Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het bijhouden van een media pagina

Pagina: 1
Acties:

• Ssander
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06-2023
Op een website welke ik beheer wordt een media pagina bijgehouden. Hier is te vinden hoe wij in de media terechtkomen: in kranten, op tv, radio en ook op internet. Wanneer er bijvoorbeeld een artikel over ons op internet wordt geplaatst, plaatsen wij (een deel van) dit artikel en linken we hier vervolgens naar. Hoofdgedachte hierachter is social proof: laten zien dat het men het over ons heeft.

In het kader van SEO vraag ik me echter af of het wel verstandig is om dit te doen. Het schijnt dat links minder waard zijn dan wanneer er wordt terug gelinkt, wat zou betekenen dat de links die wij door deze artikelen ontvangen, minder waard worden. Door het plaatsen van (een deel van) het artikel kunnen we ook nog eens een penalty krijgen voor duplicate content. Daarbij kost het ook nog eens tijd - en dus geld - om deze media pagina bij te houden. Ook is het aantal bezoekers van dit gedeelte van de website nog eens relatief weinig, iets waar natuurlijk potentieel wel iets aan te doen is door dit gedeelte duidelijker te vermelden elders op de website.

Een voordeel daarentegen is weer dat we soms op deze artikelen worden gevonden. Dit jaar is 1.47% van de bezoekers op één van deze media pagina's binnengekomen. Niet veel, maar wel iets.

Kortom, ik twijfel: is het het waard om deze media pagina's bij te houden of niet? Hoor graag of iemand hier een mening over heeft.

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Vanuit bezoekersoogpunt gezien is het inderdaad aan te raden om te doen, want het laat zien dat jullie goed bezig zijn.

Wat betreft zoekmachines hoef je je geen zorgen te maken. Er wordt een hoop heen en weer gelinkt, dat is in de meeste gevallen heel natuurlijk om te doen.
Er bestaat ook niet zoiets als een duplicate content penalty. Je krijgt geen straf, het enige dat kan gebeuren is dat jullie mediapagina niet in de resultaten wordt getoond en de pagina met het originele artikel wel. Maar als je geen mediapagina hebt, dan is het effect hetzelfde ;)
Bovendien plaats je slechts een deel van het artikel, dus echte duplicate content is er niet eens.

Gewoon doen dus, mits je bereid bent om voldoende tijd er in te investeren.

Idealiter plaats je overigens geen fragment uit, maar een zelfgeschreven samenvatting van het artikel elders. Dat is voor de bezoeker fijn, want die ziet direct de kern van het verhaal (en wil daardoor wellicht niet eens jullie website te verlaten om het artikel te lezen), daardoor is er 0 sprake van duplicate content (voor als je je er stiekem toch zorgen over blijft maken ;) ) en voorkom je ook gezeur met de copyright houder, want niet iedereen staat toe dat (een deel van) een artikel ergens anders wordt geplaatst.

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Enkele informatie links:
http://support.google.com...wer.py?hl=en&answer=66359
http://googlewebmastercen...cate-content-penalty.html

Google is voor mijn gevoel wel weer cryptisch en ruim in bewoordingen en uitleg. Mijn persoonlijke conclusie: als je geen slechte bedoelingen hebt, lees overal rond lopen spammen want spammen is straf, dan verwacht ik niet dat er problemen zullen ontstaan. Uiteraard met de kanttekening dat originele content altijd beter is dan (gedeeltelijke) copy en paste content. Mits mogelijk zou ik dus adviseren je eigen draai en bewoordingen te geven aan je media uitingen. Probeer waarde toe te voegen voor de bezoekers van jullie website.

