Twee vraagjes over auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passeridae
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-08-2020
Hallo lezers,

Sinds een paar weken heb ik mijn eigen auto. Ik had hier drie vraagjes over.

Ze zeggen altijd dat een motor op temperatuur moet komen voordat je deze kan belasten. Maar wat is dit nu in de praktijk? Mijn toerenteller wordt rood bij 6000 en kan tot 7000. Als ik 100 rijdt zit ik op ongeveer 3000, 120 iets boven de 4000.

Wanneer is het "veilig" om dit te rijden? Of is 4000 RPM sowieso wel veilig, en moet ik niet naar de 50/60 toe?

M'n tweede vraag lijkt ook wat op de eerste. Wat is "normaal" rijden? Tijdens mijn rijlessen is mij geleerd om te schakelen met 2500 RPM. Wat ik echter merk is dat je in de praktijk vaak rijdt tussen 1500 en 2500, en je dan niet het meest snel optrekt. Is het inderdaad verstandig om altijd bij 2500 te schakelen, of maak je de auto hiermee erg luit? En wat is dan goed, 3000, 3500?

M'n laatste vraag: wat is normaal om een auto te onderhouden? Mijn vader rijdt altijd in oude auto's en gaat naar een handige kennis als er iets is. Maar hoe vaak moet een auto een beurt hebben? En wanneer een grote en een kleine? En hoe weet je wanneer je iets moet laten onderhouden en vervangen?

Bedankt voor de reacties alvast.

[ Voor 14% gewijzigd door Passeridae op 13-03-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Gefeliciteerd met je auto.

Had je zelf al wat onderzocht over deze vragen ?

Heel in het kort over temp en toeren:
Zolang de motor niet op temperatuur is zul je merken dat het verbruik schrikbarend hoger is.
Veel toeren is veel brandstof. Voor snel optrekken kun je beter een motorfiets rijden.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

vragen over het onderhoud staan in het onderhoudsboekje :+

Over dat schakelen, de auto gaat er niet stuk van, sommige mensen laten een auto rustig warmdraaien en andere rijden direct de snelweg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:29

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat ligt maar puur aan de auto. Diesel over het algemeen heeft veel koppel in het lage gebied en kan je makkelijk optrekken/schakelen ruim onder de 2500, wat oudere benzine auto's hebben pas wat meer vermogen op hogere toeren en zal je sneller doortrekken naar 3000-3500.

Dat je toeren tot 6-7000 kunnen, betekend ook niet dat je het moet gaan rijden :P Het geeft enkel aan wat die auto aankan, maar zuinig is het absoluut niet.

Per saldo is het rijden op gevoel, optrekken kost je toch meer benzine dan 'cruizen', een 1000 toeren extra maakt dan niet bijzonder veel uit. Bij lange tijd 1 snelheid rijden is het veel interessanter om in de juiste versnelling te zitten (lang stuk 50 kan je gewoon in z'n 4 rijden - wat zuiniger is dan 3, je hoeft toch niet opeens hard op te trekken).

[ Voor 5% gewijzigd door SinergyX op 13-03-2012 15:33 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten qua toerentallen. Ik woon vlakbij de autosnelweg naar mijn vorige werkplek en reed dus met een vrijwel koude motor de snelweg op. Mijn toenmalige auto (Toyota Corolla 1.3) maakte zo'n 3800rpm als ik 120 reed en dat was meer dan de 3000 die ik meestal las als maximum voor een koude motor. Ik heb dat een bevriende monteur eens gevraagd en die zei dat ik gewoon maar 3800rpm moest gaan rijden en niet 95 (3000rpm), want die motor kon daar echt wel tegen.

Wat betreft schakelen: een relatief kleine motor moet je niet onder de 2k rpm belasten eigenlijk, tenzij het een diesel is, maar gezien je redline is het een benzine :+ Als je 's lekker wil doortrekken, doe dat dan als je bijna thuis bent en de motor goed warm is. Als je dat 's ochtends veel gaat doen is het vragen om problemen.

Het duurt trouwens best lang voor je motor(olie) warm is: veel langer dan je koelwatermetertje aangeeft. Reken maar op een kwartiertje tot twintig minuten rijden voor de olie ook warm is.

[ Voor 8% gewijzigd door Grrrrrene op 13-03-2012 15:33 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-06 14:48
Een auto moet gewoon een beurt hebben als dat volgens het onderhoudsschema zo moet.. En anders kun je een algemeen kilometergetal nemen, vast op internet terug te vinden.

Door trekken tot in de toeren kan prima. Doe het echter niet als je blok nog koud is. En ga dan niet uit van watertemperatuur, die kan zo op niveau zijn. Het gaat om olietemperatuur, houd dan idd zoals hierboven aan ongeveer 15 tot 20 minuten. Tot die tijd ook niet plankgas gaan geven, of iig vermijden als het kan en gewoon rustig optrekken.

En mocht je echt veel richting redline gaan a 7000rpm, controleer dan wel even wat vaker je olie dan alleen bij de beurten, ook omdat je al een oudere auto rijd. Elke auto reageert hier nl. anders op. Maar af en toe redlinen is niet slecht voor de auto, eerder goed om even alles schoon te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
De auto die op mijn naam staat is al 20 jaar oud en is al 20 jaar van m'n vader. Pas 4 jaar geleden begon ik er mee te rijden. Vergeleken met de technische staat van andere auto's en het rijgedrag van de bestuurders is mij een aantal punten opgevallen die invloed hebben op de levensduur:
• Meer toeren = meer slijtage per kilometer (weinig toeren slijt de motor ook, veel toeren slijt de motor gewoon iets meer)
• Niet in de eerste versnelling zetten als je niet stilstaat! Als je nog rolt, altijd in de 2 weer optrekken.
• Altijd rem los bij stilstaan
• Opzich kun je prima jarenlang met dezelfde olie rijden, er zijn mensen die beweren al 2 ton niet te hebben ververst, maar olie verliest wel wat aan viscositeit. Vaak verversen is voor de lange duur toch beter.
• 50 rijden in de 5 kan vaak prima en zorgt ook voor de minste slijtage, mits je maar een constante snelheid rijdt. Terugschakelen om te versnellen.
• Bij elke tankbeurt het olieniveau controleren (natuurlijk doet niemand dat, zelfs ik niet)
• Na een koude start even in de tweede versnelling tot 2500 rpm trekken (zonder motorbelasting,!) om de olie even goed in het blok te krijgen.
• Hoe vroeger opschakelen, hoe beter. Ik schakel soms bij 1200 rpm al op.
• Niet in de achteruit zetten als je niet stilstaat!
• Als je naast een snelweg woont, ga dan niet meteen 120 rijden. Rijd gewoon een stukje 86-89 km/h met de vrachtauto's mee totdat de olie op temperatuur is (temperatuurmeter geeft vaak watertemperatuur aan, niet olietemperatuur)
• Bij haast: Gas geven naargelang de versnelling van de auto, niet plankgas. Plankgas resulteert in dezelfde versnelling met meer verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 13-03-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:28
Trommelrem schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 19:01:
• Na een koude start even in de tweede versnelling tot 2500 rpm trekken (zonder motorbelasting,!) om de olie even goed in het blok te krijgen.
Dit is een beetje onzin als je het mij vraagt. Voordat je een gereviseerde motor met lege oliekanalen voor de eerste keer start, laat je hem zonder bougies en kleppendeksel ronddraaien, totdat je de olie uit de nokkenaslagers ziet lopen en er dus overal smering is. Dit duurt meestal zo'n 20 seconden op de startmotor, zo'n 400 toeren per minuut. Een gewoon lopende motor draait stationair een stuk harder, dus die olie is al overal geweest voordat je hem in zijn 1 hebt gezet en weggereden bent.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat voor auto hebben we het hier over?

