Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-11 15:18
Disclaimer: heb een search gedaan, maar kan niet echt relevante topics vinden.

Ik ben op dit moment in gesprek met aantal partijen m.b.t. een nieuwe baan. De organisaties hebben gevraagd naar mijn huidige secundaire arbeidsvoorwaarden (leasebudget, pensioenpremie, etc) en natuurlijk mijn huidige salaris. Ik ben er enigszins huiverig voor om deze te geven. Ik heb het idee dat er dan minder te onderhandelen valt en dat ze met een lager bod gaan komen dan ik graag zou willen. Ik weet echter niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan. Moet ik open kaart spelen en alles eerlijk melden? Of moet niets laten zien en ze eerst maar eens een bod laten doen? Of een tussenweg kiezen?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk niet dat ze jou kunnen verplichten die gegevens te delen (dat is volgens mij een schending van de privacy). Daarnaast zullen ze bij je huidige/vorige werkgever(s) bot vangen als ze daar probeerden te hengelen naar die voorwaarden. Jij kan zeggen wat je verdient/wenst te verdienen, het is aan hen om te beslissen wat binnen hun bedrijf redelijk is qua verloning en extralegale voordelen. Je bent ongetwijfeld niet de eerste werknemer die ze aannemen...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:36
Ze hebben er naar gevraagd, daar is niks mis mee.
Hebben ze ook specifiek gezegd dat je ze moet overhandigen want dat zou ik eigenlijk wel heel vreemd vinden, ook omdat de nieuwe werknemer nog niet in dienst is of al gewantrouwd wordt.

• Muncher
Ze hebben me een lijst gegeven met daarop gegevens. Of ik die wilde invullen en terugsturen.

Ik vind het verzoek niet heel raar, ze moeten toch een soort van 'benchmark' doen.

Ik neig ernaar om eerlijk te antwoorden, maar wel duidelijk aan te geven dat ik echt een stap in salaris wil maken. Of is dit naïef?

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het is niet echt netjes om iemand op deze manier voor het blok te zetten, vind ik. Als ik dit soort gesprekken voer, geef ik altijd aan wat ik ongeveer kan bieden voor de functie en het niveau van de kandidaat en vraag dan of dat past bij het idee van de sollicitant. Op deze manier heb je meteen van beide kanten dezelfde uitgangspositie, en gaat de onderhandeling over de details en hooguit een paar procent meer of minder. Ook voorkom je dat er tijd wordt verspild aan gesprekken... Dus: ik zou in dit geval aangeven dat je solliciteert omdat je een bepaald bedrag aan salaris zou willen verdienen en een aantal andere secundaire arbeidsvoorwaarden verwacht. Laat de organisatie maar aangeven of dat wel of niet realistisch is in hun ogen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Muncher schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:03:
Ze hebben me een lijst gegeven met daarop gegevens. Of ik die wilde invullen en terugsturen.

Ik vind het verzoek niet heel raar, ze moeten toch een soort van 'benchmark' doen.

Ik neig ernaar om eerlijk te antwoorden, maar wel duidelijk aan te geven dat ik echt een stap in salaris wil maken. Of is dit naïef?
Dat is naief. Ik zou dat gewoon leeg laten, ze moeten je betalen wat het werk en jouw expertise ze waard is, niet het baseren op wat je nu verdient.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:23
gambieter schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:05:
[...]

Dat is naief. Ik zou dat gewoon leeg laten, ze moeten je betalen wat het werk en jouw expertise ze waard is, niet het baseren op wat je nu verdient.
Dit precies.

• LeLo
  • Niet online
Muncher schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:03:

Op zich weten ze toch naar welke functie jij solliciteert en ook wat jouw kennis en ervaring voor hun waard zou zijn? Als jij aangeeft op het formulier wat je wilt verdienen (een beetje overdrijven voor de onderhandeling) en welke secundaire arbeidsvoorwaarden minimaal aanwezig moeten zijn, is het verder aan hen om daar een antwoord op te hebben.