[
Ssander schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:08:
Op een website welke ik beheer wordt een media pagina bijgehouden. Hier is te vinden hoe wij in de media terechtkomen: in kranten, op tv, radio en ook op internet. Wanneer er bijvoorbeeld een artikel over ons op internet wordt geplaatst, plaatsen wij (een deel van) dit artikel en linken we hier vervolgens naar. Hoofdgedachte hierachter is social proof: laten zien dat het men het over ons heeft.
Ik ben van mening dat je als bedrijf best trots mag zijn op wat je doet en / of bereikt hebt. Als het een toegevoegde waarde biedt voor je bezoekers en je campagne een extra boost geeft waarom zou dit dan niet doen?

quote]Ssander schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:08:
Het schijnt dat links minder waard zijn dan wanneer er wordt terug gelinkt, wat zou betekenen dat de links die wij door deze artikelen ontvangen, minder waard worden.
[/quote]

Wat bedoel je hiermee precies te zeggen? Links naar externe websites die niet terug linken naar jouw zijn niets waard? Mits ja, voor zoekmachines zijn links van een externe website naar jullie potentieel meer "waard" dan links van jullie naar de externe website. Linken is echter ook een vorm van netwerken. Je kunt bij de externe website aangeven dat jullie en link opnemen naar hun en jullie het leuk vinden als zij dit ook doen. Of misschien is het mogelijk dit in een later stadium doen als zij jullie hulp nodig hebben of biedt jullie hulp aan zodat ze naar jullie gaan linken. Oftewel netwerken, netwerken, netwerken. Persoonlijk ben ik ook van mening dat er bij online marketing niet alleen naar de zoekmachines, maar ook naar de offline impact en voordeel voor de huidige bezoekers moet worden gekeken. Ik krijg de indruk dat de focus vaak ligt op meer bezoekers trekken en de vaste groep vaak wordt vergeten. En dit zijn juist de klanten die je zo makkelijk in kunt zetten om jouw te promoten. Ze vinden je immers vaak al geweldig! Vinden deze bezoekers je website en informatie geweldig dan kan er bijvoorbeeld mond tot mond reclame ontstaan waardoor je meer uit je huidige bezoekers kan halen plus ook nieuwe aan zult trekken. Oftewel je huidige klanten zijn zekers net zo belangrijk als nieuwe klanten.
Een voordeel daarentegen is weer dat we soms op deze artikelen worden gevonden. Dit jaar is 1.47% van de bezoekers op één van deze media pagina's binnengekomen. Niet veel, maar wel iets.

Kortom, ik twijfel: is het het waard om deze media pagina's bij te houden of niet? Hoor graag of iemand hier een mening over heeft.
Ik vind het gevaarlijk om alleen te kijken naar de (online) cijfers. Wat levert die 1,47 procent bijvoorbeeld op aan nieuwe bezoekers in de vorm van mond tot mond reclame? Verder zegt die 1,47 procent mij vrij weinig en is zeer relatief. Als je 100.000 unieke bezoekers per dag hebt is 1,47 procent toch best een grote groep klanten. Mijn mening: kijken naar de cijfers is belangrijk en behulpzaam, maar de waarde voor klant is prioriteit nummer één. De klant zorgt namelijk voor de inkomsten. Soms moet je als bedrijf ook zaken aanbieden die niet per direct extra klanten of verkoop opleveren maar zorgen dat je juist je huidige klanten behoudt of de relatie met deze klanten versterkt. Wie weet misschien is die 1,47 procent bezoekers van die pagina wel verantwoordelijk voor 80 procent van de complete bezoekersgroep op de website of zorgen deze 1,47 procent iedere dag voor 80 procent nieuwe bezoekers op jullie website Dit is een extreem overtrokken voorbeeld, maar hoop dat het mijn punt illustreert.

In het kader van SEO vraag ik me echter af of het wel verstandig is om dit te doen. Het schijnt dat links minder waard zijn dan wanneer er wordt terug gelinkt, wat zou betekenen dat de links die wij door deze artikelen ontvangen, minder waard worden. Door het plaatsen van (een deel van) het artikel kunnen we ook nog eens een penalty krijgen voor duplicate content. Daarbij kost het ook nog eens tijd - en dus geld - om deze media pagina bij te houden. Ook is het aantal bezoekers van dit gedeelte van de website nog eens relatief weinig, iets waar natuurlijk potentieel wel iets aan te doen is door dit gedeelte duidelijker te vermelden elders op de website.

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt