Videokaart kapot of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 13:11

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Hoi Allemaal,

Gisteren was ik aan het browsen op het internet toen plotseling mijn beeld bevroor en ik allemaal artifacts kreeg. Ik heb toen mijn PC ge-reboot maar helaas zijn de artifacts niet weggegaan en zijn direct zichtbaar in bios bootlogo, tussenliggende schermen, Windows bootlogo en dan stopt het, ik kan niet normaal windows starten, of tenminste, misschien start hij wel normaal op maar ik krijg geen beeld bij normaal opstarten. Ik kan Windows wel in veilige modus starten maar ook daar zie ik de artifacts. Volgens mijn kennis wijst alles er op dat mijn videokaart het na 4 jaar begeven heeft. Ik heb ondertussen contact met de fabrikant gehad en die gaat mij waarschijnlijk een vervangende kaart geven, RMA moet nog goedgekeurd worden (Ik mag zeker niet klagen hier, perfecte service van EVGA). Echter, ik heb helaas niet de mogelijkheid om de kaart ergens anders te testen en ook geen andere kaart om even in mijn PC te testen. Nou heb ik in het verleden gelezen dat mijn kaart gevoelig was voor oververhitting en dat er een hoop klachten waren dat kaarten ineens de geest gaven en dat de ventilator er mee ophield. Ik denk dat mijn ventilator het ook niet meer doet, ik hoorde hem niet meer maar hij was sowieso niet zwaar bezig en ik heb een redelijk stille kast. Niet meer geprobeerd te kijken wat er gebeurd als de kast open is en ik windows start in veilige modus.

Ik vroeg me af of er nog enige zaken zijn die ik in veilige modus kan uitproberen om te controleren of het niet aan wat anders kan liggen. I zou het vervelend vinden als ik een nieuwe kaart krijg van EVGA en blijkt dat het helemaal niet de kaart was. Plaatje hieronder kun je op klikken en dan krijg je een grotere versie.

Mijn kaart is een EVGA Nvidia Geforce 8800GT 512MB

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/f4117b42079187931878e4b4e21c56d1.jpg

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Maak eens een printscreen en bekijk deze dan op een andere PC. Als je de artifacts daar ziet kan je IIG je monitor uitsluiten :P .

Maaruhm, om WELKE videokaart in welk systeem gaat het precies ;) .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• sm1ley
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09-2016
Warm de oven maar vast op ^^.

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Hoi Danger,

Ik heb hem op 2 monitoren getest en op beide hetzelfde resultaat. Het screenshot dat ik gemaakt had in veilige modus met printscreen liet geen artifacten zien. Ik was idd vergeten de kaart er bij te zetten, net gedaan. Ohw en systeem details staan in mijn signature :P

[ Voor 43% gewijzigd door Ryan1981 op 14-03-2012 20:37 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02 21:52

Nemesizz

Untouchable

D4NG3R schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 20:30:

Maaruhm, om WELKE videokaart in welk systeem gaat het precies ;) .
Uit TS:
Mijn kaart is een EVGA Nvidia Geforce 8800GT 512MB
Niet geheel ongebruikelijk dat die kapot gaan...helaas.
Warm de oven maar vast op ^^.
Als EVGA nog garantie geeft vooral NIET de oven opwarmen ;) .
Als je de kaart bakt weet je 100% zeker dat je geen garantie meer hebt.

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Hahaha dat was ik helemaal vergeten idd dat je hem kon bakken, had ik in het verleden over gelezen. Ik vrees wel dat als het idd komt omdat mijn ventilator de geest gegeven heeft hij te heet geworden is. Wel apart dat hij bij normaal opstarten geen beeld meer geeft. Misschien vraagt Aero teveel rekenkracht.

Edit, ik ga hem even terugstoppen en kijken of de ventilator draait. 10 minutjes en ik ben terug :P

Edit 2 Ok hij zit er in en staat aan in safe modus en de ventilator draait.

Nogmaals een screenshot genomen met prtsc en die laat geen artifacts zien.

