Draadloze router die Bonjour service ondersteund

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaphek
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-07-2022
Mijn vader heeft een ziggo modem met daarop een draadloze sitecom WL-341 router die helaas het bonjour service niet ondersteund, waardoor zijn Ipad2 de HP 5510 photosmart air printer niet vindt.

Weet iemand een alternatief voor deze router die met zekerheid wel het bonjour service ondersteund ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hoe is de router en het modem op elkaar aangesloten?
Hoe "ziet" het netwerk er dus uit?

Als de ipad en photosmart printer gewoon op hetzelfde netwerk zitten doet de router helemaal niets! Als beide apparaten op dezelfde switch zitten, vinden ze elkaar gewoon via bonjour, daarvoor hoeft de router helemaal geen Bonjour of ander verkeer te routeren.

ALs je 2 routers achter elkaar zet en je laat ze allebei routeren maak je het jezelf heel moeilijk. Zoek even op voorbeelden van ziggo gebruikers die het modem in bridge modus hebben draaien en hun eigen router erachtter hebben geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:30
Wat dacht je van een Airport Express? ;)

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaphek
akimosan schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 13:46:
Hoe is de router en het modem op elkaar aangesloten?
Hoe "ziet" het netwerk er dus uit?

Als de ipad en photosmart printer gewoon op hetzelfde netwerk zitten doet de router helemaal niets! Als beide apparaten op dezelfde switch zitten, vinden ze elkaar gewoon via bonjour, daarvoor hoeft de router helemaal geen Bonjour of ander verkeer te routeren.

ALs je 2 routers achter elkaar zet en je laat ze allebei routeren maak je het jezelf heel moeilijk. Zoek even op voorbeelden van ziggo gebruikers die het modem in bridge modus hebben draaien en hun eigen router erachtter hebben geplaatst.
Zigo heeft het modem (geen wifi) en daarbij de WL-341 router geleverd en geinstalleerd.
Ik kan wel met een windows laptop de printer benaderen maar de ipad heeft de bonjour (multicast) nodig om de printer te vinden in het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaphek
coptician schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 13:46:
Wat dacht je van een Airport Express? ;)
We hebben juist deze printer gekocht omdat ie met de ipad werkt.
We hadden beter de oude printer kunnen gebruiken met airport express maar daar kom je pas later achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Sinds wanneer moet "bonjour" worden ondersteund door routers? Zolang printer en client in hetzelfde netwerk zitten moet dat gewoon werken, daar heeft dns-sd ondersteuning van de router niks mee te maken. Hetgeen Apple doet met hun draadloze routers is zelf schreeuwen via bonjour dat ze aanwezig zijn, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Zou gewoon moeten werken opzicht heeft je router helemaal niks te doen als je gaat printen wireless van Ipad naar de printer. Zoals Akimosan aangeeft ben ik wel benieuwd naar de netwerk instellingen op de printer en op de Ipad. Kan je via de pc wel de webinterface bereiken van deze printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaphek
Ik kan gewoon alles doen behalve printen met Ipad.
Het bonjour gebeuren heeft ook te maken met multicast.

Ik heb contact gehad met sitecom en die bevestigd dat de WL-341 de bonjour service protocol niet ondersteund.
De modellen WLR-2000 en WLR-3000 schijnen het wel te ondersteunen.
Dan wordt het de wrl-2000 die ik dan maar ga kopen met de hoop dat ie het wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaphek
bobsquad schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 15:10:
Zou gewoon moeten werken opzicht heeft je router helemaal niks te doen als je gaat printen wireless van Ipad naar de printer. Zoals Akimosan aangeeft ben ik wel benieuwd naar de netwerk instellingen op de printer en op de Ipad. Kan je via de pc wel de webinterface bereiken van deze printer?
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-07 16:05

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Het is nu al een paar keer gezegd, maar het heeft echt geen fluit met de router te maken. Je hebt hier pas mee van doen als je multicast over WAN wilt gaan uitzenden of ontvangen, maar dat heb je in dit geval helemaal niet nodig. Er is simpelweg iets anders aan de hand, waarschijnlijk staat AirPrint op de printer gewoon uitgeschakeld of iets dergelijks.

[ Voor 6% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-03-2012 15:53 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 15:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik ga het gewoon nogmaals spuit11en, omdat het kan.

Dit heeft niets met je router te maken in de vorm dat deze het specifiek zou moeten ondersteunen.
Of moet je Bonjour via de internetverbinding gaan?

Bonjour is Apple's implementatie van Zero Configuration Networking (zeroconf), niet meer, niet minder.
Het protocol roept min of meer over het netwerk welke diensten het apparaat aanbied en andere apparaten die Bonjour ondersteunen vangen dat op. En met die data kunnen vervolgens beschikbare diensten op het netwerk worden getoont aan jou, de gebruiker.

Er is maar één vereiste als het op Bonjour aankomt: de netwerkapparaten dienen in hetzelfde broadcast domain te zitten. Wat in normale huis/tuin/keuken WiFi routers vrijwel altijd het geval is.
Hoe zijn beide apparaten verbonden met de router? iPad via WiFi en printer ook WiFi?

Is er verkeer mogelijk tussen beiden apparaten? Geen idee? Zoek dat uit voordat je verder gaat met dit, want op die aanname is je hele vraag gebaseerd.

Als er namelijk geen verkeer mogelijk is tussen iPad en Printer is dat het enige wat je zult moeten uitzoeken. Ik ga er echter van uit dat beide apparaten verbonden zijn met hetzelfde router en dat er verkeer tussen die twee mogelijk is.
In geval van beide op WiFi: Staat Client Isolation (of AP Isolation) uit op de router? Dat is een techniek die verkeer tussen individuele WiFi clienten tegenhoud.
In geval van printer op Ethernet: Zijn WiFi en Ethernet samen één netwerk? Of staat de router geen verkeer van WiFi naar Ethernet (en/of vice versa) toe?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaphek
Ultraman schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 16:45:
Ik ga het gewoon nogmaals spuit11en, omdat het kan.

Dit heeft niets met je router te maken in de vorm dat deze het specifiek zou moeten ondersteunen.
Of moet je Bonjour via de internetverbinding gaan?
De WLR-2000 geplaatst en meteen contact met de printer.
De jongens van sitecom hebben dus gelijk dat het WL-341 niet geschikt is voor de bonjour service.

Spuit maar gerust verder......
Pagina: 1