Dell/Samsung 512GB 830 series SSD flashen naar Samsung...

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:58

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik heb zo'n 512GB SSD 830 serie van Dell die door Samsung gemaakt is.

Nu wil ik daar op experimenteren door er de standaard Samsung firmware op te flashen (jaja, dure paperweight risico ik weet het). Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat ik ook wel de oude firmware eerst veilig wil stellen en dat ik niet eens weet hoe ik er een andere op moet zetten (willen en kunnen zijn twee dingen).

Heeft iemand kennis van het flashen van dit soort dingetjes die mij zou kunnen helpen met dit experiment?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

If it isn't broken don't fix it...

Met hdtune (of een ander SMART monitoring tool) kun je zien wat de huidige firmware versie is.
Meestal staat bij de download van firmware ook een uitleg hoe dat moet.

Waarom wil je de firmware vervangen?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Standaard Samsung firmware zal jou drive zelfs niet erkennen als flashbaar.
Want de drive id zal niet kloppen...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
We zitten toch op Tweakers zeker? :P

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
1. Ik ben een Tweaker 😊
2. Omdat het spannend is en goedkoper dan te hard rijden en gezonder dan harddrugs of chocola.
3. Dat de firmware er niet vrijwillig op wil dat wist ik al, daarom vraag ik hier om hulp om het te forceren.

Mijn redenen (alsof ik goeie redenen moet hebben alvorens jullie me willen helpen) zijn de volgenden (ja, meer dan 1):
1. Samsung/Dell zegt dat het niet kan. Ik zeg dat het wel kan. Eens zien wie gelijk heeft want ik denk dat het allemaal van dezelfde band af komt rollen en dat ze gewoon niet willen dat je het doet om de retail markt te beschermen.
2. De performance van de 'echte' 830 is op sommige punten flink hoger. Zo is de 512k write ruim 100MB/sec hoger op de Samsung 830 ivm de Dell 830. Ook de 4k QD32 is ruim 50MB/sec hoger (ja, ik heb zat runs gedaan, dat is geen anomalie).
3. Als laatste: mijn papieren waaien steeds weg 😜😉

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-01 12:58
Tijgert schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 11:49:
3. Als laatste: mijn papieren waaien steeds weg 😜😉
This made me laugh, thx d:)b

P.S. Ben ook wel benieuwd hoor, heb die drive ook en zou ook graag gewoon de Samsung firmware er op hebben.

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

Dat het mogelijk is staat inderdaad vast, maar hoe je het moet doen is voor mij een vraag. Ben benieuwd, want de samsung firmware erop zetten heeft wel voordelen. :)

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

No guts no glory. Wat zegt Samsung's software (SSD Magician) als je de drive selecteert?

This can no longer be ignored.

• Brad Pitt
Erik Jan schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 13:14:
No guts no glory. Wat zegt Samsung's software (SSD Magician) als je de drive selecteert?
Die herkent de hele drive niet :)

Verwijderd

OK, Tijgert, heb even aangehaakt op je draadje ;)

Als de Samsung software de drive niet herkent op een wrong ID o.i.d., wellicht zou je dan de FW kunnen hacken en met een soort hex-editor de code kunnen wijzigen (als het om het letter "D" issue gaat)?

(Zelf geen ervaring mee, zomaar een gedachte.)

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
De firmware zelf heeft niks te maken met of hij er op wil of niet. Ik heb geen tool die het wil doen.
De Magician tool van Samsung ziet geen SSD (of hij doet alsof natuurlijk) dus die kan er ook geen firmware op zetten. Nu heb ik wel die DOS firmware update tool/ISO van Samsung, maar tenzij daar een force switch in zit die ik niet weet helpt die ook niet mee. Hoe dan ook, ik moet wel eerst die ouwe firmware hebben anders is het risico te groot en dan ben je echt roekeloos bezig.

Met grafische kaarten heb je van die leuke tooltjes die het gewoon eraf kunnen lezen, maar zelfs dat heb ik niet voor SSD's. Het erop zetten van een andere firmware is dan de volgende horde...

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:01
Welke snelheid haal jij dan met je 'Dell' kaart, en welke wil je halen?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:31
De flashcommando's om firmware te flashen zijn redelijk standaard, dus je zou ook tools van een andere fabrikant kunnen gebruiken.

