Twee Routers

Pagina: 1
Acties:

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:11
De situatie is als volgt:

Mijn computer maakt deel uit van een groot openbaar netwerk. Nu wil ik hier graag zelf een eigen subnetwerk in maken. Hier wil ik dan graag mijn eigen bestanden kunnen delen etc. maar dan zonder dat de anderen van het openbare netwerk hierbij kunnen. Dat ik dus m'n eigen privé netwerk heb.
Ik heb geen info over de router van het openbare netwerk, en ik kan hierin ook niets wijzigen. Ik weet alleen wat ik bij de statuseigenschappen van mijn netwerkkaart kan zien.
De router die ik hiervoor wil gebruiken is een TP-Link TL-WR1043ND.

Ik dacht eerst DHCP uitzetten, en de kabel in een LAN poort steken. Maar ik vraag me af of ik dan mijn eigen (beveiligd) subnetwerk heb. Een andere optie is om hem wel in de WAN poort te steken, maar moet DHCP dan uit en wat moet ik dan nog instellen? Of doe ik sowieso dingen helemaal fout?

• rdvl
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-10-2025
Sluit de kabel van het openbare netwerk op de wan poort aan. Zet vervolgens DHCP aan en laat deze een ander subnet uitdelen. Vervolgens hang je pc via wifi of via de LAN poot aan de router.

• Tromp.et
Misschien een hele domme vraag: maar hoe kom ik er achter wat het subnet vd eerste router is zodat ik een anders subnet kan instellen?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:54

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Door ipconfig te draaien en dan kijken in welk segment jouw IP adres valt.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Tromp.et
Goed, dus ik draai ipconfig, er komt een heel mooi schermpje met allerlei gegevens, en moet ik dan bij "IPv4 adres" aflezen of bij "subnetmasker", of weer iets anders? Want die lijken in de verste verte niet op elkaar.

Sorry, voor de misschien wat domme opmerkingen, heb hier weinig kaas van gegeten... 8)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:54

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als je er zo weinig kaas van gegeten hebt, is het dan niet handiger om geen eigen subnet op te zetten? Kan je dan niet beter een applicatie (zoals FTP) op je machine installeren en daar het een en ander instellen?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-02 14:19
Hoe verkrijgt je pc nu zijn ip-adres, aan je uitleg denk ik via DHCP, dan hoef je eigenlijk niet veel te doen. De huidige kabel in de WAN-poort van je router en de pc met een kabel in een LAN poort. Zou zo moeten werken.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Outerspace schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 10:11:
Als je er zo weinig kaas van gegeten hebt, is het dan niet handiger om geen eigen subnet op te zetten? Kan je dan niet beter een applicatie (zoals FTP) op je machine installeren en daar het een en ander instellen?
lekker boeiend 99% van de mensen hebben geen idee hoe internetwerkt en sluiten daar toch ook een router op aan.
@TS
begint het adres bij ipv4 adres met
172.16
10.
192.168.
of iets anders
als het het eerste is kan je risicoloos die gegevens hier neergooien en dan kunnen wij wel een subnet voor je bepalen.
is het iets anders dan kan je voor je lokale netwerk 192.168.0.254 voor je router gebruiken met subnet 255.255.255.0

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Met TrailBlazer... Als je je eigen router aansluit met de WAN poort op de kabel die nu in jouw PC zit, en een nieuw kabeltje van een LAN poort van je eigen router naar je PC trekt en alles werkt, ben je klaar. Als het niet werkt, kun je de pech hebben dat je nieuwe router dezelfde IP reeks gebruikt als het andere netwerk en kun je altijd nog gaan puzzelen met IP adressen... Dus: aansluiten en testen!
Uiteraard wel met toestemming van de beheerder van het andere netwerk, indien dat van toepassing is.

