Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Computer bouwen voor beginners

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Na een jaar afwezigheid van een computer in huis, wil ik er graag weer een aanschaffen.
Nu las ik dat je voor hetzelfde geld een betere computer kunt bouwen, lijkt me leuk en leerzaam.
Maar nu weet ik maar weinig van computers en dat moet maar eens veranderen.
Waar haal ik de juiste informatie vandaan, hoe weet ik welk onderdeel goed ergens
Bij past. En wat de uiteindelijke verschillen zijn?

Ik moet nog een maandje sparen en wil die tijd benutten om wat zaken uit te gaan zoeken.
Ik weet wat ik wil met de computer en dat is voornamelijk fxs spelen en films kijken en internetten, de gewone thuiscomputer. Mijn budget ligt rond de €1200
Ik gebruik mijn full hd tv als beeldscherm, dus het gaat alleen om de kast zelf.

Nu heb ik enkele vragen,

Is het verstandig om zelf de computer te bouwen als je er weinig kennis van hebt?
Waar kan ik leren wat de specificaties van de hardware inhouden en wat voor effect ze hebben op elkaar?
Is mijn budget genoeg voor "fsx" computer?

Alle hulp is welkom ook in boek vorm

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Het verdient vooral aanbeveling om de compatibiliteit van je onderdelen na te gaan.

Ten eerste betekent dit dat je de specs naast elkaar moet leggen. Past deze cpu in dit moederbord, welke snelheid geheugen moet ik minimaal hebben, dat soort werk. Het kan handig zijn om bijvoorbeeld een Best Buy configuratie als uitgangspunt te nemen (daarvan is dat allemaal namelijk al uitgezocht) en dan naar wens een en ander aan te passen.

Ten tweede kun je het beste nog even Googlen naar problemen met bepaalde hardware combinaties. Ik kan me nog een geval herinneren (jaren geleden alweer) waar een videokaart van merk A crashes gaf in combinatie met een moederbord van merk B icm de nieuwste BIOS versie. Ik heb zelf enorme issues gehad met mijn Abit BP6 mobo en een IBM Deskstar harddisk aangesloten op de infameuze on-board Highpoint RAID controller. Dat vereiste uiteindelijk het flashen van een gemodificeerde BIOS om op te lossen.
Hoewel relatief zeldzaam, zijn dat wel dingen die je een hoop ellende kunnen besparen als je vantevoren even checkt.

In elkaar zetten is vrij straight-forward, zorg dat je de ruimte hebt en let op hoe onderdelen in elkaar passen. Ik heb iemand ooit een moederbord met zwarte schroeiplekken terug zien brengen naar de winkel waar ik toen werkte: hij had het gepresteerd om een geheugenmodule verkeerd om in het slot te rammen. Het kan ook nooit kwaad om de handleidingen even door te nemen, daar staat bijvoorbeeld in hoe je een front aansluiting op het moederbord aan dient te sluiten.
Voor de montage van het moederbord pak ik altijd het benodigde aantal afstandsbusjes en hetzelfde aantal schroeven, en die leg ik apart. Als je dan een schroef tekort komt of overhoudt, dan weet je dat er iets niet goed zit en kun je het corrigeren voordat het een kortsluiting oplevert.

Hopelijk heb je hier wat aan, succes :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

real[B]art schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:50:
Hoewel relatief zeldzaam, zijn dat wel dingen die je een hoop ellende kunnen besparen als je vantevoren even checkt.
Als je geen exotische setup zoekt, en je geen rare PCI-netwerk- en geluids-kaarten of RAID-controllers wil, gaat het sowieso wel goed. Alle videokaarten werken wel met alle mobo's (recente dan, natuurlijk), en als je gewoon naar de CPU support list en de qualified vendor list voor geheugen kijkt dan heb je alle compatibiliteit wel te pakken. Alleen voor de meest extreme videokaarten is het handig om op de grootte van de kast te letten, dat is gemakkelijk te vergeten. Verder is de BBG inderdaad een goed uitgangspunt die eigenlijk al direct een goed systeem oplevert, en van met name de CPU en videokaart zijn benchmarks en reviews genoeg te vinden. De voedingen-BBG verdient ook wel aandacht, want zonder hulp inschatten of een voeding genoeg/overkill/kwalitatief goed is is moeilijk als je er weinig van weet.
Ik heb iemand ooit een moederbord met zwarte schroeiplekken terug zien brengen naar de winkel waar ik toen werkte: hij had het gepresteerd om een geheugenmodule verkeerd om in het slot te rammen.
Dan ben je echt een lompe drol, die dingen passen fysiek gewoon duidelijk op één manier en een geheugenmodule plaatsen is iets wat ik een ringstaartmaki nog toe zou vertrouwen, zo simpel. :+

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:54
Youtube heeft veel films over pc in elkaar zetten.

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-11 20:08
Voordat je begint zal je even wat handleidingen op internet kunnen zoeken, er zijn er genoeg. Dit filmpje is bijvoorbeeld al behoorlijk leerzaam.

Neem voor het bouwen vooral rustig de tijd, dit kan al heel erg veel problemen voorkomen

Verwijderd

Als je zelf moeite doet om zorgvuldig een lijstje met componenten op te stellen en het op de site dan kun je reacties aan anderen vragen wat hun ervan vinden.

Als je schrijft waar je ongeveer woont wie weet is er wel iemand (met ruime ervaring) in je buurt die je wil helpen en adviseren wat wel en wat niet te doen tijdens het assembleren

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-11 16:53
Ik denk dat er inderdaad genoeg mensen zijn die je in de omgeving willen helpen

En zolang je een beetje goednadenkt en oplet kan er niks fout gaan eigenlijk

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal voor de reacties, dat bouwen gaat me wel lukken.

maar ik ben nog niet zo ver dat ik de componenten al kan uitzoeken.
ik wil eerst goed weten wat al die specificaties betekenen.
hoe kan ik bijvoorbeeld de high end gamecomputer uit de bbg aanpassen op flight simulator
zodat ik de beste resultaten krijg?

• Spoenky
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-03-2022
Met de bbg gamecomputer "speel" je flight simulator met gemak.

Volgens mij kun je zelfs besparen op videokaart, flight simulator draait ook mooi op een hd6870.

Gr Dave

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Een computer voor beginners zeg je.
Dan zou ik toch ook andere opties in aanmerking nemen zoals complete systemen. Computerwinkels werken meer dan eens met aanbiedingen van door hun samengestelde systemen die uiteindelijk goedkoper blijken te zijn dan met dezelfde onderdelen zelf samenstellen. En al met al met heel aardige samenstellingen Voordeel, met name als beginner, is dat je geen risico's loopt op iets te vergeten zodat "ie het niet doet", met alle frustaties vandien en dat je garantie hebt.
Mocht je het toch als een uitdaging zien, prima maar laat je dan niet te veel leiden door wat het voordeligst is, want dat kan best eens anders uitpakken.
Pagina: 1