Oude platenspeler op computerspeakerset

Pagina: 1
Acties:

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik ben in het bezit gekomen van een oude Philips platenspeler uit de jaren zeventig en die wil ik op de speakerset die ik voor m'n computer gebruik aansluiten.
De platenspeler heeft (volgens mij) een ingebouwde versterker en er zitten standaard 2 boxen aan waar een stickertje op zit met '8 ohm'. Er zit ook nog een 5-pins din-aansluiting op.

Mijn speakerset is de volgende (waarschuwing: Trust):
Afbeeldingslocatie: http://www.trust.com/_images/products/500/15538-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.trust.com/_images/products/500/15538-4.jpg

Ik wil met een din -> 2x tulp-kabel het zwikje op elkaar aansluiten, maar nu heb ik de volgende vragen:

- Gaat dit werken? Zal er uberhaupt geluid uit komen of moet ik er nog een versterker tussen zetten?

- De speakers die bij de platenspeler horen zijn 8 ohm. Ik heb gezocht naar het aantal ohm van de Trust-set, maar dat is nergens te vinden. Als ik het goed begrepen heb en de speakerset een lager aantal ohms vraagt dan de platenspeler kan leveren, dan loop ik kans het zaakje op te blazen. Is dat zo, of hoef ik me geen zorgen te maken?

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hebt nog een phono versterker nodig inderdaad, als die niet ingebouwd zit in je tt.

Die kán wel ingebouwd zitten, maar dat is vrij zeldzaam. Als dat zo is: inpluggen en gaan met die banaan.

Ik lees om de een of andere reden nu pas dat er speakers aan die platenspeler zitten. Daar heeft 'ie per definitie een versterker voor nodig natuurlijk. Nu is alleen de vraag of je ook het audiosignaal uit die DIN kunt krijgen en zo ja of dat versterkt is of niet.

[ Voor 103% gewijzigd door CyBeR op 15-03-2012 11:05 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
En deze zit niet ingebouwd? Omdat de speakers die bij de platenspeler horen gewoon direct erop aangesloten zitten, lijkt het alsof de versterker al ingebouwd is. Of is het signaal uit de din-aansluiting niet versterkt?

Edit: lol je edit beantwoordt m'n vraag al, dus dan zou ik het gewoon moeten proberen.

[ Voor 17% gewijzigd door PiweD op 15-03-2012 11:07 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Of het signaal uit de DIN-aansluiting versterkt is ga je maar op een manier achterkomen: probeer het. Je trust set zal er niet kapot van gaan, maar als 't onversterkt is klinkt het gewoon kut.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 14:46

mace

Sapere Aude

Als je de speakers direct op de platenspeler kunt aansluiten zou ik dat ook gewoon doen.

Dus dat zwarte versterkerkastje van Trust niet gebruiken, maar de boxen direct op de PS aansluiten. :)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 16:35
Kijk even wat daar op staat, bij die DIN-aansluiting. Misschien is het een aparte DIN-aansluiting voor een tape-deck en dan zou het best kunnen zijn dat het naast een ingang ook een uitgang is op lijn-niveau.

edit: oh ja, je zou natuurlijk gewoon de speakers rechtstreeks kunnen aansluiten.... Het is best mogelijk dat de versterker in die oude platenspeler een stuk beter is dan dat Trust dingetje.

[ Voor 31% gewijzigd door dreamscape op 15-03-2012 11:09 ]

Punctuality is the politeness of kings

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
@mace, @dreamscape: dat was ik nog vergeten te vertellen, die speakers zitten op de speler aangesloten met een antieke aansluiting (ik ken 'm iig niet). Het gaat om deze: (edit: die rechter dus)

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/6od2xl.jpg

Liever wil ik het zaakje via de trust-set aansluiten, omdat deze twee inputs heeft en ik m'n computer dan gewoon aangesloten kan laten staan voor momenten dat ik geen plaatjes aan het draaien ben :)

@dreamscape: ik zal idd nog ff checken wat er bij die aansluiting staat; heb de speler momenteel niet bij de hand helaas.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 20:08

EXX

EXtended eXchange

Kun je even het typenummer van de Philips platenspeler hier posten?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PiweD schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:14:
@mace, @dreamscape: dat was ik nog vergeten te vertellen, die speakers zitten op de speler aangesloten met een antieke aansluiting (ik ken 'm iig niet). Het gaat om deze: (edit: die rechter dus)

[afbeelding]

Liever wil ik het zaakje via de trust-set aansluiten, omdat deze twee inputs heeft en ik m'n computer dan gewoon aangesloten kan laten staan voor momenten dat ik geen plaatjes aan het draaien ben :)

@dreamscape: ik zal idd nog ff checken wat er bij die aansluiting staat; heb de speler momenteel niet bij de hand helaas.
Dat is gewoon een tweepolige DIN-aansluiting. Werd ook veel gebruikt voor speakers door Braun.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CyBeR schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:03:
Je hebt nog een phono versterker nodig inderdaad, als die niet ingebouwd zit in je tt.

