Installatie van een OS op een nieuw geïnstalleerde SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-10 17:01
First, a little background story:

Normaal doe ik uit principe elk jaar een format van mijn HDD. Nu ben ik wat van dat stramien afgeweken, en is mijn laatste format gebeurd eind 2010. Ik was van plan te wachten met de format tot Windows 8 uitkwam, maar na het testen van de Consumer Preview heb ik dat er niet meer voor over. :')
Daarom ga ik dus Windows 7 terug installeren, maar onmiddellijk schoot de gedachte bij me in: "waarom eens geen SSD aanschaffen?!" :)

Straks en morgen ga ik op onderzoek uit over het hoe en wat van SSD's, maar ik heb al wat vragen over de installatie:

Ik heb momenteel 1 HDD in mijn systeem zitten. De content ervan ga ik backuppen en in principe moet die HDD niet meer bootable zijn. Ik zal die als backup-drive gebruiken en ook om een deel van m'n apps op te installeren, etc.
Ik wil mijn OS op de SSD installeren + wat games aangezien die een SSD wel zullen smaken.

Wat moet ik precies doen om mijn SSD bootable te maken en daar Win 7 op te zetten?
Ik wil Win 7 vanop bootable USB-stick installeren.
Is dit:
- SSD in systeem aansluiten
- PC aanzetten en in BIOS de USB-stick aanduiden als first bootable device
- En dan zou in het installation proces de SSD als device verschijnen?

Moet ik in BIOS nog iets doen betreffende de SSD, vooraleer ik Win 7 installeer?
Of moet ik ná het installeren van Win 7 vanop USB, de SSD gewoon als bootable device zetten en we zijn rond? :)

En na het installeren van Win 7 op de SSD, kan ik gewoon alles (inclusief de oude Win 7 installatie) op mijn oude HDD verwijderen?

[ Voor 4% gewijzigd door Asgaro op 14-03-2012 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pientertje
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ten eerste, zet voor de installatie in de bios de sata mode op AHCI (zie ook het ssd topic).

Windows installeer je dan gewoon op je ssd, hier is niets anders dan een normale install.

Aangezien bijde schijven (de ssd en de hdd) bootable zijn na de installatie moet je in de bios instellen van welke er opgestart moet worden. Je moet dus ergens in je bios de ssd BOVEN de hdd zetten.

Als je nieuwe installatie goed werkt kun je de oude schijf eventueel formatteren.

[ Voor 9% gewijzigd door pientertje op 14-03-2012 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
pientertje schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 23:38:
Ten eerste, zet voor de installatie in de bios de sata mode op AHCI (zie ook het ssd topic).

Windows installeer je dan gewoon op je ssd, hier is niets anders dan een normale install.

Aangezien bijde schijven (de ssd en de hdd) bootable zijn na de installatie moet je in de bios instellen van welke er opgestart moet worden. Je moet dus ergens in je bios de ssd BOVEN de hdd zetten.

Als je nieuwe installatie goed werkt kun je de oude schijf eventueel formatteren.
Ok hartelijk dank! Het checken van het GoT SSD topic stond op m'n planning en zal ik straks doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

@pientertje Als ik mijn SSD s-ata aansluit dan schakelt mijn Bios automatische over naar ACHI. Daar doe ik niks voor. (MSI P43T-C51
@Asgaro Wel voor zorgen dat de SSD goed leeg blijft (dus echt het hoog nodige) Een SSD werkt het snelst als hij alleen een windows installatie heeft + kleine programma's en niet als ie propvol is.
Wel eens meegemaakt bij mensen thuis, heb een SSD en toch is de pc langzaam. Nadat de documenten verplaatst zijn naar D was ie weer snel. Let daar dus op

