Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-05 09:35
Ik heb een probleem met mijn gigabyte GA-MA780g UD3H moederbord icm met een X4 920 cpu.

Ik draaide hier voorheen WHS 2011 op en de temps van het mobo en cpu lagen dan rond de 35 graden terwijl de harde schijven op ongeveer 25 graden zaten. (allemaal idle)

Het geheel word gekoeld door een cooler master 120 mm case fan (uit), scythe 120 mm case fan (in) en de stock cooler van de x4 920.

Nu heb ik gisteren toch weer W7 geïnstalleerd omdat WHS me niet helemaal beviel. Echter zijn de idle temperaturen van het moederbord en cpu nu ineens allemaal 45+ graden. De temps heb ik afgelezen in de bios, met cpuid en aida64, dus ik denk niet dat het een afleesfout is geweest.

Wat heb ik nog meer geprobeerd:
- chipset drivers opnieuw geïnstalleerd
- fan setting in bios gecontrolleerd
- fan aansluiting gecontroleerd
- kast (nog) stof vrijer gemaakt.

Weet iemand waar dit probleem zou kunnen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kan het niet zo zijn dat de computer na de nieuwe Windows 7 installatie nog druk bezig is met allerlei dingen zoals de indexing service en dat je zelf ook actiever de PC gebruikt dan tijdens de eerdere metingen? Als je de PC aan laat staan en over een paar uur nog eens kijkt, is het dan wel weer als voorheen?
En volgens mij gebruikt WHS ook niet de Windows Aero GUI interface, dus je videokaart heeft het nu ook drukker en daardoor warmer. Misschien is dat de reden dat de binnenkant van je hele systeem wat warmer is geworden...

[ Voor 26% gewijzigd door LeLo op 14-03-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
Hij heeft inmiddels al een uurtje of 8 gedraaid.

Ik vergat nog te vermelden dat de cpu load rond de 1-3% zit en het geheugen rond de 30%.

EDIT: Wat me nu ineens opvalt in cpuid is dat het wattage van de cpu word weergegeven als 137,8 watt terwijl dat voorheen bij idle gebruik rond de 49 watt was

[ Voor 36% gewijzigd door Ruut88 op 14-03-2012 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Niet online
Ruudvanelk schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 12:02:
EDIT: Wat me nu ineens opvalt in cpuid is dat het wattage van de cpu word weergegeven als 137,8 watt terwijl dat voorheen bij idle gebruik rond de 49 watt was
Ook dat zou aan de Aero interface kunnen liggen, snelle videokaarten zijn de grootste stroomverbruikers en warmtebronnen in een systeem. Je kunt eens proberen om de GUI interface terug te zetten naar Windows Classic, en dan kijken of je systeem minder warm wordt. Wat voor videokaart heeft je systeem?

[ Voor 3% gewijzigd door LeLo op 14-03-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:01

Tens

let me drink about it

Kan me voorstellen dat WHS het systeem idle wat minder belast.

Als je nu terug gaat naar WHS en nog eens meet, of met een live linux-CD opstart en de temps bekijkt weet je of het aan de hardware ligt of niet.

aanvulling: Wat LeLo zegt; zet W7 grafisch eens in de 'NT'-stand

[ Voor 14% gewijzigd door Tens op 14-03-2012 12:11 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
Ik denk dat ik erachter ben wat het probleem is.

Bij de resource monitor staat 1 core van de cpu op 100% van de max frequentie. (terwijl de load in taakbeheer 1% is :? )

Hier een screenshotje:
https://docs.google.com/f...1RRzJNRDJqY2xOWkVVdw/edit

EDIT: Het terugzetten naar classic weergave doet niets. Ik lees nu ook dat die frequentie niets te maken heeft met de load van de cpu. Dus dit zal toch niet het probleem zijn ben ik bang

[ Voor 25% gewijzigd door Ruut88 op 14-03-2012 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Niet online
Als één core van een i7 op 100% draait, zou taakbeheer dat ook wel moeten laten zien... Kun je in taakbeheer geen proces vinden dat veel CPU vraagt (12,5% bijvoorbeeld)? Herken je dat proces?

Oh wacht, het is een AMD CPU, toch? Dan zou er een proces 25% CPU moeten vragen (geen HT). Of bedoel je dat je met een tooltje kunt zien dat één core op de maximale frequentie draait, terwijl de andere langzamer draaien? Het kan goed zijn dat door Windows 7 de AMD CPU altijd één core op max. freq. houdt omdat er regelematig veel CPU wordt gevraagd, terwijl dat bij WHS niet zo was.