Als je je huidige gegevens geeft, is het makkelijk voor ze: als dat minder is dan ze hadden willen geven, winnen ze en als het meer is geven ze alsnog aan dat dat niet uit kan...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 20:55

job

Met inzage in het huidige loon kan je de bluffers (die liegen over hun huidige loon) om hoog te verdienen eenvoudig buitenspel zetten. Ik zeg uiteraard niet dat dit hier zo hier is.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 14-03-2012 21:09 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

job schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:08:
Met inzage in het huidige loon kan je de bluffers (die liegen over hun huidige loon) om hoog te verdienen eenvoudig buitenspel zetten. Ik zeg uiteraard niet dat dit hier zo hier is.
Het voordeel voor de potentiele nieuwe werkgever is evident. Alleen is er geen voordeel en alleen potentieel nadeel voor de TS.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• LeLo
  • Niet online
Maar dat is toch juist onderdeel van het spel? Een van de weinige manieren om een flinke stap te zetten in salaris, is op het moment van sollicitatie. Je gaat bij een onderhandeling als je een auto koopt toch niet aangeven dat de concurrent zelfs iets duurder was?

• Roadman
De vraag: wat verdient u nu, is dan ook een verkeerde.
Wat wilt u verdienen is de juiste vraag.

• job

job

gambieter schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:10:
Het voordeel voor de potentiele nieuwe werkgever is evident. Alleen is er geen voordeel en alleen potentieel nadeel voor de TS.
Ook de TS kan hier voordeel behalen. Een goed salaris bij de huidige werkgever is dan voor de werkgever een reden een hoger aanbod te doen.
LeLo schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:11:
Maar dat is toch juist onderdeel van het spel? Een van de weinige manieren om een flinke stap te zetten in salaris, is op het moment van sollicitatie. Je gaat bij een onderhandeling als je een auto koopt toch niet aangeven dat de concurrent zelfs iets duurder was?
Tuurlijk, dat is het spel.
Maar weigeren (zijn goed recht) lijkt me ook negatief voor de TS.
Roadman schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:17:
De vraag: wat verdient u nu, is dan ook een verkeerde.
Wat wilt u verdienen is de juiste vraag.
Op zo'n vraag kan een sollicitant prima een verkeerd antwoord geven.
Zowel een te laag als een te hoog bedrag is een slecht antwoord.

Muncher, kan je wat meer vertellen over de verschillen tussen huidige en beoogde baan?
Als het ongeveer de zelfde functie betreft is het wel handig om te weten of jij op dit moment goed betaald wordt of te weinig. Is de beoogde functie een volgende stap in je carriere dan lijkt mij het tonen van de strook geen probleem. Het verschil tussen jouw huidige loon en het door jouw beoogde loon natuurlijk te verklaren door nieuwe functie.

[ Voor 33% gewijzigd door job op 14-03-2012 21:23 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

job schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:17:
Ook de TS kan hier voordeel behalen. Een goed salaris bij de huidige werkgever is dan voor de werkgever een reden een hoger aanbod te doen.
Dat kan altijd nog. Ze mogen eerst een bod doen :)
Zou je wel willen werken bij een dergelijke werkgever?

• Roadman

[...]
Afhankelijk van het standpunt.
Vanuit het standpunt van de toekomstige werkgever wellicht niet nee.
Maar eerlijk gezegd wil ik niet werken voor een werkgever die zulke vragen stelt en vervolgens mijn salarisstrook wil inzien om te zien of ik al dan niet loopt te bluffen/liegen. (Al hoewel ik nooit mijn huidig salaris bekend zou maken aan een toekomstige werkgever)

• job

job

gambieter schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:23:
Zou je wel willen werken bij een dergelijke werkgever?
Mijn contract loopt ten einde, dus ik heb vrees ik weinig te willen.
Daarnaast is het de vraag of de vraag naar een salarisspecificatie beleid is, of de werkwijze van desbetreffende werknemer.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Huidige arbeidsvoorwaarden zeggen ook alleen iets over je huidige functie. Tenzij je naar exact dezelfde functie solliciteert met dezelfde voorwaarden, zeggen die arbeidsvoorwaarden dan ook niet zoveel. Daarnaast hebben werkgever en sollicitant beide al een beeld van de speelruimte die ze willen geven, binnen die ruimte kom je er uit of niet.

Ik zou daarom als die vraag komt dan altijd wel een verklaring willen hebben waarom die gegevens relevant zijn. Het valt een beetje in dezelfde hoek als de opvatting dat een kostwinner meer zou moet verdienen met hetzelfde werk.

Zoals de werkgevers graag willen is het een kwestie van vraag en aanbod.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Roadman
[...]

