Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-11 10:21
Hi,

Binnen ons bedrijf maken ze gebruiken van VMWare ESX. Bijna alle server's zijn gevirtualiseerd waardoor er veel mogelijkheden zijn hierbinnen. Er zijn hierbinnen ook enkele presentatie laptops. Vaak moeten er voor presentatie's stukjes software geinstalleerd worden e.d. Om dit te vergemakkelijken is het de bedoeling dat er 1 machine virtueel draait op de ESX omgeving waarna vervolgens deze uitgerold wordt naar de presentatielaptop wanneer deze aan het netwerk hangt. Dus update's maar ook stukjes software e.d. installeer je eenmalig op de presentatie virtuele omgeving en vervolgens 'ziet' de presentatielaptop dat er een nieuwe versie is en gaat hiermee updaten.

Is hiervoor een pakket van VMWare die dit regelt of een andere oplossing die mogelijk is? Of ben ik nu iets aan het verzinnen dat veel makkelijker kan of op een andere manier mogelijk is?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat wil je bereiken?

In plaats van even een stukje software installeren op een laptop, ga je nu:
  • Een extra virtueel systeem aanbieden
  • Nog steeds elke keer de software installeren op dit virtuele systeem
  • Dit image via het netwerk benaderen
Dat lijkt me voor jouw specifieke doel omslachtiger dan wat je nu doet.

Er zijn overigens wel producten die virtuele werkplekken kunnen aanbieden via het netwerk (oa VMWare View en Citrix Xendesktop). Overigens zou ik voor laptops eerder kiezen voor de Citrix Xenclient. Dit is een hypervisor voor werkplekken, waarbij de VM vanaf een centrale lokatie gedownload en onderhouden wordt. Dit heeft als voordeel dat ook gewerkt kan worden op de vm, zonder dat er een netwerkvebinding is. Dat is wel zo handig bij een laptop. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B