Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Cageman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-07 17:50
Hallo allemaal,

Ik ben 16, zit in 5VWO en doe samen met een vriend (ook 16) vaak klusjes voor vrienden of familie. Ik maak dan websites, help ze met computers of dergelijken. Nu ben ik bezig met een heus project voor Recreatie Midden-Nederland en daar krijg ik ook een (relatief) groot bedrag voor. Alles ging goed, totdat het contactpersoon opeens om een factuur vroeg. Vandaar de volgende vragen:

Mag ik facturen maken?

Hoe kom ik aan een BTW-nummer?

Zou ik ook een factuur zonder BTW mogen maken? (Dit is de eerste keer dat ik officieel geld verdien buiten mijn bijbaantje om.)

Ben ik verplicht een bedrijf in te schrijven bij de KvK?

Alvast bedankt,

Robbert Kooiman

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je mag als particulier ook gewoon werkzaamheden verrichten voor een bedrijf of andere personen. Alles wat je verdient moet je wel opgeven als loon uit werkzaamheden, BTW kun je niet terugvorderen als je geen bedrijf bent. Maar ik zou je willen adviseren om de belastingdienst te bellen. Ze zijn erg behulpzaam en proberen altijd de beste oplossing voor jouw specifieke situatie te bedenken. Ook de KvK kan je advies geven om te kijken of het niet handiger is om toch een bedrijf op te richten.

• Cageman
LeLo schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:06:
Je mag als particulier ook gewoon werkzaamheden verrichten voor een bedrijf of andere personen. Alles wat je verdient moet je wel opgeven als loon uit werkzaamheden, BTW kun je niet terugvorderen als je geen bedrijf bent. Maar ik zou je willen adviseren om de belastingdienst te bellen. Ze zijn erg behulpzaam en proberen altijd de beste oplossing voor jouw specifieke situatie te bedenken. Ook de KvK kan je advies geven om te kijken of het niet handiger is om toch een bedrijf op te richten.
De KvK ben ik al geweest, en de mevrouw die ons hielp zei inderdaad hetzelfde, dat het niet nodig was.

Maar als ik het goed begrijp kan ik gewoon een factuur (met BTW) maken? En het verschil in een bedrijf maken of niet is dus dat ik het BTW-deel niet meer terug zie? Is dit overigens gewoon 19%?

EDIT: En wat moet ik dan met het BTW-nummer?

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:19
Let op : dat betekent dus ook dat je klant geen BTW kan terugvorderen, en dus 19% duurder uit dan gedacht..

• Cageman
MEN-O schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:10:
Let op : dat betekent dus ook dat je klant geen BTW kan terugvorderen, en dus 19% duurder uit dan gedacht..
Onze klant weet heel goed dat wij geen officieel bedrijf zijn, dus ik denk dat dat wel goed zit.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:37
Als je geen bedrijf bent (dus geen KvK en geen BTW-nummer) mag je ook geen BTW vragen.

Je factuur vermeld gewoon geen BTW. Dus GEEN 0%, gewoon helemaal de BTW niet vermelden.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-11 16:11

_Arthur

blub

maarud schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:12:
Als je geen bedrijf bent (dus geen KvK en geen BTW-nummer) mag je ook geen BTW vragen.

Je factuur vermeld gewoon geen BTW. Dus GEEN 0%, gewoon helemaal de BTW niet vermelden.
Dit dus.

En dan geef je, wat je netjes verdiende, per jaar op bij de Belastingdienst bij je Inkomstenbelasting.

• Cageman
maarud schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:12:

Dus dit is goed?:

Factuur

[naam]
[bedrijf]
[adres]
[datum]
Fact. nummer
Beschrijving Aantal uren Bedrag
a 15 €x
b 40 €x
c 15 €x
d 10 €x

Totaal te betalen 80 €x

[graag overmaken naar xxxx tnv xxxx]

======================

En daar kan ik dan geen boetes etc. voor krijgen? Mij werd verteld van wel namelijk.
_Arthur schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:15:
[...]

Dit dus.

En dan geef je, wat je netjes verdiende, per jaar op bij de Belastingdienst bij je Inkomstenbelasting.
Ok, en wanneer in het jaar moet dat? Ik neem aan dat ik op dat moment dan nog wat moet betalen?

[ Voor 20% gewijzigd door Cageman op 14-03-2012 22:17 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

Cageman schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:16:
En daar kan ik dan geen boetes etc. voor krijgen? Mij werd verteld van wel namelijk.
Als jij daarna die 80euro aangeeft als inkomen uit overigewerkzaamheden bij je Inkomstenbelasting, is er niets aan het handje.

Als je dit jaar die 80euro verdient, geef je die dus op bij je Inkomstenbelasting aangifte over het jaar 2012. In dit geval zal je dat dus ergens tussen Januari en Maart 2013 doen.

[ Voor 21% gewijzigd door _Arthur op 14-03-2012 22:19 ]

• maarud
Cageman schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:16:
[...]

Dus dit is goed?:

Factuur

[naam]
[bedrijf]
[adres]
[datum]
Fact. nummer
Beschrijving Aantal uren Bedrag
a 15 €x
b 40 €x
c 15 €x
d 10 €x

Totaal te betalen 80 €x

[graag overmaken naar xxxx tnv xxxx]

======================

Ziet er goed uit. Ook de naam van de afzender vermelden.

Nee, boetes hoef je niet te verwachten. Dit is iets simpels en eenmaligs, kan niet zoveel fout gaan.

Als je nou voor duizenden euro's elke maand particulier gaat factureren bij wijze van dan weet de BD drommels goed dat je doel winst maken is. Een particulier die éénmalig even 500 euro ontvangt met zo'n factuurtje is relatief gezien niet belangrijk. Overige inkomsten is als je echt met advertenties enzo naar buiten treedt, als de website voor je oom of tante is of andere vrienden dan hoef je dat ook niet eens op te geven. Beetje grijs gebied. De één zegt dat het wel moet, de ander van niet. Dit is met een factuurtje voor een bedrijf wat je nog niet eerder hebt gekend? Misschien is het dan wel nodig.. maar ik ben geen belastingadviseur dus ik kan daar niet voor spreken.

[ Voor 19% gewijzigd door maarud op 14-03-2012 22:21 ]

• Cageman
_Arthur schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:18:
[...]

Als jij daarna die 80euro aangeeft als inkomen uit overigewerkzaamheden bij je Inkomstenbelasting, is er niets aan het handje.

Als je dit jaar die 80euro verdient, geef je die dus op bij je Inkomstenbelasting aangifte over het jaar 2012. In dit geval zal je dat dus ergens tussen Januari en Maart 2013 doen.
Het is geen 80 euro, maar 80 uur :). Ik zal het maar gewoon zeggen, omdat het zo te zien afhangt van het bedrag. Ik verdien samen met een vriend €1000,-. Dat is dus p.p. €500,-. Dat geef ik dan op bij mijn aangifte, en dan hoef ik niets te betalen? Of wel?
maarud schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:18:
[...]

Ziet er goed uit. Ook de naam van de afzender vermelden.

Nee, boetes hoef je niet te verwachten. Dit is iets simpels en eenmaligs, kan niet zoveel fout gaan.

Als je nou voor duizenden euro's elke maand particulier gaat factureren bij wijze van dan weet de BD drommels goed dat je doel winst maken is. Een particulier die éénmalig even 500 euro ontvangt met zo'n factuurtje is relatief gezien niet belangrijk.
Goed gegokt. Ik snap het idee, maar ik wist niet dat het in ons geval zo simpel was. Ik ga de factuur zo opsturen en ik hoop dat het allemaal goed verloopt, bedankt allemaal.

• _Arthur

_Arthur

blub

Cageman schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:23:
Het is geen 80 euro, maar 80 uur :). Ik zal het maar gewoon zeggen, omdat het zo te zien afhangt van het bedrag. Ik verdien samen met een vriend €1000,-. Dat is dus p.p. €500,-. Dat geef ik dan op bij mijn aangifte, en dan hoef ik niets te betalen? Of wel?
80euro, of 1000euro. Het principe is hetzelfde ;)

En, of je wel of niets hoeft te betalen ligt aan hoeveel je in 2012 in totaal hebt verdient met al je bijbaantjes + facturen sturen.

• maarud
Belasting zit je sowieso niet mee, de heffingskorting is vrij 'hoog' voor mensen die een klein beetje geld verdienen. Tenzij je meer dan 8000 verdient per jaar, maar lijkt me sterk :P Hooguit moet je een paar euro voor de ZVW betalen. Maar nogmaals, ik weet neit of het nodig is om dit op te geven, dat moet iemand die er echt verstand van heeft even vertellen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door maarud op 14-03-2012 22:25 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

maarud schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:25:
Maar nogmaals, ik weet neit of het nodig is om dit op te geven, dat moet iemand die er echt verstand van heeft even vertellen ;)
Alle inkomsten dien je op te geven.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als je geen BTW-nummer hebt mag je geen BTW rekenen op je facturen en kan je ook geen BTW terugvragen van zaken die je inkoopt. Dat was voor mij de reden om op een gegeven moment mijn vertaalwerkzaamheden onder te brengen in een eenmansbedrijfje. Dan kom je voor zakelijke en internationale klanten veel beter voor de dag...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik weet niet precies hoe het zit met 16-jarige scholieren, maar zoals anderen als gezegd hebben: je mag geen BTW vragen zonder BTW nummer. Degene die beslist of je BTW in rekening moet brengen is de Belastingdienst. De KvK kan je alleen adviseren, voor een definitief oordeel moet je er niet op afgaan.

Als je naar de Belastingdienst toegaat of opbelt en je krijgt de toezegging dat je geen BTW hoeft te heffen (in jouw geval als scholier erg waarschijnlijk), probeer dat dan op papier te krijgen. Vraag ook wanneer je wel een BTW nummer nodig hebt (bij welke omzet).

BTW is overigens niet echt iets dat je moet proberen te vermijden. Er zitten voor jou voordelen aan het hebben van een BTW nummer, je kunt de BTW op aankopen voor je bedrijf terugvragen en bij een lage omzet mag je zelfs de BTW zelf houden. Leuker kunnen ze het niet maken. :)

De zakelijke afnemer van je diensten loopt mogelijk het risico een naheffing te krijgen wegens verkapt dienstverband zonder loonheffingafdracht, met name bij grote of langdurige opdrachten. Dat is primair het probleem van de afnemer, jij bent daar niet voor verantwoordelijk. Als je eenmaal een bedrijf start, kan de Belastingdienst je voorlichten over allerlei verklaringen die de afnemer vrijwaren van problemen.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Denk het niet, want business to business zijn prijzen gewoonlijk ex BTW. Met een factuur zonder BTW blijft de prijs gelijk, 100 euro blijft 100 euro.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
Inderdaad niet correct. B2B worden er doorgaans (ook niet altijd) prijzen gerekend excl. BTW, maar als ik als bedrijf zijnde een aanschaf doe van 100 euro, mag ik de leverancier ook 119 gaan betalen. De leverancier betaald deze 19 euro aan de belasting, terwijl ikzelf vervolgens 19 euro terug kan vragen.

Anderzijds raad ik wel aan om leveringsvoorwaarden overeen te komen. Vooral omdat leveringsvoorwaarden ontzettend veel juridisch gesteggel kunnen besparen. Vooral als er tijdens het project onverhoopt dingen misgaan waardoor de opdrachtgever gigantische schade oploopt.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Cageman schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:23:
[...]

je leest er misschien makkelijk overheen, daarom herhaal ik hier nog maar even wat al eerder gezegd is... die 500 euro die jij denkt te verdienen moet je opgeven aan de belastingdienst bij je aangifte over 2012 (dus in maart 2013 doe je die aangifte). Afhankelijk van je overige inkomsten, je aftrekposten voor ziektekosten, etc. bestaat er een zeer reeele kans dat je over die 500 euro nog inkomstenbelasting moet betalen. Aangezien je student bent zal dat waarschijnlijk 33% zijn. Dan ben je dus 33% van je 500 euro alweer kwijt.... A. hou hier rekening mee en zet de 33% apart zodat je het geld niet al uitgeeft. B. hou hier rekening mee als je de klant offreert (m.a.w. bedenkt hoeveel je er aan over wilt houden, en reken aan de hand daarvan je prijs voor de klant uit).

en antwoord op je hoofdvraag: nee, je mag geen BTW rekenen. Je rekening wordt dus zoals je hem hier in het topic postte.

als je vaker klusjes hebt kan het lonen om wel BTW te rekenen. Je kunt dan aanschaffingen (bijv. een laptop) weer aftrekken van je winst en als je klein genoeg blijft mag je de af te dragen BTW ook nog eens houden. Neem hiervoor contact op met het belastingkantoor bij jou in de buurt.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Eerlijk gezegd lijkt me de kans dat je 33% betaalt erg klein; je moet wel de heffingskortingen verrekenen. Je begint bijvoorbeeld met een algemene korting van 2.033 euro. Let wel: dat is de korting op de te betalen belasting; bij een inkomen van 6000 euro betaal je dus (6000*0.33)-2033 = geen belasting; bij 10.000 eur betaal je netto nog steeds maar zo'n 10%. En daar gaat waaarschijnlijk ook nog eens ~1.7% arbeidskorting vanaf.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1