PC geeft een *tik* en crashed dan na enkele minuten

Pagina: 1
Acties:

• otherwise777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Hallo,

zo'n 2 maanden geleden begon mijn pc willekeurig vast te lopen, het programma waarin ik bezig was kon ik dan niet meer besturen, maar het programma ernaast wel, alleen als ik daarin ging werken duurde het ongeveer 10 seconden voordat ik dat ook niet meer kon gebruiken, dan duurde het zo'n 5 minuten en dan kon ik weer normaal mijn computer gebruiken. Gedurende de tijd gebeurde dit steeds vaker, eerst zaten er 2 weken tussen, nu niet meer dan een paar uur. Het is me opgevallen dat voordat mijn pc vastloopt, het eerst een tik geeft, het klinkt als het geluid van een klein relais dat omschakeld. ik weet niet of dit er wat mee te maken heeft, maar dit viel me op.

Na het opnieuw opstarten loopt hij vaak meteen weer vast (met diezelfde tik) voordat hij weer opgestart kan worden, als ik dan een uurtje wacht dan lukt het wel weer.

Op mijn computer staat windows 7 pro, en windows vista, ik werk altijd in w7.
Als min pc vastloopt en ik reboot hem naar vista, dan heb ik nog steeds dezelfde problemen dus ik denk dat het aan de hardware ligt.

Hardware:
Het is een acer aspire m7711, hij is al eens eerder voor reperatie aan de harde schijf terug gegaan, ik weet niet of ze die met dezelfde hebben vervangen.

Desktoptype Desktop (tower of plat)
CPU-type Intel Core 2 Quad Q9300
Geheugengrootte 6GB
Geheugentype DDR2
Moederbordchipset NVIDIA nForce 730i
Hardeschijf bus SATA-300
Optische Drive Type DVD+/-RW DL
Videochip GeForce GT130

pricewatch: Acer Aspire M7711 (91.Z3W7T.TPP)

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik neem aan dat dit een hardware fout is, kan ik op een of andere manier checken of er iets mis is?

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Kijk eens in het event log en post de S.M.A.R.T. informatie (health tab in hdtune).

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Vooral belangrijk is met verschillende programma's te testen. Draai de gebruikelijke programma's zoals HDtune (hdd test), prime95 small fft (cpu-test), linx (cpu-test), 3dmark (gpu-test), Memtest86+ (Dram test) Msi afterburner (gpu-temperatuur en clocks), CPU-z (Cpu/Dram clocks) en Coretemp/realtemp (cpu temperatuur).

Als je met deze verschillende programma's test kan je er over t algemeen zelf achter komen wat het is. Zoals eerder al aangeraden beginnen met het uitlezen van S.M.A.R T. waardes van je hdd met HDtune (houd o.a. foutmeldingen en draaiuren van de hdd bij). Een tik lijkt wel op een hdd probleem. Mocht dit niet het geval zijn raad ik je aan eens te kijken naar de temperatuur van je cpu (coretemp) als je test met Prime95 (small fft test). Ga zo verder met elk van de programma's die ik hier heb aangegeven tot je het probleem hebt gevonden.

Alle progjes hierboven zijn klein en freeware, met een paar minuten heb je ze allemaal binnen (m.u.v 3dmark series). Een probleem als deze moet niet al te moeilijk zijn om te vinden, ik ben benieuwd naar je bevindingen.

**kortom, we kunnen met de info die je nu gegeven hebt niet raden wat het zou kunnen zijn, en meer info over temperaturen, clocks en foutmeldingen bij welke test is een must!

[ Voor 7% gewijzigd door millman op 14-03-2012 03:58 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Klink als: Click of Death :(

Kortom je HDD die aan het overlijden is. Klik die je hoort is waarschijnlijk kop van je schijf die stopt en/of parkeert terwijl die dat niet moet doen.
HDD goed checken en zo snel mogelijk belangrijke info backuppen.

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:15

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

een tik is bijna altijd de platter van de hardeschijf en lees zoals eerder aangegeven de S.M.A.R.T. waarden uit.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• evolution536
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06-2024

evolution536

besh besh

Je verhaal doet me meteen denken aan je harde schijf. Deze is hoogstwaarschijnlijk aan het overlijden. Het kan ook de stekker van je voeding zijn. Kijk even goed je SMART info na. als dit niet aangeeft dat je schijf warnings heeft, kijk dan even naar de voedingsstekkers. Verwissel de stekker met een andere als dit mogelijk is.

