Toon posts:

PC valt uit tijdens spelen SIMS 3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond,

naar aanleiding van een zeer onverklaarbare storing heb ik de volgende vraag:

Zodra er op mijn PC SIMS 3 wordt gespeeld valt de PC na +/- 10 min uit.
Hij reboot niet en kaart wordt niet te warm (bij opstart na uitvallen +/- 45 graden Celsius)
Heb de kast ook stofvrij gemaakt.

Ik heb de instellingen al verlaagd in het spel, maar dit heeft niet mogen baten.
Bij bijv. Zoo Tycoon 2 (hoogste details) is dit echter niet het geval.

Ik denk zelf aan de volgende 2 mogelijkheden:
- videokaart (3 mnd oud)
- voeding (6 mnd oud)

Heb ook een stresstest uitgevoerd met Furmark (zie img.)

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/181Stresstest_ASUS_GTX550_tn.jpg

http://www.freebits.nl/vi...tresstest_ASUS_GTX550.jpg

PC is uitgevoerd met volgende specs:

Mobo: MSI 880GM-E41
CPU: AMD Athlon II X4 640
MEM: 4GB DDR 3 PC3-10700
Video: ASUS Nvidia Geforce GTX 550 Ti TOP/DC
Voeding: Chieftec 500W 500-80P

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en hoe ik dit evt. op kan lossen?
PC heeft hier nooit problemen mee gehad, maar is plotseling ontstaan sinds 4 weken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2012 22:14 ]

• tommes112
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08-2025
Wat voor een voeding gebruik je?

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 21:03
Ik zou ook een test uitvoeren die je volledige maximaal belast, eveneens je ram checken.
tommes112 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:02:
Wat voor een voeding gebruik je?
Ben ik ook wel benieuwd naar.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Zoals Tommes al vraagt zou ik er even achter proberen te komen welke voeding je hebt.

Daarnaast als ik je plaatje zo zie draait furmark op nogal minimale settings.. Ik draai mijn FM bijvoorbeeld zo op een monitor van 1920x1080:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6ouQN2Ix4tBWC5htGe3pmdPH/full.png
En dan BURN-IN test voor minimaal 10 a 15 minuten

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Voeding erbij geplaatst.

Ik zal eens een zwaardere test draaien.

Vind het wel vreemd dat dit zomaar ineens opspeelt :(

• tommes112
D4NG3R schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:08:
Zoals Tommes al vraagt zou ik er even achter proberen te komen welke voeding je hebt.

Daarnaast als ik je plaatje zo zie draait furmark op nogal minimale settings.. Ik draai mijn FM bijvoorbeeld zo op een monitor van 1920x1080:

En dan BURN-IN test voor minimaal 10 a 15 minuten
Draai het inderdaad eens op een wat hogere setting.

Je voeding zou voldoende moeten zijn overigens.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

zou goed kunnen dat je memory probleempjes heeft.
memtest86 dus maar :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Topicstarter
Hier op hogere settings

http://www.freebits.nl/view.php?filename=4731920x1080.jpg

Zal ook eens een memtest draaien.
Maar geeft hij dan geen piepjes, indien dit het probleem zou zijn?

Wat ik vergeten ben te melden is dat hij soms, na het uitvallen, blokkerig beeld geeft (onder juiste resolutie) na opstarten.
Wanneer ik de resolutie verlaag en daarna weer verhoog is het voorbij??

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2012 22:34 ]

• tommes112
76 graden is zeker niet te hoog en is overheating niet het probleem. Laat de memtest, bij voorkeur, een nachtje draaien :)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou zelf toch meer richting voeding gaan zoeken want ondanks dat ie 500 watt zou zijn is het een Chieftec oftewel een B-klasse voeding. Die 500 watt is het maximale wat zo'n voeding kan halen maar in de praktijk misschien hooguit 250 a 300 watt continu kan leveren. Dus ik zou toch eens met een andere voeding proberen en dan liefste een wat betrouwbaarder A merk.

