Extreem simpele NAS met alleen USB

Pagina: 1
Acties:

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik ben al een tijdje op zoek naar een in basis simpele NAS die geen ingebouwde disks heeft maar alleen via USB (en/of Firewire, eSATA) aangesloten disks beschikbaar stelt op een thuisnetwerk. Het enige wat het moet kunnen is deze disk read en write benaderbaar stellen via SAMBA of compatibel. Via een webinterface hoeft men alleen heel rudimentair gebruikers en hun basisrechten te kunnen beheren en op de disc directories aangeven die gedeeld moeten worden onder een in te vullen naam. De discs moeten NTFS kunnen zijn. Meer hoeft het niet te doen, mag wel.

De Synology USB Station 2 lijkt er kwa hardware op alleen biedt die vormen van toegang die ik niet nodig heb en juist niet de toegang die ik wel nodig heb (SMB). Uiteraard realiseer ik dat ik het zelf te maken is dmv een mini pctje die Windows of Linux boot van een stickje of kleine SSD/HD, maar het zou mooi zijn als er een kant en klaar oplossing bestaat. Heb flink gezocht maar het niet gevonden. Sta bijna op het punt om toch zelf iets te gaan maken, maar wil hier nog een poging wagen of ik me de bouwinspanning kan besparen.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Is het dan niet beter om een externe HDD te kopen en die te koppelen aan je router.
Volgens mij heeft WD dat ook, moet je een lan kabel naar je Router trekken aansluiten en kan je hem op de pc benaderen. Ook kan je hier naar toe streamen. Welke versie dat heeft weet ik zo niet precies.

Johann Sebastian Bach

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
dit iets?
http://www.dealextreme.co...pter-usb-rj45-port-107012

[ Voor 169% gewijzigd door kaiiestan op 13-03-2012 14:31 ]

hondennamen.info Openscheermes.nl

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk eens naar een Pogoplug. Die doet volgens mij exact wat je wilt. Ik mag van onze proxy even niet www.pogoplug.com op, maar voor zover ik weet kan zo'n ding middels een powered USB hub ook meerdere USB disks aansluiten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• arsimo
Thanx, dit komt in de richting ja. Er wordt ook in een gebruikersreactie daar verwezen naar een nog iets uitgebreider model: http://www.dealextreme.co...-network-lan-server-26320. Er zit in de praktijk nog wel e.e.a. aan werk aan, o.a. SnakeOS installeren en configureren, maar dat is geen bezwaar.

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-01 08:48
Nivida_intel schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:20:
Is het dan niet beter om een externe HDD te kopen en die te koppelen aan je router.
Volgens mij heeft WD dat ook, moet je een lan kabel naar je Router trekken aansluiten en kan je hem op de pc benaderen. Ook kan je hier naar toe streamen. Welke versie dat heeft weet ik zo niet precies.
Interessant! zijn er nog andere opties?

• arsimo
The Eagle schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:39:
Kijk eens naar een Pogoplug. Die doet volgens mij exact wat je wilt. Ik mag van onze proxy even niet www.pogoplug.com op, maar voor zover ik weet kan zo'n ding middels een powered USB hub ook meerdere USB disks aansluiten :)
Dank. Kwa hardware ziet het er goed uit, alleen lijkt het dat het alleen werkt mbv een Pogoplug account en software. Dat laatste is voor mij een probleem, ik wil het alleen gebruiken in een LAN omgeving zonder connectie met de buitenwereld whatsoever. De site geeft geen enkele info via welke netwerk protocollen de data benaderbaar is, en omdat op cloud gebruik gericht is lijkt het dat via http, ftp en streaming protoclollen kan en wellicht niet via SMB (CIFS) wat in mijn geval een vereiste is. Als mijn aanname verkeerd is, dan word ik graag gecorrigeerd.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 09:52
arsimo schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:16:
De Synology USB Station 2 lijkt er kwa hardware op alleen biedt die vormen van toegang die ik niet nodig heb en juist niet de toegang die ik wel nodig heb (SMB).
Volgens de handleiding ondersteund die Synology CIFS, dat is gewoon wat jij wilt :).

Een Synology zou ook mijn voorkeur hebben; topspul.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

• arsimo
Nivida_intel schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:20:
Lijkt niet direct een oplossing.

Om te verduidelijken: het gaat om een opstelling van een aantal al reeds in gebruik zijn externe USB grote harddisks achter een USB-hub. Deze hub zit nu aan een oude Windows XP machine die deze disks beschikbaar maakt op mijn thuis LAN - iets anders doet die oude pc vrijwel niet (meer). Ik wil die disks gewoon laten zoals ze zijn, die info herindelen heb ik echt geen trek in, ik wil alleen van die oude pc af. Ik heb ook wel een Synology NAS en nog veel meer in mijn netwerk maar die wil ik er ook niet mee belasten. Ik zoek dus iets zo simpel mogelijk om die stapel USB-disk beschikbaar te maken aan diverse devices in mijn LAN.

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-01 08:34
Wel eens gedacht aan een mediaplayer? Eminent 7075 bv kan wat jij wilt. En deze is nog goedkoper dan veel "echte" NAS oplossingen.

Weliswaar beperkt tot één station...

[ Voor 13% gewijzigd door Die Bruine op 13-03-2012 15:15 ]

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• arsimo
Die Bruine schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 15:14:
Wel eens gedacht aan een mediaplayer? Eminent 7075 bv kan wat jij wilt. En deze is nog goedkoper dan veel "echte" NAS oplossingen.
Weliswaar beperkt tot één station...
Mijn hele huis is vergeven van de mediaspelers (nou ja, drie stuks dan) en het gaat er mij juist om dat die apparaten, plus nog wat anderen, zonder gezeur en zonder pc bij die disks kunnen. Het werkt nu prima, alleen zoals ik hierboven ergens schrijf, ik wil van die pc ertussen af en niet alles in/aan de reeds aanwezige of nieuwe echte NAS gaan hangen en herindelen.

@CaptJackSparrow: die Iomega ziet er op papier ideaal uit, alleen de ervaringen zijn nogal matig om het voorzichtig te zeggen.

@Icey: heb ik dan zitten slapen toen ik naar die USB Station 2 van Synology keek? Ga ff opnieuw kijken, thanx.
Pagina: 1