Ik ga er nog steeds vanuit dat het de videokaart is maar zou theoretisch een processor of ram dit ook kunnen veroorzaken?

In ieder geval bedankt voor de hulp. Ik zal wel laten weten wat er gebeurd als ik een nieuwe kaart krijg.

[ Voor 46% gewijzigd door Ryan1981 op 14-03-2012 20:50 ]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Of ik heb er heel straal overheen gekeken of de TS heeft dat pas net toegevoegd ;) .

Anyhow, Zoals Nemesizz al aangaf zou ik even kijken of je nog garantie hebt, de kans is erg groot dat het IDD je videokaart is (Bekend probleem bij die serie).

Bakken kan je videokaart nog wat extra leven geven, maar in veel gevallen houd de kaart er een jaar later alsnog mee op (Al zijn hier uitzonderingen op natuurlijk ;) ).

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 14-03-2012 21:04 ]

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Wees gerust Danger, ik was het idd vergeten toe te voegen en was dit aan het doen toen jij al gereageerd had :P

Bedankt voor je bevestiging, mij was idd ook bekend dat er wat problemen waren met deze serie. Ik verwacht binnen 2 dagen te weten of ze mijn RMA goedkeuren en dan krijg ik waarschijnlijk een nieuwe.

Zo niet, het zijn erg interessante tijden op dit moment voor een nieuwe kaart, ik was al aan het rondkijken maar vond dat AMD (terecht natuurlijk) te veel vroeg voor zijn kaarten en heb daarom besloten geen nieuwe kaart aan te schaffen mede omdat ik hem niet echt direct nodig heb, ik speel niet vaak genoeg en wat ik speel (SC2, Skyrim) doet het nog goed genoeg. Wel apart dat mijn kaart het juist nu begeeft, toeval? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Ryan1981 op 14-03-2012 21:11 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02 21:52

Nemesizz

Untouchable

Nogmaals een screenshot genomen met prtsc en die laat geen artifacts zien.

Ik ga er nog steeds vanuit dat het de videokaart is maar zou theoretisch een processor of ram dit ook kunnen veroorzaken?
Komt omdat in safe-mode de videokaart driver niet geladen word en de boel in software modus draait.
Versleep maar eens een venster in safe-mode en zie je CPU (ja cpu, niet gpu) gebruik omhoog vliegen.

Theoretisch kán een instabiele processor of kapot ram ook artefacts veroorzaken, maar kans dat dat gebeurt is klein (je komt het zelden tegen, wel een keer videokaart drivers die crashen). Shared videokaarten (zoals bij laptops) kunnen wel artefacts veroorzaken als het RAM kapot is.

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
RMA is goedgekeurd en het pakketje zojuist op de post gedaan naar Duitseland (woon in UK) hoop dat ik niet te veel risico genomen heb door het als normale post te sturen zonder tracking en verzekering (de kompensatie is toch verwaarloosbaar). Verpakking was natuurlijk wel goed verzorgd. Kartonnen doos met piepshuim en bubbeltjes plastic netjes dichtgeplakt met breed plakband en een RMA print er bovenop.

Wordt vervolgt :P

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Hierbij dan een update. Het ziet er naar uit dat EVGA besloten heeft mijn een 450 GTS terug te sturen :D

http://eu.evga.com/produc...%20Series%20Family&uc=EUR

Hij is vandaag door hun op de post gedaan dus zal hem binnekort wel mogen ontvangen.

Zal nog een laatste update geven wanneer hij in mijn PC zit en alles werkt maar ik wil natuurlijk hierbij even EVGA mijn complimenten geven voor deze uitzonderlijk goede service! Ik zal hun zeker aanbevelen wanneer iemand mij vraagt welk merk Nvidia kaart zij het beste kan kopen.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Dat is heel HEEL netjes van EVGA!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Videokaart zit er in en werkt goed :D Heel erg bedankt EVGA! Topic mag wat mij betrefd op slot. Hoop dat het informatief is voor mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen als aangegeven op mijn screenshot.
Pagina: 1