Ik gok een benzinemotor als hij rond de 7k toeren aan het redlinen slaat. Maar dan nog heb je enorm verschil. Twee tegenpolen die op papier zo vergelijkbaar leken - de Hyundai Excel 1.3i die ik zelf enige tijd terug had en de Toyota Starlet 1.3i die een vriendin had. Op papier dus zeer vergelijkbare motoren, de Toyota kon marginaal meer vermogen leveren, maar het ontliep elkaar geen steek. Ook qua gewicht erg vergelijkbaar. Maar daar hield het op...

De Excel was getuned met een enorm brede powerband. Hij reed 3600rpm op 120km/u in z'n 5, maar was even vrolijk op 1500rpm op 50km/u in z'n 5. Ding zette je gewoon aan tot rustig rijden, ideaal geschikt voor 'nieuwe rijden' incl opschakelen rond 2000rpm, en beloonde dat met 1:16.5. Helaas wegligging van een verlamde dode geit, je stuurde de voorkant en - met een beetje geluk - kwam de achterkant een keertje ongeveer de zelfde richting mee.

De Starlet was veel sportiever getuned en met veel sportievere vering. Stuurde strak en reed snel. Het was moeilijk om je aan de snelheidslimieten te houden. Opschakelen onder de 2500rpm werd beloond met horten en stoten, je wilde eigenlijk tussen 2500rpm en 3000 rpm blijven, 50km/u in z'n 3, niet hoger. Helaas mocht je van geluk spreken als je 1:14 haalde.

Kortom, er is geen harde lijn in te trekken. Met een beetje ervaring voel je zelf ook aan wat je wel en niet kunt doen. Horten & stoten = fout. Gierende motor = fout. Verder is het een kwestie van nuance ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passeridae
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-08-2020
Bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad een bezine (fransman).
Dat het verbruik hoger is, begrijp ik.
Waar het mij meer om gaat is dat ik geen schade wil maken aan de motor. De snelweg is < 4 min vanaf mijn woonhuis, en als ik haast heb wil ik hem (duur of niet duur) wel eens doortrappen. Maar ik wil voorkomen dat ik hierdoor binnen no time iets naar z'n galemiezen heb gereden. Natuurlijk doe ik er niet extreem mee, maar ik wil wel graag weten "wat mag" en "wat kan".

Na 5 min gereden te hebben op 4200 RPM (120 KM/H) schadelijk of niet?
Wat betreft schakelen: een relatief kleine motor moet je niet onder de 2k rpm belasten eigenlijk, tenzij het een diesel is, maar gezien je redline is het een benzine Als je 's lekker wil doortrekken, doe dat dan als je bijna thuis bent en de motor goed warm is. Als je dat 's ochtends veel gaat doen is het vragen om problemen.
Idem hiermee dus. Ik schakel meestal tussen de 2500 en 3000, maar kan meer kwaad? (op een koude motor wel te verstaan, een warme motor kan sowieso meer hebben).

Zuinig rijden doe ik dikwijls toch al (50 in 4 op lange stukken, 80 in 5, op de snelweg meestal rond de 100). 7000 RPM heb ik nog maar niet gehaald ;-).

Wat betreft onderhoud: ik zal eens kijken in het boekje dan. Maar hoe weet je wanneer dat is? Je houdt de onderhoudshistorie bij begrijp ik? (heb een lijstje meegekregen toen ik hem kocht, maar het laatste jaar ontbreekt hiervan)
Niet in de eerste versnelling zetten als je niet stilstaat! Als je nog rolt, altijd in de 2 weer optrekken.
Dat zeg jij nou wel, maar als je in een woonwijk een gemene drempel neemt rijd je niet harder dan 10 KM/H. In z'n 2 is dat ook niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Als de motor nog koud is gewoon niet gaan planken. Rustiger optrekken en gewoon meerijden op de snelweg

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:31
De zuigers in een motor zijn op een bepaalde manier afgesteld. Bij een koude motor zal de motor strakker om de zuiger heen zitten(ivm. materiaal mismatch van gietaluminium en zuigermateriaal) dan als je een warme motor hebt. Dit is ook zo bij andere onderdelen. Ga je dus met een koude motor hoge toeren draaien dan heb je de kans dat je een en ander forceert en dat je motor sneller slijt.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Passeridae schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:47:
...

Dat zeg jij nou wel, maar als je in een woonwijk een gemene drempel neemt rijd je niet harder dan 10 KM/H. In z'n 2 is dat ook niet prettig.
Joh, dan schakel je natuurlijk wel terug naar de juiste versnelling.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem

warhamstr schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:21:
[...]

Joh, dan schakel je natuurlijk wel terug naar de juiste versnelling.
De twee dus. Nooit rollend in de één zetten. De eerste versnelling is alleen bedoeld om de auto aan het rollen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:56

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik denk dat je ook veel gerichter advies en ervaringen zult krijgen als je even vertelt welke auto het is. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-06 10:28
Ik gok een Citroën AX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Joh, maak je niet zo druk.