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Nivida_intel schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:22:
@pientertje Als ik mijn SSD s-ata aansluit dan schakelt mijn Bios automatische over naar ACHI. Daar doe ik niks voor. (MSI P43T-C51
@Asgaro Wel voor zorgen dat de SSD goed leeg blijft (dus echt het hoog nodige) Een SSD werkt het snelst als hij alleen een windows installatie heeft + kleine programma's en niet als ie propvol is.
Wel eens meegemaakt bij mensen thuis, heb een SSD en toch is de pc langzaam. Nadat de documenten verplaatst zijn naar D was ie weer snel. Let daar dus op
Ik heb de pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB besteld.
Met 128 GB ga ik genoeg hebben. :) Ik ga het OS en alle applicaties daarop installeren.
Daarnaast al een tutorial gevonden om de mappen Documenten, Muziek, Video's, etc. naar de andere drive te krijgen.
En ook nog wat andere tricks dat ik moet doen zoals hier en hier te zien is. :)

I'm ready, and hyped! Nu wachten op de levering :o

[ Voor 9% gewijzigd door Asgaro op 15-03-2012 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:47

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Goede SSD! Een van de beste op het moment, samen met de Samsung 830. Je sluit hem aan, je start op van windows usb en je kan daarop installeren, komt schermpje langs

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:27
Een tijdsbesparende stap is het formatteren van je oude harde schijf.
Ik dacht ook, "die oude windows wissen wel even". Maar Windows laat een boel rechtenproblemen en dead junctions achter die je niet kan wissen. En dus is een "cmd: del /s/f/q" nogsteeds >5 uur bezig met wissen.

Je doet er goed aan je data tijdelijk ergens anders te bewaren, te formatteren, en terug te zetten.
Dat is met een snel-format namelijk in een paar seconden klaar. En afhankelijk van je gigabitnetwerk is het kopieren ook geen probleem. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 15-03-2012 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
jeroen3 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 20:26:
Een tijdsbesparende stap is het formatteren van je oude harde schijf.
Ik dacht ook, "die oude windows wissen wel even". Maar Windows laat een boel rechtenproblemen en dead junctions achter die je niet kan wissen. En dus is een "cmd: del /s/f/q" nogsteeds >5 uur bezig met wissen.

Je doet er goed aan je data tijdelijk ergens anders te bewaren, te formatteren, en terug te zetten.
Dat is met een snel-format namelijk in een paar seconden klaar. En afhankelijk van je gigabitnetwerk is het kopieren ook geen probleem. ;)
Formatteren van oude HDD ga ik nu niet doen want heb geen ander goede computer ter beschikking. :)

Ik ben van plan mijn HDD dan te formatteren na de SSD install, ook omdat ik sowieso de partitiegroottes wat moet herschikken van die HDD.
Is een quick format dan niet voldoende want jij praat nog over rechtenproblemen, dus snap niet wat dat ermee heeft te maken dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:27
Uitteraard moet je dat pas doen als je SSD het doet :)

Er zijn diverse mappen die Windows aanmaakt waar alleen "SYSTEM" in mag. En ook diverse junctions waar iedereen af moet blijven. Als je eerst alle rechten daarvan moet aanpassen ben je nog wel even zoet. Ook zijn er waarschijnlijk meer dan 10 bestandjes te vinden op je harde schijf, en ik kan je alvast vertellen dat het wissen van 170'000 bestandjes van met een totale grootte van 12GB langer duurt dan je geduld in de kast hebt liggen.

Ik heb dit allemaal pas gedaan met mijn Crucial 128gb.

Je moet overigens niet de illusie hebben dat installeren vanaf een USB per definitie sneller is.
Mijn laptop vindt het bijvoorbeeld nodig dat er USB 1.1 drivers worden gebruikt bij de Windows Setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:57
Asgaro schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 20:56:
Ik ben van plan mijn HDD dan te formatteren na de SSD install, ook omdat ik sowieso de partitiegroottes wat moet herschikken van die HDD.
Koppel dan iig de hdd tijdelijk even los als je Windows op de ssd installeert, anders heb je kans dat de bootloader op de hdd gebruikt wordt waardoor je systeem na de hdd format niet meer start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Nielson schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:15:
[...]
Koppel dan iig de hdd tijdelijk even los als je Windows op de ssd installeert, anders heb je kans dat de bootloader op de hdd gebruikt wordt waardoor je systeem na de hdd format niet meer start.
Thanks, die tip kwam ik nog niet eerder tegen!
En kreeg die ook net te horen hier: YouTube: Windows 7 install and SSD upgrade on Cameraman's PC (NCIX Tech Tips #65) (2:43 mark)
Pagina: 1