[...]
Of een reden om er iets boven te gaan zitten. Net genoeg om sollicitant over te halen terwijl werkgever er veel meer voor over had. Nadeel dus voor sollicitant.
Hoeft niet perse negatief te zijn.
Je hoeft je tijdens een sollicitatie niet als een mak lammetje te gedragen.
Op zo'n vraag kan een sollicitant prima een verkeerd antwoord geven.
Zowel een te laag als een te hoog bedrag is een slecht antwoord.
Nee. De sollicitant geeft zijn verwachting af. Dat is geen verkeerd antwoord.
Muncher, kan je wat meer vertellen over de verschillen tussen huidige en beoogde baan?
Als het ongeveer de zelfde functie betreft is het wel handig om te weten of jij op dit moment goed betaald wordt of te weinig.
Dat laatste is dus niet relevant.
Sollicitant geeft een verwacht salaris af. Meer heeft de werkgever niet nodig.
Is de beoogde functie een volgende stap in je carriere dan lijkt mij het tonen van de strook geen probleem. Het verschil tussen jouw huidige loon en het door jouw beoogde loon natuurlijk te verklaren door nieuwe functie.
Is goed.
Vraag ik de werkgever ook even een uitdraai van alle salarisstroken van mijn toekomstige collega's

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

job schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:29:
Mijn contract loopt ten einde, dus ik heb vrees ik weinig te willen.
Dan nog zou ik proberen kieskeurig te zijn ;)
Daarnaast is het de vraag of de vraag naar een salarisspecificatie beleid is, of de werkwijze van desbetreffende werknemer.
Verkeerd beleid is geen excuus :)
Roadman schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:29:
Is goed.
Vraag ik de werkgever ook even een uitdraai van alle salarisstroken van mijn toekomstige collega's
Sarcastisch, maar wel terecht. Als zij inzicht willen hebben in dingen die ze niets aangaan, dan andersom ook informatie om te kijken of je niet te weinig krijgt aangeboden.

[ Voor 41% gewijzigd door gambieter op 14-03-2012 21:34 ]

• Muncher
Ter verduidelijking: mijn contract loopt niet ten einde. Heb nu een contract voor onbepaalde tijd. Ik hoef niet over te stappen, ik kies hier zelf voor.

Wat ik me af vraag: zijn jullie wel eens in deze situatie terecht gekomen? Of kwam de werkgever altijd meteen met een voorstel.

[ Voor 30% gewijzigd door Muncher op 14-03-2012 21:35 ]

• LeLo
  • Niet online
Muncher schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:33:
Ter verduidelijking: mijn contract loopt niet ten einde. Heb nu een contract voor onbepaalde tijd. Ik hoef niet over te stappen, ik kies hier zelf voor.
Afhankelijk van hoe graag je dan specifiek deze nieuwe baan wilt hebben, zou ik aangeven wat je zou willen hebben. Als het fout gaat, heb je in ieder geval een goede poging gedaan en als het lukt, is het mooi!
Als je echter voor je gevoel al bij binnenkomst een poot wordt uitgedraaid, zal dat jouw gevoel bij het nieuwe bedrijf niet positief beïnvloeden. Als je dus de luxe hebt dat het niet moet, zou ik zeker de onderhandeling krachtig inzetten (binnen realistische grenzen, uiteraard).

edit: als werkgever probeer je altijd op deze manier wel je voordeel te behalen. Zelf vraag ik altijd naar wat men wil verdienen en wat men verwacht van de persoonlijke groei mocht het allemaal doorgaan.

[ Voor 12% gewijzigd door LeLo op 14-03-2012 21:37 ]

• job

job

gambieter schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:31:
Dan nog zou ik proberen kieskeurig te zijn ;)
Been there, done that. Zelfs onder mijn niveau is mijn vakgebied en werkervaring bijzonder weinig te vinden. Er lopen te veel werkelozen rond met meer ervaring.
Verkeerd beleid is geen excuus :)
Klopt.. maar ik bedoel aan te geven dat er wellicht met het bedrijf niets mis is, maar dat net zo goed het handelen van 1 persoon kan zijn.

Jullie komen echter met prima argumenten aan, ik denk nog even na over een weerwoord.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 14-03-2012 21:39 ]

• Roadman
job schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:37:
[...]
Been there, done that. Zelfs onder mijn niveau is mijn vakgebied en werkervaring bijzonder weinig te vinden. Er lopen te veel werkelozen rond met meer ervaring.
[...]
Klopt.. maar ik bedoel aan te geven dat er wellicht met het bedrijf niets mis is, maar dat net zo goed het handelen van 1 persoon kan zijn.
Alleen handelt die persoon wel uit naam van het bedrijf.
Dus zegt dat ook wel wat over het bedrijf imho

• job

job

Juist.. want alle werknemers zijn het spreekbuis van het bedrijf? En alle werknemers handelen volledig naar het beleid van hun werkgevers?