Verwijderd

Topicstarter
Roel1966 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:39:
Ik zou zelf toch meer richting voeding gaan zoeken want ondanks dat ie 500 watt zou zijn is het een Chieftec oftewel een B-klasse voeding. Die 500 watt is het maximale wat zo'n voeding kan halen maar in de praktijk misschien hooguit 250 a 300 watt continu kan leveren. Dus ik zou toch eens met een andere voeding proberen en dan liefste een wat betrouwbaarder A merk.
Hier zat ik ook aan te denken, maar ik kan voor mezelf niet verklaren dat hij het niet vanaf het begin heeft gehad?

Heb er zelfs zwaardere games mee gespeeld (FIFA12, COD MW3) en deze gaven geen problemen

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

een voeding kan op den duur dood gaan.
maar dan verbaast me het wel dat je geen problemen het met furmark.
draai anders furmark en prime95 tegelijk, lekker zwaar voor je voeding. kun je zien of dat je probleem is.

maar toch memtest doen ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
Roel1966 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:39:
deels mee eens:
ja A klasse voedingen zijn betrouwbaarder in het aantal watt dat ze leveren.
toch denk ik niet dat het hier een voeding probleem is. Hij valt uit tijdens het spelen van SIMS3.
bij het draaien van Furmark op hoge settings niet, terwijl dit zwaarder is voor de GPU en die dus meer stroom nodig heeft. Toch valt de pc niet uit. wat zou moeten betekenen dat er geen voedingsproblemen zijn.

memory zou een probleem kunnen zijn als dat corrupt is krijg je soort gelijke klachten je kan memtest ff draaien en kijken wat daaruit komt of als je meerdere reepjes hebt ze er 1 voor 1 uithalen en kijken of het probleem is opgelost.
succes

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist beide reepjes getest met memtest.
Iedere keer valt de pc uit tijdens deze test, zowel met beide reepjes als enkel getest.

Kan ik nu concluderen dat het geheugen defect is?
Of is er ook nog een mogelijkheid dat het aan het moederbord ligt?

Verwijderd

Ik had hetzelfde en toen werd mijn videokaart dus te heet. De temp bij het opstarten van je computer is dan niet zo belangrijk, die dingen koelen ook zo weer af. Mass effect 2 kon ik op ultra spelen, maar sims 3 viel uit. Nieuwe kaart erin en het werkte wel.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:36:
Ik had hetzelfde en toen werd mijn videokaart dus te heet. De temp bij het opstarten van je computer is dan niet zo belangrijk, die dingen koelen ook zo weer af. Mass effect 2 kon ik op ultra spelen, maar sims 3 viel uit. Nieuwe kaart erin en het werkte wel.
Met de test met Furmark viel hij niet uit en werd de kaart maar 80graden.

Nu met Memtest blijft hij uitvallen, ongeacht welke setup en in welk mem. slot dan ook.
Het lijkt mij dat het geheugen is overleden, maar wil graag weten of het misschien ook het Mobo kan zijn?

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Dus ook als je elke reep apart test in elk slot? Eventueel zou je CPU ook nog kapot kunnen zijn omdat daar de memory controller juist op zit :+ ..

Heb je de mogelijkheid om je geheugen in een ander systeem te testen?

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 16:22
Beetje vreemd sowieso dat het systeem uitvalt tijdens memtest op elke reep, maar het wel gewoon doet. (uitgezonderd The Sims 3 dan).

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:48:
Dus ook als je elke reep apart test in elk slot? Eventueel zou je CPU ook nog kapot kunnen zijn omdat daar de memory controller juist op zit :+ ..

Helaas niet de mogelijkheid om in een ander systeem te testen.
Heb de reepjes individueel in elk slot getest

Heb zojuist met de settings gespeeld van memtest en daar gaf hij het volgende aan(net voor hij uitviel):
2 errors

badram=0x2536bb00,0xffffffc
badram=0x2536bb00,0xffffffc,0x2d36bae0, 0xffffffc

Bovenstaande errors zijn bij reep 1.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2012 22:04 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Draai eens LinX. LinX belast het geheugen ook maximaal wanneer je het geheugen gebruik op ALL zet. Als het geheugen fouten heeft moet je nog geen 10 min stabiel LinX kunnen draaien.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:59:
Draai eens LinX. LinX belast het geheugen ook maximaal wanneer je het geheugen gebruik op ALL zet. Als het geheugen fouten heeft moet je nog geen 10 min stabiel LinX kunnen draaien.
Is het dan wel 100% zeker dat het het geheugen is en niet de memory controller(CPU)?

