Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw gebouwde HTPC: fans schokkerig en komen niet op toeren

Pagina: 1
Acties:

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:00
Ik heb een HTPC gebouwd (mijn eerste zelfbouw project ooit) met de volgende onderdelen:

MS-Tech MC-1200
Sharkoon Silent Eagle 1000 , 80mm
Asus F1A75-M
AMD A4-3400 Boxed
Scythe Shuriken Rev. B
Kingston KHX1600C9D3/4G
Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB
Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)
Logitech K400 Wireless Touch Keyboard

Op het moment dat ik de stekker in het stopcontact steek, gaan alle fans (PSU, Scythe, Sharkoon) schokkerig draaien maar komen niet op toeren. Na een seconde of 10 stoppen ze, maar de groene LED op het Mobo blijft branden. De aan-uitknop op de HTPC behuizing geeft geen respons. Als ik de boel spanningsloos maak en even later weer de stekker in het stopcontact steek gaat alleen de groene LED op het Mobo weer branden.
Ik heb SD, HD en ODD losgekoppeld, zonder resultaat.
Heb sterk het vermoeden dat de PSU rot is, over het algemeen lees je ook niet erg positieve verhalen over MS-Tech voedingen. Voor de zekerheid toch een post hier, misschien herkent iemand de symptomen en moet ik mijn verdenking op een ander onderdeel richten? En als ik de PSU doormeet zijn de spanningsniveau's dan voldoende, of moet ik ook kijken of deze niet instorten als ik hem echt ga belasten?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
Het kan inderdaad je voeding zijn. Maar sluit het moederbord of geheugen niet 100% uit. Het is het beste om onderdelen 1 voor 1 te vervangen en te testen zoals beschreven in de troubleshooter op het forum. Maar de kans is zeker aanwezig bij een MS-Tech voeding...

edit: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 12% gewijzigd door jaapsander op 13-03-2012 16:02 ]

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Op mijn Asus mobo zit ook zo'n groene led (SB_PWR volgens manual), die is altijd aan als de stekker in 't stopkontact zit.

Bios reset al geprobeerd?
Heb je een speakertje aangesloten? (wel zo handig ivm. beepcodes, of zijn daar ledjes voor?)
Bouw de PC eens buiten de kast op (minimale onderdelen, paperclip of schroevendraaier als aan-knop). Mischien ergens kortsluiting of brakke aan/uit knop?
Eventueel PSU lenen van andere PC?

PSU voltages ook controleren als de PSU belast is.

• Tinuz___
Bedankt voor jullie tips. Heb ondertussen eea doorgemeten en me maar eens verdiept in hoe de voeding precies schakelt. Op de Mobo connector meet ik 5V op zowel pin 9 (VSB, die zorgt er waarschijnlijk voor dat de LED op het Mobo gaat branden) en iets minder dan 5V op pin 16 (PS_ON). Als ik het goed begrijp moet pin 16 naar 0 worden getrokken om de voeding in te schakelen, vanavond maar eens proberen of dat werkt. De power_on pinnen op het Mobo kortsluiten werkt in ieder geval niet. PSU en Mobo zijn daarmee mijn voornaamste verdachten. To be continued...

• Tinuz___
Voor de geinteresseerden: als ik op de Molex Mobo connector pin 16 naar aarde verbind dan gaat de voeding aan en komt er wat leven in het systeem. Zo gauw ik de verbinding verbreek gaat het systeem weer plat. Lijkt me dus en probleem met het Mobo, eens kijken hoe lang het duurt voor ik een nieuwe heb...