Er zijn zo veel bedrijven die bijzonder weinig op papier hebben staan betreffende sollicitatie procedures. Het stikt van de personeelsmanagers die maar wat doen.

[ Voor 65% gewijzigd door job op 14-03-2012 21:41 ]

• Roadman
job schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:40:
Juist.. want alle werknemers zijn het spreekbuis van het bedrijf?
Min of meer wel ja.
Zeker de persoon die jouw sollicitatie afneemt. 8)7

• job

job

Dus jij leidt de bedrijfscultuur alleen af aan de personen die je spreekt bij een sollicitatie? Dat mag natuurlijk, maar is verre van volledig.

• Muncher
Kunnen we weer even OT?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Roadman schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:41:
Min of meer wel ja.
Zeker de persoon die jouw sollicitatie afneemt. 8)7
Nou, gelukkig is dat wat minder simpel. Anders zou ik standaard sollicitanten waarschuwen ons niet te (ver)oordelen gebaseerd op de incompetentie van de HR-afdeling :D ;)

• Roadman
gambieter schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:49:
[...]

Nou, gelukkig is dat wat minder simpel. Anders zou ik standaard sollicitanten waarschuwen ons niet te (ver)oordelen gebaseerd op de incompetentie van de HR-afdeling :D ;)
Tuurlijk,ik chargeer het wellicht.
Maar de afdeling HR is wel de eerste afdeling die een toekomstige werknemer treft. En de eerste indruk....

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Muncher schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:33:

Wat ik me af vraag: zijn jullie wel eens in deze situatie terecht gekomen? Of kwam de werkgever altijd meteen met een voorstel.
Ze vragen naar je status quo. Het is aan jou om te bepalen of je dat wilt afgeven of liever je over gewenste situatie wilt praten.

Ik heb ook weleens iemand z'n salarisstrook gevraagd, omdat ik niet helemaal eenduidig antwoord kreeg op zijn huidige salaris (exorbitant hoog).

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je kan gewoon vriendelijk aangeven dat je informatie over je huidige salaris niet relevant vind en prive, en daarom deze velden leeg laat :)

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:50
gambieter schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:05:
Je kan gewoon vriendelijk aangeven dat je informatie over je huidige salaris niet relevant vind en prive, en daarom deze velden leeg laat :)
En er dan gelijk het gewenste salaris aan toe te voegen, hebben ze wat ze willen weten en een goede werkgever zal de eerlijkheid kunnen waarderen.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Naief? Ik heb het zelf nog niet meegemaakt maar mijn vrouw is het haar dagelijke business om mensen (zij het op hoog niveau) te plaatsen. Daar dient men simpelweg alles te overhandigen willen ze uberhaubt een bod uitbrengen. Dit om een complete berekening te maken hoeveel men op dit moment verdient.

Uiteindelijk is het natuurlijk aan elkaar afhankelijk je kunt het weigeren, de mogelijke werkgever kan eisen dat hij het wilt zien. Uiteindelijk kom je denkelijk nergens. Je kunt het netjes brengen dat je dit vanuit prive oogpunt niet wilt delen (wat er prive aan is zou ik niet weten) en als ie de druk erop houd kun je het altijd nog overhandigen.

---
Een bot. two botten.. :D

[ Voor 3% gewijzigd door n4m3l355 op 15-03-2012 12:14 ]

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Je moet je ook afvragen wat belangrijker is, in wat voor situatie zit je. Als je echt heel graag die baan wilt, dan ben je misschien wat makkelijker in het geven van persoonlijke informatie. Als je genoeg keuze hebt, geef je gewoon op wat je wilt verdienen en als ze niet akkoord gaan dan hebben ze pech.
Hoeveel onderhandelingsruimte heb? Je geeft aan dat je graag meer wil verdienen, maar ook dat je contract afloopt. Je zal dan moeten beslissen wat belangrijker is.