En vergeet niet je gegevens te back-uppen. Dit om natuurlijk geen risico te nemen dat je schijf alsnog aan het overlijden is terwijl dit niet aangegeven wordt.

• e00y
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-02 07:36
Je kunt ook even kijken in het evenlog van windows (system).
Hier zullen wel diskfouten in staan...

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

zet je energie beheer op het het hoogst, en zie of het dan nog gebeurd. als het goed is spinnen je hardeschijven dan niet meer omlaag (ookal heb ik dat nog wel).
ik verdenk ook de hardeschijf die zichzelf deactiveerd.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:09

F.West98

Alweer 17 jaar hier

De tik kan inderdaad liggen aan een harde schijf die een fout heeft. Let daar eens op

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• otherwise777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-11-2024
Bedankt voor de snelle reactie,

Ik heb een paar dingen geprobeerd naar aanleiding van de reacties:

Hdtune, deze heb ik geïnstalleerd maar bij de health tab zie ik niets, ik heb dit opgezocht en heb gelezen dat dit aan mijn moederbord kan liggen, ik kon in ieder geval geen oplossing voor dit probleem vinden.

Event viewer: Ik heb deze geopend maar kon hier niet zoveel wijs uit, ik heb dit ook nog nooit eerder gebruikt, ik heb gekeken naar critical errors, daar vond ik alleen warnings toen ik mijn pc niet normaal had uitgezet (in verband met de crash)
verder heb ik duizende errors, voornamelijk Ntfs errors "The file system structure on the disk is corrupt and unusable. Please run the chkdsk utility on the volume DATA."

ook zag ik een paar disk errors,: The driver detected a controller error on \Device\Harddisk5\DR42.
deze was wel van 7 dagen geleden, dus ik weet niet of dit er wat mee te maken heeft

Hoe kan ik de SMART info nakijken op mijn pc?

edit:
Ik heb hdtune pro trial version, health zou het wel moeten doen, ook doet hij om de minuut een update in de healt tab, maar dan gebeurd er niets

[ Voor 7% gewijzigd door otherwise777 op 14-03-2012 20:41 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-02 16:24
otherwise777 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 20:36:

Hdtune, deze heb ik geïnstalleerd maar bij de health tab zie ik niets, ik heb dit opgezocht en heb gelezen dat dit aan mijn moederbord kan liggen, ik kon in ieder geval geen oplossing voor dit probleem vinden.

Event viewer: Ik heb deze geopend maar kon hier niet zoveel wijs uit, ik heb dit ook nog nooit eerder gebruikt, ik heb gekeken naar critical errors, daar vond ik alleen warnings toen ik mijn pc niet normaal had uitgezet (in verband met de crash)
verder heb ik duizende errors, voornamelijk Ntfs errors "The file system structure on the disk is corrupt and unusable. Please run the chkdsk utility on the volume DATA."

ook zag ik een paar disk errors,: The driver detected a controller error on \Device\Harddisk5\DR42.
deze was wel van 7 dagen geleden, dus ik weet niet of dit er wat mee te maken heeft

edit:
Ik heb hdtune pro trial version, health zou het wel moeten doen, ook doet hij om de minuut een update in de healt tab, maar dan gebeurd er niets
Klinkt als een kapotte schijf, kijk of je hem toevallig nog kan herstellen met checkdisk en zowiezo een nieuwe schijf kopen voordat hij helemaal overlijd.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Verwijderd

otherwise777 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 20:36:

edit:
health is bij mij ook leeg.
pak de tab error scan en laat die helemaal lopen.
je schijf zou dan niet weer die tik mogen geven.

ik vermoed dat je dan een aantal rode blokjes tegenkomt.
als dat het geval is zou ik kijken voor een andere HD.

het kan uiteraard ook zo zijn dat er iets anders in je pc mis gaat waardoor je hd te weinig stroom krijgt. Kan dus ook nog ergens anders aan liggen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Om de "health" tab te zien kan het zijn dat je het programma als Administrator moet uitvoeren. Probeer anders eens het programma Crystaldiskinfo of Speedfan. Deze geven ook de SMART waarden weer. Maar al die fouten in het logboek geven al wel voor 99% zekerheid aan dat het je harde schijf is die de fouten veroorzaakt. Mogelijk kan het probleem ook nog een losse kabel zijn.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-02 21:07
Het kan ook zijn dat SMART in je bios uit staat... kijk dat eens na.
Pagina: 1