-X48-DQ6€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen€ 0,-€ 0,-
1Logitech Deluxe 250 Keyboard€ 0,-€ 0,-
1Logitech Trackman Marble+ Mouse (USB)€ 0,-€ 0,-
1OCZ Reaper HPC OCZ2RPX10004GK€ 0,-€ 0,-
1Intel Core 2 Duo E8400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Zalman ZM600-HP€ 94,90€ 94,90
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 136,93€ 136,93
1Sapphire Toxic HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung This is It S2 500 GB 2,5" harddisk snow goud 500GB Goud€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,23

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:18

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Het kan ook zijn dat het oppervlak van de IHS (intergrated heat spreader) van je processor niet 100% vlak is. Dit is iets wat wel vaker voorkomt en wat ook geen probleem is, tot je gaat overklokken. Helaas is de enige oplossing het lappen van je cpu, wat imho een risicovolle aangelegenheid is als je niet weet wat je doet.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Weet je zeker dat je de koeler goed geinstalleerd hebt? Ik ben bang van niet! Met welke koeler dan ook zou je niet aan de 98c moeten kunnen komen, dit is overigens behoorlijk schadelijk. Haal je koeler er nog eens af en maak eens wat foto's van wat je gedaan gebt?!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:16
die cores zijn echt lomp heet.

maar de mugen heeft toch pushpins? tenminste, die van mij wel.

Als je hem wat beter vast wil hebben kan je ipv de puspins ook een paar M3 bouten/moeren/ringen kopen en de boel gewoon daarmee vastzetten, wel voorzichtig aandraaien en af en toe je mobo bekijken, door het fijne schroefdraad draait je je mobo snel krom.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• hfrico
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-06-2025
de mugen 1 heeft push pins mugen 2+3 niet brackets!! niet dat die fijn te monteren zijn... ik heb de mugen 3 op een 775 socket en dat was ook een pain in zeh arz om te monteren

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

millman schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 16:11:
Weet je zeker dat je de koeler goed geinstalleerd hebt? Ik ben bang van niet! Met welke koeler dan ook zou je niet aan de 98c moeten kunnen komen
Dat vermoed ik ook, met een koelert van 15,- (CM TX3) komt mijn E8400 niet boven de ~35 (als het een beetje fris is hier op zolder max. 30), met overclock naar 3,6GHz niet boven de 38-40 graden. Zelfs de stock-koelert doet het nu nog vele malen beter dan jouw mugen.

Oke, deze temperaturen zijn met undervolt maar dan nog, wel altijd op lage fan speed... En als je toch aan het OC'en bent dan kan een UV er ook wel even bij. :P

[ Voor 21% gewijzigd door bwerg op 15-03-2012 19:17 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Noppesnada
  • Nu online
haarbal schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 16:16:
die cores zijn echt lomp heet.

maar de mugen heeft toch pushpins? tenminste, die van mij wel.

Als je hem wat beter vast wil hebben kan je ipv de puspins ook een paar M3 bouten/moeren/ringen kopen en de boel gewoon daarmee vastzetten, wel voorzichtig aandraaien en af en toe je mobo bekijken, door het fijne schroefdraad draait je je mobo snel krom.
Daarom heb ik ook zo'n retention kit gekocht. Die pushpins zijn zeer lastig vast te zetten bij zo'n grote koeler.

Juist bij die retention kit zat die copper spacer die tussen cpu en koeler geplaatst moet worden.

Dat de temps niet goed zijn daar ben ik ook wel van overtuigd, dus die koeler gaat er van af zodra ik de nieuwe pasta binnen heb.

De vraag was echter of iemand die retention kit gebruikt ZONDER copper spacer.

Ik ga dit natuurlijk wel testen, maar wat info op voorhand is wel fijn.

• Noppesnada
  • Nu online
millman schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 16:11:
Weet je zeker dat je de koeler goed geinstalleerd hebt? Ik ben bang van niet! Met welke koeler dan ook zou je niet aan de 98c moeten kunnen komen, dit is overigens behoorlijk schadelijk. Haal je koeler er nog eens af en maak eens wat foto's van wat je gedaan gebt?!
Zal ik doen. Ik wacht op de nieuwe koelpasta.

• Noppesnada
  • Nu online
bwerg schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 19:13:
[...]

Dat vermoed ik ook, met een koelert van 15,- (CM TX3) komt mijn E8400 niet boven de ~35 (als het een beetje fris is hier op zolder max. 30), met overclock naar 3,6GHz niet boven de 38-40 graden. Zelfs de stock-koelert doet het nu nog vele malen beter dan jouw mugen.

Oke, deze temperaturen zijn met undervolt maar dan nog, wel altijd op lage fan speed... En als je toch aan het OC'en bent dan kan een UV er ook wel even bij. :P
Bij idle gebruik zit ik aan een temp van 41 graden cpu en 52 graden core.

Modbreak:Aub niet meermaals achter elkaar posten. Als je iets (ook een nieuwe quote) wilt toevoegen aan een bestaande post kan dat prima met de edit-knop.

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 16-03-2012 09:03 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

dat zouden load temperaturen moeten zijn met een mugen ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1