Zie je in taakbeheer een van de processen (even aanvinken dat je alle processen van alle gebruikers wilt zien en sorteren op CPU%) naar 25% gaan?

[ Voor 58% gewijzigd door LeLo op 14-03-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als 1 van je 4 cores op 100% staat dan kan het goed zijn dat er een 1 proces 25% van de CPUtijd staat op te snoepen, dat verklaart wel waarom je systeem dan wat warmer is (nu vind ik 45 graden niet echt heel warm, dat zijn nette temps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
TERW_DAN schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 12:45:
Als 1 van je 4 cores op 100% staat dan kan het goed zijn dat er een 1 proces 25% van de CPUtijd staat op te snoepen, dat verklaart wel waarom je systeem dan wat warmer is (nu vind ik 45 graden niet echt heel warm, dat zijn nette temps).
Er zijn geen processen die meer als 1% gebruiken in idle.
Opzich vind ik het ook niet erg hoog maar wel vreemd dat ze bij de vorige install rond de 35 waren en nu 45-50.

En bij een max temp van 58-62 graden voor die cpu vind ik 50 graden idle niet heel prettig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Volgens mij zie je 'standaard' niet alle processen. Weet zo even niet hoe je alles kan laten zien (zit op XP, 'show all processes from all users'?? dat is inclusief systeemprocessen), maar het kan wel een systeem-service zijn die zit te stoken (of van het .net framework etc)!

Windows 7 is heus niet zo zwaar, dus er lijkt me wel iets bezig op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Valt eigenlijk wel mee, maar, heb je al gekeken naar een alternative koeler??

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
ToFast schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 13:19:
Volgens mij zie je 'standaard' niet alle processen. Weet zo even niet hoe je alles kan laten zien (zit op XP, 'show all processes from all users'?? dat is inclusief systeemprocessen), maar het kan wel een systeem-service zijn die zit te stoken (of van het .net framework etc)!

Windows 7 is heus niet zo zwaar, dus er lijkt me wel iets bezig op de achtergrond.
heb processen van alle gebruikers laten zien aangevinkt. Total cpu load is steeds tussen 0-5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maar hoe is het met I/O? Na install gaat Win7 je schijven indexeren. Het duurt een paar dagen voor dat klaar is, in de tussentijd is hij wel continu bezig.

Maareh, wat is je probleem eigenlijk? We hebben het hier over compontenten die moeten kunnen werken tot >75C. 45C komt daar niet in de buurt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
dion_b schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 15:01:
Maar hoe is het met I/O? Na install gaat Win7 je schijven indexeren. Het duurt een paar dagen voor dat klaar is, in de tussentijd is hij wel continu bezig.

Maareh, wat is je probleem eigenlijk? We hebben het hier over compontenten die moeten kunnen werken tot >75C. 45C komt daar niet in de buurt...
Volgens de specs op de amd site zijn de maximale temps van de cpu 58-62 graden, en aangezien hij zo rond de 50 schommelt onder idle vind ik dat ik vrij weinig marge heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Vindt ik wel mee vallen (12 graden). Maar je gebruikt de stock koeler. Is het niet beter om te investeren in een andere koeler!

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
Nivida_intel schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 16:09:
Vindt ik wel mee vallen (12 graden). Maar je gebruikt de stock koeler. Is het niet beter om te investeren in een andere koeler!
Ja je hebt zeker een punt wat betreft de andere koeler.

Wat ik zo vreemd blijf vinden is het verschil in temps met de vorige installatie. 12-15 graden verschil in idle vind ik gewoon vrij extreem. Waarschijnlijk had ik wanneer dit de eerste install was bij 45 graden niet eens naar een oplossing gezocht. Alleen nu ik weet dat hij veel lager kan ( ook met stock koeler) vraag ik me af waar dit nu in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 01:39
Hoe staat je Powerplan in Win 7 ingesteld?
WHS is wat aggresiever in terugklokken van zichzelf.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
Meekoh schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 16:22:
Hoe staat je Powerplan in Win 7 ingesteld?
WHS is wat aggresiever in terugklokken van zichzelf.
Super tip! Helemaal niet aan gedacht, van hoge prestaties naar gebalanceerd gezet en temps droppen meteen naar 34,5 graden!

Problem Solved!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 01:39
Graag gedaan :)

Computer says no

Pagina: 1