Ten eerste: Weet je wat het huidige signaalnivo op je AOP is?
Ik vermoed dat je modem NA de versterker een te sterk signaal zal krijgen: Een 'normaal' data filter geeft -10db op z'n datapoort (downstream)
In jouw voorbeeld heb je a. deze demping niet, en b. ga je ook nog eens 3db versterken.
Hang je modem eens direct op je aop en lees de signaalwaardes eens uit (als je modem dat kan)..
Ten 2e: Je laatste kabel is relatief lang (14m), en daarop heb je ook nog eens 4 uitgangen. Gevolg is dat de demping over dat totale traject vrij hoog wordt.
Op doos 2 heb je ongeveer +2-3dB (4dB- 2m kabel en wat connector loss)
Op de laatste doos heb je echter +9 - 3dB(14m/connectoren) - 8dB (splitter) - 3dB gemiddeld (kabel/connector) = -5dB. Als je uitgaat van een gemiddeld signaal van 65dBuV op het AOP dan zul je daar (imho) te laag uitkomen.
Los daarvan krijg je ook nog enige scheefloop, op totaal 25m kabel zit er ongeveer 4dB verloop tussen de VHF en achterin de UHF band.
Ik zou kiezen voor een splitter direct op je AOP, daarop de MODEM en de VERSTERKER.
Daarop een normale versterker van 20dB ofzo (GHM21E oid)
Daarop sluit je een aftakelement aan ( AFC0811 ) , 8,5dB aftakking, 1,8dB doorlus. De lange 14-meter met de 2e splitter sluit je aan op de doorlus.
Op de -8,5dB aftakking zet je een normale splitter, ( VFC2104 ) met 2x3,8dB demping, hierop de eerste 2 aansluitingen
Op de lange 14m kabel kan dan idd de VFC0741.
In dat geval hebben aansluiting 1 en 2 -3.8dB + 20dB (versterker) - 15.8dB (2weg splitter + aftakelement)- 3dB (connectoren, stukjes kabel) = +1dB
De aansluitingen verderweg hebben dan -3,8dB + 20dB (versterker) - 5.8dB (1db aftakelement + kabelloss/connectoren) - 7.9dB (splitter) - 3dB (connectoren/kabel) = -0.5dB
Je totale verloop in je installatie is dan ongeveer 1dB, dus je signaal is zo goed als gelijk overal.
Tevens kun je bij een dergelijke versterker ook de vereffening regelen zodat je over de hele band een redelijk gelijk signaal krijgt.
Met een (iets) zwaardere versterker heb je ook nog extra power voor uitbreidingen en eventueel wat betere afregeling.
Nog mooier is om een zwaardere jongen te pakken (30-40dB), en op beide kanten een multitap te plaatsen. Je kan dan per kabel een tapuitgang pakken en zo de afzonderlijke lengteverschillen ook nog compenseren.
Ook dan zul je even goed moeten rekenen met de juiste splitters.
Maar let op:een lompe versterker is
niet perse beter: Ja,je kan goede afstanden kabel (of zelfs brakke kabels) ermee compenseren, maar je krijgt wel scheefloop, en je kan ook OVERsturen. Ik zou zelf zeker niet >75dBuV op een afgaande aansluiting (wanddoos) aanraden.
Ik heb hier nog een paar zware versterkers liggen (20-40dB ofzo, kreeg zelfs mn meter in de protectie toen ik ze ging testen.. de zwaarste gaf dus >115dBuV aan (max van mn meter). Als je een dergelijk signaal een TV in zou sturen kan ik niet garanderen wat de tuner erin gaat doen
[
Voor 10% gewijzigd door
DJSmiley op 15-03-2012 21:45
]