Ik zou zelf trouwens niet snel liegen over de voorwaarden. Je mag best naar boven afronden, of een gewenst salaris opgeven wat hoger is. De nieuwe werkgever heeft ook gewoon een bedrag in zijn hoofd en zal daar niet snel van afwijken.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:04

ralpje

Deugpopje

n4m3l355 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:39:
Naief? Ik heb het zelf nog niet meegemaakt maar mijn vrouw is het haar dagelijke business om mensen (zij het op hoog niveau) te plaatsen. Daar dient men simpelweg alles te overhandigen willen ze uberhaubt een bot uitbrengen.
Dan zullen ze in ieder geval geen bot vangen :+
Dit om een complete berekening te maken hoeveel men op dit moment verdient.
Ik zie nooit zo in hoeverre dat relevant is. Wat maakt het uit wat iemand op dit moment verdient? Die nieuwe werknemer heeft een gewenste beloning in z'n hoofd, de werkgever heeft een budget in z'n hoofd. Ergens in the middle kom je elkaar tegen, of niet. Dat is onderhandelen. Het huidige salaris staat daar wat mij betreft los van.
Uiteindelijk is het natuurlijk aan elkaar afhankelijk je kunt het weigeren, de mogelijke werkgever kan eisen dat hij het wilt zien. Uiteindelijk kom je denkelijk nergens. Je kunt het netjes brengen dat je dit vanuit prive oogpunt niet wilt delen (wat er prive aan is zou ik niet weten) en als ie de druk erop houd kun je het altijd nog overhandigen.
Of niet overhandigen en op zoek gaan naar een werkgever die níet al gelijk bij de sollicitatie z'n nieuwe werknemer wantrouwt.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Sempy schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:14:
[...]

En er dan gelijk het gewenste salaris aan toe te voegen, hebben ze wat ze willen weten en een goede werkgever zal de eerlijkheid kunnen waarderen.
Ik volg hierin. Sowieso heb ik het nog niet meegemaakt dat dit schriftelijk gevraagd werd. Dit lijkt me eerder iets om over te onderhandelen bij het 2de, soms zelfs pas 3de gesprek.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:39
job schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:46:
Dus jij leidt de bedrijfscultuur alleen af aan de personen die je spreekt bij een sollicitatie? Dat mag natuurlijk, maar is verre van volledig.
Inderdaad verre van volledig, maar het geeft een heel stevige indicatie.

Een soliciatiegesprek is van mijn kant uit ook een soliciatie van het bedrijf bij mij.
Sturen die een sociale miskleun op mij af - dan houdt het gewoon op, want dan heeft het bedrijf in mijn ogen gefaald door de foute persoon het interview te laten afnemen.

@n4m3l35
Mensen op een hoger niveau is al een andere manier van werken, gezien de boekhoudkundige spitsvondigheid die vereist is om die mannen zoveel mogelijk te betalen zit je al met een andere manier van werken.
Komt erbij dat die heel vaak zullen weten wat ze waard zijn (zelfkennis door ervaring) en ze weten ook wat anderen bij dat bedrijf zullen verdienen.

Komt erbij dat die vaak schaarser te vinden zijn + meer onderhandelingservaring hebben.

@TS
Eigenlijk geen slecht idee om dan eens even de verloningen op te vragen van mensen met een gelijkaardig profiel O-)
Want je kan het zo aanhalen:
- Als ik mijn loonbrief overhandig en dat ligt een pak hoger dan wat gelijkaardige profielen verdienen dan lijkt me dit minder gemakkelijk naar naaste collega's toe.
- Als het bedrijf de loonbrieven overhandigt en ik zie dat gelijkaardige collega's pakken meer verdienen dan moet ik niet minder aanvaarden.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:57
Zowiezo, alleen naar salaris vragen is natuurlijk ook niet compleet.
Bij bedrijven zijn er best grote verschillen in aantal vrije dagen, dat men heeft per jaar.

Dus als je salaris wilt vergelijken, zou je het eerst moeten verrekenen naar een situatie, waarbij het aantal vrije dagen niet meer relevant is.
Heb genoeg voorbeelden gezien van: pietje verdient X per jaar, jantje verdient ook X+klein bedragje meer per jaar, maar pietje heeft wel 15 vrije dagen extra. Ga je dat dan aan elkaar gelijk stellen, door salaris te delen door te werken dagen, dan zit pietje toch vaak beter.)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Heb je de organisatie al gevraagd waarom ze deze gegevens willen hebben?

Ik kan me er overigens wel iets bij voorstellen. Stel dat TS nu 7K verdiend, en men wil max. 5K salaris bieden. Door voordat een gesprek plaatsvind al door te hebben dat dit gat onoverbrugbaar is, hoeft een evt. sollicitatiegesprek ook niet door te gaan. Dit scheelt zowel de organisatie als sollicitant veel tijd.