Ik heb zelf laatst een server met 6x crucial M4 geflasht met de ongedocumenteerde firmware update commando's die ik in de chanelogs van tw_cli gevonden had, de commandline tool van de LSI 9750-8i controller waar dat ding aan hangt. Bij het flashen vindt geen enkele manier van controle plaats wat je waar in probeert te flashen.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
De flashcommando's om firmware te flashen zijn redelijk standaard, dus je zou ook tools van een andere fabrikant kunnen gebruiken.
Dat is een beetje waar ik op hoop, samen met dat mogelijk iemand hier al eens met dat bijltje gehakt heeft en me kan vertellen wat wel en niet te doen, en hoe.

Kan jij me vertellen welke tool en commando je gebruikte?
Welke snelheid haal jij dan met je 'Dell' kaart, en welke wil je halen?
De 'Dell 830' is met 512k writes zo'n 100MB/sec langzamer dan de Samsung 830.
Bij 4kQD32 is de read van Dell zo'n 50MB/sec lager. Dat zijn de grootste verschillen die ik recht wil trekken.

Verwijderd

En dat is getest met dezelfde hardware en dezelfde software (power saving) instellingen?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:31
Ik heb die crucial m4's gewoon geflasht met tw_cli, de CLI tool van de RAID controller waar ze aan hangen. Gewoon /c0/p0 update fw=firmwarefile. Nadeel voor jou is dat tw_cli alleen werkt met LSI 3Ware controllers, en om nou speciaal zo'n ding aan te schaffen om een Dell SSD te flashen naar een Samsung SSD is ook weer zoiets...

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
En dat is getest met dezelfde hardware en dezelfde software (power saving) instellingen?
Zo goed als. Dezelfde hardware, maar iets verschillende Windows installaties waar verder aan power management niks was veranderd. Dus redelijk accuraat.
Nadeel voor jou is dat tw_cli alleen werkt met LSI 3Ware controllers
Ja, dat zal hem dus niet worden. Next?

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:01
Kun je eens een CrystalDiskMark screenshot van je HDD van Dell posten? Mijne:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/10wqqo8.png

Vergeleken met deze benchmark vind ik het er heel normaal uit zien.. Alleen de 4K QD32 blijft wat achter ja..

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik heb de volgende screens:
Laat je niet misleiden door de beperkte aantal runs, ik heb dat meerdere keren met een lager nummer gedaan om invloeden van buitenaf initieel te beperken.

De eerste is van mijn oude Samsung 256GB:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ANe5w1DWYH770HTNVBaUBxbg/medium.jpg

Mooi reads vind ik zo...

De tweede is de beste van mijn 512GB Dell:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/L7cyoI4bm6zmDcEFOv9286af/medium.jpg

Die is op de twee punten die ik aanhaalde redelijk wat lager.

De derde is nu net nog eens gemaakt, maar dan met de laatste versie van de tool.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qEWIDSnU9LgatQgpylOf1CRL/medium.jpg

Het lijkt nu alsof de 512k writes redelijk opgetrokken zijn (gelukkig), maar de 4k QD32 zijn nog steeds te laag vind ik...

Verwijderd

Je vergelijke een 256GB SSD met een 512GB SSD... De grootste variant is bijna altijd iets trager. Niets nieuws onder de zon.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Een paar MB zou kunnen, maar de 4K QD32 reads blijven ver achter... maarja...

edit: uit die ene review die werd geciteerd hier zie ik nog veel extremere waardes voor de 256GB versie... als dat zo veel uiteen loopt dan valt die 50MB verschil van de 4k QD32 eigenlijk in het niets... naja, jammer van het experiment...

[ Voor 61% gewijzigd door Tijgert op 15-03-2012 15:29 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Heb ook snel wat gedraaid, begrijp weinig van dat progsel maar okee:
CrystalDiskMark - Dell 512GB 830 series

Niks aan veranderd, in een installatie gestopt waarvan specs in m'n signature and that's it...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:12
Ik heb vroeger ( :+ ) wel eens een 64GB Samsung SLC SSD geflashed van Dell naar Samsung, maar daar kon je in een batch file simpel wat parameters vervangen zodat ie de Dell ook als Samsung herkende.

In de huidige 830 flash tools is dat niet zo 1-2-3 te vinden. Ben ook geïnteresseerd in een werkende oplossing :)

• CLB
  • Niet online

CLB

Nog geen verdere op- en aanmerkingen?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Brad Pitt
CLB schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:09:
Nog geen verdere op- en aanmerkingen?
Het is een heerlijk snel discje. Spijt dat ik er niet twee heb gehouden :)

• CLB
  • Niet online

CLB

Ik bedoelde in de trend van Samsungsoftware erop, wat al gelukt was of niet...
Gebruik 'm zelf ook in m'n laptop, ik klaag zeker niet, samen met 'n 750GB data HDD, top!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
En, is het al gelukt?

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Nop.

Pagina: 1