Dat planken met een koude motor slecht is, is een gegeven, maar je hoeft je echt niet druk te maken om 4krpm op de snelweg.
Het belangrijkste is dat je smering hebt, en dat is na 15seconden na de start al lang op gang.
Gewoon starten, riem om doen, rustig wegrijden en dan normaal mee doen met het verkeer. Dan is er niks aan de hand.

Een auto gaat echt niet plotsklaps kapot doordat je met een relatief koude motor iets hoger in toeren rijdt. Dan had mijn wagen al lang en breed stil moeten staan, net als die van zoveel anderen.
Trommelrem schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 19:01:
De auto die op mijn naam staat is al 20 jaar oud en is al 20 jaar van m'n vader. Pas 4 jaar geleden begon ik er mee te rijden. Vergeleken met de technische staat van andere auto's en het rijgedrag van de bestuurders is mij een aantal punten opgevallen die invloed hebben op de levensduur:
• Meer toeren = meer slijtage per kilometer (weinig toeren slijt de motor ook, veel toeren slijt de motor gewoon iets meer)
• Niet in de eerste versnelling zetten als je niet stilstaat! Als je nog rolt, altijd in de 2 weer optrekken.
• Altijd rem los bij stilstaan
• Opzich kun je prima jarenlang met dezelfde olie rijden, er zijn mensen die beweren al 2 ton niet te hebben ververst, maar olie verliest wel wat aan viscositeit. Vaak verversen is voor de lange duur toch beter.
• 50 rijden in de 5 kan vaak prima en zorgt ook voor de minste slijtage, mits je maar een constante snelheid rijdt. Terugschakelen om te versnellen.
• Bij elke tankbeurt het olieniveau controleren (natuurlijk doet niemand dat, zelfs ik niet)
• Hoe vroeger opschakelen, hoe beter. Ik schakel soms bij 1200 rpm al op.
• Niet in de achteruit zetten als je niet stilstaat!
• Als je naast een snelweg woont, ga dan niet meteen 120 rijden. Rijd gewoon een stukje 86-89 km/h met de vrachtauto's mee totdat de olie op temperatuur is (temperatuurmeter geeft vaak watertemperatuur aan, niet olietemperatuur)
• Bij haast: Gas geven naargelang de versnelling van de auto, niet plankgas. Plankgas resulteert in dezelfde versnelling met meer verbruik.
Wat heeft de tweede versnelling te maken met olie rondpompen?
De oliepomp zit op de kruk-as, niet op de uitgaande as van de versnellingsbak. Daarbij had het dan alsnog geen nut gehad, want zonder belasting betekent dus met de koppeling ingedrukt.
Als de pomp op de uitgaande as zou zitten, had je dus geen olie circulatie als je stil stond en dan gaat elke auto binnen no-time naar de klote ;)
Wat betreft even toeren maken is wat voor te zeggen, maar een oliepomp in goede staat heeft de olie vaak al naar de kop gepompt met de slagen die de startmotor draait.
De motor draait daarna van zichzelf al even een lichtelijk verhoogd toerental (1000rpm ipv 800 stationair) dus die olie komt echt wel rond, zelfs als je de boel stationair laat lopen.

Vroeg opschakelen is helemaal niet zo goed als men doet denken. Voor je verbruik misschien wel, maar voor de slijtage doet het geen ruk.
Hell, m'n pa heeft 6 ton op z'n Vectra gezet en hoewel zijn rijstijl rustig te noemen is, schakelt hij echt niet op onder de 2500rpm.
Er staan meer zuinigrijders langs de kant dan mensen met een "normaler" rijgedrag.
Er is een balans tussen het incasseren van korte snelle klappen en langere tijd hoge ontbrandingsdruk moeten weerstaan, als het om slijtage en levensduur gaat. 1200RPM onder constante belasting is echt gewoonweg slecht. Sommige auto's kunnen er zelfs zo slecht tegen dat ze voor de ton al weer bij de garage staan met schade aan de zuigers en cylinders (Toyota Aygo is een goed voorbeeld)

50 in de 5 is ook sterk af te raden. De meeste motoren kunnen dan niet lekker rustig lopen en dan begint de halve auto te shaken. De motor krijgt dan ook ongelofelijke klappen en dat is juist slecht.
Liever in de 4 bij 50 als hij dan rustiger loopt.

Voordat olie op temperatuur is, ben je zo'n beetje 3 keer zo lang onderweg als tot de watertemperatuur op bedrijfsnivo is.
Olietemperatuur is interessant bij een high performance blok die eissen stelt aan de vloeibaarheid van de olie. Voor je huis-tuin-en-keuken auto is de range veel breder. Als er een beetje warmte in zit (wanneer water meter in beweging komt al, die start vaak pas vanaf 80graden) is het al lang goed.

[ Voor 103% gewijzigd door McKaamos op 28-03-2012 00:29 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
McKaamos schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 00:11:
Wat heeft de tweede versnelling te maken met olie rondpompen?
De oliepomp zit op de kruk-as, niet op de uitgaande as van de versnellingsbak. Daarbij had het dan alsnog geen nut gehad, want zonder belasting betekent dus met de koppeling ingedrukt.
Als de pomp op de uitgaande as zou zitten, had je dus geen olie circulatie als je stil stond en dan gaat elke auto binnen no-time naar de klote ;)
Niets. Ik weet niet waar ik dat zeg?
Naar de 2500 toeren in de eerste versnelling is het allerslechtste wat je met je auto kunt doen. De eerste versnelling is alleen bedoeld om de auto aan het rollen te krijgen. Daarna maak je in de tweede versnelling direct met minimale belasting 2500 toeren. Ik snap niet wat de koppeling daarmee te maken heeft?
Wat betreft even toeren maken is wat voor te zeggen, maar een oliepomp in goede staat heeft de olie vaak al naar de kop gepompt met de slagen die de startmotor draait.
Sommige auto's hebben een oliedrukmeter. Naarmate de leeftijd vordert, is de druk bij de lagere toerentallen lager. Opzich niet erg dat de oliedruk minimaal is, als de olie maar wel is rondgepompt en in het blok zit. Bij nieuwere of gereviseerde motoren hoeft dat toeren maken helemaal niet.

Maar het kan ook anders. Ouderen geven altijd gas bij het starten. Meteen naar de 3000 toeren terwijl de startmotor nog maar net is losgekoppeld. Dat moest vroeger ongetwijfeld, net zoals dat je vroeger op de snelweg geen richting aan mocht geven bij het uitvoegen, maar tegenwoordig maak je gewoon eenmaal 2500 toeren in de tweede versnelling, want dan maak je slijtage terwijl je rijdt, en niet terwijl je stilstaat. Dan schiet je er dus mee op.
Vroeg opschakelen is helemaal niet zo goed als men doet denken. Voor je verbruik misschien wel, maar voor de slijtage doet het geen ruk.