Mits de informatie hiervoor gebruikt wordt, heb ik er geen moeite mee. Het wordt een ander verhaal als men deze info gaat gebruiken om een salaris vast te stellen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:58

Kettrick

Rantmeister!

Question Mark schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 12:41:
Heb je de organisatie al gevraagd waarom ze deze gegevens willen hebben?

Ik kan me er overigens wel iets bij voorstellen. Stel dat TS nu 7K verdiend, en men wil max. 5K salaris bieden. Door voordat een gesprek plaatsvind al door te hebben dat dit gat onoverbrugbaar is, hoeft een evt. sollicitatiegesprek ook niet door te gaan. Dit scheelt zowel de organisatie als sollicitant veel tijd.

Mits de informatie hiervoor gebruikt wordt, heb ik er geen moeite mee. Het wordt een ander verhaal als men deze info gaat gebruiken om een salaris vast te stellen.
Dit kan ook gewoon door vroeg in de procedure een salarisindicatie te vragen, dit heeft weinig te maken met het huidige salaris.

Zie hier de eerste mail die ik van mijn nieuwe werkgever kreeg, zo kan het dus ook :)
$persoon gave me your CV yaddieyaddie.

Before we go further, here's some standard preliminary questions:

(a) salary expectations
Geen woord over wat ik nu verdien, niet relevant :)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Een "trucje" is overigens om je huidige werkgever om toestemming te vragen om dergelijke "concurrentie-gevoelige" informatie te mogen delen. Het voorspelbare resultaat is dat je huidige werkgever het weigert. Daarna meld je beleefd de nieuwe werkgever dat je het gevraagd hebt, maar dat je die informatie niet mag verstrekken.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MSalters schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 14:32:
Een "trucje" is overigens om je huidige werkgever om toestemming te vragen om dergelijke "concurrentie-gevoelige" informatie te mogen delen. Het voorspelbare resultaat is dat je huidige werkgever het weigert. Daarna meld je beleefd de nieuwe werkgever dat je het gevraagd hebt, maar dat je die informatie niet mag verstrekken.
Dan moet je werkgever wel mogen weten dat je elders solliciteert ;)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je hebt gelijk dat er mogelijk minder te onderhandelen valt, maar niets doen is geen optie. Je moet dan zelf je "eisenpakket" op tafel leggen en ook het risico lopen dat je er niet uitkomt. Of sterk verliest, dat zet een precedent voor volgende onderhandelingen.

Sommige werkgevers, met name voormalige zzp-ers en startups, kunnen bijvoorbeeld naar de oude pensioenregeling vragen. Die kan dan worden voortgezet, want die keuze heeft zo'n nieuwe werkgever. Dat is vaak gunstig voor je en niet zozeer een inbreuk op je privacy.
Werkgevers weten altijd nogal wat van je. Partners, kinderen, waar je woont, je telefoonnummer, een kopie van je paspoort. Dat zijn ze verplicht te vragen om diverse fiscale en wettelijke redenen

Voor sommige beroepen is het bepalen van je waarde echt afhankelijk van hoe je gewaardeerd bij de vorige werkgever. Bij die beroepen kun je niet tijdens de proeftijd zien wat de kwaliteit van je werk was totdat het klaar en getest is. Dat geldt bijvoorbeeld voor programmeurs. Een minder goede programmeur kan aanzienlijk langer over iets doen, en dan wordt hij toch nog duur.
Werkgevers hebben in zo'n geval de keuze voor lage lopende kosten plus langere ontwikkeltijd en snelle ontwikkeltijd maar hoge lopende kosten.

• ralpje

ralpje

Deugpopje

gambieter schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 14:33:
[...]

Dan moet je werkgever wel mogen weten dat je elders solliciteert ;)
Waarom? Je meldt toch niet wát voor concurrentiegevoelige informatie?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ralpje schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 16:31:
Waarom? Je meldt toch niet wát voor concurrentiegevoelige informatie?
Als men mij als WG een dergelijke vage vraag zou stellen, zou mijn respons zijn "kan ik niet zeggen zonder te weten wat voor informatie". Of iets concurrentie-gevoelig is, is namelijk niet zomaar van te voren te zeggen ;) .

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:08

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

gambieter schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:10:
[...]

