Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oracle: btrfs-bestandssysteem is rijp voor productiesystemen

Pagina: 1
Acties:

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
nieuws: Oracle: btrfs-bestandssysteem is rijp voor productiesystemen

Ik heb moeite met het woord kloon in dit artikel:
De nieuwe release van Oracle's Unbreakable Enterprise Kernel is gebaseerd op Linux 3.0.16 en is een kloon van de kernel die te vinden is in Red Hat Enterprise Linux.
quote: Van Dale
 klo·nen kloonde, h gekloond een kloon maken van

 kloon de; m klonen 1 (biol) genetisch identieke nakomeling, ontstaan zonder geslachtelijke voortplanting 2 (techn) nabootsing
Een kloon is een namaak of exacte kopie van een origineel.

Het lijkt mij ten eerste zeer sterk dat beide kernels exact gelijk zijn omdat beide distributiebouwers de kernel van kernel.org downloaden, zelf de build parameters configureren (wat moet er ondersteund worden?, wat moet er ingebakken worden?, wat moet gecompiled worden als kernel modules? etc.) en vervolgens de kernel compilen. Verder hebben distributies soms zelf nog kernel patches. Hierdoor is de kans erg klein dat beide kernels identiek zijn.

Ten tweede: Als er een kloon is moet er ook een origineel zijn. Als Oracle''s kernel de kloon is dan zou volgens dit artikel RHEL's kernel het origineel zijn. Dus eigenlijk beticht je hier Oracle van het kopieren van de kernel van RHEL

• Dimitri R
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-02 03:18
Kloon -> afgeleide.

Abort Retry Fail?

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Volgens mij zijn er twee kernels voor de Oracle distributie: de standaard kernel en een kernel die meer compatible is met de Red Hat kernel. Dat is wat ik zo gauw opmaak uit http://oss.oracle.com/el6/docs/RELEASE-NOTES-UEK2-en.html
Oracle Linux maintains user-space compatibility with Red Hat Enterprise Linux, which is independent of the kernel version running underneath the operating system.
scheduler: The Unbreakable Enterprise Kernel uses the 'deadline' scheduler as the default IO scheduler. For the Red Hat Compatible Kernel, the default IO scheduler is the 'cfq' scheduler.
sched_yield() settings for CFS: For the Unbreakable Enterprise Kernel, kernel.sched_compat_yield=1 is set by default. For the Red Hat Compatible Kernel, kernel.sched_compat_yield=0 is used by default.
Waarschijnlijk is het enige verschil tussen de standaard kernel en de Red Hat compatible kernel de scheduler om ervoor te zorgen dat Red Hat certified programmatuur zich meer gedraagt als op een Red Hat distributie.
In hoeverre kan je spreken van een kloon of afgeleide als er tientallen andere keuzes zijn gemaakt voor de kernel opties en er maar 1 keuze bewust gemaakt is voor compatibiliteit met een andere kernel (Die bewuste keuze is ook nog gemaakt voor een kernel die niet de standaard kernel is).

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:35

DukeBox

loves wheat smoothies

Ook dit is een beetje vreemd: btrfs-bestandssysteem, dat zou dan moeten zijn btr-bestandssysteem of btrfs.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-11 15:17
DukeBox schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 13:38:
Ook dit is een beetje vreemd: btrfs-bestandssysteem, dat zou dan moeten zijn btr-bestandssysteem of btrfs.
Zeg jij ook AP-keuring ipv APK-keuring?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:35

DukeBox

loves wheat smoothies

Nee, ik zeg alleen APK.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1