50 in de 5 is ook sterk af te raden. De meeste motoren kunnen dan niet lekker rustig lopen en dan begint de halve auto te shaken. De motor krijgt dan ook ongelofelijke klappen en dat is juist slecht.
Liever in de 4 bij 50 als hij dan rustiger loopt.
Hangt volledig van je rijgedrag af. 50 in de 5 is bij de meeste standaardauto's prima te doen, maar met rijlessen is ook geleerd dat je moet terugschakelen als je accelereert. Natuurlijk hangt het volledig van je auto af. Mijn auto accelereert prima van de 50 naar de 120 in de 5 en hij neigt niet eens naar bokken, ook als ik het gaspedaal tot de bodem zou intrappen. Ik ben zo iemand die aan het einde van de invoegstrook pas 100 rijdt, niet aan het begin. En ik voeg ook pas in aan het einde, en niet aan het begin. Dat bevordert ook nog eens de doorstroming waarmee je de techniek van anderen ook bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:25
Trommelrem schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 07:15:
[...]
Daar dus :)
Naar de 2500 toeren in de eerste versnelling is het allerslechtste wat je met je auto kunt doen. De eerste versnelling is alleen bedoeld om de auto aan het rollen te krijgen. Daarna maak je in de tweede versnelling direct met minimale belasting 2500 toeren. Ik snap niet wat de koppeling daarmee te maken heeft?
Je zegt (zie bovenstaande quote) heel duidelijk zonder motorbelasting met zelfs een uitroepteken er achter. Dat krijg je alleen maar voor elkaar door met de koppeling ingedrukt 2500 rpm te gaan maken. Volgens mij bedoel je echter 'lage belasting' oftewel rustig optrekkend. En dan is je verhaal wel logisch :)

En dat naar de 2500 toeren het allerslechtste is wat je met een motor kunt doen is natuurlijk niet waar. Het ligt er vooral aan hoe je dat doet, als je met beleid rijdt kun je je motor makkelijk net zo zwaar belasten als dat je in zijn 2 zou doen. Wel is het zo dat je hem in zijn 1 makkelijker zwaarder belast (probeer maar eens in zijn 1 op ijs weg te rijden en herhaal dit daarna in zijn 2 :+).
[...]
Maar het kan ook anders. Ouderen geven altijd gas bij het starten. Meteen naar de 3000 toeren terwijl de startmotor nog maar net is losgekoppeld. Dat moest vroeger ongetwijfeld,
Vroeger had je nog een hand of zelfs geen choke, om dan je motor als ie nog koud is goed te laten lopen geef je dan wat gas.
Hangt volledig van je rijgedrag af. 50 in de 5 is bij de meeste standaardauto's prima te doen, maar met rijlessen is ook geleerd dat je moet terugschakelen als je accelereert. Natuurlijk hangt het volledig van je auto af. Mijn auto accelereert prima van de 50 naar de 120 in de 5 en hij neigt niet eens naar bokken, ook als ik het gaspedaal tot de bodem zou intrappen. Ik ben zo iemand die aan het einde van de invoegstrook pas 100 rijdt, niet aan het begin. En ik voeg ook pas in aan het einde, en niet aan het begin. Dat bevordert ook nog eens de doorstroming waarmee je de techniek van anderen ook bespaart.
Toch maak je mij niet wijs dat dit het beste is voor je motor. Je gaat nu met zware belasting (lage toeren, hoge versnelling) je motor belasten. Ik zou verwachten dat het beter voor je motor is om een tussenweg te pakken oftewel wat later schakelen dan je hier zegt, maar natuurlijk ook weer niet tot 5k toeren doortrekken :+

Sowieso is het lastig om hier zo iets over te zeggen, elke auto is anders. Het belangrijkste is dat je merkt dat de auto soepel rijdt (dus niet vol in zijn toeren zit en ook niet aan het bokken is) en je er rustig mee omgaat (en zorgt voor goed onderhoud natuurlijk)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat Redwing zegt.
Het komt neer op "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" ;)
Rijd gewoon op zo'n manier dat de auto "vloeiend" voelt. Als de wagen bokt, dan moet je een versnelling omlaag.
Over oliedruk en flow, temperatuur etc, hoef je je echt niet zo druk te maken, zolang je maar niet direct begint met planken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 13:27
Het motorblok zelf is meestal snel op temperatuur. Dit zie je snel aan aan de warmte van je koelwater.
Waar je op moet letten is of je motorolie op je juiste temperatuur is. De meeste auto's geven dit alleen niet aan.
Wat je dus kan doen om zeker er van te zijn dat je auto op de juiste temp is om serieus gas te geven dus richting de redline is om ervoor te zorgen dat deze eerst 30km heeft gereden. Dan zit je bij de meeste auto's wel safe.

Om ervoor te zorgen dat je motor niet lui word is het wel aan te raden om af en toe eens goed gas te geven mits alles op de juiste temp is natuurlijk.

Zelf woon ik vlak langs de snelweg en ga bijna altijd met een "koude" motor de snelweg op. Daarbij kom ik nooit boven de 3k RPM dit omdat ik aan mijn oliedruk meter kan zien of de motorolie al de juiste temp heeft. Want warme motorolie is dunner dan koude.

Ja wat is nu precies goed onderhoud. Ik denk dat dit per persoon afhankelijk is. Zelf ben ik ontzettend zuining op me auto. Dus krijg altijd elk jaar een beurt (doe ik zelf), word elke week gewassen. En wanneer ik bijna thuis kom rij ik altijd met mijn ramen omlaag en me muziek uit of te horen of ik geen vreemde dingen hoor (Ben er zo achter gekomen dat ik mijn remblokken moest vervangen).

Daarbij peil ik ook bijna elke week de motorolie (ben dan toch al bezig met me auto). Kijk ik me bandenspanning na, en hou alles schoon (dus ook de wielkasten schoonmaken). Daarbij als ik vreemde dingen merk/hoor aan me auto rijd deze geen centimeter verder tenzij dat ik weet dat het geen kwaad kan.
(Heb mensen gezien die bij witte rook onder de motorkap gewoon doorrijden alsof er niks aan de hand is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Trommelrem schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 07:15:
[...]