FTFY. Een salarisonderhandeling is precies dat, een onderhandeling. De laatste tijd ben ik me wat meer aan het inlezen en interesseren voor dit gebied en dit soort vragen komt m.i. van partijen die een eenzijdig voordeel willen behalen. Zakelijk is zoiets misschien interessant onderhandelen, voor een werkomgeving zou ik hier een vies gevoel bij in de mond krijgen. De toekomstig werkgever zegt eigenlijk "Ja, we willen je, maar je moet wel even je volledige onderhandelingspositie op tafel gooien voor we beginnen". En helaas werkt dat maar al te vaak, omdat de potentieel werknemer uitgaat van billijkheid en redelijkheid. Meestal wordt die uitgelegd in huidig salaris plus een paar knaken extra.

Mijn excuses voor m'n cynische blik. Ik zou hier, uiteraard op een nette manier, niet aan meewerken en de onderhandelingen iets evenwichtiger in willen gaan. Zij willen je, wat is hun openingsbod? Succes!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Okay, ik ga nog een keer m'n vingertjes branden aan dit onderwerp, want ik weet dat velen hier hele stellige meningen over dit onderwerp nahouden (gelet op reacties in andere, gerelateerde topics), maar:

- Per economische situatie veranderen er zaken op de arbeidsmarkt en dit is er één van. Wanneer het economisch niet al te best gaat, zullen bedrijven bijvoorbeeld minder gauw een contract voor onbepaalde tijd geven, maar ook in de sollicitatieprocedures eerder naar salaris gegevens vragen etc. En er zijn bedrijven die dit standaard doen!
- Wees gewoon eerlijk! Wil jij je salarisstrook etc niet overhandigen, zeg dat dan! Wat je kunt doen (en wat door veel werkgevers best wel gewaardeerd wordt), is zeggen "Ik verdien nu X, maar ik wil nu voor een bedrag/ arbeidsvoorwaardenpakket richting Y gaan". Je bent dan eerlijk en je laat zien dat je niet bang bent om te onderhandelen.

Het hoeft absoluut niet nadelig voor je te zijn, men moet leren om met de huidige tendensen op de arbeidsmarkt om te gaan.

My 2 cents.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een logisch verzoek welke je logischerwijs ook kan afwijzen. Ik zou telefonisch contact opnemen met diegene die vraagt naar deze documenten. Speel uit eigen onschuld: geef aan dat je dit verzoek nog niet eerder hebt gehad, en of het normaal is dat men binnen dat bedrijf informatie over het salaris uitwisselt.

Werkgevers willen over het algemeen niet dat werknemers hun salaris met elkaar bespreken. Dus het antwoord zal complete onzin zijn ("is voor onze administratie") of de waarheid ("daar baseren we je salarisaanbod op").

In het eerste geval laat je ze weten dat je geheimhouding hebt tov. je vorige/huidige werkgever. En in het laatste geval geef je aan dat dit jouw onderhandelingspositie verzwakt en je de geheimhouding schendt.

Zelf had ik een soortgelijke situatie. Men wist mijn vorige salaris en deed een bod wat weliswaar hoger was, maar netto (na hogere vaste lasten door verhuizing) zwaar nadelig was. Ik heb ze dan ook uit moeten leggen dat ik geen boodschap heb aan mijn huidige salaris, want alle factoren (vaste lasten) veranderen als ik bij hun ga werken.

Ik ben van mening dat het prive informatie is die een nieuwe werkgever totaal niet aangaat. En als ik in jouw positie stond zonder de noodzaak ander werk te zoeken, dan zou ik simpelweg vragen om een uitdraai van alle salarissen en CV's van alle werknemers binnen het bedrijf om te kijken of het nog te ontvangen aanbod een eerlijk aanbod is.

(Edit: En er vervolgens hoe dan ook niet gaan werken, want ik zou niet zo'n werkgever willen.)

[ Voor 3% gewijzigd door Blue-eagle op 15-03-2012 17:06 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hillie schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 16:52:
Mijn excuses voor m'n cynische blik. Ik zou hier, uiteraard op een nette manier, niet aan meewerken en de onderhandelingen iets evenwichtiger in willen gaan. Zij willen je, wat is hun openingsbod? Succes!
Die cynische blik deel ik ;) . Ik zou ook heel netjes zijn, zoals Blue-eagle in "Nieuwe werkgever wil oude arbeidsvoorwaarden zien." aangeeft gewoon aangeven dat de vraag je verrast, je deze informatie als niet relevant beschouwd voor de gesprekken en vragen naar de redenen.