Hij valt nu tijdens memtest constant uit bij beide reepjes na ongeveer 4 min.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:11:
[...]

Is het dan wel 100% zeker dat het het geheugen is en niet de memory controller(CPU)?

Hij valt nu tijdens memtest constant uit bij beide reepjes na ongeveer 4 min.
Dat is dan inderdaad niet 100% zeker. Door er even een goed reepje van 2GB in te doen en het daarmee te proberen weet je het wel zeker.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:15:
[...]

Dat is dan inderdaad niet 100% zeker. Door er even een goed reepje van 2GB in te doen en het daarmee te proberen weet je het wel zeker.
Die heb ik hier helaas niet op voorraad liggen :P

Ik zou het raar vinden als beide reepjes tegelijkertijd defect zouden zijn.
Zou het mobo ook een oorzaak kunnen zijn?

Voeding en videokaart zijn volgens mij wel uitgesloten.

Hij valt tijdens de memtest bij beide reepjes uit. Bij reepje 1 duurt het wat langer (+/- 7min) en bij reepje 2 +/- na 4min...
Hetgeen waar ik aan twijfel zijn het geheugen, mobo of CPU (na advies D4NG3R)

Temp van CPU is trouwens tijdens normaal bedrijf 64graden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2012 22:30 ]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Mag ik vragen welke memtest je gebruikt? Toch wel de 86+ versie? http://www.memtest.org/\
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 22:28:
Temp van CPU is trouwens tijdens normaal bedrijf 64graden.
Wat bedoel je "Tijdens normaal bedrijf" want (zo goed als) idle of bij een beetje webbrowsing etc is dit extreem hoog.. 65c is normaal iets wat je aanhoud als max (65-70c alles stock).

[ Voor 67% gewijzigd door D4NG3R op 14-03-2012 23:07 ]

• qrious
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:32:
Zojuist beide reepjes getest met memtest.
Iedere keer valt de pc uit tijdens deze test, zowel met beide reepjes als enkel getest.

Kan ik nu concluderen dat het geheugen defect is?
Of is er ook nog een mogelijkheid dat het aan het moederbord ligt?
lijkt me dat het aan de memory ligt. als je een test doet je memory zwaar belast en de pc uitvalt... lijkt me dat het probleem, heb je een andere pc waar je ff het geheugen uit kan halen om te testen?
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:36:
als dat het probleem zou zijn was de pc met furmark ook wel uitgevallen, dat is niet gebeurd, dus de temp van de GPU is het niet, ook voeding lijkt me sterk (zie mijn eerdere post).
D4NG3R schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 21:48:

zou evt kunnen, hoop t niet voor juupkes ;) , maar als het de CPU zou zijn, zou die ook met mw3 enzo moeten uitvallen (wat dus niet het geval is). sowieso raar dat ie alleen bij sims3 uitvalt

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Misschien heeft ie wel een verkeerde sims, (eentje waar fouten in de bestanden zitten)

Johann Sebastian Bach

• tommes112
Nivida_intel schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:12:
Misschien heeft ie wel een verkeerde sims, (eentje waar fouten in de bestanden zitten)
Als de memtest binnen 4 minuten al faalt, dan weet ik zeker dat het niet aan sims ligt :)

• qrious
tommes112 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 22:06:
[...]

Als de memtest binnen 4 minuten al faalt, dan weet ik zeker dat het niet aan sims ligt :)
precies, ik blijf bij m'n standpunt. dat het memory gewoon dood is.
wat hier boven gezegd werd de cpu zou ook kunnen, maar dan had ik verwacht dat met furmark de pc ook wel zou uit vallen.

Verwijderd

Topicstarter
Geloof het of niet....

Ben vandaag bij Alternate geweest ivm de garantie die ik nog had.
Memory bankjes op de testbank gehad en geen enkele error.

Blijkt toch het moederbord de geest te hebben gegeven.

Zeer netjes geholpen daar en direct een nieuw mobo meegekregen ( geen MSI meer voor mij )
Heb nu een ASUS genomen.

Nog hartelijk dank voor jullie snelle en zeer hulpvolle reacties.
Ik had het zelf echt niet in het intern geheugen gezocht.
Pagina: 1