Naar de 2500 toeren in de eerste versnelling is het allerslechtste wat je met je auto kunt doen. De eerste versnelling is alleen bedoeld om de auto aan het rollen te krijgen. Daarna maak je in de tweede versnelling direct met minimale belasting 2500 toeren.
De reden dat een koude motor harder slijt dan een warme ligt vooral aan het feit dat de motor meer brandstof inspuit bij koude motor. Dit gebeurt omdat bij een koude motor een deel van de ingespoten brandstof condenseert op de cilinderwanden en dus niet meeverbrandt. Zou er niet extra worden ingespoten, dan zou de motor een te arm mengsel binnenkrigen om aan te kunnen slaan bij het starten.
Die condenserende brandstof spoelt de olie deels van je cilinderwanden, wat verhoogde slijtage geeft. Hoe hoger de gasdruk boven de zuiger, des te harder worden de zuigerveren tegen de cilinderwanden gedrukt. In de eerste versnelling is de gasdruk lager dan in elke andere versnelling, de motor hoeft dan het minst hard te werken. Trek zelf je conclusie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:06

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik rij een fiesta (1.4 duratorq) diesel, en woon praktisch aan de snelweg. Ik heb hooguit 5 minuten gereden als alle verkeerslichten tegenzitten voor ik de snelweg opdraai. De motor is dan net wat warm aan het worden terwijl ik in die 5 minuten gewoon rustig door de stad kachel.

Eenmaal op de snelweg gaat de snelheid omhoog (eerst stukje 80 ivm trajectcontrole) daarna mag je 100, na km of 4 mag je 120. (A12 bij Utrecht ja :+ ) De motor heeft dus even tijd om "wakker" te worden, zeg maar. Ik let verder nergens op; als ik wil inhalen en daarvoor 130 moet rijden dan doe ik dat gewoon, blok slijt misschien _iets_ harder omdat de olietemp nog niet optimaal is, maar er zijn zoveel factoren die je auto kunnen doen slijten dat ik me daar geen zorgen over maak. Er staan nu ruim 160k km op de teller en als die auto gewoon op tijd zijn grote beurt krijgt (bij mij eens per jaar ivm hoeveelheid afgelegde KM) werkt alles prima. Geen gekke kosten gehad, geen rare reparaties noodzakelijk.

De peugeot 207 van mijn moeder waar ik ook flink wat in gereden heb, en waar zij ook op bovenstaande manier mee omgaat, heeft een benzinemotor en heeft na 70K ook geen geen bijgeluiden of andere motorische ellende. Het blijft een Franse auto, dus elke 20K km moet de sensor voor de cruisecontrol vervangen worden en de lampen houden er na een halfjaar mee op, maar motorisch geen rare dingen.

Kortom; latgas wegtrekken met een koude motor is zonde van je benzine en niet bevorderlijk voor je auto (zie alle reacties hierboven :+) maar je kunt er gewoon mee rijden hoor, daar is het ding voor. Schakel als jij denkt dat het goed is, maak gebruik van de kracht van je motor op de juiste toerentallen (dat merk je vanzelf wel) en ga desnoods gewoon eens spelen met de versnellingen. Kijk maar wat er gebeurd als je 110/120 in z'n vier rijdt; er zit weinig pit meer in dan. Schakelen naar de 5e versnelling en er komt ineens weer wat pit in dat ding. kwestie van proberen :)

Onderhoud: hangt een beetje af van de ouderdom en kilometerstand van auto, ik rij 40 tot 50k per jaar en heb dus vaker onderhoud nodig dan iemand die 20k per jaar rijd. Kleine dingen als olie peilen en soms vervangen en lampen doe ik zelf, voor de rest moet ik naar een garage omdat ik geen plek heb bij mijn eigen huis om te werken. Daarnaast is het mijn enige vervoermiddel; ik kan niet op maandag het blok uit elkaar trekken en de klus pas op woensdag afmaken (bij wijze van), want dan kom ik niet op mijn werk.

[ Voor 11% gewijzigd door Pixeltje op 28-03-2012 10:56 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Pixeltje schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:53:
Kortom; latgas wegtrekken met een koude motor is zonde van je benzine en niet bevorderlijk voor je auto (zie alle reacties hierboven :+)
Voeg hier aan toe dat de smering van een koude motor verre van ideaal is, waardoor de slijtage aanzienlijk sneller gaat als je meteen hoge toerentallen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16941

Maakt nogal uit per auto. Een turboblok met veel vermogen luistert wat nauwer dan een dikke NA. Lijkt me dat 4k rpm op de snelweg niet zo boeiend is, de toeren zijn misschien wel hoog, maar de belasting is relatief laag, zolang je met constante snelheid rijdt. (flink) optrekken is het zwaarst voor een motorblok, constante snelheid kost relatief gezien weinig energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Trommelrem schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:53:
[...]

De twee dus. Nooit rollend in de één zetten. De eerste versnelling is alleen bedoeld om de auto aan het rollen te krijgen.
Whut? Verklaar u nader? Als ik met 10km/u over een hobbeltje moet trekken wil die dat echt niet in zijn 2 hoor? Dat je hem voor een bocht oid niet terug moet rammen in zijn een lijkt me logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:06

Pixeltje

Woo-woohoo!

Trommelrem schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:53:

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Als ik bij een verkeerslicht kom en met 5 km/uur naar de streep rol heb ik de auto al in z'n 1.. (koppeling in natuurlijk), wordt het licht groen, dan laat ik de koppeling opkomen en gas erbij :)

In de file ook wel; niet te doen om met 10km/u in zn 2 te rollen (hort-stort-pruts-rochel), dus gaat vaak in z'n 1.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bij -32C een auto starten is altijd grappig.
Eerst loopt die op 3 cilinders, een seconde later even volgas maar niet boven de 3000rpm en hoppa cilinder nummer 4 is ook wakker. Motor schade? Op termijn heel zeker, krassen op de tappen en drijfstangvoet. Een enkele keer wakker maken, achja...

Bij -25C een auto starten en enkel stationair laten draaien. Na 25 seconden is de gallerij op druk.
Gas geven maakt weinig uit, die stroop komt niet door de kleine kanalen. 25 seconden blijft 25 seconden.

Bij -15C een auto starten, eventjes laten draaien totdat de motor 20C is en dan uitzetten. Wachten tot de motor weer -15C is. Ijsvorming aan de bougies :9 Altijd leuk die korte ritten simulatie in het Hoge Noorden.

Bij 0C een auto starten met 0W of 5W olie. Dat maakt een groot verschil in frictiekoppel. De motor slaat makkelijker aan en moet minder veel koppel leveren om stationair te draaien. Laat staan bij -25C. Maar oliedruk is altijd ellende ;(

Bij 30C olietemp 1500 of 5000rpm draaien. Tot factor 3 meer koppel nodig om de frictie te overwinnen. Bij 60C olietemp is dat al gehalveerd tov bij 30C.

* Chevy454 werkt nu mee aan de ontwikkeling van motoren :9

Als je uit bed stapt ga je toch ook niet direct de 100m hordelopen op Olympisch niveau?
Even ter informatie: Bij 0C olietemp heb je al +/-30Nm nodig om de krukas rond te draaien op stationair... Ga je dan in je hoofd halen om dan 4000rpm bij zware belasting te rijden :?
McKaamos schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 08:58:
Het komt neer op "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" ;)
Rijd gewoon op zo'n manier dat de auto "vloeiend" voelt. Als de wagen bokt, dan moet je een versnelling omlaag.
Over oliedruk en flow, temperatuur etc, hoef je je echt niet zo druk te maken, zolang je maar niet direct begint met planken.
Dit dus :)

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 28-03-2012 11:47 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Chevy454 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 11:41:

* Chevy454 werkt nu mee aan de ontwikkeling van motoren :9

[...]
Nice :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Peenutzz schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:37:
Die condenserende brandstof spoelt de olie deels van je cilinderwanden, wat verhoogde slijtage geeft.
Je hebt ook nog watervorming koud. Altijd grappig bij koudstarts wanneer de motor na 15 seconden uitvalt :(
In de eerste versnelling is de gasdruk lager dan in elke andere versnelling, de motor hoeft dan het minst hard te werken.
Nee hoor, kwestie van driveability dat men vaak de eerste versnelling capped bij hogere toeren.
Anders kan je een helling van 25% niet oprijden als de eerste te fel gecapped is.
Sterker nog, de idle controller icm een automatische versnellingsbak kan een geïndiceerd koppel van rond de 100Nm maken. (60Nm vertrekkoppel en 40Nm verlies)

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 28-03-2012 12:02 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Nee, het is absoluut niet schadelijk om met 4200 RPM te rijden. Het word pas schadelijk als je constant in de redline zit.
Mijn auto Ford Fiest ST, begint de redline op 6000 en eindigd op 75000 RPM
Als ik rij, dan bungelt ie op 120 ergens tussen 3000 en 4000, in zijn 5 in zijn 6 draait ie 2000 toeren
Klopt dat een motor niet teveel moet verwachten als ie koud is. Als we bepakt en bezakt weg gaan op vakantie, zet mij vader de auto ook alvast aan, terwijl de laatste dingen erin gaan en het huis word afgesloten. (nog een tip voor de mensen, na een lange rit, niet meteen de moter uitzetten, maar laat hem 10 sec statinair lopen, zo kan de olie tot rust komen.)
Auto normaal onderhouden is gewoon op tijd zijn beurten geven, en nooit eentje overslaan.
Op tijd schakelen is goed voor de moter en goed voor je portomonee, maar soms als ie warm is en ik ga heuvel op, schakel even terug, om hem even los te laten komen. (gebeurd maar 1x in de twee weken( vaak een stoplicht wedstrijd)
Motor, wordt niet gauw lui, maar om hem hard te laten werken, kan helemaal geen kwaad,
Zo kan je bij een bezine iets meer trekkracht laten creeren, en bij een diesel wat meer koppel

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Nivida_intel schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:44:
...

(nog een tip voor de mensen, na een lange rit, niet meteen de moter uitzetten, maar laat hem 10 sec statinair lopen, zo kan de olie tot rust komen.)

...
10sec. is erg kort, maar dat is ook beter voor het afkoelen van bepaalde delen (evt. turbo, spruitstuk enz.) Als een motor rijden 90gr word, loopt de temp. stilstaand en met motor af ineens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Chevy454 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:00:
Nee hoor, kwestie van driveability dat men vaak de eerste versnelling capped bij hogere toeren.
Anders kan je een helling van 25% niet oprijden als de eerste te fel gecapped is.
Sterker nog, de idle controller icm een automatische versnellingsbak kan een geïndiceerd koppel van rond de 100Nm maken. (60Nm vertrekkoppel en 40Nm verlies)
Ik zie niet helemaal wat dit te maken heeft met wat ik hiervoor zei. Wat bedoel je met gecapped?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16941

warhamstr schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:55:
[...]

10sec. is erg kort, maar dat is ook beter voor het afkoelen van bepaalde delen (evt. turbo, spruitstuk enz.) Als een motor rijden 90gr word, loopt de temp. stilstaand en met motor af ineens op.
Schijnt tegenwoordig wel mee te vallen, vroeger moest je bij turboblokken wel even laten lopen om af te koelen, maar tegenwoordig zijn die 3 minuten die je vanaf de snelweg naar je huis rijdt voldoende om af te koelen van bijvoorbeeld de turbo (er van uitgaande dat je niet in z'n 1 je woonerf op plankt 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Peenutzz schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 18:16:
[...]

Ik zie niet helemaal wat dit te maken heeft met wat ik hiervoor zei. Wat bedoel je met gecapped?
Begrenst, qua vermogen.

Mijn Delta Turbo had in de eerste versnelling ook maar 0,8 bar boost ipv 1,3 in de rest van de versnellingen :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-06 15:09
Niet om iemand te beledigen, maar volgens mij is TS allang afgehaakt. Gezien zijn vraag heeft hij nog weinig ervaring met auto's, laat staan technische kennis op dat gebied... De antwoorden op zijn vragen zijn simpel, maar nu hebben jullie het ineens over oliedruk/oliesoorten, motorontwikkeling, turbodruk en weet ik wat.
De kans dat zijn eerste auto een Franse exoot met turbo is, is relatief klein. ;)
Na 5 min gereden te hebben op 4200 RPM (120 KM/H) schadelijk of niet?

Nee, zolang je geen topprestaties van je motor eist. Dus rustig optrekken, gaspedaal niet op de bodem stampen en eenmaal op snelheid proberen die constant te houden. (op tijd anticiperen op het overige verkeer)

[...]