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-11 16:27

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

In een nadere branche voor eenzelfde situatie gestaan. Ik heb gezegd dat ik alleen maar vooruit ga in salaris als en wanneer ik van baan wissel en ik heb mijn zin gekregen. Sowieso ga je niet achteruit in betaling want een werkgever die iemand in huis haalt die minder accepteert haalt misschien iemand in huis die wat achter zich aan sleept zogezegd

And it goes BRAAAAAPP!

• Frank Martin
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Ik huur wel eens een search-bureau in om mensen te vinden. Daarbij vraag en krijg ik altijd een salarisindicatie als ik CV's toegestuurd krijg. Maargoed, dat search-bureau weet dan ook wel wat onze (on)mogelijkheden zijn qua salaris.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:08

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

gambieter schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 17:16:
[...]

Die cynische blik deel ik ;) . Ik zou ook heel netjes zijn, zoals Blue-eagle in "Nieuwe werkgever wil oude arbeidsvoorwaarden zien." aangeeft gewoon aangeven dat de vraag je verrast, je deze informatie als niet relevant beschouwd voor de gesprekken en vragen naar de redenen.
Het is m.i. niet noodzakelijk om niet netjes en professioneel over te komen tijdens dergelijke gesprekken. Ook dat hoort bij onderhandelen en als je je als een beledigde tokkie gaat gedragen ondermijn je jezelf nog meer. :) Als je het gesprek hier weer weg van kunt sturen, ook een mooi stukje onderhandelingsvaardigheid, dan hoeft er geen stampij gemaakt te worden. Deze werkgever zet de sollicitant wel mooi onder druk door van tevoren al de hele papiermolen in te willen met een formuliertje.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Muncher schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 20:34:
Ik ben op dit moment in gesprek met aantal partijen m.b.t. een nieuwe baan. De organisaties hebben gevraagd naar mijn huidige secundaire arbeidsvoorwaarden (leasebudget, pensioenpremie, etc) en natuurlijk mijn huidige salaris.
Het lijkt me toch stug dat elke organisatie dit vraagt. Misschien gebruiken ze allemaal hetzelfde standaardformulier maar het blijft vreemd.

Het is aannemelijk dat ze vooraf een indicatie willen hebben wat jouw salariswensen zijn. Echter vind ik het ontoelaatbaar dat men om fysieke middelen vraagt. Je kunt gerust de vragen naar waarheid beantwoorden en aangeven dat men ze tijdens een gesprek mag inzien (natuurlijk ook dan geen kopieën laten maken). Als je denkt bij je huidige WG onderbetaald te worden, geef dan aanvullend ook je salariswens e.d..

Hou er zelf rekening mee dat je van een dienstverband voor onbepaalde tijd mogelijk over zal kunnen gaan naar een voor bepaalde tijd. Mogelijk ook nog naar een andere pensioenverzekeraar (pensioengat) die je reeds opgebouwde pensioen niet kan overnemen.

Er kan sprake zijn van een afkoop van het leasecontract of een overname ervan. Kijk ook eens naar de ziektekostenverzekering.

ARME AOW’er

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Heel eenvoudig, "Wat ik vroeger kreeg is niet relevant, wat wel belangrijk is wat ik voor jullie kan doen en wat jullie mij kunnen bieden".

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Muncher
Even een update. Ik heb een indicatie gegeven van wat ik wilde verdienen en heb daarbij mijn huidige secundaire arbeidsvoorwaarden genoemd. Dit was voor hun voldoende. Ik heb inmiddels van de organisaties een aanbod ontvangen, helaas wat aan de lage kant. Wordt vervolgd.

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Arbeidsvoorwaarden zijn tot daar aan toe; wat als je werkgever vraagt om FB-account?
http://www.telegraaf.nl/d...acebook_wachtwoord__.html

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:44

Spooksel

Spooksel!

Dat zou ik toch echt afwimpelen als een balachelijke vraag en er verder niet op ingaan. Zaken van mij die op FB staan en die men niet kan zien zonder bevriend te zijn met mij zullen ook zeker zo blijven!

Facebook is een privezaak en geen enkele HR medewerker zal mij ervan kunnen overtuigen om mijn pagina te laten zien of vriendjes te worden met een willekeurig persoon zodat zij dit alsnog kunnen inzien. Mijn Facebook is voor mijn vrienden en mijn kennissen, niet voor mijn baas!

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Pagina: 1