Die kán wel ingebouwd zitten, maar dat is vrij zeldzaam. Als dat zo is: inpluggen en gaan met die banaan.
Die oude Philips platenspelers hadden gewoon een ingebouwde versterker en werden inclusief speakers (met die tweepolige DIN-connectors) geleverd. Ik heb in de jaren 80 nog zo'n apparaat gehad.
Die vijfpolige DIN is in mijn herinnering een gewone stereo lijnuitgang die direct op de lijningang van een ander apparaat (bv. een versterker) kan. Verloopstekkertje van DIN naar tulp is alles wat je nodig hebt.

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Ter aanvulling: het is een Philips 22GF715, maar ik denk dat downtime mijn vraag beantwoord heeft.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

downtime schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 19:56:
[...]

Die oude Philips platenspelers hadden gewoon een ingebouwde versterker en werden inclusief speakers (met die tweepolige DIN-connectors) geleverd. Ik heb in de jaren 80 nog zo'n apparaat gehad.
Die vijfpolige DIN is in mijn herinnering een gewone stereo lijnuitgang die direct op de lijningang van een ander apparaat (bv. een versterker) kan. Verloopstekkertje van DIN naar tulp is alles wat je nodig hebt.
Ja, quote anders nog selectiever.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Volgens mij kan je hier de technische docu downloaden (registratie is verplicht voor download).

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Iedereen bedankt voor de hulp, het draait allemaal. 5-polige din was inderdaad een line-out en ondanks dat het prima werkt mag het geluid nog wel wat harder, dus tzt zet ik er waarschijnlijk wel een versterker tussen. :)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

PiweD schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 21:59:
Iedereen bedankt voor de hulp, het draait allemaal. 5-polige din was inderdaad een line-out en ondanks dat het prima werkt mag het geluid nog wel wat harder, dus tzt zet ik er waarschijnlijk wel een versterker tussen. :)
Dat het geluid niet zo hard is komt omdat het output level van een DIN uitgang een stuk lager is dan van een RCA (cinch) connectie.
Interfacing DIN Hifi Equipment to RCA/phono based HiFi Equipment

Coupling the output of a DIN standard piece of gear to a modern line input of 47 kilohms impedance should give a signal level of about 50mV, about a tenth of the normal signal level. This can normally be dealt with by simply turning the volume up.
Bron

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:14
beste oplossing is:

de trust speakers direct via de antieke din (2 polig, niet de 5 polige) aan te sluiten.

De platenspeler heeft namelijk intern al een versterker, dus kan de trust speakers direct aanspreken :)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• mace

mace

Sapere Aude

Speeddragon schreef op maandag 19 maart 2012 @ 16:06:
beste oplossing is:

de trust speakers direct via de antieke din (2 polig, niet de 5 polige) aan te sluiten.

De platenspeler heeft namelijk intern al een versterker, dus kan de trust speakers direct aanspreken :)
Je zou eens het topic volledig kunnen lezen voordat je antwoordt, kan handig zijn. ;)

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:14
heb ik gedaan ;).

Hij heeft het nu zo gedaan:

Din->rca van de trust

Maar die philips heeft buiten een line-out. Ook een speaker-out. Volgens mij geeft dat betere resultaten dan de''versterker'' van het trust setje.

Of lees ik nu echt ergens overheen :P

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Speeddragon schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:31:
Maar die philips heeft buiten een line-out. Ook een speaker-out. Volgens mij geeft dat betere resultaten dan de''versterker'' van het trust setje.
Ik betwijfel of je op een stelletje Trust speakers het verschil tussen de ene of de andere versterker gaat horen.

• mace

mace

Sapere Aude

Speeddragon schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:31:
Of lees ik nu echt ergens overheen :P
mace schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:08:
Als je de speakers direct op de platenspeler kunt aansluiten zou ik dat ook gewoon doen.

Dus dat zwarte versterkerkastje van Trust niet gebruiken, maar de boxen direct op de PS aansluiten. :)
PiweD schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:14:

[afbeelding]

Pagina: 1