Wat betreft onderhoud: ik zal eens kijken in het boekje dan. Maar hoe weet je wanneer dat is? Je houdt de onderhoudshistorie bij begrijp ik? (heb een lijstje meegekregen toen ik hem kocht, maar het laatste jaar ontbreekt hiervan)

Tip 1 is altijd koop een auto waarvan de volledige (onderhouds)historie bekend is. Is dat niet het geval, dan is tip 2 om voor aanschaf een uitgebreide check door een garage te laten uitvoeren.
Maar aangezien je de auto al gekocht hebt, zou ik voor optie drie gaan en dat is een grote beurt laten uitvoeren door de garage. Desnoods de mededeling dat je de auto net gekocht hebt en je geen volledige onderhoudshistorie weet, dan weet de garage wel waar ze op moeten letten.
(dan ga ik even van de situatie uit dat het een betrouwbare / eerlijke garage is, die je niet voor onnodige dingen laat opdraaien)

[...]

Zolang de auto rolt, kun je prima vanuit de 2e versnelling weer versnellen. Is de snelheid lager dan de 'stationair' snelheid in zijn twee, kun je altijd nog de koppeling gebruiken.
(rollen met ingetrapte koppeling, in 2e versnelling laten staan/zetten en koppeling RUSTIG op laten komen, eventueel met minimaal gas bijgeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Oke ik laat mijn auto na een rit van ongeveer 30 minuten even 1 minuut lopen.
In de zomervakantie gaat ie mee naar denemarken, dus dan krijgt ie vooraf een vakantiebeurt en de aircocheck.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Bertus schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 07:56:
[...]

Begrenst, qua vermogen.

Mijn Delta Turbo had in de eerste versnelling ook maar 0,8 bar boost ipv 1,3 in de rest van de versnellingen :)
Als hij dat bedoelt dan gaat mijn verhaal nog steeds op, dat in de tweede versnelling de motor zwaarder wordt belast dan in de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:51
Merijn. schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:07:
Niet om iemand te beledigen, maar volgens mij is TS allang afgehaakt. Gezien zijn vraag heeft hij nog weinig ervaring met auto's, laat staan technische kennis op dat gebied... De antwoorden op zijn vragen zijn simpel, maar nu hebben jullie het ineens over oliedruk/oliesoorten, motorontwikkeling, turbodruk en weet ik wat.
De kans dat zijn eerste auto een Franse exoot met turbo is, is relatief klein. ;)
Misschien heeft ie wel een 205 T16 in een schuur gevonden en voor 2k over genomen en weet ie zelf nog niet wat voor zeldzaam stukje techniek hij in handen heeft :)

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 29-03-2012 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325202

Ik heb ook een paar vraagjes eigenlijk wel los van dit topic.

1. Waarom mag je niet eigenlijk niet met je linkervoet remmen ik doe dit soms alleen als je dat doet kan de auto heel erg naar voren duiken als je het gas perongeluk nog inhoudt? Maar waarom gebeurt dit en is dat slecht voor de motor?

2. Als in de auto naar neutraal schakelt moet je dan wel de koppeling indrukken? Ik doe dat namelijk heel vaak niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Anoniem: 325202 schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 21:47:

1. Waarom mag je niet eigenlijk niet met je linkervoet remmen ik doe dit soms alleen als je dat doet kan de auto heel erg naar voren duiken als je het gas perongeluk nog inhoudt? Maar waarom gebeurt dit en is dat slecht voor de motor?

2. Als in de auto naar neutraal schakelt moet je dan wel de koppeling indrukken? Ik doe dat namelijk heel vaak niet....
Je doet je naam eer aan :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:00
Anoniem: 325202 schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 21:47:

Vraag 1: onder het mom domme vragen bestaan niet mag iemand anders hierop antwoorden ;)

Vraag 2: Bij mijn peugeot deed ik dit ook zelden, die kon je bij lage toeren uit zijn versnelling trekken. Ik deed dit als ik een stoplicht naderde. Of het slecht is, denk het niet, mijn 206 was een GT en daar heeft de koppeling het toch 2 ton volgehouden.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Nivida_intel schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:44:
Nee, het is absoluut niet schadelijk om met 4200 RPM te rijden. Het word pas schadelijk als je constant in de redline zit.
Mijn auto Ford Fiest ST, begint de redline op 6000 en eindigd op 75000 RPM
Als ik rij, dan bungelt ie op 120 ergens tussen 3000 en 4000, in zijn 5 in zijn 6 draait ie 2000 toeren
Klopt dat een motor niet teveel moet verwachten als ie koud is. Als we bepakt en bezakt weg gaan op vakantie, zet mij vader de auto ook alvast aan, terwijl de laatste dingen erin gaan en het huis word afgesloten. (nog een tip voor de mensen, na een lange rit, niet meteen de moter uitzetten, maar laat hem 10 sec statinair lopen, zo kan de olie tot rust komen.)
Waarom wil je een auto al laten lopen (ver) voordat je ermee gaat rijden? Hij warmt echt niet fatsoenlijk op van stationair draaien hoor.
Auto normaal onderhouden is gewoon op tijd zijn beurten geven, en nooit eentje overslaan.
Op tijd schakelen is goed voor de moter en goed voor je portomonee, maar soms als ie warm is en ik ga heuvel op, schakel even terug, om hem even los te laten komen. (gebeurd maar 1x in de twee weken( vaak een stoplicht wedstrijd)
Motor, wordt niet gauw lui, maar om hem hard te laten werken, kan helemaal geen kwaad,
Zo kan je bij een bezine iets meer trekkracht laten creeren, en bij een diesel wat meer koppel
Eh? Trekkracht is juist koppel hè. :P Je creëert overigens geen PS/NM met planken, maar het kan ervoor zorgen dat je blok wat soepeler draait.

[ Voor 3% gewijzigd door S_Chief op 31-03-2012 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 20:09
SChief schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 21:56:
[...]Waarom wil je een auto al laten lopen (ver) voordat je ermee gaat rijden? Hij warmt echt niet fatsoenlijk op van stationair draaien hoor.
Hij warmt wel op hoor, na 20-30 min slaat zelfs de koelvin aan bij mij, tenzij het onder de 10 graden is buiten of je de verwarming warm aan hebt staan.
Of het het beste is is een tweede natuurlijk, ik denk zelf dat rijdend langzaam op temperatuur laten komen het beste is.

En (heel langzaam) rollend in de 1 kan volgens mij gewoon? Het moet wel soepel gaan, niet dat je hem erin moet drukken met een KLOINK :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

peugeot206gt schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 21:54:
[...]