• Tromp.et
TrailBlazer schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 10:22:
[...]

lekker boeiend 99% van de mensen hebben geen idee hoe internetwerkt en sluiten daar toch ook een router op aan.
@TS
begint het adres bij ipv4 adres met
172.16
10.
192.168.
of iets anders
als het het eerste is kan je risicoloos die gegevens hier neergooien en dan kunnen wij wel een subnet voor je bepalen.
is het iets anders dan kan je voor je lokale netwerk 192.168.0.254 voor je router gebruiken met subnet 255.255.255.0
M'n IP4 begint niet met 172.16 ook niet met 10. en ook niet met 192.168.
Dus dan gebruik ik maar 192.168.0.254 voor m'n router, maar de vraag is dat wat is dat? Het DHCP bereik, ik neem aan dat het toch niet het IP vd router is want die wordt toch door de andere bepaald?

Enne via ipconfig wordt al gezegd dat het subnet 255.255.255.0 is. Is dat dan geen probleem als ik dat ook instel?

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
192.168.0.254 is dan het IP adres dat je de router kunt geven, maar als je geen private IP reeks op je huidige netwerk hebt, hoef je aan de router niks aan te passen. Default worden altijd voor de LAN kant 192.168.x.y adressen gebruikt met een 255.255.255.0 subnet. Dat subnet is inderdaad gelijk aan het netwerk subnetmask van het andere netwerk. Het subnetmask geeft alleen aan hoe groot een subnet is, en kan dus voor vershillende netwerken hetzelfde en daarmee even groot zijn.

• Tromp.et
Duidelijk.

Enne, het is warempel ook nog gelukt. Iedereen bedankt! :P

• Yintha
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-02 16:54

Yintha

We'll stay gold forever

Tromp.et schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 12:26:
Duidelijk.

Enne, het is warempel ook nog gelukt. Iedereen bedankt! :P
nondeknetter 8)7

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Je zou beter wat inlezen over VLAN's, nu kan je geloof ik door alsnog gewoon in dat andere subnet een IP te nemen gewoon aan alles aan?

Hiervoor zal je dan ofwel een "duurdere" router nodig hebben, of OSjes dat VLAN tagging ondersteunt, maar als je hiervoor gaat ben je weer bezig met "het is te bypassen" :P.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

nee dat kan niet dit is een prima oplossing niks meer aan doen.

Verwijderd

waarom deel je gewoon een folder niet op de pc waar je dan iedereen die er op mag rechten geeft?

en als het een tamelijk groot netwerk is, zal er waarschijnlijk wel regels bestaan van wat er mag op het netwerk.
dus best eens informeren bij de IT'er die het netwerk onderhoudt of je wel zomaar iets moogt bijplaatsen?
en soms kan een extra router in het netwerk voor problemen zorgen bij het verkrijgen van IP's en communicatie met de anderen.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het klinkt een beetje als een studentencampus of iets dergelijks en die netwerken zijn overi het algemeen wel zo dichtgetimmerd dat je echt je best moet doen om dat plat te krijgen. Regels afspreken heeft gewoon weinig zin omdat iedereen toch wel gaat experimenteren. Een router met de WAN poort aan het netwerk hangen is risicoloos en zo niet dan is degene die het ontworpen heeft een prutser :p

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 13:01:
waarom deel je gewoon een folder niet op de pc waar je dan iedereen die er op mag rechten geeft?

en als het een tamelijk groot netwerk is, zal er waarschijnlijk wel regels bestaan van wat er mag op het netwerk.
dus best eens informeren bij de IT'er die het netwerk onderhoudt of je wel zomaar iets moogt bijplaatsen?
en soms kan een extra router in het netwerk voor problemen zorgen bij het verkrijgen van IP's en communicatie met de anderen.
Ik snap wat je bedoelt met regels over het bijplaatsen van apparatuur. Maar dit is meestal bedoelt om te voorkomen dat een druiloor een DHCP server aan zet en daardoor het hele netwerk verkeerde leases krijgt. Een router aan het netwerk knopen door je WAN poort te gebruiken werkt hetzelfde als een computer er aan hangen, daar merkt het netwerk verder geen verschil van.

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
TrailBlazer schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 12:55:
nee dat kan niet dit is een prima oplossing niks meer aan doen.
Ben je hier zeker van? :P

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ja
Pagina: 1