Systeem crash; geheugen of toch moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-01 17:01
Na 1.5 jaar kreeg ik op nieuwe (HP) elke dag freezes na opstarten (Win 7 - 64 bit). Na paar keer herstarten ging het dan weer goed. Alles gechecked (event logs etc.) niets gevonden. Gedacht aan geheugen plankjes (zit 4 x 2 Gb in). Uiteindelijk de twee bovenste eens verwijderd (dus 4 Gb over). Alles opgelost (NOOIT meer probleem gehad)!!

Nu 6+ maanden later treedt het probleem opnieuw op... Waar ik dus eerst dacht dat een van die plankjes problemen gaf lijkt het me nu wel erg stug dat er weer een plankje stuk is. Dus denk ik nu dat er iets met het moederbord niet helemaal haaks is (misschien een net te hoge spanning?). Om nu maar weer twee nieuwe plankjes te plaatsen is een risico want het zou over 6 maanden wel weer mis kunnen gaan.

Heb geen garantie meer. Iemand een idee wat dit anders zou kunnenzijn en/of wat ik zou kunnen proberen? Geheugen tests is moeilijk want zodra het PC warm(er) is, is het probleem weg...

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-01 17:01
Dank je wel; ik ben daar even doorheen gelopen en vind een aantal goede tips die ik mogelijk wel eens kan proberen. Alhoewel bijvoorbeeld het aanpassenv an de timings voor het geheugen in de BIOS misschien zouden kunnen helpen blijft het feit dat dit een redelijk dure HP (HPE140NL) van 2 jaar oud is waar echt absoluut nooit via BIOS of via andere settings aan gesleuteld is. Ook was het systeem (voordat ik het geheugen eruit heb gehaald) nog nooit open geweest. Dus ALS wat BIOS aanpassingen helpen is dit niet echt een oplossing maar meer een omzeiling van het probleem (is evt ook wel mee te leven hoor).
Het nog beter aandrukken van de plankjes zou ook te proberen zijn; kan dat dan na verloop van tijd een probleem geven? (en waarom alleen als systeem koud is?).

Anyway, ga aan de slag en zie wel of het wat oplevert. Indien iemand nog andere tips of suggesties heeft, of, beter nog, iemand die ditzelfde ook heeft gehad, dan hoor en leer ik graag wat de evt. oplossing was :)