Vraag 1: onder het mom domme vragen bestaan niet mag iemand anders hierop antwoorden ;)

Vraag 2: Bij mijn peugeot deed ik dit ook zelden, die kon je bij lage toeren uit zijn versnelling trekken. Ik deed dit als ik een stoplicht naderde. Of het slecht is, denk het niet, mijn 206 was een GT en daar heeft de koppeling het toch 2 ton volgehouden.
1. maar kun je toch uitleggen hoe de techniek werkt wat ik ben geen trol maar gewoon dom.

Ik heb nog wel 1 vraagje is het slecht om te sturen als de auto stilstaat? Iemand heeft mij vertelt dat je alleen mag sturen als de auto rolt maar dat is nogal hinderlijk bij het inparkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

auto sturen als je stilstaat verhoogt de krachten op de besturing, wiellagers en banden.. je hele voorophanging krijgt gewoon veel te verwerken, en daar slijt het van.. of het erg is.. geen idee, zoveel mensen die t wel gewoon doen.. of t goed is? nee.

je kan de koppeling heel iets laten opkomen in de versnelling, dan voel je gelijk dat het sturen 10x lichter gaat, zonder dat je heel hard van zn plek komt. met n beetje oefening kan je zo je stuur van links naar rechts omgooien voor je 30 cm gereden hebt, maar wel zo dat je veel lichter stuurt. :)

------------------------

remmen met je linkervoet... kan prima, de grootste beperking is dat de meeste mensen leren met hun linkervoet koppelen, en koppelen gaat ongeveer met net zoveel kracht als de wielen volop blokkeren met de rem, dus als je met links remt moet je dat echt redelijk voorzichtig doen, niet zo hard als dat je (als automatisme) hebt aangeleerd voor de koppeling.

uiteraard moet je niet tegelijk remmen en gasgeven, dat is gewoon benzine wegflikkeren. remmen terwijl je remt op de motor (geen gasgeeft) kan prima, tot vlak boven het stationair toerental, dan moet je toch de koppeling wel intrappen (en daarom handig om gewoon met rechts te remmen, kan je met links koppelen.)

er zijn 2 situaties waarin links remmen zin heeft:
-met een automaat, maar dan moet je of remmen, of gasgeven, niet tegelijk uiteraard. scheelt een hoop pedalen-wisselen met je voeten, als je het soepel kan. :)
-met een Group B rallywagen met een enorme turbo-lag, met rechts gas dr op houden zodat de turbodruk niet wegvalt, en met links remmen om af te remmen voor de bocht.. vreet wel je remmen op, maar eeuh.. zo'n auto heeft niemand voor straatgebruik, dus voor jou niet van toepassing :P

------------------

neutraal schakelen zonder koppelen kan prima, maar aangezien je daarna alsnog de koppeling moet indrukken om weer naar de volgende te gaan.. waarom zou je? :P

[ Voor 8% gewijzigd door AlexanderB op 31-03-2012 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-06 10:27
Het is zeker heel erg slecht om de koppeling niet te gebruiken bij het op of neer schakelen !!
(UIteraard is dir niet zo slecht voor de koppeling, want die gebruik je dan niet... de versnellingsbak daarentegen..)

Ook NOOIT de rem en het gaspedaal tegelijk indrukken ! ook niet met links remmen (tenzij je een rally coureur wilt worden).

Sturen als je stilstaat is sowieso slecht voor je banden en alle meuk die met de stuurinrichting te maken heeft krijgt meer krachten te verduren dan nodig.

Heb je uberhaupt wel een rijbewijs of zit je stiekum toch te trollen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt Alexander, ja dat is wel een beetje het antwoord wat ik zoek. Ja ik zat laatst in de lesauto en toen reed ik in de stad. Maar toen kon ik zeg maar niet op tijd remmen tijdens het filerijden dus toen heb ik gewoon de rem ingedrukt met mijn linkervoet en de versnellingsbak in neutraal gezet. Niet dat ik er een gewoonte van wil maken ofzo.

En inderdaad om naar de neutraal te schakelen is geen koppeling nodig dat heb ik dus nu geleerd...

Maar goed ik blijf een slechte chauffeur :+

Trouwens Anti Lag System FTW!!!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 325202 op 31-03-2012 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 23:12:
[...]

Hij warmt wel op hoor, na 20-30 min slaat zelfs de koelvin aan bij mij, tenzij het onder de 10 graden is buiten of je de verwarming warm aan hebt staan.
Of het het beste is is een tweede natuurlijk, ik denk zelf dat rijdend langzaam op temperatuur laten komen het beste is.
[...]
Ja maar ga je een half uur staan opwarmen voordat je gaat rijden? :P Ik doelde eigenlijk meer op de mensen die 5 minuten staan te draaien voordat ze vertrekken. Kan je beter dus gelijk gaan rijden, gaat een stuk beter. Bovendien zorgt het voor meer slijtage van de motor en kost het je een pak meer benzine.

[ Voor 11% gewijzigd door S_Chief op 01-04-2012 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
AlexanderB schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 23:29:
neutraal schakelen zonder koppelen kan prima, maar aangezien je daarna alsnog de koppeling moet indrukken om weer naar de volgende te gaan.. waarom zou je? :P
Om tussengas te geven als je terugschakelt. Spaar je je synchroringen mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peenutzz schreef op zondag 01 april 2012 @ 01:53:
[...]

Om tussengas te geven als je terugschakelt. Spaar je je synchroringen mee :P
granny shiftin' not double clutchin' like ya should

Je bedoelt rev-match downshift volgens mij voor een soepelere downshift.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 325202 op 01-04-2012 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 325202 schreef op zondag 01 april 2012 @ 13:11:
Je bedoelt rev-match downshift volgens mij voor een soepelere downshift.
Hoeft nu al niet meer. De auto's van de laatste 5 jaar hebben al vertraagde tip-out ivm speed matching bij het opschakelen. Voordeel is het soepelere schakelen bij normaal rijden, bij sportief rijden kan die hinderlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 20:09
Mwa, ik doe toch altijd wel beetje tussengas omdat het dan soepeler gaat, anders moet je via je koppeling je motor op toeren brengen vanwege de lagere versnelling en dat gaat toch wat minder bij mij.

[ Voor 20% gewijzigd door Jim423 op 01-04-2012 13:38 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Inderdaad. Mijn auto heeft een lange 3, als ik geen tussengas geef bij terugschakelen naar 2 dan kraakt het om dat het toerenverschil zo groot is.

Pagina: 1